Citat:
Heder åt "Bettans blogg". Det har kommit mycket intressant via den, men den bidrar även till att sprida bristfälliga och förhastade slutsatser såsom tex. när hon knöt ihop upptäckten av den numera öppna bogrampen med orden "Sensationellt. Rampen kan omöjligt öppna sig själv!"Tack för länkarna!
Det jag tänker när jag ser reaktioner (t.ex. på Bettans blogg) är att när konspirationsteorin kommer in, så åker tyvärr ofta det sunda förnuftet ut. Ett exempel är den nedfallna rampen som diskuteras i den första länken ovan:
- vi har en flera ton tung ramp som bevisligen hängt i ett par fästen på ena sidan i 25 år (1994-2019)
- om någon velat ta sig in på bildäck så har de haft minst 25 år på sig.
- denna ramp har nu befunnits ramla ner.
Vad är då reaktionen hos Bettan och i denna tråd? Ja, självklart skall vi tro att någon sedan 2019 slitit loss rampen för att komma in på bildäck och hämta något. Men varför i hela friden skulle man vänta 25 år med att göra det?
Den helt uppenbara förklaringen, som passar in på fyndet av nya omfattande sprickor i vraket är att det håller på att falla sönder, men det duger inte. I stället kommer confirmation bias in och de konspirationstroende (t.ex. på Fria Tider) ser sina ideer om ”deep state” bekräftade.
Det jag tänker när jag ser reaktioner (t.ex. på Bettans blogg) är att när konspirationsteorin kommer in, så åker tyvärr ofta det sunda förnuftet ut. Ett exempel är den nedfallna rampen som diskuteras i den första länken ovan:
- vi har en flera ton tung ramp som bevisligen hängt i ett par fästen på ena sidan i 25 år (1994-2019)
- om någon velat ta sig in på bildäck så har de haft minst 25 år på sig.
- denna ramp har nu befunnits ramla ner.
Vad är då reaktionen hos Bettan och i denna tråd? Ja, självklart skall vi tro att någon sedan 2019 slitit loss rampen för att komma in på bildäck och hämta något. Men varför i hela friden skulle man vänta 25 år med att göra det?
Den helt uppenbara förklaringen, som passar in på fyndet av nya omfattande sprickor i vraket är att det håller på att falla sönder, men det duger inte. I stället kommer confirmation bias in och de konspirationstroende (t.ex. på Fria Tider) ser sina ideer om ”deep state” bekräftade.
I ena artikeln jag länkade framgår ju att bogrampen sedan haveriet häng i endast 2 av 8 fästpunkter och med tanke på att även de 2 fästpunkterna sannolikt blev skadade och försvagade vid förlisningen låter det inte alls konstigt att de nu kan ha brustit pga korrosion.
Att Sörman själv inte skriver via någon öppen kanal som går läsa utan att gå med i en låst Fb-grupp är lite konstigt.
Citat:
I tredje artikel står:
Den stora nyheten, förutom sprickorna (vid maskinrummet?), var annars förekomsten av sten och fast botten. Eftersom premissen för Dplay-dokumentären var att sådan saknades nära hålen (trots att den faktiskt syns i deras egen film!), så vill jag gärna veta mer om denna botten finns i närheten av hålet/sprickan vid fendern som Evertsson/Andersson hittade. Kanske kan detta förklara hålets uppkomst, annars får vi leta vidare.
Arikas said the seabed was also explored using a profiler, which allows a user to view the seabed substrate to a depth of 50 meters.De förefaller ha utrustning som kan "se" 50 meter ned i bottensedimentet och kommer dessutom göra provborrningar så det bör komma ganska säkra svar på huruvida det finns partier med sten/klippor dolda av bottensediment samt hur mycket havsbottens täthet varierar under hela fartygets längd.
This will provide the survey group with an answer as to the geological state of the seabed, meaning where there are rocks, moraine, clay and sand, he said.
Drilling of the seabed aimed at building up a profile was also conducted Tuesday.