2021-07-17, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Det kan sägas om vilken teori som helst.
Absolut, och det är som sagt där en del av problemet ligger: Många tar teorierna för verklighet.
Citat:
Då du konsekvent använder termen "konspirationsteori" i negativ bemärkelse kan man tycka att du borde kunna motivera din ståndpunkt bättre än så.
Det kan man tycka, men å andra sidan anser jag (och jag tror många med mig) att konspirationsteori i sig är negativt, eftersom de nästan aldrig är sanna.
Angående att motivera så hade jag kunnat gjort det, men det hade blivit för långt för att hålla sig kvar i ämnet, särskilt med tanke på att den person jag först svarade med konspirationsteori skriver saker som redan dragit iväg väldigt långt. Jag bedömde att om jag hade jag svarat på de delarna hade ämnesflykten blivit monumental i den personens presumtiva svar.
Jag har lagt in info om konspirationsteorier för att andra som läser ska tänka till om den aspekten.
Citat:
Vad de svenskfientliga påverkansagenterna på "forum för levande historia" tycker om saken är egalt.
Ja du, att det skulle finnas en omfattande medveten "svenskfientlighet" är väl i sig en konspirationsteori.
Det jag länkat till hos "Forum för levande historia" är ganska väletablerat, det är inte deras egen teori. Att de plockat upp det gör det inte mindre sant bara för att vissa tydligen råkar ogilla den organisationen.
Citera
2021-07-17, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UngCyniker
Och det här är alltså från samma organisation vars ledare var aktivist för just förnekandet av den inhemska svenska kulturen och förespråkade invandring i samband med migrationskrisen, vilket var en objektiv förlust utan dess like. De skriver definitioner som de sedan använder i syfte av att brunsmeta meningsmotståndare så att de kan fortsätta pusha sin ideologi på befolkningen ohindrat.
Det jag länkat till hos "Forum för levande historia" är väletablerat om konspirationsteorier, det är inte deras egen teori. Kliv in på psykologiska institutionen på vilket universitet som helst och fråga - de kommer varken döma ut det eller ens höja på ögonbrynen
Att de plockat upp det gör det inte mindre sant bara för att vissa tydligen råkar ogilla den organisationen.
Citera
2021-07-17, 17:16
Medlem
UngCynikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Det jag länkat till hos "Forum för levande historia" är väletablerat om konspirationsteorier, det är inte deras egen teori. Kliv in på psykologiska institutionen på vilket universitet som helst och fråga - de kommer varken döma ut det eller ens höja på ögonbrynen
Att de plockat upp det gör det inte mindre sant bara för att vissa tydligen råkar ogilla den organisationen.
Ren slump att de har en sådan artikel på sin sida, givet att de faktiskt påverkat uppfattningen hos bl.a. våra politiker ang. svensk identitet och invandring?, och således lett till att svenskar som folk fått allt mindre representation i sitt eget land?
Och att du använder den just i den här tråden där frågan diskuteras igen? Makes you go hmmm.
Klart att det är möjligt, men jag har inget förtroende för en sådan politisk riktad organisation och begreppen de använder på meningsmotståndare.
Citera
2021-07-17, 17:17
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Absolut, och det är som sagt där en del av problemet ligger: Många tar teorierna för verklighet.
Åter kan detsamma sägas om en mängd andra teorier, vilket omkullkastar ditt argument om att konspirationsteorier skulle vara särskilda.

Citat:
Ja du, att det skulle finnas en omfattande medveten "svenskfientlighet" är väl i sig en konspirationsteori.
Att svenskfientlighet existerar utanför den teoretiska världen är både du och ditt "forums" Ingrid Lomfors ett levande exempel på.
Citera
2021-07-17, 17:17
Avstängd
PK-befriads avatar
Citat:
Om du fortfarande inte fattar att etnicitet inte är 100% likställt med genetik så faller resten av diskussionen. Det är allmänbildning. Och du vet väl (hoppas jag) att "folk" inte enbart har med gemensam genetik att göra.

Ja, du borde verkligen vila

Du levererar en motsägelse här: mainstreamtänkare och alternativ verklighet går inte ihop.

Så vitt jag ser så är det du som lever i ett alternativt universum och jag representerar det vedertagna. Om du inte inser att dina teorier är en bit utanför så kanske du umgås med folk som inte är representativa för ett genomsnitt av befolkningen eller inte tar del av allmän kunskap - men nu spekulerar jag ju bara, vilket egentligen är bäst att låta bli

Vet inte hur du menar att vedertagna begrepp med hänvisningar till myndighetssidor, genomarbetad Wiki-sida (som i sin tur har källhänvisningar till bla Nationalencyklopedin, ansedda universitet) så enkelt klassas som desinformation från din sida... Det finns tex ett diskussionsforum på WikiPedia, dit kan du gå om du anser att något behöver styra upp.
Jag antar att de flesta som skriver inlägg på Flashback gör det gratis på sin fritid, så även jag. Det kan väl inte vara otänkbart för dig att någon på Flashback har en annan verklighetsbild än du har?

Vad är poängen med ett sådant personangrepp? Om du tappar fattningen och inte har något värdefullt att säga, varför tar du inte några djupa andetag och sedan låter du då inte bli att fylla ut med sådant trams?

Tråkigt att du tappar det.
Mitt "problem" är att du skriver saker som jag inte håller med om, och jag svarar på det på ett lugnt och sansat sätt. Det borde du klara av att hantera utan att häva ur dig okvädingsord.
Vi känner till ordvrängare som dig...

"I kulturmarxismens idé ligger en strävan att definiera eller omdefiniera ord och begrepp så de tjänar ett politiskt syfte. Genom att ha inflytande över det vardagliga språket sprids så en föreställning om olika ord och begrepps innebörd i samhället. Genom att konstruera ett nyspråk tar kulturmarxismen kontrollen över ett samhälles språkbruk och döljer på ett suggestivt sätt den verkliga och bakomliggande definitionen av ett ord och sprider därmed en önskad men missvisande bild av verkligheten."
https://sv.metapedia.org/wiki/Kulturmarxism

...som vill krama livsgnistan ur den svenska folkstammen och kasta en mörk skugga över vårt land med din jättelika kroknäsa.
Citera
2021-07-17, 17:19
Avslutad
Går inte att ha mer rätt sjukt att något sånt här ens är kontroversiellt
Citera
2021-07-17, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Åter kan detsamma sägas om en mängd andra teorier, vilket omkullkastar ditt argument om att konspirationsteorier skulle vara särskilda.
Känns inte som att något omkullkastas. På vilket sätt missförstår vi varandra nu?
Jag kanske formulerade mig fel, ber om ursäkt för det i så fall. Men det är ju bra att du håller med om att konspirationsteorier sällan är sanna. Synd att inte fler fattar det.
Citat:
Att svenskfientlighet existerar utanför den teoretiska världen är både du och ditt "forums" Ingrid Lomfors ett levande exempel på.
Jag är inte svenskfientlig på något sätt. Extremt jobbig felaktig slutsats du drar där. Helt onödigt.
Häng inte upp dig på forumet, jag råkade hitta en bra text där (för att en annan Flashbackare lyft fram den i positiva ordalag, hör och häpna), som stämmer överens med vedertagen kunskap. Du kan hitta liknande på andra ställen.
Citera
2021-07-17, 17:25
Medlem
Sladdarens avatar
Vänstern begår vansinnesdåd i att gå runt och babbla sig blå om att sverige tillhör inte svenskarna och att svenskarna är inget folk. Snacka om att ha vaccum i huvvedet X-)

Muslimerna bara skrattar bakom ryggen på er vilka lamm ni är och 100 till nationer
Av vilken orsak vill ni rikta gödselspridaren i nyllet på en som svensk och skruva upp den på maxhastighet?
Senast redigerad av Sladdaren 2021-07-17 kl. 17:28.
Citera
2021-07-17, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UngCyniker
Ren slump att de har en sådan artikel på sin sida,
Anledningen är förstås att de vill beskriva hur konspirationsteorier uppstår och frodas. Jättebra.
Citat:
givet att de faktiskt påverkat uppfattningen hos bl.a. våra politiker ang. svensk identitet och invandring?,
Förhållandet är troligen det omvända: Forum för levenade historia är en myndighet, dvs det är politikerna som styr myndigheten:
https://www.levandehistoria.se/om-oss
Citat:
Och att du använder den just i den här tråden där frågan diskuteras igen? Makes you go hmmm.
Klart att det är möjligt, men jag har inget förtroende för en sådan politisk riktad organisation och begreppen de använder på meningsmotståndare.
Högst oklart vad du försöker antyda. För min egen del kände jag inte till den artikeln förrän igår när en annan Flashbackare lyfte fram den positivt i en annan tråd. Eftersom innehållet stämmer med väletablerad kunskap inom området så tyckte jag den var rimlig att länka till. Fråga en psykolog om du inte tror mig. Dess innehåller är på inget sätt unikt för den organisationen.
Citera
2021-07-17, 17:33
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Känns inte som att något omkullkastas. På vilket sätt missförstår vi varandra nu?
Jag kanske formulerade mig fel, ber om ursäkt för det i så fall. Men det är ju bra att du håller med om att konspirationsteorier sällan är sanna. Synd att inte fler fattar det.
De flesta teorier är inte sanna, teorier är redskap och få om ens någon utgör någon absolut sanning i sig. Med det sagt bryr jag mig inte det minsta om ditt känsloliv.

Citat:
Jag är inte svenskfientlig på något sätt. Extremt jobbig felaktig slutsats du drar där. Helt onödigt.
Inte alls, du är svenskfientlig och det är rätt att stämpla personer likt dig som varande svenskfientliga då det är vad ni är.
Citera
2021-07-17, 17:35
Medlem
Bra att denna tråd fått så mkt uppmärksamhet gynnar Sverige vännerna & Jomshof oerhört , - Tack alla Vänsterblivna!
Citera
2021-07-17, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Vi känner till ordvrängare som dig...
Nej, du känner inte mig och jag låter mig inte placeras i ett fack.
Jag kan inte hjälpa om orden är för svåra för dig eller om de vedertagna begrepp jag beskriver inte passar din smak.
Citat:

...som vill krama livsgnistan ur den svenska folkstammen och kasta en mörk skugga över vårt land med din jättelika kroknäsa.
Ännu ett felaktigt antagande. Varför tar du ut din frustration på ett så osakligt sätt?
Min näsa är ganska liten och normal dessutom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in