2021-07-15, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vanliga förkylningar kräver inte 70 tusen sjukhusinläggningar och överfulla intensivvårdsavdelningar, 15 tusen döda och mängder av restriktioner och nedstängningar.

En modernare variant av sjukdomar där befolkningen varit naiv:

Citat:
År 1519 torde nuvarande Mexico ha haft mellan 25 och 26 miljoner invånare. Redan 1523, efter den spanska erövringen av aztekimperiet, hade antalet sjunkit till ca 16,8 miljoner. År 1548 återstod 6,3 miljoner, 1568 2,6 miljoner, 1605 en miljon. Så många människor kunde inte en tidigmodern kolonialmakts krigare, plantageägare och gruventreprenörer med värsta vilja massakrera själva, men mot smittkoppor och mässlingen hade indianerna ingen chans. I vissa områden försvann (dog eller assimilerades) bokstavligt talat hela urbefolkningen – hit hörde Cuba, Hispaniola och flertalet övriga öar i Karibiska havet.

Det du inte verkar greppa är att en ny sjukdom slår hårdare initialt, även om de flesta får milda symptom.
Citera
2021-07-16, 00:03
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
En modernare variant av sjukdomar där befolkningen varit naiv:

Det du inte verkar greppa är att en ny sjukdom slår hårdare initialt, även om de flesta får milda symptom.

Smittkoppor förekom både på 1300-talet och 1700-talet. Det har inte förvärvats någon naturlig immunitet vare sig mot smittkoppor, polio, TBC eller SARS. Det är sjukdomar som kontrollerats genom antibiotika och vacciner.
Citera
2021-07-16, 00:07
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viproom
Där kom den om några veckor då jävlar

Haha, nej jag är ingen alarmist. Tror inte vi kommer få se nedstängningar eller fulla sjukhus igen.

Däremot så tror jag vi kommer följa övriga Europa. I Nederländerna har smittspridningen fullkomligt exploderat.
Citera
2021-07-16, 00:07
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Självklart! Nu springer alla runt ödödliga av vaccinen. I höst blir det en 3:e och en 4:e spruta, och eventuellt en cocktail efter det. Dock kommer inte hysterin orka upp i samma nivåer igen.

Äldre, speciellt dom som fått Astra kommer nog kunna ta en spruta till.
Citera
2021-07-16, 00:08
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viproom
Där kom den om några veckor då jävlar

Nja.
Citera
2021-07-16, 00:11
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Över 2 miljoner satta doser + troligen en hög andel naturliga antikroppar. Press på sjukvård kommer troligen var en droppe i havet jämfört med tidigare omgångar. Personligen ser jag inte den fullständiga hysterin som råder kring antalet fall, om det ändå inte ger utslag i vården. Men det är ju denna väg världen valt att gå. Alla fall är tydligen en tragedi

Jag tror inte heller vi kommer få se fulla sjukhus och massa döda igen. Däremot så kommer nog antalet fall dra iväg igen. Denna gången blir det betydligt tidigare än förra året eftersom vi släppt på restriktioner (helt rätt gjort) och Delta-varianten verkar smitta lätt.
Citera
2021-07-16, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Visst. En markör som sagt. Vad jag hittat är jämförelserna mer sparsamma där, sett till antalet.

B-Cells-svaret verkar dock gediget för mRNA-vaccinen också. Och antikropparna är förmodligen en bra markör för B-cellerna eftersom att B-celler producerar antikroppar.

Här finns en studie som tyder på lovande resultat för Pfizers vaccin. Förmodligen gäller det generellt för åtkomsten mRNA-vaccinen.

https://www.nature.com/articles/s41586-021-03738-2

Men återigen. Den data som framkommit talar för vaccinens fördel. Det påstående som kommit i tråden är att naturlig infektion skulle ge bättre immunitet. 100 procent av ett 10-tal referenser som presenterats talar för att vaccinet ger en bättre immunitet. Gäller då mRNA-vaccinen. Ingen verkar dock identifiera att bevisbördan blivit helt omvänd.
Ja, jag håller helt med om det du skriver.

För SARS-CoV såg man dessutom T-minnesceller (CD4 och CD8) många år efter genomliden infektion. Inget talar egentligen mot att det är något vi kan komma att se för SARS-CoV-2.
Citera
2021-07-16, 00:49
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Haha, nej jag är ingen alarmist. Tror inte vi kommer få se nedstängningar eller fulla sjukhus igen.

Däremot så tror jag vi kommer följa övriga Europa. I Nederländerna har smittspridningen fullkomligt exploderat.

Har du funderat över befolkningstäthet och hur samhället var innan det ökade?

Sverige har klart det hyffsat hittills just på grund av vårt avlånga land.
Citera
2021-07-16, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Immunförsvaret är komplext. Dina "tror du inte att...", "är det verkligen bra att..." är endast insinuationer som saknar empiriskt stöd och publicerat stöd.

Du har fått referenser för att vaccinet verkar ge ett bättre skydd, av det som framkommit hittills. Med vetenskapliga referenser. Mot detta sätter du egna spekulationer utifrån en bristande förståelse. Då är det bättre att leverera något konkret. Vetenskapliga referenser är då att föredra.

Och det där med det unika S-proteinet. Wuhan - varianten är inte dominant på så många ställen längre. Ändå uppvisar mRNA- vaccinen en god effektivitet mot alla VOCs och alla platser med spridning av andra varianter hittills. Där verkar vi faktiskt ha bättre koll på vaccinens bredd och effektivitet än för den naturliga immunitetens dito.
Bättre skydd mot nuvarande varianter, ja. Alla nuvarande VOC har utvecklats av slumpen, inte ur framtida vaccinresistens.

Att skyddet från vaccin är smalt är ett reellt problem, och inget jag hittar på. Det diskuteras ingående i exempelvis den här studien:

https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0250780

Där slutsatsen är att covid mycket snabbt kan förväntas utveckla vaccinresistens om det utsätts för ett selektionstryck. Vilket inträffar om man massvaccinerar med ett och samma vaccin.
Citera
2021-07-16, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag förstår att det var jobbigt för dig att min uträkning var korrekt. Men det du påstod var fel helt enkelt, lev med det. Din siffra var tagen ur ett sammanhang och således inte alls det du påstod. Ibland är det jobbigt att möta verkligheten, men ingen gynnas av du slänger dig med felaktiga siffror. Vi har en pandemi som pågår, jag tror att vi alla vill komma ur det här så fort som möjligt. Jag hittade inte på siffran, jag tog dagens värde men såg sedan att studien sträckte sig till ett visst tidsintervall och hämtade rätt siffra, slutvärdet blev likt förbannat infitessimalt.
Citera gärna när jag hade fel så kan vi fortsätta diskutera annars får du sluta dra lögner ur röven börjar bli tröttsamt.
Citera
2021-07-16, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Jag tror inte heller vi kommer få se fulla sjukhus och massa döda igen. Däremot så kommer nog antalet fall dra iväg igen. Denna gången blir det betydligt tidigare än förra året eftersom vi släppt på restriktioner (helt rätt gjort) och Delta-varianten verkar smitta lätt.
Låter rimligt. Jag ser personligen inte poängen med att skärpa potentiella restriktioner (likt vi ser i Holland nu etc) om antalet svårt sjuka inte följer efter en smittökning likt vi sett under tidigare vågor. Platta kurvan för att skydda vården blir då enbart att platta kurvan. Covid får man gott lära sig leva med. Detta är bara att inse.
Citera
2021-07-16, 06:13
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
De andra proteinerna är grundfunktioner i viruset. De kan inte mutera särskilt mycket, för en mutation där kommer oftast leda till en slarvigt uttryckt "livsoduglig" variant.

S-proteinet är däremot som gjort för att mutera. Det är ju nyckeln för att ta sig förbi olika immunförsvar. Ständiga mutationer i S är en del av virusets strategi att korsa mellan arter, återinfektera m.m.

Ett svagt immunförsvar mot andra proteiner lär inte helt skydda mot infektion på samma sätt som S, nej, men det viktigaste är ju att immunförsvaret känner igen viruset till den grad att man inte får en cytokinstorm och dör bara för att ens immunförsvar överreagerar.
Men hallå. Kan du inte ens googla först innan du svamlar om saker du inte förstår? "De kan inte mutera särskilt mycket" Vi andra förstår typ inte heller, ingen av oss är professor i virologi, men vi kan googla och läsa. Men det klarar du inte liksom? Jag döör så pinsam du är. Sluta upp med att typ sitta och försöka förklara virusevolution när du inte vet eller kan liksom.

Alfavarianten
https://en.wikipedia.org/wiki/Variants_of_SARS-CoV-2#Alpha_(lineage_B.1.1.7)

Brittiska varianten:
https://en.wikipedia.org/wiki/SARS-CoV-2_Alpha_variant

Deltavarianten:
17 mutationer 7 av dem i spikproteinet
https://en.wikipedia.org/wiki/SARS-CoV-2_Delta_variant

Gammavarianten
21 mutationer 10 av dem i spikproteinet
https://en.wikipedia.org/wiki/SARS-CoV-2_Gamma_variant

Betavarianten
23 mutationer 10 av dem i spikproteinet
https://en.wikipedia.org/wiki/SARS-CoV-2_Beta_variant

Nej lilla gubben, viruset muterar inte bara i spikproteinet. Det muterar typ hela tiden i alla delar.

Man behöver bara typ läsa din historik här på Flashback så inser man hur du är som person liksom, du vräker typ ur dig saker som du inte kan backa upp eller är helt felaktiga och när någon förklarar för dig att du har fel börjar du typ försöka glida undan och ändra dig och till sist ljuga eller påstå att folk knarkar. Guud vad patetisk du är! Jag döör *hihi*
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in