2021-07-17, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Up-in-the-air
Lasten bör undersökas omgående när nu bogrampen är öppen. Att klarlägga lasten ombord är nästan lika viktig som att finna orsaken till förlisningen.

Återfinns bevis på att militärt material transporterats under civil flagg bör givetvis ansvariga sökas för detta - oavsett om det var orsaken till förlisningen eller inte. De ansvariga ska givetvis ställas inför rätta då det är olagligt att genomföra militära transporter på civila fartyg.

Det gjorde Estonia till ett lovligt mål för t.ex. Ryssland om det handlade om att smuggla ut fiendens försvarssystem.

Misstänker att det finns några som är rätt nervösa nu. Ansvariga svenska politiker, t.ex. Bildt, Carlsson och Sahlin kan också vara utsatta för omfattande legal risk beroende på vad dessa visste och underlät att göra. De kan också ha haft helt legitima skäl att tysta sanningen, det får vi inte glömma.

Seriöst hur har du tänkt att det skulle gå till? Du lär inte kunna undersöka något alls.
Citera
2021-07-17, 00:11
Moderator
farbror_barbros avatar
Mer detaljer från estniske HK-ordföranden Rene Arikas efter avslutade dykningar:

”We finished taking bore samples from the seabed. On July 15, we continued the survey with the submarine robot, focusing on the deckhouse, a portion of the port side bilge keel, and measured the damage to starboard. It is at least 22 meters long and four meters high. The exact extent of the damage is not known as it lies below the hull. There are tear ruptures and extensive deformation of the shell plating and internal structure," Arikas said.

Arikas said that it's possible to see the inside of the ship through the openings in the hull.

"We saw some cars on the car deck," he said.

The damage, Arikas said, has been caused by an irregular external body. What is believed to be a granite outcrop lies opposite the damaged area, and observation of the damage suggests that it matches the geometry of the outcrop.”

(https://news.err.ee/1608280338/preliminary-survey-reveals-significant-damage-to-ferry-estonia-wreck)

Nu börjar det brännas lite för firma Evertsson/Andersson. Det är tänkbart att detta gigantiska hål där man se in på bildäck inte fanns 2019, eller att det är det mindre hålet akterut som vi tittare inte behövde se som blivit större. Benefit of the doubt, ok. Men ett utskjutande bergsparti (”granite outcrop”), hur missade man det? Och varför hävdade Andersson så sent som i november att inget sådant fanns:

”– Min uppfattning är att det inte finns någon bergformation eller sten där Estonia ligger, förutom de som stenar som dumpades senare vid övertäckningen. Folk har fått se ett par klipp från filmen, tittat lite för snabbt och dragit slutsatser av det, säger han.”
(https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/86Pdzx/bottenundersokningen-visar-530-meter-lera-vid-estonia).

Man kan ta miste, ja visst. Men man ser ju direkt på stenen som syns i hans egen film att det inte är stenkross som ligger där på botten, utan typisk moränsten slipad rund under istiden (https://youtu.be/t1Z4ID7git4, 3:15). Alltså inte den typ av sten som man får se dumpas i arkivfilmen strax därpå. Så är det önsketänkande eller medvetet vilseledande? Jag tror på huvudsakligen det förra faktiskt, men det är en klen ursäkt om man som Evertsson gör en 5 timmar dokumentär där man hävdar att en ubåt är troligare orsak till ett hål än botten.

Edit: Enligt DN är det stora hålet vid bildäck samma som Dplay visade, men nu är det mycket större:

”● Det finns ett hål mitt på styrbordssidan. Det avslöjades i dokumentären ”Fyndet som ändrar allt”, och är nu bekräftat.

● Hålet utgör ena änden på en längre deformation som löper under vattenlinjen. Det har inte gått hål på fartygsplåten, däremot har plåten och de bärande spanten bakom deformerats.

– Det är en intryckning som sträcker sig cirka 20 meter akterut i längdled på fartyget, säger Jörgen Zachau.”

(https://www.dn.se/sverige/utredare-aktuellt-med-nya-metoder-for-att-undersoka-estonia/).

[vad då inte gått hål på plåten? I filmklippet med Arikas ser det ju ut som en öppnad konservburk!]. Men frågan kvarstår: hur missade Evertsson/Andersson den ”granite outcrop” som enligt Rene Arikas matchar detta stora hål/intryckning?
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-07-17 kl. 00:38.
Citera
2021-07-17, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plock
En ordentlig torped hade väl gjort mer skada? Eller var det en mini-torped gjord för spekulation?

Idioten körde ett gammalt skepp i hård sjö i hög hastighet.

Kul att ryssarna drog en u-båt där bara för att jävlas.

Estonia var bara 14 år ung då hon sjönk, så speciellt gammal var hon inte. Att hon inte var byggd för att trafikera på öppet hav och att hon var dåligt underhållen är en annan sak.
Citera
2021-07-17, 01:17
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Seriöst hur har du tänkt att det skulle gå till? Du lär inte kunna undersöka något alls.

Undersöka går. vad man kommer att undersöka är en hög tämligen samanpressat (av vikt och läge) rostigt skrot.

Så några slutsatser är det osannolikt att man skulle kunna dra av denna undersökning.
Citera
2021-07-17, 01:33
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Mer detaljer från estniske HK-ordföranden Rene Arikas efter avslutade dykningar:

”We finished taking bore samples from the seabed. On July 15, we continued the survey with the submarine robot, focusing on the deckhouse, a portion of the port side bilge keel, and measured the damage to starboard. It is at least 22 meters long and four meters high. The exact extent of the damage is not known as it lies below the hull. There are tear ruptures and extensive deformation of the shell plating and internal structure," Arikas said.

Arikas said that it's possible to see the inside of the ship through the openings in the hull.

"We saw some cars on the car deck," he said.

The damage, Arikas said, has been caused by an irregular external body. What is believed to be a granite outcrop lies opposite the damaged area, and observation of the damage suggests that it matches the geometry of the outcrop.”

(https://news.err.ee/1608280338/preliminary-survey-reveals-significant-damage-to-ferry-estonia-wreck)

Nu börjar det brännas lite för firma Evertsson/Andersson. Det är tänkbart att detta gigantiska hål där man se in på bildäck inte fanns 2019, eller att det är det mindre hålet akterut som vi tittare inte behövde se som blivit större. Benefit of the doubt, ok. Men ett utskjutande bergsparti (”granite outcrop”), hur missade man det? Och varför hävdade Andersson så sent som i november att inget sådant fanns:

”– Min uppfattning är att det inte finns någon bergformation eller sten där Estonia ligger, förutom de som stenar som dumpades senare vid övertäckningen. Folk har fått se ett par klipp från filmen, tittat lite för snabbt och dragit slutsatser av det, säger han.”
(https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/86Pdzx/bottenundersokningen-visar-530-meter-lera-vid-estonia).

Man kan ta miste, ja visst. Men man ser ju direkt på stenen som syns i hans egen film att det inte är stenkross som ligger där på botten, utan typisk moränsten slipad rund under istiden (https://youtu.be/t1Z4ID7git4, 3:15). Alltså inte den typ av sten som man får se dumpas i arkivfilmen strax därpå. Så är det önsketänkande eller medvetet vilseledande? Jag tror på huvudsakligen det förra faktiskt, men det är en klen ursäkt om man som Evertsson gör en 5 timmar dokumentär där man hävdar att en ubåt är troligare orsak till ett hål än botten.

Edit: Enligt DN är det stora hålet vid bildäck samma som Dplay visade, men nu är det mycket större:

”● Det finns ett hål mitt på styrbordssidan. Det avslöjades i dokumentären ”Fyndet som ändrar allt”, och är nu bekräftat.

● Hålet utgör ena änden på en längre deformation som löper under vattenlinjen. Det har inte gått hål på fartygsplåten, däremot har plåten och de bärande spanten bakom deformerats.

– Det är en intryckning som sträcker sig cirka 20 meter akterut i längdled på fartyget, säger Jörgen Zachau.”

(https://www.dn.se/sverige/utredare-aktuellt-med-nya-metoder-for-att-undersoka-estonia/).

[vad då inte gått hål på plåten? I filmklippet med Arikas ser det ju ut som en öppnad konservburk!]. Men frågan kvarstår: hur missade Evertsson/Andersson den ”granite outcrop” som enligt Rene Arikas matchar detta stora hål/intryckning?
Alltså, missuppfatta mig inte nu för detta är bra, intressant och relevant info.

Men, kan du inte koka ner det i ett par enkla meningar?

Jag håller inte alltid med dig men du har koll, kan dina uträkningar och är ändå hyfsat ödmjuk 😉 så förenkla och prata så att vi är med.

OK?
Citera
2021-07-17, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Någon som kan språket, vad pratar han om strax efter 2:16 i klippet.

Autodecki eller något liknande bör handla om bildäck?
Ja det är riktigt.
Citera
2021-07-17, 02:50
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
https://pilv.mkm.ee/s/sWqlesShxLKcUM2

Längre ner bland filerna här finns filmer från undersökningarna att ladda ner. Den fil som är daterad 16.07.2021 och är på 249.5 MB innehåller filmmaterial både från hålet och bogrampen.

Tack för länken till klippen. Uppskattas.

Estonia är som en schweizerost och man vill få allmänheten att tro på att ett dansande bogvisir och en morän under lera stått för alla hål. Vilket hål är Rabes från år 2000? Alla hål och revor ser ju olika ut både i riktning, storlek, utbuktning och inbuktning. Tyvärr är ju vraket som en brottsplats som aldrig spärrats av och hela världens kleti och pleti har förmodligen varit där och petat. Ryssarna har garanterat varit där och hämtat hem allt sitt.
Citera
2021-07-17, 06:51
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Tack för länken till klippen. Uppskattas.

Estonia är som en schweizerost och man vill få allmänheten att tro på att ett dansande bogvisir och en morän under lera stått för alla hål. Vilket hål är Rabes från år 2000? Alla hål och revor ser ju olika ut både i riktning, storlek, utbuktning och inbuktning. Tyvärr är ju vraket som en brottsplats som aldrig spärrats av och hela världens kleti och pleti har förmodligen varit där och petat. Ryssarna har garanterat varit där och hämtat hem allt sitt.
Om du med Rabes hål menar det lilla i fendern som vi ser i klippet i Dplay del 4, så är det så litet att det inte hittades eller i vart fart fall inte ens nämndes av Evertsson/Andersson. Enligt GGEs rapport skall detta mindre hål ligga ca 10 m från SB fenders början, alltså betydligt längre föröver (https://www.estoniaferrydisaster.net/chapter02/2-3-8-1_01.html). Jag skulle säga att det är tveksamt om detta hål någonsin funnits.

Det andra hålet som Rabe säger sig hitta är uppe på förskottet bredvid bogporten*, alltså långt över vattenlinjen. Detta påstod hon tydde på en sprängning, under vatten om jag fattat rätt. Varken Evertsson/Andersson eller den nya expeditionen har nämnt detta hål.

Men frågan du skall ställa dig är den omvända: hur kommer det sig att Rabe/Bemis 200-2001 inte hittade det hål som Evertsson/Andersson hittade 2019, trots att filmade andra delar av SB fender och undersökte botten ända bak till stab-fenorna? För mig finns det bara ett svar: hålet fanns inte då, eller så var det mycket mindre. Om det bara var en intryckning med kanske ett litet hål och ingen 4 m spricka så kan man tänka sig att de missade det. Om det såg ut som på filmklippet med Rene Arikas 2021 så hade bokstavligen en blind kunnat hitta det. Slutsatsen kan bara bli att skrovet nu fläks upp ”av sig själv”, eller snarare av enorma spänningar i vraket som det ligger på botten.

*) GGE har bilder och skisser på detta ”hål” (eller snarare del av den stora skadan från visirets lyftarmar?):
https://www.estoniaferrydisaster.net/chapter02/2-3-4_02.html
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-07-17 kl. 07:14.
Citera
2021-07-17, 07:18
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Om du med Rabes hål menar det lilla i fendern som vi ser i klippet i Dplay del 4, så är det så litet att det inte hittades eller i vart fart fall inte ens nämndes av Evertsson/Andersson. Enligt GGEs rapport skall detta mindre hål ligga ca 10 m från SB fenders början, alltså betydligt längre föröver (https://www.estoniaferrydisaster.net/chapter02/2-3-8-1_01.html).

Det andra hålet som Rabe säger sig hitta är uppe på förskottet bredvid bogporten, alltså långt över vattenlinjen. Detta påstod hon tydde på en sprängning, under vatten om jag fattat rätt. Varken Evertsson/Andersson eller den nya expeditionen har nämnt detta hål.

Men frågan du skall ställa dig är den omvända: hur kommer det sig att Rabe/Bemis 200-2001 inte hittade det hål som Evertsson/Andersson hittade 2019, trots att filmade andra delar av SB fender och undersökte botten ända bak till stab-fenorna? För mig finns det bara ett svar: hålet fanns inte då, eller så var det mycket mindre. Om det bara var en intryckning med kanske ett litet hål och ingen 4 m spricka så kan man tänka sig att de missade det. Om det såg ut som på filmklippet med Rene Arikas 2021 så hade bokstavligen en blind kunnat hitta det. Slutsatsen kan bara bli att skrovet nu fläks upp ”av sig själv”, eller snarare av enorma spänningar i vraket som det ligger på botten.

Rabes hål. Här nedan. Känner du igen det? Nej, för det har fortfarande inte visats för svensk, finsk, estnisk allmänhet. Inte världen heller i stor skala, bara obskyra kanaler. Se klippet till sitt slut från tiden jag länkat till.

MS Estonia - Jutta Rabe - the secret of how the ship got blown up
https://www.youtube.com/watch?v=gPx1bA4Y9XY&t=780s

Förklara för mig varför detta aldrig visats på svensk TV?

Skräphögen har talat, Farbror Barbro. Jag skulle vilja ha svar varför vissa skribenter intresserar sig för vissa ämnen mer än snittet på Flashback. Jag har själv lagt ner trådar angående JFK, Palme, Khaddafi m fl för att inte framstå som "biased" i ämnet Jag har gjort det för att skribenter ska kunna smälta vad andra skriver genom åren. Farbror Barbro kör dock på i den här tråden in i kaklet...

Förklara för mig hur en morän kan skada ett stålskrov så att det både buktar INÅT och UTÅT. Vraket som precis förlist slår i lera med en morän flera meter under. En liten duns.

Det finns INTE en enda normal människa som kan hävda att Estonias alla hål orsakats av en morän flera meter under lera. Det är fysiskt omöjligt.
Senast redigerad av I-van-Toer 2021-07-17 kl. 07:32.
Citera
2021-07-17, 08:58
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Rabes hål. Här nedan. Känner du igen det? Nej, för det har fortfarande inte visats för svensk, finsk, estnisk allmänhet. Inte världen heller i stor skala, bara obskyra kanaler. Se klippet till sitt slut från tiden jag länkat till.

MS Estonia - Jutta Rabe - the secret of how the ship got blown up
https://www.youtube.com/watch?v=gPx1bA4Y9XY&t=780s

Förklara för mig varför detta aldrig visats på svensk TV?

Skräphögen har talat, Farbror Barbro. Jag skulle vilja ha svar varför vissa skribenter intresserar sig för vissa ämnen mer än snittet på Flashback. Jag har själv lagt ner trådar angående JFK, Palme, Khaddafi m fl för att inte framstå som "biased" i ämnet Jag har gjort det för att skribenter ska kunna smälta vad andra skriver genom åren. Farbror Barbro kör dock på i den här tråden in i kaklet...

Förklara för mig hur en morän kan skada ett stålskrov så att det både buktar INÅT och UTÅT. Vraket som precis förlist slår i lera med en morän flera meter under. En liten duns.

Det finns INTE en enda normal människa som kan hävda att Estonias alla hål orsakats av en morän flera meter under lera. Det är fysiskt omöjligt.
Det du länkar till är hålet i förskottet som GGE beskriver. Jag tror en hel del faktiskt har sett denna dokumentär, men frågan är snarare varför du tycker att detta hål är intressant? Det ligger, vad, 6-7 m över vattenlinjen och innanför bogvisiret.

Vad gäller de nya hålen i skrovet så är det fortfarande inte klarlagt hur Evertsson/Anderssons intryckta hål uppstått. Jag sätter mina pengar på tryck från botten. Men oavsett ursprungsorsak så är det solklart att skrovet nu ”sliter sönder sig själv” av inre spänningar. Titta på hålet i videon med Rene Arikis: plåten ÄR utsliten på ett sätt som inte var fallet 2019. Och varken moränlera eller ubåt är orsaken.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-07-17 kl. 09:23.
Citera
2021-07-17, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturligt-urval
Håkan bergmark är en mytoman och clown.
Jaha??
som t.ex. att han hävdat, att han samman med svensk militär var nere vid vraket på botten, mycket kort efter att det hade lagt sig där.

Ingen har någonsin klarat av att komma fram till den enkla frågan; Vad hade svensk militär öht något att göra där nere? Just då!
Hoppades ÖB samt Calle Bildt , på att spökskeppets bryggbesättning var innestängd i någon luftficka, samt skulle kunna räddas på nåt mirakulöst vis?
Citera
2021-07-17, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mainforcepatrol
Se där, dår kom det, när vraket rasar helt naturligt kommer det att börja ylas om att vraket förstörts för att "dölja bevis"

MEN, vad gäller politikers aktiviteter har du en stor poäng, dock är de åt helvete för inkompetenta för att klara av något så komplicerat som de konspirationer som vissa tror på.

Har gjort misstaget att jobba statligt 2 ggr, och sådan ineffektivitet kombinerat med funktionell dumhet och prestigetänkande har jag aldrig träffat på någon annanstans.

Sedan har de försökt ställa mig inför vad som endast kan kallas politisk domstol för att jag arbetade som säkerhetskonsult för "Fel" sida i ett konflikt för länge sedan.

Detta misslyckades eftersom de utgick från att jag skulle berätta om våra aktiviteter vid förhör och förse dem med "bevis".

Oavsett detta, att vänta till nästa år känns misstänkt tillochmed för mig, kan man köra in en ROV i Titanic på 4000+ meter kan man köra in på Estonias bildäck också, om så bara för att filma en hög rostiga fordon och ramper.

Vore jag konspiratorisk skulle jag tillochmed kunna misstänka att man efter att sett hur vraket börjar kollapsa vid den nuvarande undersökningen hoppas på att vraket skall rasa ihop över vintern, och därefter utlysa dykförbud över den benströsslade högen med rostigt stål.

Meen, det är jag inte. Så det där är ju bara paranoia. jajemän. Som att en valdator låser sig i timmar när "Fel" parti får för många röster. Inga oklarheter här, forsätt dricka öl, se på "idol" och tänk inte mer på det......
När man i diskussion öht kan tänka tanken att visa förståelse för dels statlig tvångsbegravning på en brottsplats och dels för helt slafsigt och inkomplett katastrofutredande. Då är man nog hjälplöst pårökt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in