2021-07-16, 16:27
Medlem
I slutändan handlar det om egos när man säger att "Det här är mitt land eller det här är vårat land" etc i min åsikt. Men visst har alla länder en egen kultur, tradition osv.
Citera
2021-07-16, 16:30
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wotan
Tycker du det gäller andra folk också? Vem som helst kan vara japan bara man bor i Japan och tycker om sushi, vem som helst är irländare bara man bor på Irland och kan språket?

Självfallet. Observera dock att det är min åsikt som en upplyst och fördomsfri person. Jag är väl medveten om att det finns rasistiska fördomar, vars intensitet kan variera från land till land.

Japan har en historia där man i flera hundra år isolerade sig från resten av världen, vilket satt djupa spår i den japanska kulturen.

Exemplet med Irland är lite galet eftersom bara 1,5% av irländarna talar irländska hemma. Så med det måttet mätt (vilket jag inte förespråkar) finns det inte många "äkta" irländare.

Citat:
Ursprungligen postat av Wotan
Det är precis de globalistiska idéerna som är nonsens, för givetvis finns det länder med en viss kultur och ett visst folk som hör hemma där. Det folket binds samman av traditioner, värderingar, historia men även av etnicitet eller ras.

Fast etnicitet är till stor del traditioner, värderingar och historia (samt ett gemensamt språk). Det du kalla för ras (genetiska skillnader) är av sekundär betydelse, även om det historiskt spelat en större roll än idag.
Citera
2021-07-16, 16:35
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redrik.feinfeldt
Jo förstår att fanskapet är här för att vifta bort och veva runt. Men jag vill ha lite kött på benen, en rejäl utläggning om vad han menar när han väl påstår något. Vi är väl här för att lära av varandra, så kom igen nu danbagge, säg något smart genomtänkt om genetik utifrån din inlaga, du som är insatt :-) väntar med spänning.

Det var någon i tråden som skrev något om gentester, och ett resultat som tydde på att man hade levt i en viss genetisk miljö i tusentals år "utan någon större utblandning".

Jag fick nästan intrycket av att personen menade detta som någonting positivt! Sjukt. Därför skrev jag att man kunde bli lätt oroad över ett sådant resultat. Ju större genetisk blandning desto bättre, och ju mindre blandning desto sämre. Sen vet man inte exakt var gränsen går till inavel, lägre IQ, 6 fingrar och utestående tänder.
Citera
2021-07-16, 16:35
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Det är roligt att driva med dig, för du är så korkad. Det är alltid roligt att driva med rasister.

Dina små liknelser håller inte alls.

Till exempel 1: Självklart kan man säga att det är dag när det är ljust och natt när det är mörkt. Men frågan ska istället ställas: Någon gång i skymningen, precis mitt emellan ljust och mörkt, kan du nu säga glasklart om det är dag eller natt? Så ska frågan ställas för att vara en korrekt liknelse.

Du måste åtminstone försöka förstå vad du själv skriver. Någon jävla ordning får det väl vara i en tråd

Nej. Din skojare. Frågan gäller inte när det är dag eller natt ute utan frågan gäller vid vilket klockslag (på sekunden) det blir mörkt respektive ljust ute.

Det kan du inte säga.

Däremot kan du säga vid vilka klockslag det är uppenbart mörkt och uppenbart ljust ute.

Bara för att det är svårt med gränsdragningar så innebär det inte att hela frågeställningen är ogiltig.

Vad du sysslar med är ett slags bondfångeri. Fast det vet du nog själv redan.
Citera
2021-07-16, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babyspenat
I slutändan handlar det om egos när man säger att "Det här är mitt land eller det här är vårat land" etc i min åsikt. Men visst har alla länder en egen kultur, tradition osv.

Det handlar om revir.
Är dörren alltid öppen i ditt ”hem”, eller kastar du sten i glashus?
Citera
2021-07-16, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Systemet fungerar inte. Definitioner som inte förmedlar det som måste förmedlas, är inte mer fixa än att de kan användas på ett adekvat sätt. Din definition av ursprungsbefolkning är t ex löjeväckande och relativ. Säg till den minoritetssvensk i ett utanförskapsområde att den är i majoritet och inte är ursprungsbefolkning i meningen i marginaliserat underläge. Samma sak kan gälla rasism, som enligt vissa definitioner inte kan drabba vita, osv. Ord får ny betydelse och återvinner gammal.

Folkrätt kan vara en homonym till folkrätt på precis samma sätt som svensk kan vara homonym till svensk. Bara för att svensk kan avse medborgare, innebär det inte att det är något konstigt med svensk etnicitet. På samma rätt finns behovet att beskriva ett folkslags kollektiva, exkluderande rättigheter som folkrätt, även om ordet har en annan betydelse också.

Att folk har en moralisk arvsrätt till sina länder är en intuition som är så stark att det behöver ett ord att beskrivas och har du inget bättre förslag än folkrätt, så får du finna dig i mitt bruk av ordet.

Frågan återstår alltså: Om vi accepterar principen att folkslag har en moralisk äganderätt som finns oavsett om den är kodifierad i en välvillig lagtext eller inte - vilka äger folkrätten till Sverige?

Det måste vara det "svenska folk" som tråden diskuterar, en nation bortom medborgarskap och politikers uppifrån-definitioner. Om sådana saker styr, saknar nämligen kurder, tibetaner och andra folkrätt i meningen moralisk äganderätt till sitt land.

Det är naturligtvis inte min definition, det är en folkrättslig definition av ursprungsbefolkning. (Blev det krångligt nu?). Att jag inte hittar på egna betydelser av begrepp är ju pudelns själva kärna i det här fallet. Du har ju uppenbarligen en del åsikter. Om du inte använder ett språk som folk begriper så kommer du heller inte kunna förmedla dina åsikter. Du kan inte förlita dig på en intuitiv tolkning av ord du stöter på utan du måste också ta reda på deras innebörd. Hela samtalet blir lidande annars. Jag har ju till exempel lite svårt att begripa varför man skulle vilja reducera svenskars status till urfolksstatus. Det är ju att erkänna att det finns ett annat folk som kontrollerar svenskt territorium. Jag har ingen om vilket, men det är ju den logiska innebörden av att benämna svenskar som urfolk. Om vi inte använder begrepp på rätt sätt så bäddar det för missförstånd.

Du kan läsa mer om urfolks rättigheter i FN:s urfolksdeklaration.

https://documents-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/N06/512/07/PDF/N0651207.pdf?OpenElement
Citera
2021-07-16, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LokiTrixter
Det handlar om revir.
Är dörren alltid öppen i ditt ”hem”, eller kastar du sten i glashus?
Håller med dig där. Det handlar om revir
Citera
2021-07-16, 16:46
Medlem
redrik.feinfeldts avatar
Citat:
Det var någon i tråden som skrev något om gentester, och ett resultat som tydde på att man hade levt i en viss genetisk miljö i tusentals år "utan någon större utblandning".

Jag fick nästan intrycket av att personen menade detta som någonting positivt! Sjukt. Därför skrev jag att man kunde bli lätt oroad över ett sådant resultat. Ju större genetisk blandning desto bättre, och ju mindre blandning desto sämre. Sen vet man inte exakt var gränsen går till inavel, lägre IQ, 6 fingrar och utestående tänder.
Ok, då förstår jag din kompetensnivå gällande släktforskning/gentester, vart lite orolig där ett tag, att du satt inne med något vettigt, vilket skulle rubbat mitt första intryck av dig. Ha det gött!
Citera
2021-07-16, 16:52
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redrik.feinfeldt
Ok, då förstår jag din kompetensnivå gällande släktforskning/gentester, vart lite orolig där ett tag, att du satt inne med något vettigt, vilket skulle rubbat mitt första intryck av dig. Ha det gött!

Obegripligt svar, det är svårt att förstå vad du menar. Jag skriver alltså det nästan självklara att ju större genetisk blandning och variation desto bättre, och när denna minskar så når man till slut en nivå som ofta ger uppenbara genetiska defekter på individen.

Håller du inte med om detta? Det är ju allmängods.
Citera
2021-07-16, 16:52
Medlem
Citat:
Ja... precis....

Det skulle ju AAAALLLLDRIG vara stötande om en politiker i ett annat land hävdade att det landet är "urbefolkningens" land. Nej aaalllldrig... buuuu vad taskigt!!!!!
Urbefolkning är ett knepigt ord. Då är vi inne på ngt annat. Här i Sverige så är det väl samerna som är det? och HERREGUD så känsligt. Den marken är minerad. Jag tassar ut i marginalen....................................
Citera
2021-07-16, 16:55
Medlem
Citat:
Obegripligt svar, det är svårt att förstå vad du menar. Jag skriver alltså det nästan självklara att ju större genetisk blandning och variation desto bättre, och när denna minskar så når man till slut en nivå som ofta ger uppenbara genetiska defekter på individen.

Håller du inte med om detta? Det är ju allmängods.

Du säger att vi inte ska ta emot främlingar som sysslar med kusinäktenskap? Ja det vore en början.
Citera
2021-07-16, 16:56
Medlem
JedemDerSeines avatar
Citat:

Jag fick nästan intrycket av att personen menade detta som någonting positivt! Sjukt. Därför skrev jag att man kunde bli lätt oroad över ett sådant resultat. Ju större genetisk blandning desto bättre, och ju mindre blandning desto sämre.

Det begriper du väl, att det absolut avgörande handlar om, var generna kommer ifrån. Inblandning av lägre raser i ett högre folks genetiska sammansättning nivellerar oundvikligen den senare till den lägre. Du själv är ju ett avskräckande speciment på, hur illa det kan gå, när den genetiska utspädningen har nått kritiska nivåer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in