2021-07-17, 09:33
Medlem
BubbelColas avatar
Service 1år eller 1.500 mil antar jag. För det första är det väldigt sällan servicen bokas in att göras på exakt miltal. Kan ju hända att service 1 gjordes vid 1.300mil eller kanske redan vid 1.000 och sedan hamnat i osynk.

Sedan är det så att om bilen inte rullar 1.500 mil inom 12 månader tänds lampan för service. Vissa bilar räknar även ut på hur du kört och hur länge (antal timmar) bilen varit igång.

Ingenting säger att din bil skulle behöva service på precis 4.500 mil.
Citera
2021-07-17, 09:48
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Om ni avtalat att de skulle serva bilen och de inte gjort så har de inte fullföljt sin del av avtalet och köpet borde kunna hävas.
Dock har du en undersökningsplikt...

Borde du inte kunna sånt här om du är jurist, det är nog ganska basic.
Citera
2021-07-17, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
När du bokar en tid på verkstaden för din bil så bokar du in vad som ska göras. Det går inte automatiskt.
Bokar du in en reparation av nånting så utför de reparationen av det nånting. De gör inte en service på bilen samtidigt oavsett hur långt över intervall bilen gått. Om lampan lyser kommer de kanske påpeka det för dig och säga att det vore bra att boka en service men det är ditt ansvar att boka in det.

Känns som att du blandar ihop saker, men om det är så att du har ett serviceavtal så bokar du in en service nu och pratar med dem om det när du bokar.
Har de lovat att bilen skulle vara nyservad när du köpte den men inte servad den har de gjort fel, men om din bil har så enkel serviceindikator att den endast går på mil så har det ju inte funnits nån lampa att släcka heller, de kanske har gjort en service.

Hej, jag inser att mina försök att inte undanröja säljare mm (innan jag fått chans att samtala) kanske gör mina inlägg allt för vaga. Mina incitament till detta var att jag skulle ha så mycket info som möjligt (då de felat med det mesta, och jag misstänker att de kommer slingra sig) men inser att Flashback kanske inte är det mest toleranta forumet för detta, så låt mig bli konkret:

1. Jag ramlar in på bilfirma X (en riktig jätte) som precis fått in en bil jag är intresserad av. Det är en fd. leasingbil som gått tre år, och där det inkluderas service. Den förra ägaren har servat bilen två gånger (enligt leasingavtalet inkluderat gissar jag), och lämnat in bilen sådär 5 dagar innan nästa serviceintervall.

2. Jag tycker bilen ser fin ut, men observerar serviceboken (med fem dagar kvar till service) och ett gnissel från vänster bakhjul (det är beläggning på skivan). Säljaren säger att OM jag köper bilen kommer givetvis gnisslet åtgärdas OCH service ske om jag köper ett serviceavtal.

3. Jag bestämmer mig för att köpa bilen om ovan fixas.

4. Det är Covid så jag ombeds skriva på avtalet online och hämta ut bilen efter verkstad har fixat ovan. Det ska ta 2-3 dagar EFTER att avtalet skrivs på, och avtalet skrivs också på EFTER att serviceintervallet precis löpt ut. I avtalet specificeras tydligt att jag köpt, och betalt, för årlig service enligt serviceintervaller (som alltså är just då). I avtalet står också att jag köper en DYR helförsäkring EXTRA (som jag senare får reda på inte ens gäller typ 1 vecka senare iom att service inte skett inom intervall).

5. Jag hämtar ut bilen tre dagar efter att avtalet har skrivits och då ingen servicelampa lyser och säljaren säger "då är allt klart" (något gjorde de ju i 2-3 dagar) så tittar jag inte i serviceboken igen.

Jag tar närmast för givet att de kommer hävda att jag aldrig önskat service, men jag undrar hur legalt skyddade de kommer vara bakom den anledning. De måste därmed hävda att jag köpte både servicepaket och avtal i samband med köp, men INTE ville nyttja servicepaketet när jag skulle hämta ut en bil som passerat intervallet? De måste isf hävda att jag önskade spara mina två servicetillfällen till en senare gång, när den missade servicen (som var indikerad) skulle göra att både garanti och den dyra extraförsäkringen var värdelös.

Även om det låter på alla här som om detta är fullt möjligt, så finner jag det som jurist (och ekonom, med vilket jag numer jobbar) isf som bland de svagaste rättskydden jag läst om för köpare. "Ja, du sade att du ville betala för service, men inte HA servicen" ?
Citera
2021-07-17, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Om ni avtalat att de skulle serva bilen och de inte gjort så har de inte fullföljt sin del av avtalet och köpet borde kunna hävas.
Dock har du en undersökningsplikt...

Borde du inte kunna sånt här om du är jurist, det är nog ganska basic.

Iofs utbildad inom detta i Italien, och som marknadsförare/ekonom i Sverige (med vilket jag jobbat sedan examen), men:

"Som bilköpare hos bilhandlare har man aldrig undersökningsplikt" är utdraget.
Citera
2021-07-17, 09:55
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palazzi
Hej, jag inser att mina försök att inte undanröja säljare mm (innan jag fått chans att samtala) kanske gör mina inlägg allt för vaga. Mina incitament till detta var att jag skulle ha så mycket info som möjligt (då de felat med det mesta, och jag misstänker att de kommer slingra sig) men inser att Flashback kanske inte är det mest toleranta forumet för detta, så låt mig bli konkret:

1. Jag ramlar in på bilfirma X (en riktig jätte) som precis fått in en bil jag är intresserad av. Det är en fd. leasingbil som gått tre år, och där det inkluderas service. Den förra ägaren har servat bilen två gånger (enligt leasingavtalet inkluderat gissar jag), och lämnat in bilen sådär 5 dagar innan nästa serviceintervall.

2. Jag tycker bilen ser fin ut, men observerar serviceboken (med fem dagar kvar till service) och ett gnissel från vänster bakhjul (det är beläggning på skivan). Säljaren säger att OM jag köper bilen kommer givetvis gnisslet åtgärdas OCH service ske om jag köper ett serviceavtal.

3. Jag bestämmer mig för att köpa bilen om ovan fixas.

4. Det är Covid så jag ombeds skriva på avtalet online och hämta ut bilen efter verkstad har fixat ovan. Det ska ta 2-3 dagar EFTER att avtalet skrivs på, och avtalet skrivs också på EFTER att serviceintervallet precis löpt ut. I avtalet specificeras tydligt att jag köpt, och betalt, för årlig service enligt serviceintervaller (som alltså är just då). I avtalet står också att jag köper en DYR helförsäkring EXTRA (som jag senare får reda på inte ens gäller typ 1 vecka senare iom att service inte skett inom intervall).

5. Jag hämtar ut bilen tre dagar efter att avtalet har skrivits och då ingen servicelampa lyser och säljaren säger "då är allt klart" (något gjorde de ju i 2-3 dagar) så tittar jag inte i serviceboken igen.

Jag tar närmast för givet att de kommer hävda att jag aldrig önskat service, men jag undrar hur legalt skyddade de kommer vara bakom den anledning. De måste därmed hävda att jag köpte både servicepaket och avtal i samband med köp, men INTE ville nyttja servicepaketet när jag skulle hämta ut en bil som passerat intervallet? De måste isf hävda att jag önskade spara mina två servicetillfällen till en senare gång, när den missade servicen (som var indikerad) skulle göra att både garanti och den dyra extraförsäkringen var värdelös.

Även om det låter på alla här som om detta är fullt möjligt, så finner jag det som jurist (och ekonom, med vilket jag numer jobbar) isf som bland de svagaste rättskydden jag läst om för köpare. "Ja, du sade att du ville betala för service, men inte HA servicen" ?

Låter ju som om att du har ett case, men vad säger bilhandlaren?
Citera
2021-07-17, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BubbelCola
Service 1år eller 1.500 mil antar jag. För det första är det väldigt sällan servicen bokas in att göras på exakt miltal. Kan ju hända att service 1 gjordes vid 1.300mil eller kanske redan vid 1.000 och sedan hamnat i osynk.

Sedan är det så att om bilen inte rullar 1.500 mil inom 12 månader tänds lampan för service. Vissa bilar räknar även ut på hur du kört och hur länge (antal timmar) bilen varit igång.

Ingenting säger att din bil skulle behöva service på precis 4.500 mil.

Stämmer med 1500/1år.

Nej, det är jag mycket väl medveten om (jag har ägt fler bilar, men då har jag inte blivit utlovad service enligt avtal och har därmed inte litat på annan att utföra). Det är precis så det har gått till här, att det är service i osynk iom att bilen ALDRIG har gått några 1500 mil mellan servicetillfällen (betydligt färre).

Det som gäller enligt servicebok är ju dock att det som uppnås först gäller, vilket innebär att det blir årlig service oavsett om man uppnått 1500 mil eller ej. Uppnår man 1500 mil på t.e.x. 8 mån ska ju oljebyte mm dels göras då OCH vid 1 år (när den kanske gått 2.300 mil).

I vårt fall gjorde 3000 mils service redan vid 1820mil. När jag köpte vår bil hade den gått 2880 mil men över ett år hade fortlöpt. Någon lampa var definitivt INTE tänd, utan den tändes för 7 mil sedan (påväg hem från resa) PRECIS 1500 mil efter 3000 mils servicen (som i praktiken skett efter 1820 mil).

Jag har givetvis bokat en service nu (snabbaste att tillgå enligt avtal var på tisdag, 8 mil bort). Enligt 1500 mils spann så hade ju inte 1513 mil varit ett problem såsom övermil (godkänt enligt Fiat), men om det inte skett någon service vid köpet så är jag ju 8 mån förbi när det skulle ske.
Citera
2021-07-17, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rojjjen
Verkar som ts ej gjort sitt ansvar och undersökt bilen innan köp.

Som en sova boy han är så lipar han som ett barn att de som säljer bilen ska ta ansvar för att ts ej gjort sitt jobb
.

Det där gäller ju om man köper bil privat. Köper du av handlare så har du inte speciellt långtgående undersökningsplikt. Det mesta är handlarens ansvar.
Du måste vara drömmen för alla bilhandlare. Allt är köparens ansvar va?

https://www.mymoney.se/vi-tipsar/kopa-bil/7-fordelar-med-att-kopa-bil-av-bilhandlare
Citera
2021-07-17, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
Låter ju som om att du har ett case, men vad säger bilhandlaren?

Inte haft öppet ännu, så ska dit inom 50min. Dock vet jag inte om de kommer åt serviceloggen, men de kan ju se korrespondens, avtal och tidigare serviceloggar.

Mitt syfte med denna tråd var att få ett perspektiv kring vad jag kan säga till en handlaren och/eller serviceavdelningen. T.ex. just om de alltid kan hävda att de inte hört någon efterfrågan om service, och att jag köpt både serviceavtal och försäkring för att sedan inte vilja ha detta i intervallet som de själva bekräftade...

Juridiskt känns detta alltid som en snårskog (och bilhandlare känns inte kända för att vara välvilliga) men rent logiskt känns det helt befängt att de skulle kunna hävda ovan. Att jag vill rulla ut oservad när den ska ske, men betala för servicen för framtiden (när den inte ska ske).
Citera
2021-07-17, 10:14
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Inte haft öppet ännu, så ska dit inom 50min. Dock vet jag inte om de kommer åt serviceloggen, men de kan ju se korrespondens, avtal och tidigare serviceloggar.

Mitt syfte med denna tråd var att få ett perspektiv kring vad jag kan säga till en handlaren och/eller serviceavdelningen. T.ex. just om de alltid kan hävda att de inte hört någon efterfrågan om service, och att jag köpt både serviceavtal och försäkring för att sedan inte vilja ha detta i intervallet som de själva bekräftade...

Juridiskt känns detta alltid som en snårskog (och bilhandlare känns inte kända för att vara välvilliga) men rent logiskt känns det helt befängt att de skulle kunna hävda ovan. Att jag vill rulla ut oservad när den ska ske, men betala för servicen för framtiden (när den inte ska ske).

Fast du sa de va en stor handlare? Då borde de ju ha.
Citera
2021-07-17, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
Fast du sa de va en stor handlare? Då borde de ju ha.

Sveriges största handlare. Det är ju helg och sommar, så bilhallen öppnar 11 och service har ju alltid stängt på helgen.
Citera
2021-07-17, 10:30
Medlem
Köp hos Volvohandlare så slipper du dessa problem.
Citera
2021-07-17, 13:55
Medlem
Citat:
Sveriges största handlare. Det är ju helg och sommar, så bilhallen öppnar 11 och service har ju alltid stängt på helgen.

Som jag trodde hade de ingen tillgång till systemen och ingen på sälj ville säga något utan serviceteamet på plats. Ingen hyrbil till måndag fick man heller, för att slippa köra än mer förbi serviceintervallet.

”Är nog inget olösligt” var svaret. Med tanke på problemen så ger jag nog inte värst mycket för det utlåtandet...

Misstänker dock att jag ändå är den som måste sitta med försäkringsbolag etc och krångla. Återstår att se på måndag 07 helt enkelt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in