Flashback bygger pepparkakshus!
2021-07-28, 20:18
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voldemort2
Vad borde man kräva för lön om man anställs som programmerare med lönebidrag på grund av psykisk ohälsa?

Om du redan är aktuell för en anställning på ett företag är inte lönen avgörande. Frågan är hur mycket din ohälsa påverkar jobbet, kan du jobba 100%?

Draget från bakfickan skulle jag säga att din totala lön för 100% arbetstid inklusive bidrag när du är junior borde ligga på 30-35k.

Edit:
Hur duktig är du? Har du gjort kodningsprov hos arbetsgivaren?
Senast redigerad av calmsolution 2021-07-28 kl. 20:20.
Citera
2021-07-28, 20:24
Medlem
Voldemort2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Om du redan är aktuell för en anställning på ett företag är inte lönen avgörande. Frågan är hur mycket din ohälsa påverkar jobbet, kan du jobba 100%?

Draget från bakfickan skulle jag säga att din totala lön för 100% arbetstid inklusive bidrag när du är junior borde ligga på 30-35k.

Jag kan jobba 75 %.

Jag jobbade på ett annat ställe tidigare och där fick jag väldigt låg lön. Man hävdade att det berodde på att jag var anställd med lönebidrag och inte arbetade enligt samma premisser som de övriga. Lönen skall väl inte vara lägre för någon med lönebidrag? Jag kände mig lurad.
Senast redigerad av Voldemort2 2021-07-28 kl. 20:30.
Citera
2021-07-28, 20:25
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Jag jobbade på ett annat ställe tidigare och där fick jag väldigt låg lön. Man hävdade att det berodde på att jag var anställd med lönebidrag och inte arbetade enligt samma premisser som de övriga. Lönen skall väl inte vara lägre för någon med lönebidrag? Jag kände mig lurad.

Varför innehöll ditt citat från mig något om 75%, jag skrev aldrig detta?
Citera
2021-07-28, 20:31
Medlem
Voldemort2s avatar
Jag har redigerat detta nu. Ledsen. Det blev litet fel där.
Citera
2021-07-28, 20:32
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:

Du väljer naturligtvis själv om du vill ta jobbet, men som jag skrev tidigare så är aldrig lönekrav avgörande så länge det ligger inom rimliga gränser. Om du är intressant för en arbetsgivare så kommer ni komma överens, begär det du tycker är rimligt för att ta jobbet, var inte blyg.

Jag har ibland svårt att förstå hur människor i dagens samhälle resonerar kring lön. Det skall vara faktorer om vilken examen man har, hur länge man jobbat, vilka titlar man haft etc etc.

Detta är bara skit i slutändan, det enda som räknas är om du kan leverera resultat till din arbetsgivare, punkt.
Citera
2021-07-28, 20:42
Medlem
Voldemort2s avatar
Citat:
Du väljer naturligtvis själv om du vill ta jobbet, men som jag skrev tidigare så är aldrig lönekrav avgörande så länge det ligger inom rimliga gränser. Om du är intressant för en arbetsgivare så kommer ni komma överens, begär det du tycker är rimligt för att ta jobbet, var inte blyg.

Jag har ibland svårt att förstå hur människor i dagens samhälle resonerar kring lön. Det skall vara faktorer om vilken examen man har, hur länge man jobbat, vilka titlar man haft etc etc.

Detta är bara skit i slutändan, det enda som räknas är om du kan leverera resultat till din arbetsgivare, punkt.

Jo, men som jag skrev så ska jag inte få lägre lön än någon som inte har lönebidrag. I så fall borde jag alltså kunna kräva åtminstone 30 000 * 0.75 då.
Citera
2021-07-28, 21:17
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Jo, men som jag skrev så ska jag inte få lägre lön än någon som inte har lönebidrag. I så fall borde jag alltså kunna kräva åtminstone 30 000 * 0.75 då.

Du kan aldrig kräva någonting, vad du måste göra är att försöka värdera den insats du kan göra. Men gå aldrig in för lågt, då får du aldrig mer. Försök ha hög svansföring utan att vara irriterande, då blir säkert både du och arbetsgivaren nöjda.

Det finns som jag har försökt beskriva inte en sanning vad du är värd, det handlar om förhandling.

Edit:
Du har inte berättat i detalj om jobbet du söker och i vilken stad. Lönenivåer skiljer sig mycket för programmerare.
Senast redigerad av calmsolution 2021-07-28 kl. 21:21.
Citera
2021-07-28, 23:13
Medlem
Voldemort2s avatar
Citat:
Du kan aldrig kräva någonting, vad du måste göra är att försöka värdera den insats du kan göra. Men gå aldrig in för lågt, då får du aldrig mer. Försök ha hög svansföring utan att vara irriterande, då blir säkert både du och arbetsgivaren nöjda.

Det finns som jag har försökt beskriva inte en sanning vad du är värd, det handlar om förhandling.

Edit:
Du har inte berättat i detalj om jobbet du söker och i vilken stad. Lönenivåer skiljer sig mycket för programmerare.

Det handlar om ett jobb i en litet större stad på västkusten. Språk: Java.
Citera
2021-07-29, 05:01
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Jag kan jobba 75 %.

Lönebidrag syftar till att kompensera arbetsgivaren för att du har nedsatt arbetsförmåga. Om du till exempel åstadkommer 60% av vad dina kollegor åstadkommer under en arbetsdag, på grund av din funktionsnedsättning, syftar lönebidraget till att kompensera för de 40%. Med andra ord, lönebidrag ska inte påverka din lön.
Citera
2021-07-29, 21:45
Medlem
BeppeTurbos avatar
Problemet med lönebidrag och de andra lönestöden är att de har ett tak på 20 000 kr brutto vilket betyder max 15 710 kr per månad i stöd till arbetsgivaren.
Citera
2021-07-30, 02:50
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeppeTurbo
Problemet med lönebidrag och de andra lönestöden är att de har ett tak på 20 000 kr brutto vilket betyder max 15 710 kr per månad i stöd till arbetsgivaren.
Håller med om att det ofta är ett problem, det sätter käppar i hjulen för de som har en funktionsnedsättning och som söker jobb inom annat än låglöneyrken.
Citera
2021-07-30, 08:25
Medlem
ingenios avatar
Vad är det för psykisk ohälsa/diagnos du har om du kan jobba 75% som programmerare? Om du t.ex. har depression så kan du ju inte gärna säga till AF: "De kognitiva symtomen av sjukdomen inträffar på tisdagar, så då kan jag inte jobba."

Därför är jag nyfiken: vad har man för typ av psykisk ohälsa som är kompatibel med att kunna jobba som programmerare på 75%?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in