• 1
  • 2
2021-07-16, 14:31
Medlem
Hej alla kloka, har idag ett bolån tillsammans med min syster. Hon betalar dock hela lånet själv. Jag ville dock vara ställa upp och vara behjälplig. Jag är nu intresserad av att köpa Eget hus. Hur ser mina möjligheter ut för huslån? Har 500.000 i besparingar, 32 år och en lön på 32.000/månad. Fast anställning.

Kan banken neka?
Vad händer om jag säger till banken att jag bara ville ställa upp så att min syster fick bolånet?

Tack!
Citera
2021-07-16, 14:36
Medlem
Hur stort är lånet? Och vad vill du ha?

Kan vara riktigt svårt, kan hon köpa ut dig?
Citera
2021-07-16, 14:38
Medlem
Banken ser inte till känslor, utan ser vad du har för förutsättningar. Självklart kommer ditt andra lån som du tog för att du var snäll att räknas in i din totala situation. Men om du har en halv mille i besparingar och ok lön så borde du vill ändå kunna få någon typ av deal är min gissning.
Citera
2021-07-16, 14:59
Medlem
Tror du är körd faktiskt.
Citera
2021-07-16, 15:16
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan111
Hej alla kloka, har idag ett bolån tillsammans med min syster. Hon betalar dock hela lånet själv. Jag ville dock vara ställa upp och vara behjälplig. Jag är nu intresserad av att köpa Eget hus. Hur ser mina möjligheter ut för huslån? Har 500.000 i besparingar, 32 år och en lön på 32.000/månad. Fast anställning.

Kan banken neka?
Vad händer om jag säger till banken att jag bara ville ställa upp så att min syster fick bolånet?

Tack!

Lägg i dina uppgifter på valfri banks bolånekalkylator.
Notera vad du max kan får låna enligt dessa.
Sedan drar du av systerns lån på denna summa.

Blev det något över?
Kan ju köpa en sommarstuga för 500k iaf ;p
Citera
2021-07-16, 15:48
Medlem
Citat:

Kan banken neka?

Tack!

Står du som borgensman eller låntagare på nuvarande bolånet?
Citera
2021-07-16, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CV90
Tror du är körd faktiskt.

Detta kan man inte säga med den infon som TS angivit. Allt beror på hur stort lånet är i förhållande till bostadens värde och TS/syrrans löner.

TS, hosta fram mer info om du vill ha någon hjälp.
Citera
2021-07-18, 08:49
Medlem
Citat:

Kan banken neka?

Tack!

Beror ju på hur mycket du ska låna. Men räkna inte med nått gigantiskt lånelöfte med den inkomsten.
Dessutom finns det ju ett extra amorteringskrav när du lånar över 4,5gånger din årsinkomst som kan vara bra att tänka på.

Antar att du tänkt köpa hus där priserna är lägre än i Stockholmsområdet där det är iprncip omöjligt för en vanlig löntagare att köpa hus idag.
Citera
2021-07-18, 09:02
Medlem
Duerfs avatar
Om du står som medlåntagare kommer det påverka din möjlighet att ta egna lån. Det är anledningen till att de allra flesta banker säger nej till att stå med på syskons bolån. Jag är lite förvånad att det finns någon bank som har sagt ja, om jag skall vara ärlig.

Undersök om din syster har förmåga att ta över lånen själv. Om inte kommer din bank behöva lägga det gamla lånet även på dig när de räknar ut ditt låneutrymme.
Citera
2021-08-11, 23:35
Medlem
utan.att.stannas avatar
Hon måste ta över lånet eller sölja huset, annars får du fortsätta hyra.
Jobbig sits. Hur tänkte du?
Citera
2021-08-12, 02:24
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Kan banken neka?

Tack!

Att din syster betalar hela bolånet själv är ingenting banken bryr sig om när dom räknar på din ekonomi då det är du som står för lånet.

Frågan är hur mycket lånet är på och hur mycket du själv tänker låna? Du får räkna på två hus när du gör din kalkyl på banken så får du se vad dom säger. Även fast du har bra inkomst och kontant insatts så blir det kanske inte så lätt. Men är svårt att ge dig ett rakt besked när du har lämnat knapphändiga uppgifter om hur mycket systerns lån är på och hur mycket du själv tänkt köpa för?
Är 32K efter skatt? Tänk på att banken räknar på att du ska klara en ränta runt 6%. Klart dom kan neka dig till lån när du sitter med två hus.
Senast redigerad av glajarn 2021-08-12 kl. 02:27.
Citera
2021-08-12, 07:12
Medlem
Pungterings avatar
Så går det när man inte tänker igenom sina beslut.....
Du är nog fast i din hyresrätt till syrran betalat av lånet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in