Citat:
Ursprungligen postat av
Generalknase
När du bokar en tid på verkstaden för din bil så bokar du in vad som ska göras. Det går inte automatiskt.
Bokar du in en reparation av nånting så utför de reparationen av det nånting. De gör inte en service på bilen samtidigt oavsett hur långt över intervall bilen gått. Om lampan lyser kommer de kanske påpeka det för dig och säga att det vore bra att boka en service men det är ditt ansvar att boka in det.
Känns som att du blandar ihop saker, men om det är så att du har ett serviceavtal så bokar du in en service nu och pratar med dem om det när du bokar.
Har de lovat att bilen skulle vara nyservad när du köpte den men inte servad den har de gjort fel, men om din bil har så enkel serviceindikator att den endast går på mil så har det ju inte funnits nån lampa att släcka heller, de kanske har gjort en service.
Hej, jag inser att mina försök att inte undanröja säljare mm (innan jag fått chans att samtala) kanske gör mina inlägg allt för vaga. Mina incitament till detta var att jag skulle ha så mycket info som möjligt (då de felat med det mesta, och jag misstänker att de kommer slingra sig) men inser att Flashback kanske inte är det mest toleranta forumet för detta, så låt mig bli konkret:
1. Jag ramlar in på bilfirma X (en riktig jätte) som precis fått in en bil jag är intresserad av. Det är en fd. leasingbil som gått tre år, och där det inkluderas service. Den förra ägaren har servat bilen två gånger (enligt leasingavtalet inkluderat gissar jag), och lämnat in bilen sådär 5 dagar innan nästa serviceintervall.
2. Jag tycker bilen ser fin ut, men observerar serviceboken (med fem dagar kvar till service) och ett gnissel från vänster bakhjul (det är beläggning på skivan). Säljaren säger att OM jag köper bilen kommer givetvis gnisslet åtgärdas OCH service ske om jag köper ett serviceavtal.
3. Jag bestämmer mig för att köpa bilen om ovan fixas.
4. Det är Covid så jag ombeds skriva på avtalet online och hämta ut bilen efter verkstad har fixat ovan. Det ska ta 2-3 dagar EFTER att avtalet skrivs på, och avtalet skrivs också på EFTER att serviceintervallet precis löpt ut. I avtalet specificeras tydligt att jag köpt, och betalt, för årlig service enligt serviceintervaller (som alltså är just då). I avtalet står också att jag köper en DYR helförsäkring EXTRA (som jag senare får reda på inte ens gäller typ 1 vecka senare iom att service inte skett inom intervall).
5. Jag hämtar ut bilen tre dagar efter att avtalet har skrivits och då ingen servicelampa lyser och säljaren säger "då är allt klart" (något gjorde de ju i 2-3 dagar) så tittar jag inte i serviceboken igen.
Jag tar närmast för givet att de kommer hävda att jag aldrig önskat service, men jag undrar hur legalt skyddade de kommer vara bakom den anledning. De måste därmed hävda att jag köpte både servicepaket och avtal i samband med köp, men INTE ville nyttja servicepaketet när jag skulle hämta ut en bil som passerat intervallet? De måste isf hävda att jag önskade spara mina två servicetillfällen till en senare gång, när den missade servicen (som var indikerad) skulle göra att både garanti och den dyra extraförsäkringen var värdelös.
Även om det låter på alla här som om detta är fullt möjligt, så finner jag det som jurist (och ekonom, med vilket jag numer jobbar) isf som bland de svagaste rättskydden jag läst om för köpare. "Ja, du sade att du ville betala för service, men inte HA servicen" ?