Citat:
Ursprungligen postat av
Questioneer
Man är inte byxmyndig vid 14, han får skylla sig själv. Dock är det föräldrarna som har misslyckats mest, barn i den åldern ska inte ha sex.
Ska man låsa in tonåringar istället?
Hade en vän vid 14 vars föräldrar praktiserade utegångsförbud.
(När jag tänker efter gjorde nog mer än hälften av alla svenska, var ont om andra kulturinfluenser där jag växte upp, föräldrar det när deras barn gjort nåt dumt. Inte mina som tur var. Fast jag var en snäll tonåring med snälla föräldrar. Det enda dumma jag gjorde innan 15 var att dricka och röka lite.)
Iaf, hon hoppade från andra våningen i villan från sitt rum där föräldrarna låst in henne(!) och fick en rejäl spricka i foten eller om det var bruten fotled. Sjukhus, gips och kryckor blev det iaf.
En annan rymde och levde fan på Reeperbahn ett tag.
Många andra rymde hemifrån men inte lika långt och länge.
Båda för att de inte fick gå ut och göra det mest oskyldiga, typ gå över till en polare och kolla film med kompisgänget.
Vad jag försöker få fram är att det kan gå illa med för strikt uppfostran också. Kompisar är oerhört viktigt i den åldern och de som duktigt lyder utegångsförbudet är oftast inte I så stort behov av utegångsförbud. Om de inte gjort något verkligt dumt, typ våld eller stulit, och verkligen skäms. DÅ kan jag se att utegångsförbud har önskad effekt.
Eftersom denna 15-åring tråden bla handlar om, både blev arg och säkerligen hotade att göra slut om lilltjejen inte ställde upp på sex. Så är hovrättens dom korrekt. Inget samtycke under sådana former. 13åriga tjejer kan bli löjligt förälskade och kan övertalas till det mesta av en äldre, snygg, lite mytomspunnen populär snubbe.
Jag har haft sex ett flertal gånger mot min vilja, fast var ändå byxmyndig och lite till. Ibland för att killen kunde hota göra något som hade blivit "socialt självmord" för min del. Ibland för att jag blev övertalad och tjatad på.
Var däremot inte så ung som denna flicka. I hennes ålder måste det vara än svårare att stå emot, nej inte pga kåthet utan pga sociala förväntningar, som kan betyda allt i den åldern. Och ingenstans talades det om det när jag var ung.
Pubertala snubbar (vissa ännu högre upp i åldern) kan ibland ta till extrema metoder för att få sex. Nej självklart inte ALLA killar, men känns bäst att skriva det så inte incelmaffian tror något annat..
Att ALLA föräldrar talar med sina barn om samtycke, sex på bådas villkor och liknande, utöver den fattiga sexualundervisningen i skolan (kanske har blivit bättre sen 90talet?). Och verkligen påminner om rätt och fel när det kommer till sex igen och igen.
Lite olika info beroende på om ens tonåring är kille eller tjej. Informera alla mer än en gång om att det är ett brott att ha sex med någon under 15, som kan göra att du blir dömd och aldrig kan bli tex polis. Kanske får vänta med körkort, får jobba hårt varje sommar enbart för att betala av skadeståndet.
Börja prata med barnen tidigt! Långt innan du som förälder anar att era ungar börjar bli sexuellt aktiva.
Det tror jag kan vara något som gör att situationer som dessa kan undvikas.
Förresten bör skolan och ungdomsmottagningen ta detta snacket ett flertal gånger också. Finns ju vissa kulturella skillnader som gör att vissa föräldrar tom. vägrar sexualundervisning för sina barn. Det ska inte vara möjligt att få frisedel från sexualundervisning av religiösa skäl!
Även om tjejerna till viss del bevakas så hårt att de håller på sej och den som försöker något ligger illa till, så förhindrar det inte att killar från religiösa familjer lever jävel bland ickereligiösa tjejer, tjejer deras farsor lärt dem att det är okej att knulla.
Kanske var denna kille från en sådan familj? Han var väl från MENA? Få av dem som inte är det minsta religiösa (utom turkar, perser och några syrianer som brukar ha en mer hälsosam syn på religion.) Det är ju nästan garanterat att hans ev systrar inte hade fått bete sej likadant iaf.