Citat:
Ursprungligen postat av
aw
Bättre skydd mot nuvarande varianter, ja. Alla nuvarande VOC har utvecklats av slumpen, inte ur framtida vaccinresistens.
Ja, men då så. Då är vi ju överens. mRNA vaccinen utvecklades med wuhanvariantens spikprotein. Och Wuhanvarianten är inte längre dominant. Andra varianter är dominanta idag, som du här skriver att vaccinet skyddar bättre mot. Sannolikt är de som infekteras idag och av tidigare varianter sämre skyddade än de som idag vaccineras även mot framtida VOCs.
Sedan har jag väl aldrig skrivit att alla nuvarande VOCs utvecklats av framtida vaccinresistans? Det låter som ett oerhört korkat påstående, om jag nu skulle ha skrivit det, tar jag å det starkaste vägnar tillbaka ett sådant eventuellt påstående. Immunitet är ett filter och mottagliga populationer för viruset (som ovaccinerade i högre grad är) är motorn för evolutionen.
Citat:
Att skyddet från vaccin är smalt är ett reellt problem, och inget jag hittar på. Det diskuteras ingående i exempelvis den här studien:
Det verkar bredare än en naturlig immunitet, efter en sammanvägning av samtliga referenser som presenteras hittills i tråden. Länken nedan gör varken ett bidrag till eller mot den preliminära slutsatsen.
Citat:
https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0250780
Där slutsatsen är att covid mycket snabbt kan förväntas utveckla vaccinresistens om det utsätts för ett selektionstryck. Vilket inträffar om man massvaccinerar med ett och samma vaccin.
Den artikeln jämför dock inte immunresponsen från naturlig infektion och vaccination utan skriver att samma gäller för naturlig infektion. Den skriver explicit om spikeproteinets immunodominans även efter naturlig infektion.
Så, det belägger inte ditt påstående. Som du här själv argumenterar mot i första stycket här ovan.