2021-07-16, 06:44
Medlem
Det absolut primära målet just nu verkar inte vara att ta avsluta en pandemi så fort som möjligt. Om så varit fallet hade vi använt oss av allt som står till buds. Man har kanske chansen att utrota detta ett tag till, men snart är det för sent och det blir som med Influenza. Vaccin, Ivermectin, distansiering o.sv är några av vapnen vi har. Varför inte fyra av alltihop? Istället är bara vissa tillåtna, att ens diskutera, och aldrig alla samtidigt. Uppenbart finns det andra intressen än att bara avsluta den här skiten pronto....

Vi är som idioter som tjafsar om förnekare hit och alarmister dit. Vaccinfantaster, antivaxxers, foliehatteri, jag håller på det laget, min pappa är starkast....Sanningen brukar ligga någonstans i mellan.
Citera
2021-07-16, 06:48
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad är det för frihet du tycker har gått förlorad?

Mycket enkelt.
Man ska inte behöva ta vacciner som inte är färdigutvecklade för att kunna leva ett normalt liv. Eller någon form att medicinska preparat överhuvudtaget.

Förstår man inte det borde man få avsäga sig sitt medborgarskap och flytta till Nordkorea som straff.
Citera
2021-07-16, 06:49
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Det absolut primära målet just nu verkar inte vara att ta avsluta en pandemi så fort som möjligt. Om så varit fallet hade vi använt oss av allt som står till buds. Man har kanske chansen att utrota detta ett tag till, men snart är det för sent och det blir som med Influenza. Vaccin, Ivermectin, distansiering o.sv är några av vapnen vi har. Varför inte fyra av alltihop? Istället är bara vissa tillåtna, att ens diskutera, och aldrig alla samtidigt. Uppenbart finns det andra intressen än att bara avsluta den här skiten pronto....

Vi är som idioter som tjafsar om förnekare hit och alarmister dit. Vaccinfantaster, antivaxxers, foliehatteri, jag håller på det laget, min pappa är starkast....Sanningen brukar ligga någonstans i mellan.
Ja men eller hur. Och hur menar du att det skall ske? Med lite spikprotein i en spruta kanske? *hihi*
Citera
2021-07-16, 07:15
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Har du funderat över befolkningstäthet och hur samhället var innan det ökade?

Sverige har klart det hyffsat hittills just på grund av vårt avlånga land.

Jag kan bara notera att Sverige följt övriga Europa i den här pandemin. Varför skulle det inte bli så nu?
Citera
2021-07-16, 07:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Vad är en covidian?

En sektmedlem i covidkulten, som fått covid på hjärnan och vill få bort viruset så till den milda grad att hen kan tänka sig att bränna ner hela jorden.
Citera
2021-07-16, 07:53
Medlem
Varför är deltavarianten så mycket mer smittsam? Troligen beroende på att ännu ett "R" hamnat före (P681R) i den i GOF-sammanhang så berömda "furin cleavage site RRAR" på positionerna 682-685!
https://youtu.be/jRQ8bneI7vs?t=92
edit: den brittiska alfa-varianten hade en P681H-mutation.
Senast redigerad av fabbe2 2021-07-16 kl. 08:03.
Citera
2021-07-16, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Det har inte slagit dig att utrota en förkylning aldrig varit en möjlighet för att det inte går? Hur många mutationer finns det nu, fem? Det blir många fler, som influensa vilken kommer i nya modeller varje år. Åldringar och riskgrupper kommer inför varje säsong erbjudas årets cocktail av influensa/sars vaccin som kommer att fungera mer eller mindre bra beroende på hur rätt man gissat.
Citera
2021-07-16, 08:09
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Det har inte slagit dig att utrota en förkylning aldrig varit en möjlighet för att det inte går? Hur många mutationer finns det nu, fem? Det blir många fler, som influensa vilken kommer i nya modeller varje år. Åldringar och riskgrupper kommer inför varje säsong erbjudas årets cocktail av influensa/sars vaccin som kommer att fungera mer eller mindre bra beroende på hur rätt man gissat.
Ja men hallå. Det fanns liksom 12000 kända mutationer för ett år sedan. Antagligen fanns det minst lika många som inte var kända. Nu nästan ett år senare lär det finns typ ytterligare 12000 mutationer som är kända och lika många till som inte är kända.Så 48000 mutationer kanske. Inte fem. *hihi*
Citera
2021-07-16, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Ja men hallå. Hur många mutationer var det på spikproteinet? Och hur många mutationer var det totalt? Om man får tro dig var det inga mutationer överhuvudtaget utöver spikproteinet? Var det så du sade? *hihi*
Ja, vad var det jag sa? Citera gärna. Jag sa något i stil med att "Spikeproteinet är det som muterar". Om man inte är en riktig ordmärkare så kanske man fattar min poäng. Att Spikeproteinet är just det protein som viruset hela tiden muterar för att ta sig förbi olika immunförsvar. Virusets ansikte utåt.

Här har du facit på vår diskussion. Ett diagram med mutationshastigheten för alla proteinerna i covid. Överst i bild:

https://www.biorxiv.org/content/biorxiv/early/2020/12/16/2020.12.16.423071/F1.large.jpg?width=800&height=600&carousel=1

Spikeproteinet är det protein som muterar mest, som jag hela tiden sagt. Sen finns det tre proteiner till som också muterar väsentligt. Men övriga 23 av 27 proteiner muterar inte alls.

Vad betyder det? Det betyder att om du haft en naturlig infektion, och ditt immunförsvar har något sorts minne (oavsett hur litet) av något av dessa 23 proteiner, så har du ett variantöverskridande skydd som du inte får av ett vaccin. Är det så svårt att förstå?

Ger det ett skydd mot återinfektion? Inte vet jag. Antagligen inte. Men cytokinstorm är något du sägs kunna få av en okänd infektion. Inte när man får en förkylning för tjugonde gången. Så det är mycket nära till hands att tro att din kropps minne av virusets beståndsdelar kan vara skillnaden mellan liv eller död när du väl infekteras.

Du kan också lägga ner dina försök att attackera min karaktär. Du kallar mig för "en kille utan karta", "du är ingen professor" osv. Vad vet du om det? Det här är vetenskapsforumet. Alla möjliga människor hänger här. Inom mitt naturvetenskapliga område har jag lika hög status som en professor. Jag skriver aldrig något utan att antingen ha källa på det själv, eller i vart fall en logisk kedja som underbygger mitt resonemang. Sen är jag ingen virolog, men det är inte ens en akademisk titel utan en arbetsbeskrivning, så vilken sopa som helst kan vara virolog. De flesta virologer har bara gymnasiekompetens i matematik, och det här är en komplex matematisk/statistisk process med ickelinjära fenomen, som är mitt expertområde.
Citera
2021-07-16, 10:05
Medlem
Angående UK.

48.000 fall igår.

Borde inte flockimmunitet + vaccinationen börjat kicka in här? Dom har ju vaccinerat större delen av den vuxna befolkningen och resten borde väl nästan haft Covid-19 med tanke på hur hårt drabbade dom varit.

När tror ni deras fall börja vika nedåt igen?
Citera
2021-07-16, 10:10
Medlem
Robocraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Angående UK.

48.000 fall igår.

Borde inte flockimmunitet + vaccinationen börjat kicka in här? Dom har ju vaccinerat större delen av den vuxna befolkningen och resten borde väl nästan haft Covid-19 med tanke på hur hårt drabbade dom varit.

De har ju kört med Aztra Zeneca till stor del vilket har sämre skydd mot Deltavarianten. Sen är det bara 52,7% som har fått två doser.

Så det är många som kan smittas fortfarande.
Citera
2021-07-16, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Angående UK.

48.000 fall igår.

Det ökar bland vaccinerade och minskar bland ovaccinerade! Kolla Campbells senaste när han går igenom
https://www.youtube.com/watch?v=Jv3Q74CLU1c
Man får dock bara milda symtom när man är vaccinerad, mer som en förkylning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in