2021-07-17, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
Foton... Hallå vi lever i en datavärld om det inte förvigått dig.

Foton = 0 bevisbörda

Finns analoga foton också. Förutom alla andra bevis och observationer. Noll bevis som håller för att jorden är platt.

Ge er nu, barn som går på lågstadiet fattar det här, vad är det som driver er, är det nån hobby att vara korkad eller?
Citera
2021-07-17, 01:35
Medlem
Citat:
Månen är nära jorden och ligger i en vinkel som solen inte kan komma åt vid fullmåne. Vad är det som gör att den lyser? Självlysande? På en platt jord inga konstigheter då månen och solen kan lysa på varandra men en globmodell går det inte ihop

Solen lyser upp månens yta, då månen är bredvid oss. Ljuset reflekteras så vi kan se månen, precis som ljuset reflekteras på allt annat vi ser.

Det går extremt väl ihop och finns fina 3D-modeller som visar det också.

På en platt jord går det inte ihop alls, visa gärna en 3D-modell hur det skulle fungera.
Citera
2021-07-17, 02:12
Avslutad
Kan inte Wowbagger2000 som tror sig vara så vetenskaplig av sig lägga fram bevis för rund jord nu då så vi kan avsluta detta? Jag har varit FE i fem år och har många gånger hört folk malligt säga att de minsann har så bra bevis fö denna sfär men när det väl kommer till kritan är det istället ett ad hom eller en attack på FE som kommer. 😄
Senast redigerad av torskburgare 2021-07-17 kl. 02:37.
Citera
2021-07-17, 02:16
Avslutad
Tråkiga nyheter för de som trodde de satte dit mig med speglarna ni lättlurade tror befinner sig på månen. Visste det var något jag missat när jag läst om detta. Ni tog ju inte med I beräkningarna det ni efterblivet nog tror på att jorden rör sig i 30 km per sekund. 😂 Men men det är väl bara att mickla lite med en c64 joystick så vinklas ju speglarna och man träffar ändå! 😆
Citera
2021-07-17, 03:08
Medlem
Läs på google hur dem träffar speglarna med laser hejdå
Citera
2021-07-17, 04:44
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Månen är nära jorden och ligger i en vinkel som solen inte kan komma åt vid fullmåne.
Vad får dig att tro det?

Citat:
På en platt jord inga konstigheter då månen och solen kan lysa på varandra men en globmodell går det inte ihop

Det är precis tvärtom. Vi kan se månen passera framför solen och därmed få en solförmörkelse. Vi kan se månen förmörkas av jorden när jorden passerar mellan solen och månen. Hur kan solen befinna sig under den platta jorden medan halva jorden fortfarande har dag? Vi kan även se månen belyst av solen exakt till hälften. Ger dig en stund att fundera på implikationerna av det.
Citera
2021-07-17, 04:49
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Det där är inte ens i närheten av vad jag själv kan observera med en stjärnkikare.

Du kan observera jupiters månar gå i omloppsbana runt jupiter ,precis som månen går i omloppsbana runt jorden och jorden runt solen, med den billigaste kikaren du kan hitta på clas ohlson. Är du inte villig att spendera 200 spänn på att bevisa eller motbevisa din världsbild så är du verkligen en sorglig och patetisk ursäkt till människa.
Citera
2021-07-17, 04:54
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torskburgare
Tråkiga nyheter för de som trodde de satte dit mig med speglarna ni lättlurade tror befinner sig på månen. Visste det var något jag missat när jag läst om detta. Ni tog ju inte med I beräkningarna det ni efterblivet nog tror på att jorden rör sig i 30 km per sekund. Men men det är väl bara att mickla lite med en c64 joystick så vinklas ju speglarna och man träffar ändå!

De är retroreflektorer. Man behöver inte "mickla" med något. Allt ljus som träffar en reflektor kastas tillbaks i exakt samma vinkel som den träffade reflektorn med. Mickla men din sinnesslöa hjärna istället.
Citera
2021-07-17, 04:57
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Kan inte Wowbagger2000 som tror sig vara så vetenskaplig av sig lägga fram bevis för rund jord nu då så vi kan avsluta detta? Jag har varit FE i fem år och har många gånger hört folk malligt säga att de minsann har så bra bevis fö denna sfär men när det väl kommer till kritan är det istället ett ad hom eller en attack på FE som kommer.

Saknar fortfarande en förklaring på solnedgång samt natt och dag från er plattfjantar. Ingen av er har lyckats eller ens försökt att förklara fenomenet natt och dag.
Citera
2021-07-17, 05:03
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Jag håller med, ett bowlingklot och en lampa bredvid är en bra jämförelse med vad ni tror orsakar observationer vi ser omkring oss.

En superenkel jämförelse som ett litet barn kan förstå, och välja att tro på.

Jag beskriver en platt jord som något vi aldrig ens försökt efterlikna i experiment. Jag beskriver en platt jord som en verklighet som aldrig utforskats enligt vetenskapliga metoder. Jag beskriver inte en platt jord som en bordsskiva.

Vad är det för fel med en bordsskiva? Utför experiment själv. Här är ett förslag. Ta en rund bordsskiva och ställ den i ett mörk rum. Häng en glödlampa ovanför och försök få den att enbart lysa upp exakt 50% av bordsskivan. Försök sedan att hitta en punkt på bordsskivan där du inte kan se glödlampan. Enklaste experimentet nånsin. Borde vara busenkelt för ett litet snille som dig.
Citera
2021-07-17, 09:04
Medlem
Citat:
Då frågar jag igen, vad gjorde du för att bekräfta att du lever på en snurrande boll, när du pluggade teknik/natur?

Såg att alla formler, fenomen, konstanter etc stämmer överens med värld vi lever i. Men om du nu anser att vår lärobok är felaktig så kan du bevisa vad som är fel i den.

ISBN 0-07-008871-3 Den är nästan 1000 sidor på engelska.
Citera
2021-07-17, 09:33
Medlem
Citat:
... Jag har varit FE i fem år och har många gånger hört folk malligt säga att de minsann har så bra bevis fö denna sfär men när det väl kommer till kritan är det istället ett ad hom eller en attack på FE som kommer.

Läs tråden, den är dels full med bevis för att jorden inte är platt och dels för att den är en sfär.

Ett av de enklaste och mest självklara bevisen för jordens form är att våra kartor fungerar och att vi hittar på jorden. Vi känner till avstånd och riktningar på jorden och därmed känner vi även till dess storlek och form.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in