2021-07-15, 21:31
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Tidigare har det ibland hävdats att den påstått smugglade utrustningen hämtades omedelbart efter haveriet och då genom att helt sonika rycka loss det enorma bogvisiret, lyfta på luckan (dvs. bogrampen), släpa ut lastbilarna och sedan stänga luckan igen, men nu börjar det bubbla teorier om att rampen ska ha stått orörd i 25 år och istället har någon som plötsligt fått kalla fötter varit dit efter Evertssons dokumentär för att då rycka loss bogrampen och hämta vad-det-nu-kan-vara.
Betyder det då att bogvisiret föll av som en del i haveriet trots allt...?
Jag skulle önska att några av de som genom åren kritiserat JAIC, regering, riksdag och alla andra man kan tänka sig, kunde börja med att titta på de fakta som först framkommit från de nya dykningarna, sedan dra slutsatser om konspirationer av olika slag. Att man är skeptisk till slutsatser eller arbetsmetoder bör inte leda till att alla fynd tolkas som bevis för en konspiration eller mörkläggning.

I det här fallet har vi ett vrak som nu har minst 4 sprickor eller hål, varav av de två största med all sannolikhet uppstått sedan 2019 och med nästan 100% säkerhet inte fanns 2000. Sedan har vi en bogramp som är mycket väl dokumenterad av flera expeditioner och som hängt på snedden i endast ena änden av gångjärnen från 1994 till 2019. När nu denna ramp visar sig inte längre hänga i sina trasiga gångjärn, vad är då den rimligaste förklaringen till det?
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-07-15 kl. 21:48.
Citera
2021-07-15, 22:27
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Jag skulle önska att några av de som genom åren kritiserat JAIC, regering, riksdag och alla andra man kan tänka sig, kunde börja med att titta på de fakta som först framkommit från de nya dykningarna, sedan dra slutsatser om konspirationer av olika slag. Att man är skeptisk till slutsatser eller arbetsmetoder bör inte leda till att alla fynd tolkas som bevis för en konspiration eller mörkläggning.

I det här fallet har vi ett vrak som nu har minst 4 sprickor eller hål, varav av de två största med all sannolikhet uppstått sedan 2019 och med nästan 100% säkerhet inte fanns 2000. Sedan har vi en bogramp som är mycket väl dokumenterad av flera expeditioner och som hängt på snedden i endast ena änden av gångjärnen från 1994 till 2019. När nu denna ramp visar sig inte längre hänga i sina trasiga gångjärn, vad är då den rimligaste förklaringen till det?

Frågan om det fraktades militärmaterial på Estonia olycksnatten eller inte är en fråga om den rimligaste förklaringen enligt Ockham. Det är en frågan om empiri, dvs för att avgöra den rimligaste förklaringen måste vi först veta om så skedde eller inte. Det är inte alls en märklig teori givet att vi vet att militärmaterial fraktades veckorna före, att det finns någorlunda trovärdiga uppgifter om att det gjordes olycksnatten, med kännedom om det politiska läget 1994, med kännedom om att hemliga operationer med all säkerhet äger rum som vi aldrig får kännedom om, med kännedom om jakten på Voronins väska, med uppgifter som kan tyda på dykoperationer, med tanke på att myndigheterna ljugit och underlåtit att undersöka fakta på ett sätt som om det inte handlar om mörkläggning de då fått att likna en sådan. Jag har säkert glömt något.

Ingen ordentlig undersökning av teorin om en hemlig frakt har gjorts och KSI och regeringen har inte redovisat några fakta som kan vederlägga den. Den icke- undersökning som gjordes av Hirschfeldt och hur han hanterade den förstärkte snarast om något bilden av en mörkläggning.

I summa finns det inte något som logiskt dikterar att man måste finna en teori om att det inte fanns hemliga militärtransporter som föranlett en mörkläggning och åtgärder i samband med den orimliga i förhållande till "naturliga" orsaker. Det är olika storheter.

Man kan till viss del jämföra med Palmemordet. Ingen teori om en konspiration av något slag är bevisad. De tecken som finns på en är osäkra. Vi måste inte förutsätta en konspiration utan mordet kan vara utfört av en ensam man. Det betyder inte att teorin om en konspiration är orimlig utan bara att den är obevisad. Det är likadant med teorin om att staten mörklagt en bärgad militärtransport. Hur sannolik är sedan teorin? Enligt min mening inte skyhög, men klart möjlig.
Citera
2021-07-15, 22:40
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Att olyckan och militär smuggling skulle vara två skilda saker som olyckligt sammanföll är en alternativ teori som inte är helt orimlig (kan ju också vara så att militären transporterade köpt material snarare än smugglade med tanke på att det pratas om mindre diskreta grönmålade militära lastbilar) men jag har ändå svårt se någon anledning att slita loss bogrampen för att förstöra bevis om bogrampen fortfarande var "intakt" och hindrade tillträde till bildäck. Om förlisningen var en olycka överensstämmande med de officiella teorierna så finns det ingen anledning tro att de nu pågående undersökningarna kommer stjälpa olycksteorin så till den grad att bildäck och lastbilarnas laster kommer undersökas mer detaljerat.

Förhoppningsvis får vi ganska snart svar på det.
Det är oväntat mycket information som kommit bara senaste dagarna och då har vi bara sett en bråkdel av det insamlade materialet.

Ja, det är förstås ett skäl. Men då måste man ändå lita på att den förutsägelsen att ingen då kommer att göra dessa undersökningar stämmer och därför inte agera. Någon kan ju ha beslutat att rätta till ett tidigare beslut om vad som behövdes göra.
Citera
2021-07-15, 22:52
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Frågan om det fraktades militärmaterial på Estonia olycksnatten eller inte är en fråga om den rimligaste förklaringen enligt Ockham. Det är en frågan om empiri, dvs för att avgöra den rimligaste förklaringen måste vi först veta om så skedde eller inte. Det är inte alls en märklig teori givet att vi vet att militärmaterial fraktades veckorna före, att det finns någorlunda trovärdiga uppgifter om att det gjordes olycksnatten, med kännedom om det politiska läget 1994, med kännedom om att hemliga operationer med all säkerhet äger rum som vi aldrig får kännedom om, med kännedom om jakten på Voronins väska, med uppgifter som kan tyda på dykoperationer, med tanke på att myndigheterna ljugit och underlåtit att undersöka fakta på ett sätt som om det inte handlar om mörkläggning de då fått att likna en sådan. Jag har säkert glömt något.

Ingen ordentlig undersökning av teorin om en hemlig frakt har gjorts och KSI och regeringen har inte redovisat några fakta som kan vederlägga den. Den icke- undersökning som gjordes av Hirschfeldt och hur han hanterade den förstärkte snarast om något bilden av en mörkläggning.

I summa finns det inte något som logiskt dikterar att man måste finna en teori om att det inte fanns hemliga militärtransporter som föranlett en mörkläggning och åtgärder i samband med den orimliga i förhållande till "naturliga" orsaker. Det är olika storheter.

Man kan till viss del jämföra med Palmemordet. Ingen teori om en konspiration av något slag är bevisad. De tecken som finns på en är osäkra. Vi måste inte förutsätta en konspiration utan mordet kan vara utfört av en ensam man. Det betyder inte att teorin om en konspiration är orimlig utan bara att den är obevisad. Det är likadant med teorin om att staten mörklagt en bärgad militärtransport. Hur sannolik är sedan teorin? Enligt min mening inte skyhög, men klart möjlig.
Men poängen är inte att det är omöjligt att det transporterades militärmateriel på Estonia hösten 1994, eller ens olycksnatten. Det är de hjulspår, eller snarare järnvägsspår, som Rolf Sörman m.fl. inte kan lämna oavsett vad situationen kallar på.

Han är observatör på en expedition för att undersöka Estonias skrov och botten däromkring för att förklara de hål som Evertsson/Andersson hittade 2019, och i slutänden hjälpa oss att förstå vad som orsakade haveriet. Ingen, jag säger ingen, hävdar att faktumet att denna ramp nu fallit/slitits av har med olycksorsaken att göra. Den satt där på sina trasiga gångjärn 1994, 2000, 2001 och 2019. Om så en hel pluton med röjdykare varit inne där sedan dess så har det inte med haveriet att göra. Men likt förbannat kräver Sörman att man nu skall lägga fokus på att undersöka rampen och rota runt inne på bildäck för att tillfredställa sina egna konspirationsteorier, när man i stället kommer att behöva snabba på för att undersöka skrovet innan det ramlar ihop.
(https://www.dn.se/sverige/estoniaoverlevaren-om-nya-fyndet-maste-undersokas/)

Man skulle kunna tro att Sörman m.fl. skulle vara lite mer intresserade av de två 10-15 m långa sprickorna man hittade första dagen, och vad deras existens säger oss om orsaken till de andra två, men i stället skall vi givetvis diskutera en bogramp som varit halvvägs av sedan 1994 och mystiska gröna lastbilar inne på bildäck.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-07-15 kl. 23:20.
Citera
2021-07-15, 23:06
Medlem
Citat:
Ja, det är förstås ett skäl. Men då måste man ändå lita på att den förutsägelsen att ingen då kommer att göra dessa undersökningar stämmer och därför inte agera. Någon kan ju ha beslutat att rätta till ett tidigare beslut om vad som behövdes göra.
Förvisso.
Jag antog du menade att de som utförde den hypotetiska smugglingen själv är medvetna om att förlisningen var en tragisk olycka som saknar samband med sagda smuggling och ställde mig därför frågande till varför de skulle få kalla fötter och oroa sig för att de nya undersökningarna skulle peka på annat än just en olycka samt nya skador orsakade av ålder/korrosion/skrovrörelse på botten.
Om något är det i så fall risk att själva losslitandet av bogrampen samt insamling/förstörande av bevis lämnat spår efter sig som inte stämmer överens med ett naturligt förlopp och på så vis väcker misstankar och avslöjar mer än det döljer..

Sörman har ju redan bestämt sig för att korrosion och tyngdkraft inte kan vara förklaringen till att rampen öppnat sig och ställt krav på att bogrampen samt bildäck måste undersökas just med tanke på att den nu står öppen, dvs i hans ögon i hemlighet och med våld öppnats av någon:
Det nya fyndet gör att Rolf Sörman vill se fler efterforskningar av Statens haverikommission.

– Jag skulle vilja att haverikommissionen kollar om det har suttit någon utrustning på bogrampen som har forcerat sönder den. Jag tror inte på att det har rostat sönder, säger han.

Vilken typ av utrustning skulle det kunna vara?

– Det kanske kan vara ett par linor eller någon typ av kedja som med våld öppnat den av en människa. Jag tror inte på tyngdkraften som en faktor bakom det här. Under Henrik Evertssons dykningar satt den fastkilad, så den bör inte ha fallit ner av sig själv.

Enligt Jonas Bäckstrand, utredningsordförande på Statens haverikommission, diskuterar man nu om det går att undersöka vraket inifrån.

– Nu förs diskussioner i vilken mån vi ser ett behov av gå in i båten. Det behöver vara relevant om vi ska gå in, av respekt för gravfriden, säger han till TT.

Rolf Sörman vill gärna att så blir fallet.
https://www.dn.se/sverige/estoniaoverlevaren-om-nya-fyndet-maste-undersokas/

Edit.
För övrigt vore det intressant veta vad Sörman grundar påståendet om att rampen satt fastkilad under Evertssons dykningar/filmning på. Sägs det i D-play dokumentären eller är det bekräftat på annat vis?
Senast redigerad av Prudent 2021-07-15 kl. 23:16.
Citera
2021-07-15, 23:25
Medlem
Citat:
Den teori jag drog mig till minnes bestod i att bogrampen öppnades och hela lastbilar släpades ut eller åtminstone deras last bärgades medelst flytkuddar osv, men det stämmer med all säkerhet att scenariot du beskriver har dryftats också

Menade inte att raljera mot just dig utan pekade bara på det i mina ögon lite lustiga antagandet att eftersom bogrampen fallit åt sidan så är det gjort med avsik av någon snarare än att tidens tand och tyngdkraften samarbetat.

Lastbilar drogs ut? Tror du dom stog uppradade fint i led eller? Eller kan det vara så att det är världens kaos på bildäck. Finns inte ens en sportslig rimlig chans att man kunde dra ut lastbilar. Detta är ingen Hollywood film
Citera
2021-07-15, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Lastbilar drogs ut? Tror du dom stog uppradade fint i led eller? Eller kan det vara så att det är världens kaos på bildäck. Finns inte ens en sportslig rimlig chans att man kunde dra ut lastbilar. Detta är ingen Hollywood film
Du missförstod.
Jag själv tror inte på att några lastbilar dragits ut utan jag hänvisade till en av de orimliga teorier i Hollywood-klass som tidigare lagts fram i tråden för att visa på hur konspirationsteorin nu kan komma att anpassas när det visat sig att bogrampen flyttat sig ganska nyligt och det av vissa antytts att någon med våld kan ha öppnat bogrampen...
Citera
2021-07-15, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tedbundy
,

Alla…

Hörrödu. Backa upp dina påståenden med källor. Du tar ut svängarna rätt rejält, ingen kan eller bör ta dig på allvar.
Senast redigerad av hustak 2021-07-15 kl. 23:46.
Citera
2021-07-15, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tedbundy
Laddningarna satt på insidan och inte utsidan, dom sattes strax innan. Den som aldrig small satt fint kvar när det filmades i vraket. När dykarna meddelade att det ser ut som en bomb som sitter i aktern så var den vips borta dagen efter

Källa, eller så är det dina egna fantasier.
Citera
2021-07-15, 23:52
Medlem
Citat:
Man blev tvungen att agera och få ut kompromenterande bevismaterial när det blev klart att vraket skulle undersökas på nytt

Om jag vore stat eller militär med sådana resurser hade jag gjort den dagen efter skeppet sjönk istället.
Citera
2021-07-16, 00:05
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
Det har rest runt lite först Hangö sedan Dalarö numera Muskö har aldrig varit tillgängligt för allmänheten. Proven som Jutta tog kom från båten där gångjärnen satt fast och förmodligen var det spår efter dykarna som hade skurit loss ett fäste till gångjärnen som hon trodde var spår av sot från någon sprängning.

Experter lär fortfarande hitta spår i delarna om det får undersökas, tydlig skillnad mellan explosion och skärbränning med acetylen och syre.
Citera
2021-07-16, 00:08
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av statlig1700
Utredningen har de senaste dagarna seglat åt fel håll. Flashback och utredarna tar upp saker som är av mindre intresse; utredningen behöver skarpa bilder på Evertssons hål och bilder på de explosionshål som finns på suddiga filmer från 94 och år 2000. Jag vet att de senare hålen kan ha satts igen med plåt av sjöfartsverket. Den stora frågan är då om befintlig utrustning kan se att det finns hål bakom plåten?

Diskutera nån sten här eller där samt om rampen öppnats av korrossion eller med våld är naturligtvis av intresse, men stora frågan är explosionshålen från nämnda filmer. Vart är dom? Var filmerna från 94 och 2000 bara fejk (knappast!)

Det behövs oberoende utredare och proffs för att utreda detta, kan dock fortfarande vara svårt om vissa "intressegrupper" vill att detta aldrig utreds (speciellt under deras livstid).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in