Citat:
Ursprungligen postat av
korrektamund0
Ja men hallå. Hur många mutationer var det på spikproteinet? Och hur många mutationer var det totalt? Om man får tro dig var det inga mutationer överhuvudtaget utöver spikproteinet? Var det så du sade? *hihi*
Ja, vad var det jag sa? Citera gärna. Jag sa något i stil med att "Spikeproteinet är det som muterar". Om man inte är en riktig ordmärkare så kanske man fattar min poäng. Att Spikeproteinet är just det protein som viruset hela tiden muterar för att ta sig förbi olika immunförsvar. Virusets ansikte utåt.
Här har du facit på vår diskussion. Ett diagram med mutationshastigheten för alla proteinerna i covid. Överst i bild:
https://www.biorxiv.org/content/biorxiv/early/2020/12/16/2020.12.16.423071/F1.large.jpg?width=800&height=600&carousel=1
Spikeproteinet är det protein som muterar mest, som jag hela tiden sagt. Sen finns det tre proteiner till som också muterar väsentligt.
Men övriga 23 av 27 proteiner muterar inte alls.
Vad betyder det? Det betyder att om du haft en naturlig infektion, och ditt immunförsvar har något sorts minne (oavsett hur litet) av något av dessa 23 proteiner, så har du ett variantöverskridande skydd som du inte får av ett vaccin. Är det så svårt att förstå?
Ger det ett skydd mot återinfektion? Inte vet jag. Antagligen inte. Men cytokinstorm är något du sägs kunna få av en okänd infektion. Inte när man får en förkylning för tjugonde gången. Så det är mycket nära till hands att tro att din kropps minne av virusets beståndsdelar kan vara skillnaden mellan liv eller död när du väl infekteras.
Du kan också lägga ner dina försök att attackera min karaktär. Du kallar mig för "en kille utan karta", "du är ingen professor" osv. Vad vet du om det? Det här är vetenskapsforumet. Alla möjliga människor hänger här. Inom mitt naturvetenskapliga område har jag lika hög status som en professor. Jag skriver aldrig något utan att antingen ha källa på det själv, eller i vart fall en logisk kedja som underbygger mitt resonemang. Sen är jag ingen virolog, men det är inte ens en akademisk titel utan en arbetsbeskrivning, så vilken sopa som helst kan vara virolog. De flesta virologer har bara gymnasiekompetens i matematik, och det här är en komplex matematisk/statistisk process med ickelinjära fenomen, som är mitt expertområde.