Citat:
Ursprungligen postat av
420blazeit420
Kan någon hjälpa mig här? Börjar påriktigt undra om jag också har nån schizo diagnos eller om det bara är nån form av psykos.
Började röka cannabis när jag va 18 och höll på med det dagligen +andra droger ibland, tills jag var ungefär 21. Sen stack jag på rehab i 6 mån å efter det har jag hållit mig relativt nykter. Bara rökt typ nån helg då jag varit ute å festat osv..
Började i skola förra hösten å de va då som problemen började som mest. Låg mest hemma isolerad och hade brutala humörsvängningar. Ville inte träffa nån människa å då jag väl va social hade jag sån stress i sociala situationer. Fick tankar som att folk vet vad jag tänker å att alla är emot mig. Visste ju någonstans att detta inte är sant men hur jag en försökte tänka så försvann inte paranoian. Fick oxå ofta tankar om att jag måste slå skiten ur någon bara pga av jag trodde alla är emot mig.
Vet inte har nog flera konstiga tankar men kommer inte på bättre just nu. Kan detta vara nån schizo grej? Känner igen mig i mycket som andra skrivit här oxå..
Äter för tillfället risperidal på låg dos 0.5-1mg om dagen. Skulle hellst vilja helt utan den föe blir så jävla slö av den men direkt jag inte ätit den på 2 dagar så är jag helt blandmanisk och har svårt att greppa tag om verkligheten.
Du kan ha en psykos. Om du är schizofren vet jag inte. Det är dock mycket vanligt att psykos och cannabisbruk sammanfaller. Jag tror att cannabis kan orsaka psykoser på sikt, andra håller inte med. Jag började röka hasch som 16-åring, och höll på med det några år. Senare fick jag vad jag trodde var flashbacks, som man hört talas om vid LSD, men det var psykotiska tankar. Något som jag insåg först flera år senare.
Rätt medicinering är det viktigaste, och i rätt doser. Jag har prövat risperdal, invega, och abilify. Det var först när jag började ta zyprexa som det gick bättre. Vilken medicin och dos man behöver är olika för alla.
Jag tog en låg, och overksam dos, av risperdal i många år. Ville inte bli personlighetsförändrad av den, som jag tyckte den gjorde vid högre doser. Nej, rätt medicin och i rätt doser, ej för hög dos och ej för låg. Man kommer inte att bli personlighetsförändrad, däremot kommer man att bli en bättre människa - vilket inte är så konstigt eftersom man slutar fokusera på sig själv hela tiden.
Tycker att du ska börja träffa en psykiater så att du blir utredd.