Citat:
Ursprungligen postat av
Murvelkott
Jag har haft samma undran rätt länge nu. Alla relationer kring honom rasar just nu, frågan är varför? Att han hållit på med ekonomiska oegentligheter kan knappast vara något nytt för den närmaste kretsen runt honom, så skicklig på att dupera är han inte (till skillnad från Tommy, vilket kan förklara varför den senare syns så mycket just nu). Så vad är det som har hänt som fått fru/barn/syskon etc. att klippa med honom just nu, och förstår han vad det är som håller på att hända? Jag är inte så säker på det faktiskt, men osvuret är som vanligt bäst.
Nej, jag tror inte att Mattias någonsin har eller kommer att förstå vad som är rätt och fel därför att han nog faktiskt är en renodlad psykopat. Jag slänger mig inte gärna och lättvindigt med sådana här beteckningar på människor, men vad gäller Mattias så verkar det verkligen handla om en sådan personlighetsstörning som dessutom kan vara medfödd.
Enligt psykopatin så verkar Mattias att vara ett skolboksexempel med bl a sin extrema riskbenägenhet, patologiska ljugande, en självbild av att vara oerhört stark och att ha rätten att utnyttja andra människor. Dessutom betraktar han sig (fortfarande) som överlägsen alla andra och verkar tycka att han står över normala sociala och andra spelregler. Mattias har ALLTID en hemlig agenda (som gagnar BARA honom själv) och gör vad som helst för att få det han vill av andra. Om han hade haft tillgång till moraliska spärrar så hade han vridit sig av olust vid blotta tanken på alla hemskheterna som han har funderat ut, drivit igenom och som han funderar på just nu.
Jag har tänkt en del på varför sådana monster som Mattias inte blir avslöjade eller stoppade tidigt. Och de som delar Mattias personlighetsstörning säger i intervjuer att det beror på att de lär sig mycket skickligt att gömma sig bakom en mask av normalitet och charm. Jag kan tänka mig (för har aldrig träffat honom personligen) att Mattias på ytan är väldigt trevlig, inkännande och utåtriktad. Och jag tror faktiskt att han kan, om han vill, vara riktigt skicklig på att dupera.
Varför alla relationer faller runt Mattias nu är väl för att människor äntligen vågar lita på sin magkänsla med stöd av fakta. Tidigare har Mattias kanske kunnat förklara bort allt med riktigt övertygande historier som han själv tror på. Jag kan tänka mig att människor runt Mattias har känt under lång tid att livet har varit tungt, rent av ett helvete kanske, men har inte kunnat tänka klart eftersom en psykopat som Mattias skapar oerhört mycket förvirring överallt och hela tiden. Men eftersom psykopater inte kan bilda några känslomässiga band till någon så blir det inte mycket kvar av livet med dem efter att de har avslöjat sig för vad de egentligen är.
Nej, jag tror inte att Mattias har eller vill ha den självinsikten som skulle innebära att han förstår vad som håller på att hända. Jag tror istället att han är fokuserad på att hitta, skrämma och tysta de som har talat annan sanning än hans.
Någon klok skrev: ”Där ord och handling inte stämmer överens behöver vi ta fasta på människors handlingar. Språk utgör överenskommelser, och där handling inte stämmer överens med det sagda där bryts språkets överenskommelser. När människor säger en sak och gör en annan måste vi ta fasta på det de gör. Vi kan inte längre ta dem på orden. Människors handlingar är alltid det mest sanna vi har att gå på. Människors beteende är alltid det mest sanna vi har att gå på”.