2021-07-16, 20:36
Medlem
Efter en del vånda har jag nog idag landat i att det blir ett köp av en några år gammal Kia Ceed SW (GT-version). Jag har haft en Kia Ceed SW i 11 år som har varit pålitligt. Kanske inte den allra roligaste bilen att köra, men helt okej. Men framför allt är det det ganska problemfria ägandet som drar mig mot en Kia Ceed igen. Man får helt enkelt en hel del bil och teknik för sina pengar..och det känns ganska tryggt med 7 års nybilsgaranti när man köper begagnat.

Hur som helst..jag googlade nyss om navigationen och då visar det sig att det är 7 års fri uppdatering av kartorna. Uppdateringen sker hos den auktoriserade verkstaden i samband med servicarna. Är det någon här som har koll på vad det kostar att uppdatera kartorna efter att de där sju åren har gått?

Ifall man väljer att serva sin Kia på en icke auktoriserad verkstad efter att nybilsgarantin har gått ut efter sju år..kan den där "vanliga" verkstaden då uppdatera kartorna eller blir man "tvungen" att fortsätta serva bilen hos Kia för att hålla kartorna uppdaterade?
Citera
2021-07-16, 21:35
Medlem
ToorMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blekingebon
Efter en del vånda har jag nog idag landat i att det blir ett köp av en några år gammal Kia Ceed SW (GT-version). Jag har haft en Kia Ceed SW i 11 år som har varit pålitligt. Kanske inte den allra roligaste bilen att köra, men helt okej. Men framför allt är det det ganska problemfria ägandet som drar mig mot en Kia Ceed igen. Man får helt enkelt en hel del bil och teknik för sina pengar..och det känns ganska tryggt med 7 års nybilsgaranti när man köper begagnat.

Hur som helst..jag googlade nyss om navigationen och då visar det sig att det är 7 års fri uppdatering av kartorna. Uppdateringen sker hos den auktoriserade verkstaden i samband med servicarna. Är det någon här som har koll på vad det kostar att uppdatera kartorna efter att de där sju åren har gått?

Ifall man väljer att serva sin Kia på en icke auktoriserad verkstad efter att nybilsgarantin har gått ut efter sju år..kan den där "vanliga" verkstaden då uppdatera kartorna eller blir man "tvungen" att fortsätta serva bilen hos Kia för att hålla kartorna uppdaterade?

Du kan inte uppdatera kartorna någon annanstans än hos en KIA verkstad. På min 2014 som jag hade kunde man ladda ner och uppdatera själva. Detta går inte längre, vad KIA ska ha för att uppdatera vet jag inte på rak arm.

https://kia.naviextras.com/shop/port...locale.code=sv
Citera
2021-07-16, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToorMan
Du kan inte uppdatera kartorna någon annanstans än hos en KIA verkstad. På min 2014 som jag hade kunde man ladda ner och uppdatera själva. Detta går inte längre, vad KIA ska ha för att uppdatera vet jag inte på rak arm.

https://kia.naviextras.com/shop/port...locale.code=sv

Ok, men då kommer nästa fråga...eller frågor.. 🙂

Jag antar att det går bra att få kartorna uppdaterade hos Kia även om man servar bilen någon annanstans, eller?! Kanske då dyrare än om det görs i samband med att också service görs hos Kia? Men Kia kanske är så "fula" i det fallet att man inte kan få kartorna uppdaterade om man inte samtidigt servar bilen hos dem?
Citera
2021-07-17, 09:49
Medlem
ToorMans avatar
Citat:

Jag antar att det går bra att få kartorna uppdaterade hos Kia även om man servar bilen någon annanstans, eller?! Kanske då dyrare än om det görs i samband med att också service görs hos Kia? Men Kia kanske är så "fula" i det fallet att man inte kan få kartorna uppdaterade om man inte samtidigt servar bilen hos dem?

Kartorna hos Kia är gratis så länge bilen har kvar den 7-åriga garantin.
Du kan serva bilen var du vill, du förlorar kontrollen av Roskskyddet och ev mjukvaruuppdateringar.
Du ska bara kunna uppdatera kartorna hos Kia, mot betalning.

Vilken årsmodell har du?
Citera
2021-07-17, 09:51
Moderator
Citat:

De två sakerna hänger ju inte ihop, skulle vara riktigt konstigt om de nekade en tjänst för att de inte får göra en annan.
Det lär inte vara några problem att få kartorna uppdaterade oavsett var du servar bilen, troligtvis har de en fast kostnad för det med så om du servar samtidigt har nog ingen betydelse, men du kan ju begära offert på bara kartor och kartor+service och se om det verkar som att det är en bra affär.
Citera
2021-07-19, 00:34
Medlem
Citat:
Kartorna hos Kia är gratis så länge bilen har kvar den 7-åriga garantin.
Du kan serva bilen var du vill, du förlorar kontrollen av Roskskyddet och ev mjukvaruuppdateringar.
Du ska bara kunna uppdatera kartorna hos Kia, mot betalning.

Vilken årsmodell har du?

Jag har en 2010 just nu, men är väldigt nära att göra affär på en Kia Ceed SW GT-line årsmodell 2017. Så det är ju några år gratis uppdatering av kartorna kvar om jag beslutar mig för köp av en 2017.

Jag väljer just nu mellan den, en Hyundai i40 kombi (också en 2017) samt en VW Golf 1,6 (2018). Samtliga är dieslar och välutrustade/fullt utrustade. I princip samma pris på alla tre också. Det lutar dock åt Ceeden - inte minst för den långa nybilsgarantin och att färgen (silver) tilltalar mig. Hyundain är vit medan Golfen är svart - två färger som jag egentligen inte tilltalas av. Särskilt inte svart, men det är det att Golfen har annars allt jag önskar i form att säkerhetsteknik och annat.

Får se vad det blir för något, men troligtvis Ceeden..
Citera
2021-07-19, 19:29
Medlem
ToorMans avatar
Citat:
Jag har en 2010 just nu, men är väldigt nära att göra affär på en Kia Ceed SW GT-line årsmodell 2017. Så det är ju några år gratis uppdatering av kartorna kvar om jag beslutar mig för köp av en 2017.

Jag väljer just nu mellan den, en Hyundai i40 kombi (också en 2017) samt en VW Golf 1,6 (2018). Samtliga är dieslar och välutrustade/fullt utrustade. I princip samma pris på alla tre också. Det lutar dock åt Ceeden - inte minst för den långa nybilsgarantin och att färgen (silver) tilltalar mig. Hyundain är vit medan Golfen är svart - två färger som jag egentligen inte tilltalas av. Särskilt inte svart, men det är det att Golfen har annars allt jag önskar i form att säkerhetsteknik och annat.

Får se vad det blir för något, men troligtvis Ceeden..

Det är bara KIA som har 7 års nybilsgaranti, Hyundai har 5 år. Golfen vet jag inte.
Har själv en Kia, och är supernöjd.
Citera
2021-07-19, 23:00
Medlem
Citat:
Det är bara KIA som har 7 års nybilsgaranti, Hyundai har 5 år. Golfen vet jag inte.
Har själv en Kia, och är supernöjd.

Kian jag funderade på visade sig hade blivit såld för flera dagar sedan, men annonsen hade ännu inte plockats bort när jag ringde försäljaren tidigare idag. Så den är inget alternativ. Dock har jag nu hittat en likadan Kia Ceed till som fångat mitt intresse, så kanske blir det den om den nu inte också redan är såld. Den svarta Golfen går nog bort pga färgen.

Kia Ceeden är svårslagen som begagnatköp med tanke på nybilsgarantin. Tycker den ser ganska trevlig ut också och den är ganska välutrustad med diverse teknik. När jag provkörde en GT-line från 2017 i förra veckan blev jag positivt överraskad över sätena. Gentemot min nuvarande Ceed SW från 2010 upplevde jag att det var mindre bullrigt i kupén i den nyare årsmodellen. I alla fall reagerade jag på det höga bullret i min egen bil nu när jag körde den idag, vilket jag inte direkt gjorde med Ceeden från 2017 som jag provkörde.

Kian är en trevlig och bra bil på många sätt, men kanske inte alltid den roligaste att köra känner jag. Det är väl mest därför som jag sneglar lite mot VW Golf också.
Citera
2021-07-20, 11:09
Medlem
Rekommenderat pris för kart/sw-uppdatering är 995 kr om det inte sker i samband med service.

Jag hade lätt gjort det för en påse bullar med gott klet i eller ett flak cola om kunden lämnade bilen över dan o lät oss fixa "när tid finnes". Arbetsinsatsen är väl ~5 min men en p-plats upptas och uppd.tiden varierar mellan 20 min och 1.5 tim. Beroende på årsmodell
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in