2021-07-13, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coolvid19
En sak till... man kan bara bli medlem i DFM om man betalar 100 kronor om året och först efter att man blivit godkänd av deras styrelse. Vilket i princip är profeten och den ödmjuke .

Precis så, ett styrelseuppdrag enbart för deras egen vinning. För dem är sammanblandningen av organisationens och personliga affärer en chans (och inte risk). Har svårt att tro på att de här tomtarna någonsin har funderat i banor som att ett styrelseuppdrag är betydelsefullt OCH samtidigt sårbart och obehagligt. Att ett sådant uppdrag måste skötas med största allvar och noggrannhet. Kan tyckas som en struntsumma för att bli medlem om man inte genomskådar att processen kring ett godkännande av denna tveksamma styrelse är en början till någon typ av bedrägeriförsök. Så blir man godkänd ska man fly fältet direkt.
Citera
2021-07-15, 10:09
Medlem
https://www.facebook.com/136869337238/posts/10158387060077239/

Från tidningen Dagen idag. Profeten har i Guds namn sålt konst till extrema överpriser till godtrogna kristna.
Citera
2021-07-15, 13:04
Medlem
DFM & Co har lurat många människor på olika sätt. Här fokuserar jag på de ekonomiska bedrägerier som många utsatts för av DFM. Jag vill föra fram det därför att brott av det här slaget generellt är mycket underrapporterade. Och inte ens alla bekräftade offer erkänner vad som hänt därför att några fortfarande tror på bedragaren och har inte erkänt för sig själva att de har blivit lurade. Andra skäms så mycket att de inte vill tala om det därför att de upplever motstridiga uppfattningar eller åsikter för att de har handlat tvärtemot sina övertygelser. Och så finns det de som är rädda för vad som kan hända om de träder fram eller anmäler. Personligen känner jag till även de som genomskådat DFM, men ändå låtit bli att träda fram eller anmäla brottet. Och jag förstår att hopplöshet, frustration och skam finns med kring beslutat att träda fram eller att anmäla för när man gör sådana här misstag så pågår ju ganska länge ett slags ifrågasättande av sig själv. Hur kunde jag vara t ex så dum och naiv? Och ju mer involverad man var desto mer skäms man efteråt. För det finns en faktisk människa, Profeten, som har först etablerat en djup relation med en och som sedan har lurat en.

Hur går DFM & Co tillväga för att lura pengar av människor då? De utnyttjar helt enkelt mänskliga förmågor och egenskaper som vi alla använder oss av för att fungera tillsammans med andra. DFM skruvar bara dessa förmågor och egenskaper till sin fördel och till andras nackdel. Och genom att göra många försök kan de till slut hitta någon som just då råkar vara mottaglig för deras knep. Teknikerna DFM använder sig av för att luras är välkända och har inget med övernaturlighet att göra. Profet/icke-Profet spelar ingen roll. Det handlar om mentala genvägar som vi människor använder oss av för att klara av en komplex vardag. Vi granskar inte varje utsaga och ifrågasätter inte varje människa, utan utgår ifrån förenklade principer för att fatta beslut. Detta har DFM stenkoll på liksom de övertalningstekniker som i kombination kan vara mycket kraftfulla. Viktigaste av övertalningsteknikerna för DFM verkar vara reciprocitet som handlar om att ge och ta. Den som har fått något av en annan känner sig skyldig att göra något tillbaka. Det här sitter väldigt djupt och styr mycket av vad vi människor gör. DFM är mästare på att framställa det som att de har gjort alldeles särskilda ansträngningar för just ens skull för att aktivera känslan av att man borde ge något tillbaka. DFM spelar också på sympati som innebär bl a att de ställer personliga frågor och bekantar sig med en person på djupet. Den som oftast gör detta är Profeten själv vilket då innebär att DFM spelar också på principen auktoritet (Profet=auktoritet). Vidare tar DFM till ”knapphet” genom att trycka på att man måste agera fort eller riskera att gå miste om något helt fantastiskt. Det här fungerar mycket väl därför att det inte ger tid för eftertanke eller att hinna rådfråga någon utomstående. DFM drar sig inte heller från att spela på förpliktelse och konsekvens, som får de flesta av oss att tro ännu mer på något som vi redan har satsat på. Och ju större insats vi har gjort, desto mer känns det som att det måste vara riktigt och rätt. Dessutom har vi människor tendensen att tycka att en handling är rimlig om andra gör likadant, och därför använder sig DFM av historier och exempel som får bedrägeriförsöket att se ut som om det finns andra som har tjänat på att följa deras råd. DFM drar sig heller inte från att bedriva uppföljningsbedrägerier som handlar om hur man kan få tillbaka sina pengar mot att ge ännu mer pengar. Det är dessutom vanligt att den som har förlorat mycket pengar är villig att offra mer på att försöka styra upp sin situation och detta vet DFM om.

Bedragare som DFM kan verkligen spela rätt på de genvägar som vår hjärna vill ta och det blir svårt att se de varningssignaler som kan te sig uppenbara för en utomstående. Därför är det VÄLDIGT viktigt att berätta om och prata med så många som möjligt om ett erbjudande eller förslag som man får. Håll inte tyst, håll det inte för dig själv utan prata och diskutera med de du har förtroende för. Med människor utanför DFM.
Citera
2021-07-15, 14:59
Medlem
Coolvid19s avatar
Bedrägeri i all ära. Men det finns en särskild plats i helvetet för de som utnyttjar "mina minsta". Alltså de som befinner sig i nöd eller kanske är handikappade. Det är ju inte alltid samhällets toppar som söker sig till DFM, snarare tvärtom. Men psykopater är som rovdjur som kan känna vittringen av den svagaste i flocken på långt håll. Det verkar som Tommy och Profeten kompletterar varandra väl där.

Än så länge har artiklarna i Dagen enbart handlat om Mattias. Det ska man inte glömma. Medan begåvningsreserven i skrivande stund sitter och klipper och klistrar bland sina kvitton för att kunna presentera en halvtaskig deklaration, kommer det ännu en artikel. Tommy svarar helt oberört med att annonsera en sändning på måndag. Den klockrena titeln på ämnet är "Vi sitter alla i samma båt".

Nej, Tommy, det gör vi inte. Vi andra sitter inte i någon båt alls. Men det dussin som är kvar i DFM, det måste vara dem han menar? Det ska bli spännande att se om Profeten vågar sig fram den här gången? Å ena sidan är det kanske nu som Tommy ska kliva fram och sätta kniven i ryggen på Mattias och ta över. Å andra sidan verkar han inte må så bra numera, så frågan är om han orkar. Frågan är vilken sjukdom skada han ska skylla på den här gången? Jesuskomplex?

Jag hoppas artikeln i Dagen gör att fler kommer fram och berättar att de lurats av Mattias. Det kan bli ett rätt kännbart straff då. Och det bara för detta tilltag med konsten. Det finns fler artiklar. Någonstans djupt därinne undrar jag om Mattias ens förstår vad som är rätt och fel?
Citera
2021-07-15, 15:10
Medlem
Citat:
Bedrägeri i all ära. Men det finns en särskild plats i helvetet för de som utnyttjar "mina minsta". Alltså de som befinner sig i nöd eller kanske är handikappade. Det är ju inte alltid samhällets toppar som söker sig till DFM, snarare tvärtom. Men psykopater är som rovdjur som kan känna vittringen av den svagaste i flocken på långt håll. Det verkar som Tommy och Profeten kompletterar varandra väl där.

Än så länge har artiklarna i Dagen enbart handlat om Mattias. Det ska man inte glömma. Medan begåvningsreserven i skrivande stund sitter och klipper och klistrar bland sina kvitton för att kunna presentera en halvtaskig deklaration, kommer det ännu en artikel. Tommy svarar helt oberört med att annonsera en sändning på måndag. Den klockrena titeln på ämnet är "Vi sitter alla i samma båt".

Nej, Tommy, det gör vi inte. Vi andra sitter inte i någon båt alls. Men det dussin som är kvar i DFM, det måste vara dem han menar? Det ska bli spännande att se om Profeten vågar sig fram den här gången? Å ena sidan är det kanske nu som Tommy ska kliva fram och sätta kniven i ryggen på Mattias och ta över. Å andra sidan verkar han inte må så bra numera, så frågan är om han orkar. Frågan är vilken sjukdom skada han ska skylla på den här gången? Jesuskomplex?

Jag hoppas artikeln i Dagen gör att fler kommer fram och berättar att de lurats av Mattias. Det kan bli ett rätt kännbart straff då. Och det bara för detta tilltag med konsten. Det finns fler artiklar. Någonstans djupt därinne undrar jag om Mattias ens förstår vad som är rätt och fel?
Jag har haft samma undran rätt länge nu. Alla relationer kring honom rasar just nu, frågan är varför? Att han hållit på med ekonomiska oegentligheter kan knappast vara något nytt för den närmaste kretsen runt honom, så skicklig på att dupera är han inte (till skillnad från Tommy, vilket kan förklara varför den senare syns så mycket just nu). Så vad är det som har hänt som fått fru/barn/syskon etc. att klippa med honom just nu, och förstår han vad det är som håller på att hända? Jag är inte så säker på det faktiskt, men osvuret är som vanligt bäst.
Citera
2021-07-15, 20:52
Medlem
Bäva månde journalisterna på Dagen, nu ska den ödmjuke lägga fram "sanningen" och rentvå profetens vanhelgade rykte. Komik på hög nivå.
Citera
2021-07-16, 00:48
Medlem
Borde det inte komma en splittring snart mellan Jabba Profeten, Tommy Dee och läspande Bengththght? Har en känsla av att Tommy kommer lägga skulden på Jabba the Hut. Tommy börjar snart inse att Profeten är körd. Då vill Tommy rädda sig själv.
Vad tror ni andra?
Citera
2021-07-16, 08:05
Medlem
Vad tror ni, kommer dom ens göra ett försök till att försvara sig?
Citera
2021-07-16, 11:19
Medlem
Coolvid19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorren-Kukegaard
Borde det inte komma en splittring snart mellan Jabba Profeten, Tommy Dee och läspande Bengththght? Har en känsla av att Tommy kommer lägga skulden på Jabba the Hut. Tommy börjar snart inse att Profeten är körd. Då vill Tommy rädda sig själv.
Vad tror ni andra?

De där såta vännerna lär ha varsin säck med hållhakar på varandra vid det här laget. Annars känns det snarare vem som först kommer lura vem. Men jag antar det krävs lite guld på kistbotten innan den tanken blir intressant.

Det vore ju annars ett idealiskt läge för Tommy att hugga Profeten i ryggen och ta över skutan själv. Att Mattias är skyldig råder det ju inga som helst tvivel om. Sedan får vi se om det finns mer. Eller, det finns mer. Sammantaget kanske det räcker till fängelse. Därmed är ju han borta oavsett. Det kanske Tommy vet om och bidar sin tid.

Å andra sidan finns det duktigt med smuts på Tommy också. Men det är som sagt mest smuts och småstölder. Tommy behöver snarare vård på psyket. När det avslöjas att Tommys tumör var en bluff, då tror jag faktiskt inte någon av dem kan vara kvar. Möjligen kommer den baksluge BengTH in och står som en fyrbåk i stormen.
Citera
2021-07-16, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mankers
Vad tror ni, kommer dom ens göra ett försök till att försvara sig?
Jodå, Tommy är tillräckligt desperat för att göra vad som helst för att få behålla sin "status". Lyckas kommer de (han) däremot inte, förutom den innersta kretsen av jesustanterna som redan är körda. Att förneka fakta funkar ju inte på sunt tänkande människor, men fanatiskt religiösa däremot...
Citat:
De där såta vännerna lär ha varsin säck med hållhakar på varandra vid det här laget. Annars känns det snarare vem som först kommer lura vem. Men jag antar det krävs lite guld på kistbotten innan den tanken blir intressant.

Det vore ju annars ett idealiskt läge för Tommy att hugga Profeten i ryggen och ta över skutan själv. Att Mattias är skyldig råder det ju inga som helst tvivel om. Sedan får vi se om det finns mer. Eller, det finns mer. Sammantaget kanske det räcker till fängelse. Därmed är ju han borta oavsett. Det kanske Tommy vet om och bidar sin tid.

Å andra sidan finns det duktigt med smuts på Tommy också. Men det är som sagt mest smuts och småstölder. Tommy behöver snarare vård på psyket. När det avslöjas att Tommys tumör var en bluff, då tror jag faktiskt inte någon av dem kan vara kvar. Möjligen kommer den baksluge BengTH in och står som en fyrbåk i stormen.
Det försvar Tommy ser ut att fila på lär inte övertyga andra än den innersta kretsen, att förneka fakta genom att blanda bort korten (som de brukar göra) funkar inte i längden. Men det lugnar säkert jesustanterna en tid.
Vi får väl the vad thom händer, att profeten är körd inser nog alla utom han själv (och hans ödmjuke tjänare). Har inte fått intrycket att BengTH har några direkta ambitioner att vara ledare, men den thom lever får the.
Citera
2021-07-16, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Murvelkott
Jag har haft samma undran rätt länge nu. Alla relationer kring honom rasar just nu, frågan är varför? Att han hållit på med ekonomiska oegentligheter kan knappast vara något nytt för den närmaste kretsen runt honom, så skicklig på att dupera är han inte (till skillnad från Tommy, vilket kan förklara varför den senare syns så mycket just nu). Så vad är det som har hänt som fått fru/barn/syskon etc. att klippa med honom just nu, och förstår han vad det är som håller på att hända? Jag är inte så säker på det faktiskt, men osvuret är som vanligt bäst.

Nej, jag tror inte att Mattias någonsin har eller kommer att förstå vad som är rätt och fel därför att han nog faktiskt är en renodlad psykopat. Jag slänger mig inte gärna och lättvindigt med sådana här beteckningar på människor, men vad gäller Mattias så verkar det verkligen handla om en sådan personlighetsstörning som dessutom kan vara medfödd.

Enligt psykopatin så verkar Mattias att vara ett skolboksexempel med bl a sin extrema riskbenägenhet, patologiska ljugande, en självbild av att vara oerhört stark och att ha rätten att utnyttja andra människor. Dessutom betraktar han sig (fortfarande) som överlägsen alla andra och verkar tycka att han står över normala sociala och andra spelregler. Mattias har ALLTID en hemlig agenda (som gagnar BARA honom själv) och gör vad som helst för att få det han vill av andra. Om han hade haft tillgång till moraliska spärrar så hade han vridit sig av olust vid blotta tanken på alla hemskheterna som han har funderat ut, drivit igenom och som han funderar på just nu.

Jag har tänkt en del på varför sådana monster som Mattias inte blir avslöjade eller stoppade tidigt. Och de som delar Mattias personlighetsstörning säger i intervjuer att det beror på att de lär sig mycket skickligt att gömma sig bakom en mask av normalitet och charm. Jag kan tänka mig (för har aldrig träffat honom personligen) att Mattias på ytan är väldigt trevlig, inkännande och utåtriktad. Och jag tror faktiskt att han kan, om han vill, vara riktigt skicklig på att dupera.

Varför alla relationer faller runt Mattias nu är väl för att människor äntligen vågar lita på sin magkänsla med stöd av fakta. Tidigare har Mattias kanske kunnat förklara bort allt med riktigt övertygande historier som han själv tror på. Jag kan tänka mig att människor runt Mattias har känt under lång tid att livet har varit tungt, rent av ett helvete kanske, men har inte kunnat tänka klart eftersom en psykopat som Mattias skapar oerhört mycket förvirring överallt och hela tiden. Men eftersom psykopater inte kan bilda några känslomässiga band till någon så blir det inte mycket kvar av livet med dem efter att de har avslöjat sig för vad de egentligen är.

Nej, jag tror inte att Mattias har eller vill ha den självinsikten som skulle innebära att han förstår vad som håller på att hända. Jag tror istället att han är fokuserad på att hitta, skrämma och tysta de som har talat annan sanning än hans.

Någon klok skrev: ”Där ord och handling inte stämmer överens behöver vi ta fasta på människors handlingar. Språk utgör överenskommelser, och där handling inte stämmer överens med det sagda där bryts språkets överenskommelser. När människor säger en sak och gör en annan måste vi ta fasta på det de gör. Vi kan inte längre ta dem på orden. Människors handlingar är alltid det mest sanna vi har att gå på. Människors beteende är alltid det mest sanna vi har att gå på”.
Citera
2021-07-16, 17:57
Medlem
TomasTvivlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lustitiae
Nej, jag tror inte att Mattias någonsin har eller kommer att förstå vad som är rätt och fel därför att han nog faktiskt är en renodlad psykopat. Jag slänger mig inte gärna och lättvindigt med sådana här beteckningar på människor, men vad gäller Mattias så verkar det verkligen handla om en sådan personlighetsstörning som dessutom kan vara medfödd.

Enligt psykopatin så verkar Mattias att vara ett skolboksexempel med bl a sin extrema riskbenägenhet, patologiska ljugande, en självbild av att vara oerhört stark och att ha rätten att utnyttja andra människor. Dessutom betraktar han sig (fortfarande) som överlägsen alla andra och verkar tycka att han står över normala sociala och andra spelregler. Mattias har ALLTID en hemlig agenda (som gagnar BARA honom själv) och gör vad som helst för att få det han vill av andra. Om han hade haft tillgång till moraliska spärrar så hade han vridit sig av olust vid blotta tanken på alla hemskheterna som han har funderat ut, drivit igenom och som han funderar på just nu.

Jag har tänkt en del på varför sådana monster som Mattias inte blir avslöjade eller stoppade tidigt. Och de som delar Mattias personlighetsstörning säger i intervjuer att det beror på att de lär sig mycket skickligt att gömma sig bakom en mask av normalitet och charm. Jag kan tänka mig (för har aldrig träffat honom personligen) att Mattias på ytan är väldigt trevlig, inkännande och utåtriktad. Och jag tror faktiskt att han kan, om han vill, vara riktigt skicklig på att dupera.

Varför alla relationer faller runt Mattias nu är väl för att människor äntligen vågar lita på sin magkänsla med stöd av fakta. Tidigare har Mattias kanske kunnat förklara bort allt med riktigt övertygande historier som han själv tror på. Jag kan tänka mig att människor runt Mattias har känt under lång tid att livet har varit tungt, rent av ett helvete kanske, men har inte kunnat tänka klart eftersom en psykopat som Mattias skapar oerhört mycket förvirring överallt och hela tiden. Men eftersom psykopater inte kan bilda några känslomässiga band till någon så blir det inte mycket kvar av livet med dem efter att de har avslöjat sig för vad de egentligen är.

Nej, jag tror inte att Mattias har eller vill ha den självinsikten som skulle innebära att han förstår vad som håller på att hända. Jag tror istället att han är fokuserad på att hitta, skrämma och tysta de som har talat annan sanning än hans.

Någon klok skrev: ”Där ord och handling inte stämmer överens behöver vi ta fasta på människors handlingar. Språk utgör överenskommelser, och där handling inte stämmer överens med det sagda där bryts språkets överenskommelser. När människor säger en sak och gör en annan måste vi ta fasta på det de gör. Vi kan inte längre ta dem på orden. Människors handlingar är alltid det mest sanna vi har att gå på. Människors beteende är alltid det mest sanna vi har att gå på”.

Ett diagram som tydligt förklarar Den ödmjuke och Profeten https://m.facebook.com/photo.php?fbid=10165670066185472&id=551830471&set= a.247560070471&source=48
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in