2021-07-16, 00:05
Medlem
Triremers avatar
Vichy 72h är en sjukt bra deoderant som inte svider.
Citera
2021-07-16, 00:16
Medlem
Mobscenes avatar
Är man i form och har bra kondition svettas man mindre. Val av mat och dryck påverkar också.

Eller som jag brukar säga. Hellre smal och fryser än tjock och svettas.
Citera
2021-07-16, 00:17
Medlem
Det finns en medicin som heter Ditropan, som är suverän för oss som svettas extremt mycket. Den är egentligen inte framtagen för detta ändamål, men en av biverkningarna är att man svettas mindre, mycket mindre. En nackdel dock är att man istället kan bli överhettad om man inte är försiktig. Men hellre överhettad än genomdränkt.
Citera
2021-07-16, 00:20
Medlem
Mobscenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tatewin
Det finns en medicin som heter Ditropan, som är suverän för oss som svettas extremt mycket. Den är egentligen inte framtagen för detta ändamål, men en av biverkningarna är att man svettas mindre, mycket mindre. En nackdel dock är att man istället kan bli överhettad om man inte är försiktig. Men hellre överhettad än genomdränkt.

Länkar eftersom du inte ville göra det.
https://www.dokteronline.com/se/ditropan
Citera
2021-07-16, 07:12
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ost-e-knark
Blöt ner en t-shirt och låt den torka på dig
Lustigt och intressant, borde finnas en marknad för kläder som aktivt kyler. Rusta har en sån här för flaskor - kanske skulle den som svettas väldigt mycket kunna klippa upp den lite och ha den lindad om anklarna (eller över axlarna). När det är väldigt varmt har jag i vissa lägen en tunn ljus tshirt i ull (från Icebreaker) som tar upp och avleder fukt (om man inte vill se sjöblöt ut, och syntet kan stinka). Annars tror jag på viktminskning, kondition och att dricka kall mjölk (i en annan tråd visades att mjölk går igenom kroppen långsammare dvs behålls bäst, än andra drycker tex vatten).
Senast redigerad av Jordgubbe 2021-07-16 kl. 07:14.
Citera
2021-07-16, 07:41
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marinerad65
Enda lösningen jag hittat hittills, när man ska jobba med kroppen och det är varmt, är att köra pann-band. Ser lite fucked up, Björn Borg anno 1977 typ, men det funkar i alla fall för att hindra skiten från att hamna i ögonen, i alla fall ett tag. Sex är det värre med, speciellt när tjejen ligger under, hud mot hud och hög energiförbrukning, blir smått blött kan man säga. Lagom mysigt.

Jag måste använda pannband när jag löptränar. Det går inte annars. När svetten väl rinner ner i ögonen kan jag inte se och då går det såklart inte att springa heller. Tänk att du är coolt retro när du har pannband

Annars vill jag föreslå att du arbetar mentalt med detta. Det kommer inte få dig att svettas mindre men när man inser att alla människor svettas när sommaren når värmetopparna och när man inser att de flesta inte bryr sig om det blänker i just din panna blir det också lättare att bara gå vidare med livet. Det enda som kan vara ett problem för omgivningen är om kläderna luktar ingrodd svett men det är ju lätt att undvika genom att bara bära rena kläder och att alltid tvätta dem mellan användningarna.
Citera
2021-07-16, 09:06
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Gå ner i vikt. Då kommer du svettas mindre.

Yep, vikt gör mycket. Och att inte äta mycket, speciellt kolhydrater Så fort jag äter så svettas jag. Ät en sallad eller fasta fram tills kväll

Avskyr värme, sitter hellre kallt.
Citera
2021-07-16, 09:11
Medlem
G-punktens avatar
Har du långt hår? Brukar göra det mycket värre för mig iaf.
Citera
2021-07-16, 09:28
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatan
Absolut torr
Fyfan för absolut torr.
Får fan kemiska brännsår av skiten, testat flera gånger varit helt torr när jag applicerat och ändå blir det som att jag smetat på batterisyra i armhålorna.
Citera
2021-07-16, 10:18
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Har samma bekymmer.
Kan lägga till att jag är en person som till sin läggning är stressig av sig. Innebär nödvändigtvis inte att jag jämt stressar och har bråttom, men det finns där hela tiden. Samtidigt älskar jag att slappa.

Att cykla ner på stan är ingen höjdare - oavsett om det är +25 eller -25, rörelsen gör att svetten triggas. Försöker tänka på att cykla lugnt, men det hjälper inte särskilt mycket i grunden. Lätt hänt också att man glömmer och ökar tempot (enligt min stressiga karaktär).

Det finns också en psykisk del i det hela. Har jag fått ta en rask promenad till bussen är jag medveten om att svetten forsar när jag sitter där och svettas då än mer. Har jag börjat svettas på vägen hem så lugnar det ner sig fortare när jag är hemma (tänker helt enkelt inte på det).

Jag luktar inte svett (finns ju de som stinker fastän de inte är supersvettare), byter dock överkroppsplagg (t-shirt) dagligen och har myskläder på mig hemma. Trivs inte i skjorta, mest av bekvämlighet men också att t-shirt är mer slit-och-släng så att om man svettas mycket i en sån gör inte så mycket. Brukar dessutom tvätta t-shirtsen för hand: sliter inte så mycket och blir inte så mycket tvätt att ta hand om när jag ska till tvättstugan.

Har några kilos övervikt och är ganska hårig på kroppen. Tror dock inte det är grundorsaken.
Närmar mig pensionen och svettandet har eskalerat sen typ 20 år tillbaka. Kunde ha en del armhålesvett när jag var yngre.
Jobbar timtid med kontorsaktigt jobb. Grubblar en del och är i övrigt en ”tänkare” (dvs är stressig både fysiskt och psykiskt), mår i övrigt bra men ekonomin kunde vara bättre …
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2021-07-16 kl. 10:25.
Citera
2021-07-16, 12:06
Medlem
bluntcunts avatar
Har samma problem, är väldigt varmblodig av mig. Men jag störs inte jättemycket av att svettas längre. Förr tyckte jag det var jobbigt.
Badar dock bastu i princip varje dag, och svettas som en gris när slaktmasken närmar sig. Det gör att den lilla mängd svett som tränger fram i vardagliga situationer upplevs väldigt mild i förhållande till den mängd som forsar ur mig när jag bastar.
Citera
2021-07-16, 16:09
Medlem
Kul med alla svar, speciellt ni som känner igen er. Liksom några andra här, så är jag typen som aldrig fryser. Enda gången i livet då man 'huttrat så benen skakar' var i lumpen efter man kom upp ur 4-gradigt vatten man legat i två minuter i. Aldrig annars. Tjejen kan huttra bara det är lite svalt hemma typ. Mes

Medicinsk lösning för att dämpa svettning var ny för mig. Den kan ju ev användas när man verkligen känner behov att förebygga. Borde rådgöra med läkare först dock.

Botox däremot, har jag för mig man mest får i ansiktet för att lindra rynkor. Hur det hänger ihop med att kunna gå i vita tunna strumpor efter behandling känns lite svårt att se för mig(?)

Långt hår kan jag verkligen tänka mig blir varmt, som tur är har jag inte det. Men man kanske skulle prova att ha kjol på sommaren?

Ett tips som funkar för mig är att tappa upp ett så kallt bad så tjejen blir rädd jag ska dö om jag kliver ner i badkaret. Jag lägger mig där i 45 minuter. Det kyler väl bara ner kroppen ett tag antar jag.

Att köra rumsfläkt på full fräs, eller kraftig AC i bilen, rekommenderas INTE, för då är det förvånansvärt lätt att man blir förkyld. Hänt mig flera gånger.

En annan No-No för mig, är att använda hudlotion. Jag blir relativt lätt torr, speciellt på vintern, och särskilt dagar man rakat ansiktet. Viss hudlotion är skitbra för mig då. Men om jag sen går ut och rör på mig och det är varmt, eller man hoppar i säng med tjejen, då formligen forsar svetten ur ansiktet. Så blir det inte om jag inte lägger på hudlotion först. Vet inte, kanske täpper till porerna eller förändrar hudens förmåga att binda/förmedla vatten eller nåt sånt.

Kom just på att mitt FB-namn passar rätt bra med tråden :P
Senast redigerad av Marinerad65 2021-07-16 kl. 16:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in