2021-07-16, 18:34
Medlem
Lasten bör undersökas omgående när nu bogrampen är öppen. Att klarlägga lasten ombord är nästan lika viktig som att finna orsaken till förlisningen.

Återfinns bevis på att militärt material transporterats under civil flagg bör givetvis ansvariga sökas för detta - oavsett om det var orsaken till förlisningen eller inte. De ansvariga ska givetvis ställas inför rätta då det är olagligt att genomföra militära transporter på civila fartyg.

Det gjorde Estonia till ett lovligt mål för t.ex. Ryssland om det handlade om att smuggla ut fiendens försvarssystem.

Misstänker att det finns några som är rätt nervösa nu. Ansvariga svenska politiker, t.ex. Bildt, Carlsson och Sahlin kan också vara utsatta för omfattande legal risk beroende på vad dessa visste och underlät att göra. De kan också ha haft helt legitima skäl att tysta sanningen, det får vi inte glömma.
Citera
2021-07-16, 19:11
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Up-in-the-air
Lasten bör undersökas omgående när nu bogrampen är öppen. Att klarlägga lasten ombord är nästan lika viktig som att finna orsaken till förlisningen.

Återfinns bevis på att militärt material transporterats under civil flagg bör givetvis ansvariga sökas för detta - oavsett om det var orsaken till förlisningen eller inte. De ansvariga ska givetvis ställas inför rätta då det är olagligt att genomföra militära transporter på civila fartyg.

Det gjorde Estonia till ett lovligt mål för t.ex. Ryssland om det handlade om att smuggla ut fiendens försvarssystem.

Misstänker att det finns några som är rätt nervösa nu. Ansvariga svenska politiker, t.ex. Bildt, Carlsson och Sahlin kan också vara utsatta för omfattande legal risk beroende på vad dessa visste och underlät att göra. De kan också ha haft helt legitima skäl att tysta sanningen, det får vi inte glömma.

Tror inte på någon av konspirationsteorierna, men håller i sak med dig om att bildäck borde kollas nu när det går.

Dock, som jag skrev tidigare, betänk att vad som troligen finns längst akterut på bildäck, "uppmosat" mot däcket ovanför, är en massa av krossade bilar, lastbilar och övrig bråte, inre ramper till exempel.

Så möjligheterna att hitta något annat än just denna hög av rostigt skrot verkar inte så stora.

Även om någon lastbils surrningar mot all förmodan hållit initialt så är sannolikheten stor att surrmaterielen i sig har korroderat sönder så bilen lossnat och fallit.

Det räcker även med att EN bil lossnar under förlisningen för att riva med sig resten, när den törnar i nästa bil dubbelbelastning på dess surrningar, och sedan är raset igång.

Lovvärt initiativ, men svårt att utföra.
Citera
2021-07-16, 19:21
Medlem
FoxHounds avatar
Orkar inte läsa igenom alla inlägg, men har det framkommit något nytt sen dykningarna började?
Citera
2021-07-16, 19:28
Medlem
Nej, Håkan Bergmark vet inte mer än oss om de nya undersökningarna Han läser ofta rätt upp och ner från nyhetssidor på sin kanal. Inget fel med det.

Det vore intressant att veta vad forumet tror om anledningen till att skjuta på fullständig filmning till våren 2022. Dålig sikt i vattnet är den officiella förklaringen. Är detta ett svepskäl eller vad handlar det om?
Citera
2021-07-16, 20:34
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mainforcepatrol
Att du inte får de svar du vill ha utan svar som är med sanningen och verkligheten överensstämmande är DITT problem, inte någon annans.
Men du, du trollar väl?

Det där var inte heller till dig ju?

Återigen då eftersom du inte tar in det jag adresserar till DIG!

Vad det gäller det jag har förklarat för dig så tycker jag inte vi har fått några svar ärligt talat. Plocka upp kroppar sen inte, och så övertäcka, band som spelats över m m.

Min poäng, IGEN, är ju avsaknaden av svar.

Gällande rapport, sjunkförlopp och allt tekniskt så får du prata med och idiotförklara någon annan.

Du är säkert påläst, har koll och är nykterist men det där med att läsa och lyssna in verkar du sakna?

Gör om, gör rätt…
Citera
2021-07-16, 20:38
Medlem
Plocks avatar
En ordentlig torped hade väl gjort mer skada? Eller var det en mini-torped gjord för spekulation?

Idioten körde ett gammalt skepp i hård sjö i hög hastighet.

Kul att ryssarna drog en u-båt där bara för att jävlas.
Citera
2021-07-16, 21:16
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marmoth
Men du, du trollar väl?

Det där var inte heller till dig ju?

Återigen då eftersom du inte tar in det jag adresserar till DIG!

Vad det gäller det jag har förklarat för dig så tycker jag inte vi har fått några svar ärligt talat. Plocka upp kroppar sen inte, och så övertäcka, band som spelats över m m.

Min poäng, IGEN, är ju avsaknaden av svar.

Gällande rapport, sjunkförlopp och allt tekniskt så får du prata med och idiotförklara någon annan.

Du är säkert påläst, har koll och är nykterist men det där med att läsa och lyssna in verkar du sakna?

Gör om, gör rätt…

Är helt ointresserad av dina "åsikter" om mig.
Citera
2021-07-16, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av statlig1700
Nej, Håkan Bergmark vet inte mer än oss om de nya undersökningarna Han läser ofta rätt upp och ner från nyhetssidor på sin kanal. Inget fel med det.

Det vore intressant att veta vad forumet tror om anledningen till att skjuta på fullständig filmning till våren 2022. Dålig sikt i vattnet är den officiella förklaringen. Är detta ett svepskäl eller vad handlar det om?
Angående siktförhållanden var det väl snarare att sikten är bästa möjliga på våren än att den är dålig nu, men dessutom förklarade man att de undersökningar som gjorts denna vecka är en förstudie som är nödvändig för att planera den kommande och mycket omfattande 3D-fotograferingen och eftersom det tar någon månad att sammanställa sommarens analyser räcker tiden i höst inte till.
Citera
2021-07-16, 21:40
Medlem
tedbundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ja. Och elefanten som smyger in i rummet är hur Evertsson/Andersson missade en ”20 m lång intryckning” på SB sida under 3 dagars filmande. Eller är detta ”det mindre hålet” som de inte tyckte tittarna behövde känna till? Från ABs artikel i november:

”Den andra dagen genomförs nya dykningar och då hittas ytterligare ett hål i skrovet, uppskattningsvis 30 meter akterut från det första.

Fyndet visades aldrig i dokumentären på Dplay, vilket gett upphov till kritik och en misstanke om att teamet döljer relevant fakta.
– Vi förväntade oss att hitta mindre skador och sprickbildningar på fartyget. Det här hålet bedömde vi inte som tillräckligt intressant. Det har en helt annan karaktär än huvudhålet, säger Henrik Evertsson.

Det andra hålet är betydligt mindre än det första och Evertsson menar att det kan förklaras som en stressbelastning som uppkommit när fartyget slog i botten under förlisningen.”

(https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0K4jKM/unikt-ramaterial-visar-nya-fynden-pa-estonia)

Fantastiskt att du pallar, Teamet döljer haha Sjukaste jag läst. Du känner inte att alla som velat ta reda på sanningen motarbetats sen första start. Du har ingen känsla av att det ljugs/mörkas eller tycker du allt är helt normalt?

Skillnaden är att du tror och vissa andra ve........

Det roliga att jag vet att när det kommer hetta till så kommer fokus flyttas, Antagligen nytt spår i Palme mordet där den riktiga mördaren hittad eller vad sägs om att vraket kommer saboteras när det brinner i knutarna, Typ en svenska militärövning och dom råkade ha sönder Estonia så man inte kan undersöka vraket.

Du som verkar så klok, vet du om vad sjuka saker fina sverige sysslar med, Hjälper till med sjuka saker som jag inte kan nämna här eller någon annanstans.

Eftersom herrn inte bryr sig om motfakta så känns det lönlöst att få dig att ens tänka i dom banorna.
Detta är rätt sjuka saker våran ordningsmakt/politiker sysslat med.

Kör på med fake-rapporter från random proffsvetare och som får betalt för sin propaganda, Men sanningen kommer komma som en redig käftsmäll någon gång och hela kortbygget raserat. Kör på men glöm inte nämna vem som hade rätt. Tro mig då jag vet hur det ligger till.

Jag är rätt säker på att du vet vad som hänt men kämpar på för något du knappt tror på själv av någon okänd anledning.
Citera
2021-07-16, 21:59
Medlem
Marmoths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mainforcepatrol
Är helt ointresserad av dina "åsikter" om mig.
Och ändå svarar du…🤪🤪🤪

Det är ju du som har åsikter om mig?
Citera
2021-07-16, 22:02
Medlem
dannerockers avatar
Tänk att få bärga fartyget och vara först på plats att få gå in på fartyget och börja leta efter ledtrådar inne i fartyget, rota i bilar hytter . Jag har många funderingar i hur det ser ut där inne
Citera
2021-07-16, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lindtner
Bra frågor, kan Håkan Bergmark sitta på svar tro? Tog upp mycket om Estonia på sin Youtubekanal.

Håkan bergmark är en mytoman och clown.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in