2021-07-16, 15:21
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redrik.feinfeldt
Visst, slår man i kyrkböcker kommer man ner till 15/1600-talet som vanlig dödlig men han menar förmodligen gentester, där man kan se vilka områden man härstammar ifrån, ex om man får koncentrerad träff på norden, då handlar det om tusentals år av släktled som levt här uppe utan någon större utblandning.

Man skulle bli lätt oroad över ett sådant resultat från gentestet. Om man vet något lite om genetik.
Citera
2021-07-16, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somenlitenpil
Alltid lika intressant med systemkritiker som inte har en aning om hur systemet de kritiserar fungerar.

Din fråga går inte besvara för den betyder ingenting. I ersätter med synonym för sakens skull: Vilka äger svensk internationell lag till Sverige? Un-fucking able to compute. Jibberisch.

Om du istället undrar vilken rätt svenskar som etnisk grupp har till Sverige som land så beror det lite på. Etniska svenskar som är svenska medborgare har precis lika stor rätt till Sverige som alla andra svenska medborgare.

Svenskar är inte ett ursprungsfolk, inte i Sverige. Eftersom definitionen av ett ursprungsfolk är ett folk som har haft en kontinuerlig historisk tillgång till ett territorium som senare har invaderats eller okuperats av någon annan. Man är alltså bara ett ursprungsfolk i förhållande till någon annan som gjort anspråk på det territorium som man ansett som sitt. Eftersom sverige med svenskar som majoritetsgrupp inte är ockuperade eller koloniserade av någon annan så är vi alltså inte en ursprungsbefolkning. Man kan möjligen argumentera för att etniska svenskar ska erkännas som ursprungsbefolkning i andra delar av världen. Estlandssvenskar möjligen. Men inte i Sverige.

Systemet fungerar inte. Definitioner som inte förmedlar det som måste förmedlas, är inte mer fixa än att de kan användas på ett adekvat sätt. Din definition av ursprungsbefolkning är t ex löjeväckande och relativ. Säg till den minoritetssvensk i ett utanförskapsområde att den är i majoritet och inte är ursprungsbefolkning i meningen i marginaliserat underläge. Samma sak kan gälla rasism, som enligt vissa definitioner inte kan drabba vita, osv. Ord får ny betydelse och återvinner gammal.

Folkrätt kan vara en homonym till folkrätt på precis samma sätt som svensk kan vara homonym till svensk. Bara för att svensk kan avse medborgare, innebär det inte att det är något konstigt med svensk etnicitet. På samma rätt finns behovet att beskriva ett folkslags kollektiva, exkluderande rättigheter som folkrätt, även om ordet har en annan betydelse också.

Att folk har en moralisk arvsrätt till sina länder är en intuition som är så stark att det behöver ett ord att beskrivas och har du inget bättre förslag än folkrätt, så får du finna dig i mitt bruk av ordet.

Frågan återstår alltså: Om vi accepterar principen att folkslag har en moralisk äganderätt som finns oavsett om den är kodifierad i en välvillig lagtext eller inte - vilka äger folkrätten till Sverige?

Det måste vara det "svenska folk" som tråden diskuterar, en nation bortom medborgarskap och politikers uppifrån-definitioner. Om sådana saker styr, saknar nämligen kurder, tibetaner och andra folkrätt i meningen moralisk äganderätt till sitt land.
Citera
2021-07-16, 15:30
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Det är ganska komiskt att du tror att du kan invalidera ett folk pga gränsdragningsproblematik.

Att det kan diskuteras exakt vart en gräns kring något finns innebär inte att inte att detta något inte finns. Aristoteliskt felaktigt tänkande.

Ja, detta är ett typiskt vänstertrick. Man ser flera exempel i denna tråd.

Man inser hur absurt det är om man tittar på t.ex följande paralleller:

1. "Du påstår att du vet när det är mörkt eller ljust ute. Kan du säga ett klockslag, exakt på sekunden, när det blir mörkt respektive ljust ute? Jaså, du kan inte? Och ändå så påstår du att du vet när det är mörkt eller ljust ute. Men det gör ju du inte alls! Kom inte här och ljug!"

2. "Du påstår att du vet när det är varmt och inte varmt ute. Kan du säga vid vilken temperatur som det är varmt ute? Jaså. Det är varmt när det är 30 grader säger du. Men 29,9 är inte varmt? Jaså, det också. Ok. Om jag fortsätter 29,8...? 29,7...? 29,6...? ... Du stannade vid 25,7... Så du menar att 25,6 inte är varmt men 25,7 är varmt? Kan du verkligen skilja mellan 25,6 och 25,7? Jaså, du kan inte det? Hur kan du då påstå att du vet när det är varmt och inte varmt ute?"

Det här är ett kul trick som man kan göra mycket roligt med. T.ex när man vill driva med nationalister eller sverigedemokrater.
Citera
2021-07-16, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
Hur fasen kan du veta din släkthistoria flera tusen år tillbaka?
Jag träffade en släkting på mors sida som hade gjort släktforskning, hon skicka filen till mej och jag skrev ut den, var 16 A4 fyra sidor. Orkade inte läsa allt men sista namnet var någon från 1500-talet.
Jag tror gränsen för vanligt folk, allmoge, är där någonstans när prästerna började med att registrera befolkningen. Någon kanske kan berätta mer?
Fast du kanske är släkt med Magnus Ladulås, fast inte ens då handlar det om flera tusen år?

DNA.

Min andra halva har släktforskat tillbaka till 1300-talet. Då handlar det mer om bosättningar osv. Men igen även DNA anlys styrker det.
Citera
2021-07-16, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simonsayss
För att var Svensk måste du ju komma från en svensk släkt.. är du Kurd och bor i Sverige är du Kurd med Svenskt medborgarskap. Är inte svårare än så, sen att en Kurd med Svenskt medborgarskap kan identifera sig och anses tillhöra den Svenska gemenskapen är väll nått annat.
Men en Kurd är etniskt Kurd och en Svensk är etniskt Svensk.

Tro mig, jag förstår vad du menar men det behöver förtydligas. Lite som var man placerar en eller ett. Bara för att gemene svensk vet betyder inte att det är defininerat.
Citera
2021-07-16, 15:42
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ja, detta är ett typiskt vänstertrick. Man ser flera exempel i denna tråd.

Man inser hur absurt det är om man tittar på t.ex följande paralleller:

1. "Du påstår att du vet när det är mörkt eller ljust ute. Kan du säga ett klockslag, exakt på sekunden, när det blir mörkt respektive ljust ute? Jaså, du kan inte? Och ändå så påstår du att du vet när det är mörkt eller ljust ute. Men det gör ju du inte alls! Kom inte här och ljug!"

2. "Du påstår att du vet när det är varmt och inte varmt ute. Kan du säga vid vilken temperatur som det är varmt ute? Jaså. Det är varmt när det är 30 grader säger du. Men 29,9 är inte varmt? Jaså, det också. Ok. Om jag fortsätter 29,8...? 29,7...? 29,6...? ... Du stannade vid 25,7... Så du menar att 25,6 inte är varmt men 25,7 är varmt? Kan du verkligen skilja mellan 25,6 och 25,7? Jaså, du kan inte det? Hur kan du då påstå att du vet när det är varmt och inte varmt ute?"

Det här är ett kul trick som man kan göra mycket roligt med. T.ex när man vill driva med nationalister eller sverigedemokrater.

Det är roligt att driva med dig, för du är så korkad. Det är alltid roligt att driva med rasister.

Dina små liknelser håller inte alls.

Till exempel 1: Självklart kan man säga att det är dag när det är ljust och natt när det är mörkt. Men frågan ska istället ställas: Någon gång i skymningen, precis mitt emellan ljust och mörkt, kan du nu säga glasklart om det är dag eller natt? Så ska frågan ställas för att vara en korrekt liknelse.

Du måste åtminstone försöka förstå vad du själv skriver. Någon jävla ordning får det väl vara i en tråd
Citera
2021-07-16, 15:46
Medlem
redrik.feinfeldts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Man skulle bli lätt oroad över ett sådant resultat från gentestet. Om man vet något lite om genetik.
Vad menar du, utveckla, du som vet lite om genetik, förbannade oneliner, upplys oss för fan vad du menar, är jag en produkt av tusentals generationer syskonpar, är det det du påstår, för då blir jag lite orolig. Men kan förklara min obefintliga impulskontroll och lätthet att ta till våld i trängda situationer, ex. om någon kallar min morsa hora.
Citera
2021-07-16, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskuken
Juridiskt sett, definitionsmässigt, så har han ju rätt. Det vore liksom märkligt om Sverige tillhörde någon annan.
Jag fattar inte varför han gör en sån stor sak av detta hela tiden. Varför säger han inte som han tycker alternativt bara håller tyst.
Nej, svenska folkstammen (etniska svenskar) klassifierar inte som ursprungsfolk enligt internationella standarder. Jag tror det råder utbredd missförstånd kring vad ursprungsfolk egentligen är.
Citera
2021-07-16, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Det är roligt att driva med dig, för du är så korkad. Det är alltid roligt att driva med rasister.

Dina små liknelser håller inte alls.

Till exempel 1: Självklart kan man säga att det är dag när det är ljust och natt när det är mörkt. Men frågan ska istället ställas: Någon gång i skymningen, precis mitt emellan ljust och mörkt, kan du nu säga glasklart om det är dag eller natt? Så ska frågan ställas för att vara en korrekt liknelse.

Du måste åtminstone försöka förstå vad du själv skriver. Någon jävla ordning får det väl vara i en tråd
Det är du som är en rasist dannbaggen. Svenskarna är Sveriges ursprungsbefolkning och därför är det bara svenskarna som har en rätt till Sverige. Du är en ond person som försöker förneka svenskarnas existens och rätt till Sverige. Inte konstigt att svenskarna hatar invandrarna mer och mer med tanke på vad ni gör i Sverige: går på bidrag och begår brott (inklusive många hatbrott mot svenskar). Svenskarna har en moralisk rätt att göra vad som helst med personer som dig.
Citera
2021-07-16, 16:15
Medlem
UngCynikers avatar
Svenskar är ett etniskt folk vars nation är landet Sverige. Sverige är deras land. Att tro något annat är att vara svenskfientlig, och man bör därmed ses som ett direkt hot mot nationens bästa. Det finns absolut ingen anledning att skämmas för sin tillhörighet bland det Svenska Folket.
Citera
2021-07-16, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redrik.feinfeldt
Vad menar du, utveckla, du som vet lite om genetik, förbannade oneliner, upplys oss för fan vad du menar, är jag en produkt av tusentals generationer syskonpar, är det det du påstår, för då blir jag lite orolig. Men kan förklara min obefintliga impulskontroll och lätthet att ta till våld i trängda situationer, ex. om någon kallar min morsa hora.

Vad personen säger är att allt är lätt att vifta bort. Behövs mindre folk än vad man tror för lyckad spridning. Är ju bara att kolla historien. Man kan ju lika lätt se på mänskligheten och vilka element som inte åstadkommit något, men antar personen inte kommer tycka att de är dåliga trots det.
Citera
2021-07-16, 16:26
Medlem
redrik.feinfeldts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LokiTrixter
Vad personen säger är att allt är lätt att vifta bort. Behövs mindre folk än vad man tror för lyckad spridning. Är ju bara att kolla historien. Man kan ju lika lätt se på mänskligheten och vilka element som inte åstadkommit något, men antar personen inte kommer tycka att de är dåliga trots det.
Jo förstår att fanskapet är här för att vifta bort och veva runt. Men jag vill ha lite kött på benen, en rejäl utläggning om vad han menar när han väl påstår något. Vi är väl här för att lära av varandra, så kom igen nu danbagge, säg något smart genomtänkt om genetik utifrån din inlaga, du som är insatt :-) väntar med spänning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in