2021-07-16, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
En sektmedlem i covidkulten, som fått covid på hjärnan och vill få bort viruset så till den milda grad att hen kan tänka sig att bränna ner hela jorden.

Det verkar inte som du är vid sunda vätskor. Mig veterligen har ingen förespråkat att "bränna ner jorden".
Citera
2021-07-16, 10:23
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Angående UK.

48.000 fall igår.

Borde inte flockimmunitet + vaccinationen börjat kicka in här? Dom har ju vaccinerat större delen av den vuxna befolkningen och resten borde väl nästan haft Covid-19 med tanke på hur hårt drabbade dom varit.

När tror ni deras fall börja vika nedåt igen?

Nån postade en länk igår till ZOE, en tjänst i UK där människor själv kan rapportera in symptom (finns liknande i Sverige också). Den datan tyder på att det kan ha peakat, men man ska ju ta den typen av data med en nypa salt.

Det viktigaste hur som helst är att vi inte ser någon större belastning på sjukvården. Visst, antal inlagda har ökat från strax under 1000 när det var som lägst till 3800 nu. Men antalet fall och utvecklingen av dem följer ganska bra deras "andra våg" som började i december (från en högre nivå) och peakade i januari. På peaken hade de 58000 fall/dag i 7-dagarssnitt. Det snitt de har nu (32000) motsvarar nivån 16-17 december. 10 dagar senare, kring nyår, låg det 25000 människor på sjukhus och det ökade till 39000 innan det vände nedåt. Belastningen på sjukvården är en tiondel (ish).

Det är tydligt att vaccin inte ger 100% skydd mot sjukdom, särskilt inte efter 1 dos och inte heller hos alla äldre och annars sköra (som med alla andra vaccin). Men det är också tydligt att det för de allra flesta hindrar svår sjukdom.
Citera
2021-07-16, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Det ökar bland vaccinerade och minskar bland ovaccinerade! Kolla Campbells senaste när han går igenom
https://www.youtube.com/watch?v=Jv3Q74CLU1c
Man får dock bara milda symtom när man är vaccinerad, mer som en förkylning.

Det här är väldigt intressant. Varför får man mildare symptom? Är det p.g.a. vaccinet eller p.g.a. att COVID i själva verket inte är ett hot mot majoriteten av människor. Kan någon förklara VARFÖR ett vaccin som producerar 1 specifik typ av spikproteinet skulle göra det enklare för immunförsvaret att hantera en variant av sars-cov-2 med muterat spikprotein?
Citera
2021-07-16, 10:36
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja, jag håller helt med om det du skriver.

För SARS-CoV såg man dessutom T-minnesceller (CD4 och CD8) många år efter genomliden infektion. Inget talar egentligen mot att det är något vi kan komma att se för SARS-CoV-2.
Det är lovande. Och detta ser man även för vaccinen (CD4 (minnesceller) och CD8 (killer-cell) ).
Citera
2021-07-16, 10:49
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granitlarge
Det här är väldigt intressant. Varför får man mildare symptom? Är det p.g.a. vaccinet eller p.g.a. att COVID i själva verket inte är ett hot mot majoriteten av människor. Kan någon förklara VARFÖR ett vaccin som producerar 1 specifik typ av spikproteinet skulle göra det enklare för immunförsvaret att hantera en variant av sars-cov-2 med muterat spikprotein?

Ja, vaccinerna ger ett grundskydd även mot muterade varianter. Det har varit konsensus om det i princip alltid.
Citera
2021-07-16, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av granitlarge
Det här är väldigt intressant. Varför får man mildare symptom? Är det p.g.a. vaccinet eller p.g.a. att COVID i själva verket inte är ett hot mot majoriteten av människor.
Tack vare att kroppens immunförsvar fått "förvarning" och därmed hjälp på traven, effektivare bekämpning (t ex mha snabbare produktion av träffsäkrare antikroppar) helt enkelt. Skillnaden i praktiken blir förstås mindre om man redan har goda förutsättningar att klara en infektion.

Citat:
Kan någon förklara VARFÖR ett vaccin som producerar 1 specifik typ av spikproteinet skulle göra det enklare för immunförsvaret att hantera en variant av sars-cov-2 med muterat spikprotein?
Immunförsvaret (och i förlängningen, biologin eller tillvaron i stort) är inte digital, det är inte 1 eller 0 utan gradienter och tröskelvärden som avgör när saker kan/är troliga att ske. Så länge inte förändringen är alltför stor lyckas kroppen hålla smittan stången i och med att igenkänningen fungerar, om än sämre/mindre trolig (de lyckade försöken är tillräckligt frekventa tack vare att mycket/vissa försök lyckas).
Citera
2021-07-16, 10:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Det verkar inte som du är vid sunda vätskor. Mig veterligen har ingen förespråkat att "bränna ner jorden".

Jo då. De som förespråkar lockdown som lösning vill tydligen det. Eller så de så mentalt handikappade att de inte förstår skadeverkningarna.
Citera
2021-07-16, 10:59
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Bättre skydd mot nuvarande varianter, ja. Alla nuvarande VOC har utvecklats av slumpen, inte ur framtida vaccinresistens.

Ja, men då så. Då är vi ju överens. mRNA vaccinen utvecklades med wuhanvariantens spikprotein. Och Wuhanvarianten är inte längre dominant. Andra varianter är dominanta idag, som du här skriver att vaccinet skyddar bättre mot. Sannolikt är de som infekteras idag och av tidigare varianter sämre skyddade än de som idag vaccineras även mot framtida VOCs.

Sedan har jag väl aldrig skrivit att alla nuvarande VOCs utvecklats av framtida vaccinresistans? Det låter som ett oerhört korkat påstående, om jag nu skulle ha skrivit det, tar jag å det starkaste vägnar tillbaka ett sådant eventuellt påstående. Immunitet är ett filter och mottagliga populationer för viruset (som ovaccinerade i högre grad är) är motorn för evolutionen.

Citat:

Att skyddet från vaccin är smalt är ett reellt problem, och inget jag hittar på. Det diskuteras ingående i exempelvis den här studien:

Det verkar bredare än en naturlig immunitet, efter en sammanvägning av samtliga referenser som presenteras hittills i tråden. Länken nedan gör varken ett bidrag till eller mot den preliminära slutsatsen.
Citat:

https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0250780

Där slutsatsen är att covid mycket snabbt kan förväntas utveckla vaccinresistens om det utsätts för ett selektionstryck. Vilket inträffar om man massvaccinerar med ett och samma vaccin.
Den artikeln jämför dock inte immunresponsen från naturlig infektion och vaccination utan skriver att samma gäller för naturlig infektion. Den skriver explicit om spikeproteinets immunodominans även efter naturlig infektion.

Så, det belägger inte ditt påstående. Som du här själv argumenterar mot i första stycket här ovan.
Citera
2021-07-16, 11:07
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ja, vad var det jag sa? Citera gärna. Jag sa något i stil med att "Spikeproteinet är det som muterar". Om man inte är en riktig ordmärkare så kanske man fattar min poäng. Att Spikeproteinet är just det protein som viruset hela tiden muterar för att ta sig förbi olika immunförsvar. Virusets ansikte utåt.

Här har du facit på vår diskussion. Ett diagram med mutationshastigheten för alla proteinerna i covid. Överst i bild:

https://www.biorxiv.org/content/biorxiv/early/2020/12/16/2020.12.16.423071/F1.large.jpg?width=800&height=600&carousel=1

Spikeproteinet är det protein som muterar mest, som jag hela tiden sagt. Sen finns det tre proteiner till som också muterar väsentligt. Men övriga 23 av 27 proteiner muterar inte alls.

Vad betyder det? Det betyder att om du haft en naturlig infektion, och ditt immunförsvar har något sorts minne (oavsett hur litet) av något av dessa 23 proteiner, så har du ett variantöverskridande skydd som du inte får av ett vaccin. Är det så svårt att förstå?

Ger det ett skydd mot återinfektion? Inte vet jag. Antagligen inte. Men cytokinstorm är något du sägs kunna få av en okänd infektion. Inte när man får en förkylning för tjugonde gången. Så det är mycket nära till hands att tro att din kropps minne av virusets beståndsdelar kan vara skillnaden mellan liv eller död när du väl infekteras.

Du kan också lägga ner dina försök att attackera min karaktär. Du kallar mig för "en kille utan karta", "du är ingen professor" osv. Vad vet du om det? Det här är vetenskapsforumet. Alla möjliga människor hänger här. Inom mitt naturvetenskapliga område har jag lika hög status som en professor. Jag skriver aldrig något utan att antingen ha källa på det själv, eller i vart fall en logisk kedja som underbygger mitt resonemang. Sen är jag ingen virolog, men det är inte ens en akademisk titel utan en arbetsbeskrivning, så vilken sopa som helst kan vara virolog. De flesta virologer har bara gymnasiekompetens i matematik, och det här är en komplex matematisk/statistisk process med ickelinjära fenomen, som är mitt expertområde.
Det där är en ganska gammal preprint som nu blivit publicerad.
https://www.mdpi.com/2079-7737/10/2/91

Den adresserar ju inte ditt påstående att en naturlig immunitet skulle vara att föredra, eller hur du nu exakt formulerade dig. Men värt att påpeka i sammanhanget är trots allt detta, från den publicerade studien som pre printen du här länkar till:

"Together, these data demonstrate that the SARS-CoV-2 proteome is slowly accumulating mutations. These finding suggest that extant vaccines and therapies will likely remain effective for the foreseeable future, but the continued surveillance for mutations in primary viral targets is warranted."

Du plockar information utanför sitt sammanhang för att sätta in i ditt.
Senast redigerad av MrArtur 2021-07-16 kl. 11:13.
Citera
2021-07-16, 11:18
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Citera gärna när jag hade fel så kan vi fortsätta diskutera annars får du sluta dra lögner ur röven börjar bli tröttsamt.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Jag ändrade min uträkning i detta utlägg, siffran är fortfarande minimal.

Citat:
Sanningen är fortfarande att du kom med påhittade siffror som du sedan började räkna och göra argument på. Varför det skulle svida för mig har jag ingen aning om men ser att du verkligen gör allt för att försöka minimera felet du gjorde, fortsätt så duktig pojke.

Nej jag tog dagens siffra på antal vaccinerade det var inget påhitt, sen ändrade jag det då jag såg att rapporten sträckte sig fram till siste april och tog antal vaccinerade i april istället. Du får gärna göra en egen uträkning om du vill påvisa något annat.
Citera
2021-07-16, 11:20
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ja, vad var det jag sa? Citera gärna. Jag sa något i stil med att "Spikeproteinet är det som muterar". Om man inte är en riktig ordmärkare så kanske man fattar min poäng. Att Spikeproteinet är just det protein som viruset hela tiden muterar för att ta sig förbi olika immunförsvar. Virusets ansikte utåt.

Här har du facit på vår diskussion. Ett diagram med mutationshastigheten för alla proteinerna i covid. Överst i bild:

https://www.biorxiv.org/content/biorxiv/early/2020/12/16/2020.12.16.423071/F1.large.jpg?width=800&height=600&carousel=1

Spikeproteinet är det protein som muterar mest, som jag hela tiden sagt. Sen finns det tre proteiner till som också muterar väsentligt. Men övriga 23 av 27 proteiner muterar inte alls.

Vad betyder det? Det betyder att om du haft en naturlig infektion, och ditt immunförsvar har något sorts minne (oavsett hur litet) av något av dessa 23 proteiner, så har du ett variantöverskridande skydd som du inte får av ett vaccin. Är det så svårt att förstå?

Ger det ett skydd mot återinfektion? Inte vet jag. Antagligen inte. Men cytokinstorm är något du sägs kunna få av en okänd infektion. Inte när man får en förkylning för tjugonde gången. Så det är mycket nära till hands att tro att din kropps minne av virusets beståndsdelar kan vara skillnaden mellan liv eller död när du väl infekteras.

Du kan också lägga ner dina försök att attackera min karaktär. Du kallar mig för "en kille utan karta", "du är ingen professor" osv. Vad vet du om det? Det här är vetenskapsforumet. Alla möjliga människor hänger här. Inom mitt naturvetenskapliga område har jag lika hög status som en professor. Jag skriver aldrig något utan att antingen ha källa på det själv, eller i vart fall en logisk kedja som underbygger mitt resonemang. Sen är jag ingen virolog, men det är inte ens en akademisk titel utan en arbetsbeskrivning, så vilken sopa som helst kan vara virolog. De flesta virologer har bara gymnasiekompetens i matematik, och det här är en komplex matematisk/statistisk process med ickelinjära fenomen, som är mitt expertområde.
Men herregud. Oväntat att du skulle försöka vrida till en dåplig ursäkt i stil med "jag menade något helt annat". Att du dessutom ägnar typ ett dussin inlägg åt att försöka idiotförklara dem som gång efter annan ger dig facit med länkar gör knappast saken bättre.

Du påstod att det bara var S-proteinet som muterade. Sedan påstod du att de flesta mutationerna var i S-proteinet. Sedan påstod du att de länkar jag gav dig visade att majoriteten av mutationer var på S-proteinet. Sedan påstod du att "tabellen" i min länk innehöll information som visade att det var fler mutationer på S-proteinet. Sedan påstod du att S-proteinet muterar mycket mer. Sedan påstod du att jag knarkade när jag upplyste dig om att det inte fanns någon tabell i min länk. Allt detta är fel. ALLT! Du har inte haft rätt en enda gång liksom. Du ljuger och hittar på om vartannat liksom. Det är sååå pinsamt.

Här är länken igen.
https://en.wikipedia.org/wiki/SARS-CoV-2_Delta_variant

Citat:
Nämn en variant där mutationen inte är på S-proteinet.
Citat:
Jag frågar igen. Nämn en variant där mutationen inte är på Spikeproteinet. Börja där istället för dina barnsliga härskartekniker.
Citat:
Svårt att förstå vad du menar, men om du känner till varianter som muterat i andra proteiner än S, länka istället för att skriva "det kan vem som helst googla sig till". Uppenbarligen kan inte jag det.
Citat:
Som framgår av din länk har merparten av alla mutationer i deltavarianten skett i S-proteinet, och alla väsentliga mutationer är i S-proteinet. Detta trots att S-proteinet bara är en liten snutt av virusets genetiska kod.
Citat:
Tycker det ser ut som 10 mutationer. Inte för att det spelar så stor roll, eftersom Spike oavsett hur man räknar muterar mycket mer än de andra proteinerna, och alla de väsentliga mutationerna är i Spikeproteinet, vilket är det enda som spelar någon roll.
Citat:
Det var din länk. Du måste gå på syra eller nåt.

S-proteinet muterar mycket mer. De andra proteinerna skrapar ihop några mutationer tillsammans, men ingen av de mutationerna klassas som väsentligt. Case closed.
Nej, viruset muterar i samtliga delar och mutationerna i S-proteinet är lägre i antal än andra mutationer i samtliga kända varianter som ciruklerar. Du har fel! Fatta! *hihi* Det är dessutom SJU mutationer i S-proteinet på Deltavarianten. Jag har redan talat om för dig EXAKT vilka dessa mutationer är. Inte TIO utan SJU! DU HAR FEL! FATTA! Här har du länken igen:
https://en.wikipedia.org/wiki/SARS-CoV-2_Delta_variant

Frågan är vad du håller på med. Antingen skojar du med folk eller också är du helt blåst. Guud du är så blåst så jag dör liksom. *hihi*
Senast redigerad av korrektamund0 2021-07-16 kl. 11:37.
Citera
2021-07-16, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jo då. De som förespråkar lockdown som lösning vill tydligen det. Eller så de så mentalt handikappade att de inte förstår skadeverkningarna.

Du är en riktig drama Queen du. Vilka länder förespråkar lockdown just nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in