2020-09-05, 19:27
Medlem
Jag tänker här som så. Eftersom du de facto fungerar som arbetsledare. Inte bara för att medlemmarna ser upp till dig, men faktiskt även cheferna förväntar sig att du håller koll på dina kollegor, och hoppar in om de gör misstag..

Då borde du rimligt sett på något slags påökt, just för att du fungerar som arbetsledare / har ett extra ansvar.
DET är ju avsikten att du skall få bättre självförtroende och växa, eller hur. Då så.

Om de inga pengar har, får de väl se till att du får lite fringisar. Tex rida gratis lektion ett par gånger per vecka. Eller få lov att gå hem tidigare nån gång, om du råkar vara klar med arbete.
Eller nåt.
Citera
2020-11-04, 17:11
Medlem
Arbetsförmedlingen, SIUS, lönebidrag, fråga.

Skulle behöva lite input här från dem som haft lönebidrag, SIUS, och gärna under corona... Har googlat lite men blir inte klok på detta.

Hur går detta till rent praktiskt? Kommer denna SIUS-konsulent som jag får tilldelad matcha mig mot jobb osv eller är tanken att jag själv ska namedroppa företag som han/hon sen tar kontakt med? Är förutsättningen för att arbetsgivaren ska få lönebidraget att jag ska göra oavlönad (har lägsta aktivitetsstödet...) hos dem en viss period? Det har jag av självklara orsaker ingen lust med överhuvudtaget.

Sedan tillhör jag en riskgrupp enligt FHM. Hur kommer detta att påverka?

Hur kan jag dra ut på processen så långt som möjligt? Egentligen är jag inskriven på Arbetsförmedlingen enbart för att få behålla mitt SGI, inget annat.
Citera
2020-11-04, 17:28
Medlem
Har du en funktionsnedsättning ?
Citera
2020-11-04, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Har du en funktionsnedsättning ?

Japp, det har jag. Och jag är väl medveten om mina begränsningar.
Citera
2021-07-16, 11:16
Medlem
Lönebidrag för nattarbete?

Jag har på alla sätt försökt komma överens med min arbetsgivare angående en omplacering, det är en offentlig arbetsgivare, och det finns platser att omplacera till. men det har dragit ut på tiden i 7 månader nu och förväntas ta minst 3 månader till, vilket inte håller för mig ekonomiskt, och dessutom blir fel då jag tror att jag skulle kunna arbeta deltid, vilket jag såklart även sagt till både arbetsgivaren och FK. Jag har varit sjukskriven i 2 år från min tjänst.

Jag har i ren desperation ringt och kollat andra möjligheter att få arbetsgivaren att placera mig snabbare, och pratade med arbetsförmedlingen rehab som trodde att jag eventuellt kan ha rätt till lönebidrag från dem. Undrar nu lite saker.

Hur fungerar det med lönebidrag, kan man få det för att jobba natt? Mitt mål är att få jobba natt inom det arbetsområde jag har nu, fungerar det med AF när vi bara är två personer nattetid?

Vad gör man om man eventuellt har en permanent nedsatt arbetsförmåga, får man då ansöka delvis lönebidrag och delvis sjukersättning? Jag misstänker att jag kanske har 75% arbetsförmåga eller lite mindre med tanke på hur det gått för mig tidigare när jag arbetat.

Kan det då bli problem med försäkringskassan om jag jobbar natt, då det ju blir längre pass men färre? För mig fungerar det mycket bättre med längre ledigheter och mer intensiva perioder med arbete mellan.

Utreder AF arbetsförmågan och hur?
Vad finns det för nackdelar med lönebidrag?

(har alltid haft jobb eller studier eller varit sjukskriven, så har knappt haft kontakt med AF förut)
Senast redigerad av windrewind 2021-07-16 kl. 11:29.
Citera
2021-07-16, 11:18
Medlem
Grundproblemet är nog att arbetsgivaren troligtvis vill att jag säger upp mig, då de antagligen ser framför sig en lång och kostsam rehabilitering. Min nuvarande chef och den innan har varit nya, och känner inte mig. Chefen innan det har bara gott att säga om mig, så det handlar kanske snarare om fördomar och kostnad. Det är det enda jag kan se i alla fall.
Citera
2021-07-16, 11:42
Medlem
Vänersborgares avatar
Det är inte du som får lönebidrag, det är arbetsgivaren som får en del av din lön ersatt av Arbetsförmedlingen eller Försäkringskassan.
Citera
2021-07-16, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vänersborgare
Det är inte du som får lönebidrag, det är arbetsgivaren som får en del av din lön ersatt av Arbetsförmedlingen eller Försäkringskassan.

Ja det vet jag. Men du förstår kanske ändå hur jag menar.
Citera
2021-07-16, 12:29
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av windrewind
Jag har på alla sätt försökt komma överens med min arbetsgivare angående en omplacering, det är en offentlig arbetsgivare, och det finns platser att omplacera till. men det har dragit ut på tiden i 7 månader nu och förväntas ta minst 3 månader till, vilket inte håller för mig ekonomiskt, och dessutom blir fel då jag tror att jag skulle kunna arbeta deltid, vilket jag såklart även sagt till både arbetsgivaren och FK. Jag har varit sjukskriven i 2 år från min tjänst.

Jag har i ren desperation ringt och kollat andra möjligheter att få arbetsgivaren att placera mig snabbare, och pratade med arbetsförmedlingen rehab som trodde att jag eventuellt kan ha rätt till lönebidrag från dem. Undrar nu lite saker.

Hur fungerar det med lönebidrag, kan man få det för att jobba natt? Mitt mål är att få jobba natt inom det arbetsområde jag har nu, fungerar det med AF när vi bara är två personer nattetid?

Vad gör man om man eventuellt har en permanent nedsatt arbetsförmåga, får man då ansöka delvis lönebidrag och delvis sjukersättning? Jag misstänker att jag kanske har 75% arbetsförmåga eller lite mindre med tanke på hur det gått för mig tidigare när jag arbetat.

Kan det då bli problem med försäkringskassan om jag jobbar natt, då det ju blir längre pass men färre? För mig fungerar det mycket bättre med längre ledigheter och mer intensiva perioder med arbete mellan.

Utreder AF arbetsförmågan och hur?
Vad finns det för nackdelar med lönebidrag?

(har alltid haft jobb eller studier eller varit sjukskriven, så har knappt haft kontakt med AF förut)

Försäkringskassan är jättekinkig på det där med längre pass. Det kommer dom bara godta om det är av medicinska skäl och att läkaren har motiverat det väldigt väl i förväg.
Citera
2021-07-16, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Försäkringskassan är jättekinkig på det där med längre pass. Det kommer dom bara godta om det är av medicinska skäl och att läkaren har motiverat det väldigt väl i förväg.

Ja, det har läkaren gjort. Men handläggaren på försäkringskassan verkar inte riktigt veta vad som gäller eller förstå hur få och längre pass kan vara lättare än många korta verkar det som.
Citera
2021-07-19, 10:58
Medlem
Finns det ingen här som fått beviljat lönebidrag till arbetsgivaren under pågående anställning? Det ska man ju i vissa fall kunna få, men det är så otydligt vad som gäller när man läser på AF´s och FK´s hemsida.
Citera
2021-07-28, 19:51
Medlem
Voldemort2s avatar
Lön med lönebidrag

Vad borde man kräva för lön om man anställs som programmerare med lönebidrag på grund av psykisk ohälsa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in