Citat:
Ursprungligen postat av
Wotan
Tycker du det gäller andra folk också? Vem som helst kan vara japan bara man bor i Japan och tycker om sushi, vem som helst är irländare bara man bor på Irland och kan språket?
Självfallet. Observera dock att det är
min åsikt som en upplyst och fördomsfri person. Jag är väl medveten om att det finns rasistiska fördomar, vars intensitet kan variera från land till land.
Japan har en historia där man i flera hundra år isolerade sig från resten av världen, vilket satt djupa spår i den japanska kulturen.
Exemplet med Irland är lite galet eftersom bara 1,5% av irländarna talar irländska hemma. Så med det måttet mätt (vilket jag inte förespråkar) finns det inte många "äkta" irländare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Wotan
Det är precis de globalistiska idéerna som är nonsens, för givetvis finns det länder med en viss kultur och ett visst folk som hör hemma där. Det folket binds samman av traditioner, värderingar, historia men även av etnicitet eller ras.
Fast etnicitet är till stor del traditioner, värderingar och historia (samt ett gemensamt språk). Det du kalla för ras (genetiska skillnader) är av sekundär betydelse, även om det historiskt spelat en större roll än idag.