2021-07-16, 13:54
Medlem
Problemet blir ”folket”. ”Svensk” skulle innefatta dem med medborgarskap, vilket är vad SD går efter. Hur många generationer krävs det för att tillhöra folket? Finns ju icke svenskar som varit här i generationer med. Skulle behövas en mer akademisk definition. Även om detta med största sannolikhet aldrig kommer inträffa.

T.ex min far är svensk, endast svensk släkt och förfäder flera tusen år bakåt. (Jag är av Nordiskt ursprung för er som undrar om andra halvan &#128521
Citera
2021-07-16, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Här måste jag rätta dig, rent rasligt. Mannen vars egentliga namn är Richard Lohikoski kommer från en familj som relativt nyligen invandrat från den icke-svenskspråkiga delen av Finland.

Detta är definitivt inte Skandinavien. Skandinavien är Sverige, Norge, Danmark (även om en del svärjevenner här i tråden envisas med att hävda att Danmark inte är en del av Skandinavien).

Man skulle kunna sträcka sig till att Åland och Finlands svenskspråkiga landremsa inkluderas i Skandinavien rent kulturellt, men Lohikoski-släkten härstammar (som namnet antyder) från den Finskspråkiga delen. Denna del är kulturellt mycket kraftigt åtskild från Skandinavien och kommer historiskt från öster, från Ural-området.

Med Richards eget resonemang så kan man förmoda att han, och hans släkt, kommer ha mycket svårt att anpassa sig till ett liv i Sverige.
Jag ser onga problem med Jomshofs ursprung , Jag gillar t.o.m Putin klok kille som kan skapa ordning och reda i ett kaos..
Citera
2021-07-16, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LokiTrixter
Problemet blir ”folket”. ”Svensk” skulle innefatta dem med medborgarskap, vilket är vad SD går efter. Hur många generationer krävs det för att tillhöra folket? Finns ju icke svenskar som varit här i generationer med. Skulle behövas en mer akademisk definition. Även om detta med största sannolikhet aldrig kommer inträffa.

T.ex min far är svensk, endast svensk släkt och förfäder flera tusen år bakåt. (Jag är av Nordiskt ursprung för er som undrar om andra halvan &#128521

För att var Svensk måste du ju komma från en svensk släkt.. är du Kurd och bor i Sverige är du Kurd med Svenskt medborgarskap. Är inte svårare än så, sen att en Kurd med Svenskt medborgarskap kan identifera sig och anses tillhöra den Svenska gemenskapen är väll nått annat.
Men en Kurd är etniskt Kurd och en Svensk är etniskt Svensk.
Citera
2021-07-16, 14:10
Medlem
De flesta av er som är så fruktansvärt konfysa över svenskhet, har en intuitiv respekt för andra folkslags rätt till självdefinition och ägande som går i arv över generationer.

Varför det? Vad är det med svenskar som är annorlunda för er?
Citera
2021-07-16, 14:22
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomatji
Jag ser onga problem med Jomshofs ursprung , Jag gillar t.o.m Putin klok kille som kan skapa ordning och reda i ett kaos..

Fast han är en rasfrämling. Vi kan inte tillåta sådana att ta över vårt land, som svunna generationer har byggt upp under blod, svett och tårar. Nu ska det välla in folk från kulturellt och genetiskt avlägsna platser såsom Ural, där han kommer ifrån, och rasera allt detta.

Jag säger som Talespin, vi kan ha max 5% rasfrämlingar i landet. Eftersom Richard definitivt är en sådan, så får han kvoteras in bland dessa max 5%.
Citera
2021-07-16, 14:29
Medlem
Kakksakkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salsadansaren
Lite väl spydig tweet från denne byfåne. Han har inte rätt. Sverige är ett mångkulturellt land vilket är angivet i grundlagen. Som politiker i ett demokratiskt land borde han ha koll på det.

Kanske vi borde fått rösta om det mongo, negrerna och arabjävlarna kommer knulla sönder hela skiten hahah det är över INGET kommer bli bättre bara sämre och högre skatter!
Citera
2021-07-16, 14:32
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
De flesta av er som är så fruktansvärt konfysa över svenskhet, har en intuitiv respekt för andra folkslags rätt till självdefinition och ägande som går i arv över generationer.

Varför det? Vad är det med svenskar som är annorlunda för er?
Självförakt i svenskarnas fall, egenintresse i främlingars.
Citera
2021-07-16, 14:37
Medlem
ALLA länder i Europa kan vara stolta och säga att DERAS land är deras eget utom Sverige. Här ska vi huka oss och skämmas tame f..n.
Citera
2021-07-16, 14:39
Medlem
Warmanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simonsayss
Du verkar lätt utvecklingsstörd
Du verkar sakna självinsikt.

Citat:
1. Det beror på hur ditt övriga släktträd ser ut
Alltså vet ingen vilken nationalitet jag tillhör, enligt SD-logik.

Citat:
Ättlingarna till ovannämda ”stammar” existerar fortfarande, precis på samma sätt som ättlingar till dem Samiska stammarna, dem kallas idag ”Svenskar”
Då är det med SD-logik svårt att veta vem som är svensk, då fåtal har släktforskat så långt tillbaka i tiden. Dessutom har det aldrig varit ovanligt att föräldraskap ljugs om eller misstas.
Citera
2021-07-16, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det är ju rätt magstarkt i en tråd där ordet "svensk" tolkas till att betyda precis vad som passar.

Det jag kommunicerar är kollektiva rättigheter för folkslag och det jag är ute efter är just den tvekan du känner att frånkänna andra än svenskar folkrätt. Nationers moraliska rätt till självbestämmande som inte styrs av lagar eller ord.

Frågan är alltså återigen: Vilka äger svensk folkrätt till Sverige? Om det definieras av medborgarskap eller lagar, så saknar rimligen tibetaner och kurder folkrätt. Om dessa folkslag har ett särskilt företräde till sina ursprungsområden bortom aktuell lagstiftning ett statsstatus, så har svenskar det också.

Om "svensk" bara är en administrativ kategori som politiker styr över, är "kurd" och "tibetan" det också. Om kurders och tibetaners mänskliga rättigheter kan kränkas, kan också svenskars.

Alltid lika intressant med systemkritiker som inte har en aning om hur systemet de kritiserar fungerar.

Din fråga går inte besvara för den betyder ingenting. I ersätter med synonym för sakens skull: Vilka äger svensk internationell lag till Sverige? Un-fucking able to compute. Jibberisch.

Om du istället undrar vilken rätt svenskar som etnisk grupp har till Sverige som land så beror det lite på. Etniska svenskar som är svenska medborgare har precis lika stor rätt till Sverige som alla andra svenska medborgare.

Svenskar är inte ett ursprungsfolk, inte i Sverige. Eftersom definitionen av ett ursprungsfolk är ett folk som har haft en kontinuerlig historisk tillgång till ett territorium som senare har invaderats eller okuperats av någon annan. Man är alltså bara ett ursprungsfolk i förhållande till någon annan som gjort anspråk på det territorium som man ansett som sitt. Eftersom sverige med svenskar som majoritetsgrupp inte är ockuperade eller koloniserade av någon annan så är vi alltså inte en ursprungsbefolkning. Man kan möjligen argumentera för att etniska svenskar ska erkännas som ursprungsbefolkning i andra delar av världen. Estlandssvenskar möjligen. Men inte i Sverige.
Citera
2021-07-16, 14:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LokiTrixter
Hur fasen kan du veta din släkthistoria flera tusen år tillbaka?
Jag träffade en släkting på mors sida som hade gjort släktforskning, hon skicka filen till mej och jag skrev ut den, var 16 A4 fyra sidor. Orkade inte läsa allt men sista namnet var någon från 1500-talet.
Jag tror gränsen för vanligt folk, allmoge, är där någonstans när prästerna började med att registrera befolkningen. Någon kanske kan berätta mer?
Fast du kanske är släkt med Magnus Ladulås, fast inte ens då handlar det om flera tusen år?
Citera
2021-07-16, 15:06
Medlem
redrik.feinfeldts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
Hur fasen kan du veta din släkthistoria flera tusen år tillbaka?
Jag träffade en släkting på mors sida som hade gjort släktforskning, hon skicka filen till mej och jag skrev ut den, var 16 A4 fyra sidor. Orkade inte läsa allt men sista namnet var någon från 1500-talet.
Jag tror gränsen för vanligt folk, allmoge, är där någonstans när prästerna började med att registrera befolkningen. Någon kanske kan berätta mer?
Fast du kanske är släkt med Magnus Ladulås, fast inte ens då handlar det om flera tusen år?
Visst, slår man i kyrkböcker kommer man ner till 15/1600-talet som vanlig dödlig men han menar förmodligen gentester, där man kan se vilka områden man härstammar ifrån, ex om man får koncentrerad träff på norden, då handlar det om tusentals år av släktled som levt här uppe utan någon större utblandning.
Senast redigerad av redrik.feinfeldt 2021-07-16 kl. 15:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in