2021-07-15, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Tack för länkarna!

Det jag tänker när jag ser reaktioner (t.ex. på Bettans blogg) är att när konspirationsteorin kommer in, så åker tyvärr ofta det sunda förnuftet ut. Ett exempel är den nedfallna rampen som diskuteras i den första länken ovan:
- vi har en flera ton tung ramp som bevisligen hängt i ett par fästen på ena sidan i 25 år (1994-2019)
- om någon velat ta sig in på bildäck så har de haft minst 25 år på sig.
- denna ramp har nu befunnits ramla ner.
Vad är då reaktionen hos Bettan och i denna tråd? Ja, självklart skall vi tro att någon sedan 2019 slitit loss rampen för att komma in på bildäck och hämta något. Men varför i hela friden skulle man vänta 25 år med att göra det?

Den helt uppenbara förklaringen, som passar in på fyndet av nya omfattande sprickor i vraket är att det håller på att falla sönder, men det duger inte. I stället kommer confirmation bias in och de konspirationstroende (t.ex. på Fria Tider) ser sina ideer om ”deep state” bekräftade.
Heder åt "Bettans blogg". Det har kommit mycket intressant via den, men den bidrar även till att sprida bristfälliga och förhastade slutsatser såsom tex. när hon knöt ihop upptäckten av den numera öppna bogrampen med orden "Sensationellt. Rampen kan omöjligt öppna sig själv!"
I ena artikeln jag länkade framgår ju att bogrampen sedan haveriet häng i endast 2 av 8 fästpunkter och med tanke på att även de 2 fästpunkterna sannolikt blev skadade och försvagade vid förlisningen låter det inte alls konstigt att de nu kan ha brustit pga korrosion.
Att Sörman själv inte skriver via någon öppen kanal som går läsa utan att gå med i en låst Fb-grupp är lite konstigt.

Citat:
Den stora nyheten, förutom sprickorna (vid maskinrummet?), var annars förekomsten av sten och fast botten. Eftersom premissen för Dplay-dokumentären var att sådan saknades nära hålen (trots att den faktiskt syns i deras egen film!), så vill jag gärna veta mer om denna botten finns i närheten av hålet/sprickan vid fendern som Evertsson/Andersson hittade. Kanske kan detta förklara hålets uppkomst, annars får vi leta vidare.
I tredje artikel står:
Arikas said the seabed was also explored using a profiler, which allows a user to view the seabed substrate to a depth of 50 meters.

This will provide the survey group with an answer as to the geological state of the seabed, meaning where there are rocks, moraine, clay and sand, he said.

Drilling of the seabed aimed at building up a profile was also conducted Tuesday.
De förefaller ha utrustning som kan "se" 50 meter ned i bottensedimentet och kommer dessutom göra provborrningar så det bör komma ganska säkra svar på huruvida det finns partier med sten/klippor dolda av bottensediment samt hur mycket havsbottens täthet varierar under hela fartygets längd.
Citera
2021-07-15, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Man blev tvungen att agera och få ut kompromenterande bevismaterial när det blev klart att vraket skulle undersökas på nytt och dykningar skulle genomföras under estniska myndigheter överseende som inte var delaktiga i konspirationen. Det är en händelse som sannerligen ser ut som en tanke att rampen väntar 25 år att ramla ned och sedan lämpligt faller av efter att Evertsson och Andersson genomfört sin journalistiska kupp mot gravfriden. Det var en oturlig "slump" som inträffade när bogrampen föll ned i olämplig tid för förnuftets riddare som på detta sätt fick ett bakslag i sin kamp att överyga allmänheten om värdet av upplysning och vetenskap. Jädrans oflyt, nu får man ju dras med konspirationsteorierna.
Nu vet vi ju ännu inte om det går konstatera att de två 10-15 meter långa nyupptäckta sprickorna inte fanns när Evertsson/Andersson filmade för två år sedan, men om det går fastställa att de sprickorna uppstått efter E/As filmning låter det inte direkt orimligt att tidens tand både spräckt skrovet och knuffat omkull bogrampen.
Citera
2021-07-15, 19:31
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Heder åt "Bettans blogg". Det har kommit mycket intressant via den, men den bidrar även till att sprida bristfälliga och förhastade slutsatser såsom tex. när hon knöt ihop upptäckten av den numera öppna bogrampen med orden "Sensationellt. Rampen kan omöjligt öppna sig själv!"
I ena artikeln jag länkade framgår ju att bogrampen sedan haveriet häng i endast 2 av 8 fästpunkter och med tanke på att även de 2 fästpunkterna sannolikt blev skadade och försvagade vid förlisningen låter det inte alls konstigt att de nu kan ha brustit pga korrosion.
Att Sörman själv inte skriver via någon öppen kanal som går läsa utan att gå med i en låst Fb-grupp är lite konstigt.

I tredje artikel står:
Arikas said the seabed was also explored using a profiler, which allows a user to view the seabed substrate to a depth of 50 meters.

This will provide the survey group with an answer as to the geological state of the seabed, meaning where there are rocks, moraine, clay and sand, he said.

Drilling of the seabed aimed at building up a profile was also conducted Tuesday.
De förefaller ha utrustning som kan "se" 50 meter ned i bottensedimentet och kommer dessutom göra provborrningar så det bör komma ganska säkra svar på huruvida det finns partier med sten/klippor dolda av bottensediment samt hur mycket havsbottens täthet varierar under hela fartygets längd.
Men det är ju det här jag menar med förnuftet. Bettan driver en blogg om Estonia, och har rimligtvis läst åtminstone JAIC och kollat några dykfilmer. Då vet hon ju att rampen har hängt i bara ett par gångjärn sedan 1994. Så varför basunera ut att det är något konstigt med en öppen ramp innan man vet vad som hänt? Och varför inte göra en klädsam reträtt när man förstår att den faktiskt fallit av? Det är ju bara… dumt.
Citera
2021-07-15, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Men det är ju det här jag menar med förnuftet. Bettan driver en blogg om Estonia, och har rimligtvis läst åtminstone JAIC och kollat några dykfilmer. Då vet hon ju att rampen har hängt i bara ett par gångjärn sedan 1994. Så varför basunera ut att det är något konstigt med en öppen ramp innan man vet vad som hänt? Och varför inte göra en klädsam reträtt när man förstår att den faktiskt fallit av? Det är ju bara… dumt.
Tidigare har det ibland hävdats att den påstått smugglade utrustningen hämtades omedelbart efter haveriet och då genom att helt sonika rycka loss det enorma bogvisiret, lyfta på luckan (dvs. bogrampen), släpa ut lastbilarna och sedan stänga luckan igen, men nu börjar det bubbla teorier om att rampen ska ha stått orörd i 25 år och istället har någon som plötsligt fått kalla fötter varit dit efter Evertssons dokumentär för att då rycka loss bogrampen och hämta vad-det-nu-kan-vara.
Betyder det då att bogvisiret föll av som en del i haveriet trots allt...?
Citera
2021-07-15, 19:50
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Nu vet vi ju ännu inte om det går konstatera att de två 10-15 meter långa nyupptäckta sprickorna inte fanns när Evertsson/Andersson filmade för två år sedan, men om det går fastställa att de sprickorna uppstått efter E/As filmning låter det inte direkt orimligt att tidens tand både spräckt skrovet och knuffat omkull bogrampen.

Nej, givetvis. Uppgiften om att rampen satt kvar 2019 skall kanske också betraktas som obekräftad för säkerhets skull. Jag skrev förresten att det var en elak slump som förstörde för vetenskapen och korrosionen här som fick rampen att ramla ned just så att det ser ut som om någon öppnat den.

Elaka slumpar kan förvisso förekomma. Jag tycker dock inte att man skall förväxla magiskt tänkande och konspirationsteorier med sund misstro mot slumpen som ser ut som en tanke och funderingar över militärtransporter som fått en o-utredning av Hirschfeldt på ett sätt som ser ut som mörkläggning
Citera
2021-07-15, 19:51
Medlem
Citat:
Nej, givetvis. Uppgiften om att rampen satt kvar 2019 skall kanske också betraktas som obekräftad för säkerhets skull. Jag skrev förresten att det var en elak slump som förstörde för vetenskapen och korrosionen här som fick rampen att ramla ned just så att det ser ut som om någon öppnat den.

Elaka slumpar kan förvisso förekomma. Jag tycker dock inte att man skall förväxla magiskt tänkande och konspirationsteorier med sund misstro mot slumpen som ser ut som en tanke och funderingar över militärtransporter som fått en o-utredning av Hirschfeldt på ett sätt som ser ut som mörkläggning
👍
Citera
2021-07-15, 19:56
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Tidigare har det ibland hävdats att den påstått smugglade utrustningen hämtades omedelbart efter haveriet och då genom att helt sonika rycka loss det enorma bogvisiret, lyfta på luckan (dvs. bogrampen), släpa ut lastbilarna och sedan stänga luckan igen, men nu börjar det bubbla teorier om att rampen ska ha stått orörd i 25 år och istället har någon som plötsligt fått kalla fötter varit dit efter Evertssons dokumentär för att då rycka loss bogrampen och hämta vad-det-nu-kan-vara.
Betyder det då att bogvisiret föll av som en del i haveriet trots allt...?

Enligt teorierna var dykare inne på bildäck redan från början, hur de nu än bar sig åt. De kan ju ha bärgat det material det ansågs nödvändigt att bärga. Den här gången gällde det att se till att bevisen förstördes så mycket som möjligt. Som bekant är förhållandena kaotiska på bildäck.

Att visiret sprängdes loss var enligt vissa av teorierna vad jag förstår för att dölja den verkliga olycksorsaken och ge dykarna tid att arbeta.
Citera
2021-07-15, 20:03
Medlem
Utredningen har de senaste dagarna seglat åt fel håll. Flashback och utredarna tar upp saker som är av mindre intresse; utredningen behöver skarpa bilder på Evertssons hål och bilder på de explosionshål som finns på suddiga filmer från 94 och år 2000. Jag vet att de senare hålen kan ha satts igen med plåt av sjöfartsverket. Den stora frågan är då om befintlig utrustning kan se att det finns hål bakom plåten?

Diskutera nån sten här eller där samt om rampen öppnats av korrossion eller med våld är naturligtvis av intresse, men stora frågan är explosionshålen från nämnda filmer. Vart är dom? Var filmerna från 94 och 2000 bara fejk (knappast!)
Citera
2021-07-15, 20:05
Medlem
Citat:
Enligt teorierna var dykare inne på bildäck redan från början, hur de nu än bar sig åt. De kan ju ha bärgat det material det ansågs nödvändigt att bärga. Den här gången gällde det att se till att bevisen förstördes så mycket som möjligt. Som bekant är förhållandena kaotiska på bildäck.

Att visiret sprängdes loss var enligt vissa av teorierna vad jag förstår för att dölja den verkliga olycksorsaken och ge dykarna tid att arbeta.
Den teori jag drog mig till minnes bestod i att bogrampen öppnades och hela lastbilar släpades ut eller åtminstone deras last bärgades medelst flytkuddar osv, men det stämmer med all säkerhet att scenariot du beskriver har dryftats också

Menade inte att raljera mot just dig utan pekade bara på det i mina ögon lite lustiga antagandet att eftersom bogrampen fallit åt sidan så är det gjort med avsik av någon snarare än att tidens tand och tyngdkraften samarbetat.
Citera
2021-07-15, 20:23
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Den teori jag drog mig till minnes bestod i att bogrampen öppnades och hela lastbilar släpades ut eller åtminstone deras last bärgades medelst flytkuddar osv, men det stämmer med all säkerhet att scenariot du beskriver har dryftats också

Menade inte att raljera mot just dig utan pekade bara på det i mina ögon lite lustiga antagandet att om bogrampen fallit åt sidan så är det gjort med avsik av någon snarare än att tidens tand och tyngdkraften samarbetat.

Det finns lite olika sätt att kombinera spekulativa teorier om Estonia. Många konspirationsteorier går ut på att fartyget sänktes medvetet pga av sin last. Men en annan variant - som jag finner möjlig - är ju att det var en ren olycka, men att det fanns militär last ombord. Kanske var transporten av samma omfång som tidigare bevisade transporter. Den berörde också förhållandet till främmande makt. Man gjorde ett försök och lyckades bärga något. Visiret var borta och man försökte få upp rampen men ansåg det för svårt eller uppseendeväckande vid tillfället. Istället tog man sig in en annan väg.

Om man nu som tankeexperiment skulle förutsätta att detta inträffade är det ju inte per se ologiskt att man nu ansåg att man behövde utföra åtgärder för att förstöra mer bevis. Spekulativt men inte ologiskt eller foliehattsaktigt i sig.

Eller så var det någon annan som ville ta sig en titt och hjälpte tidens tand på traven. Eller så var det bara tidens tand, det är ju en förklaring som är ännu enklare, som sagt.
Citera
2021-07-15, 20:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tedbundy
Det som fanns ombord är avfyrningsalgoritmer/program för ryska kärnvapen. Hade USA fått dom hade dom kunnat göra alla robotar obrukbara.

Detta är ett arbete signerat MUST (Militärens underrättelsetjänst) så politiker mfl har inte haft någon som helst insyn i detta.

Direkt nyheten kom om olyckan så satt Sverige i krismöte med USA i Norrköping. MI6 var med på ett hörn i själva smugglingen, men folk där är rädda för att säga någonting då vissa kände av en stor hotbild.

vad har du för källor till detta påstående ?
Citera
2021-07-15, 20:53
Medlem
Citat:
Det finns lite olika sätt att kombinera spekulativa teorier om Estonia. Många konspirationsteorier går ut på att fartyget sänktes medvetet pga av sin last. Men en annan variant - som jag finner möjlig - är ju att det var en ren olycka, men att det fanns militär last ombord. Kanske var transporten av samma omfång som tidigare bevisade transporter. Den berörde också förhållandet till främmande makt. Man gjorde ett försök och lyckades bärga något. Visiret var borta och man försökte få upp rampen men ansåg det för svårt eller uppseendeväckande vid tillfället. Istället tog man sig in en annan väg.

Om man nu som tankeexperiment skulle förutsätta att detta inträffade är det ju inte per se ologiskt att man nu ansåg att man behövde utföra åtgärder för att förstöra mer bevis. Spekulativt men inte ologiskt eller foliehattsaktigt i sig.
Att olyckan och militär smuggling skulle vara två skilda saker som olyckligt sammanföll är en alternativ teori som inte är helt orimlig (kan ju också vara så att militären transporterade köpt material snarare än smugglade med tanke på att det pratas om mindre diskreta grönmålade militära lastbilar) men jag har ändå svårt se någon anledning att slita loss bogrampen för att förstöra bevis om bogrampen fortfarande var "intakt" och hindrade tillträde till bildäck. Om förlisningen var en olycka överensstämmande med de officiella teorierna så finns det ingen anledning tro att de nu pågående undersökningarna kommer stjälpa olycksteorin så till den grad att bildäck och lastbilarnas laster kommer undersökas mer detaljerat.

Citat:
Eller så var det någon annan som ville ta sig en titt och hjälpte tidens tand på traven. Eller så var det bara tidens tand, det är ju en förklaring som är ännu enklare, som sagt.
Förhoppningsvis får vi ganska snart svar på det.
Det är oväntat mycket information som kommit bara senaste dagarna och då har vi bara sett en bråkdel av det insamlade materialet.
Senast redigerad av Prudent 2021-07-15 kl. 20:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in