2021-07-16, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Men vi ser ju att solen försvinner ned under horisonten. Och med oförändrad storlek.
https://t-ec.bstatic.com/images/hotel/max1024x768/261/26148980.jpg

Eller menar du att de nedre delarna av solen är bortom horisonten och den övre delen är hitom horisonten? Solen har på något märkligt sett delat sig i två delar?

Solen färdas längst med himlen över en platt jord, precis som ett moln försvinner skulle också en sol försvinna. Botten först, bortom horisonten. Den oförändrade storleken kan teoretiskt förklaras så här, 2m50s in:
https://youtu.be/mZC8MPnUexI
Citera
2021-07-16, 16:39
Medlem
Citat:
Då ligger nedre delen av huset under stolparna vi ser i bilden.

Inte alls. Det ligger längst med samma plana yta.
Citera
2021-07-16, 16:39
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Vad får dig att tro stjärnhimlen inte skulle kunna förändra sig beroende på var jag befinner mig på en platt jord? Lever du i en verklighet där någonting över dig omöjligt kan förändra sig?
Den norra och södra stjärnhimlen. Hur får du ihop det men din platta jord?
Citera
2021-07-16, 16:40
Medlem
constants avatar
Citat:
Vad får dig att tro stjärnhimlen inte skulle kunna förändra sig beroende på var jag befinner mig på en platt jord? Lever du i en verklighet där någonting över dig omöjligt kan förändra sig?
Det bara är så.
Citera
2021-07-16, 16:47
Medlem
Citat:
Solen färdas längst med himlen över en platt jord, precis som ett moln försvinner skulle också en sol försvinna. Botten först, bortom horisonten. Den oförändrade storleken kan teoretiskt förklaras så här, 2m50s in:
https://youtu.be/mZC8MPnUexI

Men du lyckas inte förklara varför solen försvinner och du lyckas inte förklara varför nedre delen av solen är dold under horisonten. "Botten först" är bara ett konstaterande av vad vi ser, det är ingen förklaring till observationen.

Det här är ju en ganska meningslöst diskussion eftersom du, och andra plattisar, är helt oförmögna att förklara observationen. Och det viktiga med observationen är inte att du inte kan förklara den utan det är att det exempel på kurvaturen som så ofta efterfrågas.
Citera
2021-07-16, 17:02
Medlem
Citat:
Inte alls. Det ligger längst med samma plana yta.

Fast det är ju inte det vi observerar, vi kan observera att de nedre delarna av huset ligger under planet.
https://flatearthinsanity.blogspot.com/2016/07/toronto-cn-tower-from-olcott-ny.html

Förnekar du att hundratals meter av huset ligger under vattenlinjen?
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-07-16 kl. 17:21.
Citera
2021-07-16, 17:22
Medlem
Citat:
Fast det är ju inte det vi observerar, vi kan observera att de nedre delarna av huset ligger under planet.
https://flatearthinsanity.blogspot.com/2016/07/toronto-cn-tower-from-olcott-ny.html

Förnekar du att hundratals meter av huset ligger under vattenlinjen?

Nej, vi observerar att nedre delarna av huset ej syns bortom horisonten. Vi observerar aldrig någonting annat än en plan yta, det är bara i din fantasi som kurvor spelar in.
Citera
2021-07-16, 17:34
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Att jag lever i en verklighet där någonting över mig kan förändras.

Jag är nyfiken kring en sak och undrar din åsikt om det.

Det ligger alltid en agenda bakom vad en organisation eller regering/regeringar vill att befolkningen ska känna till. Så i detta fall kring en platt jord. Vad skulle de som mörkar denna sanning i din mening tjäna på att övertala och hålla hela världens befolkning bakom ljuset med detta? På vilket sätt spelar det roll för ledare om befolkningen tror jorden är platt eller rund, vad är motivet?

Sedan så är detta alltså också så pass organiserat och tätt mörkat att alla rymdmyndigheter och företag i branschen i dussintal olika länder med sina hundra tusentals anställda inte haft en ända visselblåsare. Inte ett knyst eller bevis. Vart är motsvarigheten till Snowden för alla dessa anställda runt om i världen som kan bryta en sådan oerhört stor mörkning och bli världskändis och kämpe på kuppen? Oddsen för att det inte skett är i stort sätt obefintligt i min mening. Snowden jobbade enbart på NSA i USA. Nu snackar vi en koordinerad mörkning över alla länder och företag i branschen, utan någonting alls.

Har svårt att tro på hela plattjord grejen med de oddsen samt att det finns 0 motiv för denna mörkning. Varför mörka?

Kan även tillägga att här har vi en 18 äring som ska ut till rymden https://www.npr.org/2021/07/15/1016510564/blue-origin-space-18-year-old-bezos-oliver-daemen-netherlands?t=1626450153596

Dödar de honom när han ser sanningen att jorden va visst platt eller betalar de av honom för att mörka?

Vilken plattjord troende som helst får gärna svara sin åsikt kring mina funderingar. I min värld går inget av det ihop. Ni kanske bara tror så mycket på detta för att ni vill att det ska vara sant av gud vet varför.
Senast redigerad av Niggward 2021-07-16 kl. 17:48.
Citera
2021-07-16, 20:29
Medlem
Citat:
Det som talar för att rådande modell är fel, är att ni inte är kapabla att ifrågasätta rådande modell. Sannerligen märkligt beteende.

Varifrån har du fått en uppfattningen? Om det var något man gjorde på teknisk/natur - linje/program i gymnasiet, och sedan på den tekniska utbildningen i skolan så var det att göra experiment. Vi ifråga satte allting hela tiden.
Citera
2021-07-16, 20:43
Medlem
Varför tar du inte och skaffar fysiska bevis på den platta jorden istället sillen
Du klarar ju inte att svara på frågorna du undviker dem skaffa fysiska bevis på en platt jord
Senast redigerad av Eagle5555 2021-07-16 kl. 20:47.
Citera
2021-07-16, 20:52
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle5555
Varför tar du inte och skaffar fysiska bevis på den platta jorden istället sillen
Du klarar ju inte att svara på frågorna du undviker dem skaffa fysiska bevis på en platt jord
För att han driver med oss?
Citera
2021-07-16, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Varifrån har du fått en uppfattningen? Om det var något man gjorde på teknisk/natur - linje/program i gymnasiet, och sedan på den tekniska utbildningen i skolan så var det att göra experiment. Vi ifråga satte allting hela tiden.

Berätta, hur bekräftade du att du bodde på en snurrande boll när du pluggade teknisk/natur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in