2021-07-17, 06:32
Medlem
En finsk döende kvinna kontaktade mig nyligen på facebook och utsåg mig till att ärva hennes pengar.
3 miljoner kronor
Hon hade inga bröstarvingar bodde i Frankrike samt att hennes franska advokat skulle sköta allt.
Advokaten fanns, hon fanns.
Villkoret var att jag skulle fota pass samt leg som enligt hennes advokat är obligatoriskt.
Vad kan dom göra med mitt pass om jag fotar och skickar det till advokaten?
Vem ligger bakom denna förmodligen bedrägeri?
Advokaten heter Closson Benoit Suzanne en respekterad advokat så vem ligger bakom denna förmodligen bedrägeri?
Ämnar ändå att ta brevväxling till banken.
Några fler som blivit utsatta för identitetskapning som det förmodligen handlar om?
Såklart jag inte fotar mitt pass samtlig bara sådär utan vidare.
Citera
2021-07-17, 07:39
Bannlyst
Nigeria brev kallas det för och cirkulera innan internet ens fanns. Dom försöker inte kapa ditt ID, utan vill du skall betala en massa avgifter för att få loss arvet.

Exempel på hur det kan gå till direkt ifrån Wikipedia hemsida :

Bedrägeriet går till så att man får ett brev, fax eller e-post från en person som påstår sig behöva hjälp med att föra ut en större summa pengar (oftast mångmiljonbelopp) ur landet och erbjuder en procent av pengarna om man hjälper till. Om man går med på det kommer bedragaren att begära mer och mer pengar för att täcka olika påhittade utgifter som till exempel mutor till banktjänstemän och administrativa avgifter, som de själva inte kan betala då pengarna är låsta eller de måste undvika att pengarna kan spåras till dem. Bedragaren fortsätter att fråga efter mer pengar så länge den drabbade betalar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nigeriabrev
Citera
2021-07-17, 09:03
Medlem
Du har inte blivit utsatt för en ID-kapning, du har fått ett Nigeriabrev !

Är detta första gången för dig så undrar man ju lite om du bor under en sten i skogen.
Citera
2021-07-17, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Du har inte blivit utsatt för en ID-kapning, du har fått ett Nigeriabrev !

Är detta första gången för dig så undrar man ju lite om du bor under en sten i skogen.
Ja första gången.
Citera
2021-07-17, 15:23
Medlem
Onanikrems avatar
Finns en rolig tråd om nigeriabrev och hur man driver med de som ligger bakom.
Börja med att fotoshoppa en bild på "ditt pass" givetvis med falska personuppgifter. Skriv på finska tillbaka till "henne" be om en bild, bara fantasin sätter gränser för hur mycket man kan driva med de här människorna om man nu har tiden.

Lite som när det förut ringde indier från "microsoft suport" och ville man skulle ladda ner något virusprogram, kunde uppehålla dem ibland närmare en timma med diverse "omstarter och blåskärmar"
När de trodde man laddade ner deras skitprogram så gick man och sket i stället eller drog en liten runk.
Citera
2021-07-17, 15:44
Medlem
swebarbs avatar
du måste va ny på internet lol, ge dom ingenting, absolut inte ditt pass eller id.. skicka dom nåt fake från internet om du vill driva med dom lite men ge inget personligt som är kopplat till dig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in