2021-07-15, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engammalfisk
Hen har rätt, svenskarna äger sverige, de första svenskarna var blåögda mulatter enligt senaste rönen & det är deras/vårat land precis som han säger.

Njae. De blev ihjälslagna av till största delen av senare migration.

Eller så blev deras fruntimmer mer sugna på Herulerna.
Citera
2021-07-15, 20:16
Medlem
UngCynikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag har en mer nyanserad syn på etnicitet än vad du själv har, och vad du tycks tro att jag har. Jag förnekar inte att ett gemensamt ursprung historiskt var viktigt. Se vad jag skrev om Herodotos, som myntade begreppet etnicitet.

Även de europeiska nationalstaterna byggde ursprungligen på ett gemensamt ursprung, som iofs kunde vara nog så komplext på grund av folkvandringar och krig. Dagens turkar är t.ex. till stor del greker om man tittar på deras DNA, detta därför att det var en förhållandevis liten turkisk elit som erövrade ett Mindre Asien som på den tiden beboddes mest av greker.

Som jag förklarade tidigare är den viktigaste komponenten i dagens etnicitet språk och seder (kultur), och det ärver man ju normalt från sina föräldrar, vilket förklarar varför många etniska grupper fortfarande ofta har ett gemensamt ursprung. Men det är inte viktigt i sig. Det finns inga anlag som entydigt definierar etniska svenskar, och ett utländskt barn som adopterats till Sverige beter sig som en svensk och talar lika bra svenska som en infödd svensk.
Hur ser du på IQ och gener?
Exempelvis, det afroamerikanska folket har jämfört med amerikaner med europeiskt ursprung ett betydligt lägre snitt för IQ. Normalt sett så brukar man säga att IQ endast kan variera pga faktorer som tillgång till väldigt grundläggande utbildning och väldigt grundläggande tillgång till mat. Efter dem kriterierna är uppfyllda så är det endast genetik som spelar in. Vi vet att det i hög grad är ärftligt. Den afroamerikanska befolkningen är en av de rikaste nationerna (om man skulle definiera dem som en sådan för exemplets skull) på jorden. Hur förklarar man den här skillnaden?
Tror du verkligen inte att gener spelar in i hur samhällen lyckas, eller tycker du att det ändå är oviktigt? Tror du inte gener spelar roll i fallet för vårat samhälle? Betyder inte nödvändigtvis bara IQ, såklart.
Senast redigerad av UngCyniker 2021-07-15 kl. 20:19.
Citera
2021-07-15, 20:21
Avslutad
Det finns inget svenskt.

mvh / Sveriges vänsterblivna etablissemang.
Citera
2021-07-15, 20:26
Moderator
Strix m/94s avatar
Svensk medeltidshistoria är inte denna tråds ämne.

OT raderat.

Strix/Mod
Citera
2021-07-15, 20:28
Medlem
Citat:
Det ser jag som ett problem i den mån det förekommer. Framför allt det svenska språket och respekt för våra lagar och regler är viktigt om vi ska behålla ett fungerande samhälle.

Du ser det alltså som ett problem om du inte kan toppstyra svenska medborgares kultur- och språkutveckling?

Du ser det som rimligt att man med toppstyrning ersätter Sveriges befolkning med andra befolkningsgrupper, bara man kontrollerar befolkningen i Sverige (oavsett hur den ser ut) med tillräcklig järnhand för att säkerställa att man vårdar svenska seder, bruk och språkvanor i minst 500 år?

Citat:
För mig är det viktigare att det finns ett folk som kallar sig för svenskar, talar svenska och vårdar svenska seder och traditioner om 500 år än vilken % vikinga-DNA de har.
Citera
2021-07-15, 20:36
Medlem
Talespins avatar
Citat:
För mig är det viktigare att det finns ett folk som kallar sig för svenskar, talar svenska och vårdar svenska seder och traditioner om 500 år än vilken % vikinga-DNA de har.

Ja, och ditt tänk är dessvärre fullkomligt verklighetsfrånvänt. Det är rasen som upprätthåller kulturen och nationen. Utan en stor majoritet etniska svenskar så skulle svenska seder sluta att existera.

Förstår du inte det?

Jag är okej med att det bor icke-vita i Sverige men det får inte vara mer än nivåerna vi hade på 80-talet.
Citera
2021-07-15, 20:36
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engammalfisk
Hen har rätt, svenskarna äger sverige, de första svenskarna var blåögda mulatter enligt senaste rönen & det är deras/vårat land precis som han säger.

Nej, de första svenskarna kom från Ukraina och var inte mörkhyade.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ny-dna-forskning-visar-att-svenskar-framforallt-harstammar-fran-ukraina
Citera
2021-07-15, 20:42
Medlem
UngCynikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Nej, de första svenskarna kom från Ukraina och var inte mörkhyade.

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ny-dna-forskning-visar-att-svenskar-framforallt-harstammar-fran-ukraina
Det hette såklart inte Ukraina då, och det fanns inget som liknar det ukrainska folket, men det stämmer att våra förfäder var bosatta kring det området innan folkvandringen in i centrala Europa. Vi är dock även delvis genetiskt besläktade med den jägar-samlarkultur som befann sig i Skandinavien.

edit: https://thumbs.gfycat.com/MiniatureLinearAkitainu-mobile.mp4
Senast redigerad av UngCyniker 2021-07-15 kl. 20:47.
Citera
2021-07-15, 20:47
Medlem
Tuttarna-I-Soppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Har han påstått att han tillhör ursprungsbefolkningen?

nej men det dras upp stup i kvarten
Citera
2021-07-15, 20:55
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Om man inte vill att Sverige ska försvinna så måste Sverige bestå av minst 95% svenskar.

Det är rasen som är nationen. Sverige finns inte längre om hälften av befolkningen är icke-vita.

Det som spelar roll för framtiden är:
- att det är fred och frihet i Sverige
- att vi lever under stort välstånd, och hög livskvalitet för invånarna
- att det är lugn och ro, låg brottslighet och harmoni i samhället
- att naturen är tillgänglig och oförstörd
- för mig är det givetvis en bonus om svensk kultur, mat, seder består men det gäller bara under min livstid eftersom mitt sätt att leva här idag knappast spelar någon roll för de som lever här om 100-200 år

Om ovanstående kriterier uppfylls så får folk gärna vara vita, blåa, röda, gula eller svarta, I don't care. Hur många procent vikingablod folk har i ådrorna har så här hög relevans: 0%
Citera
2021-07-15, 20:57
Medlem
Lofns avatar
Ett land tillhör de facto det folk som tar sig rätten till landet. Genom våld eller på annat sätt.

Vem ett land tillhör moraliskt kan man dividera in absurdum med ena spetsfundiga argumentet efter det andra. Men detta blir bara bläck på ett papper. Möjligen kan det användas i propaganda-syfte för få personer att agera efter önskad agenda.

Har svenskarna rätt till Sverige? Bara om de tar sig rätten vilket de slutade med för ca 70 är sedan. De som fortfarande tycker att Sverige tillhör svenskar (i klassisk bemärkelse, inte en Masalit som åker tunnelbana) saknar våldskapital och / eller propagandaförmågan att genomdriva något sådant.

Så Jomshof har fel (ur pragmatisk synvinkel).
Citera
2021-07-15, 21:02
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UngCyniker
Hur ser du på IQ och gener? Exempelvis, det afroamerikanska folket har jämfört med amerikaner med europeiskt ursprung ett betydligt lägre snitt för IQ. Normalt sett så brukar man säga att IQ endast kan variera pga faktorer som tillgång till väldigt grundläggande utbildning och väldigt grundläggande tillgång till mat. Efter dem kriterierna är uppfyllda så är det endast genetik som spelar in. Vi vet att det i hög grad är ärftligt. Den afroamerikanska befolkningen är en av de rikaste nationerna (om man skulle definiera dem som en sådan för exemplets skull) på jorden. Hur förklarar man den här skillnaden? Tror du verkligen inte att gener spelar in i hur samhällen lyckas, eller tycker du att det ändå är oviktigt? Tror du inte gener spelar roll i fallet för vårat samhälle? Betyder inte nödvändigtvis bara IQ, såklart.

Det finns vissa skillnader i genomsnittlig IQ mellan olika mänskliga populationer, som kan variera beroende på hur man mäter IQ. Australier är t.ex. bättre än européer på visuellt minne (att inte gå vilse i öknen) men sämre på vissa andra färdigheter.

Generellt är dock dessa skillnader små, och mindre än variationen inom en population, som för de flesta andra egenskaper. Det är därför man inte längre brukar tala om raser när man jämför mänskliga populationer. Vi är en utavlad art och därför inte jämförbar med fjäderfä eller hundar.

Mycket av diskussionen av skillnader i IQ baseras tyvärr på Richard Lynns och Tatu Vanhanen pseudovetenskapliga bok IQ and the Wealth of Nations. Problemen med den boken har jag diskuterat ingående i den här tråden:

(FB) Bok skriver att tyskar och italienare har högst iq bland vita

Se också mina inlägg i den här tråden för en övergripande diskussion av evolutionspsykologi och några länkar till andra relevanta trådar:

(FB) Den krassa biologiska verkligheten
Senast redigerad av Regulus 2021-07-15 kl. 21:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in