2021-07-15, 20:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Fast nu spekulerar du utan att ha faktiskt kunskap i frågan. Din bekantskapskrets behöver ju inte vara representativ för alla ungdomar i storstäderna. Jag känner exempelvis bara 3 tonåringar som haft det, övriga inte.

Covid är så milt för barn att många sannolikt gått helt under radarn. Eftersom vi inte haft lockdown är det mkt sannolikt att det är så.
Citera
2021-07-15, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey-D
https://www.dailymail.co.uk/news/article-9790999/Symptom-tracking-app-claims-number-people-falling-ill-virus-day-FALLEN.html

Verkar vara störst ökning bland unga britter som bara fått en dos.
Men det är därför man undrar varför man ska öppna upp så fort och inte vänta tills tillräckligt många är fullvaccinerade för att nå flockimmunitet.
Citera
2021-07-15, 20:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Min poäng är att du bör komma med en källa till ditt sensationella påstående att alla ungdomar i storstäderna redan har haft covid. Angående din fråga: absolut är jag beredd på det. Men i och med att vaccinet är godkänt så skulle jag inte kalla det för ett experiment.

Saxat från Läkemedelsverkets hemsida idag:

"De vacciner som är godkända i Sverige och EU har villkorade godkännanden, vilket innebär att det finns krav på företaget att sammanställa ytterligare dokumentation som inte funnits med vid godkännandet."

Från WHO:s hemsida idag:

"WHO also listed the Pfizer/BioNTech vaccine for emergency use on 31 December 2020; two AstraZeneca/Oxford COVID-19 vaccines on 15 February 2021, produced by AstraZeneca-SKBio (Republic of Korea) and the Serum Institute of India; and COVID-19 vaccine Ad26.COV2.S developed by Janssen (Johnson & Johnson) on 12 March 2021."

De är nödgodkända.
Citera
2021-07-15, 20:07
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hade det varit på det viset hade ju sjukdomen redan varit utrotad. Det tycks inte fungera så. Enligt Folkhälsomyndigheten skulle ju flockimmunitet ha uppnåtts redan i april/maj FÖRRA året....
Häng inte upp dig på vad FoHM, Giseke mfl. sa för mer än ett år sedan om ett då helt okänt virus.

De har ju sagt att de missbedömde smittspridningen då och att de inte trodde det var möjligt att få fram ett vaccin så snabbt som det gick.

Alla vet idag att vi inte uppnått någon flockimmunitet genom smittspridning ännu.
Citera
2021-07-15, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66

"De vacciner som är godkända i Sverige och EU har villkorade godkännanden, vilket innebär att det finns krav på företaget att sammanställa ytterligare dokumentation som inte funnits med vid godkännandet."

"WHO also listed the Pfizer/BioNTech vaccine for emergency use on 31 December 2020; two AstraZeneca/Oxford COVID-19 vaccines on 15 February 2021, produced by AstraZeneca-SKBio (Republic of Korea) and the Serum Institute of India; and COVID-19 vaccine Ad26.COV2.S developed by Janssen (Johnson & Johnson) on 12 March 2021."

De är nödgodkända.

WHO nödgodkänner till höger och vänster av någon anledning. I EU har vi en egen längre process för godkännande för bruk inom EU.
Citera
2021-07-15, 20:14
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Vad säger observationerna? Vilka studier har gjorts om hur barn påverkas av Kina-viruset? Finns risk att det här viruset skapar dolda hälso-problem? Jag är misstänksam mot vad kineserna ägnade sig åt på virusinstitutet i Wuhan.

Jag vill utvidga frågan till att gälla även unga vuxna människor; eller vuxna upp till åldern 50 år, eftersom det var där du ville dra gränsen för vaccination.
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det skulle vara förstasidenyheter om barn plötsligt fick mystiska hälsoproblem, så det skulle man märka ganska omgående.

Sannolikt är vaccinen ofarliga på sikt. Vuxna som vaccinerar sig verkar ju tolerera det bra, och det kan i viss mån extrapoleras till barn. Men faktum är att hundratals miljoner barn har visat sig tolerera naturlig infektion bra, så där finns det ännu bättre data. Naturlig infektion leder till en bredare immunitet som inte är lika känslig för varianter, och är därför bättre både för flocken och för individen, om man kan välja.

Jag skulle inte vilja dra någon gräns vid någon ålder. Jag tycker att alla åldrar ska erbjudas vaccin. Man kan exempelvis vaccinera en 5-åring om den har allvarliga sjukdomar. Men jag tycker inte att man ska uppmana människor att göra samhället en tjänst och vaccinera sig i syfte att uppnå flockimmunitet. Det kan verkligen slå fel, och urholka samhällets förtroende för sina institutioner om det dyker upp hälsoproblem kopplade till vaccin. All vaccinering ska grunda sig i att skydda den egna hälsan, och vara din egen avvägning.

Jag tycker inte heller att man ska vaccinera den som redan har haft covid. Det är bland det det dummaste jag hört faktiskt. Det skulle i så fall vara de allra sköraste som kan ha nytta av det.

Jag tänkte på det här inlägget, där du föreslog att inte vaccinera friska svenskar yngre än 50 år:

Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det finns inga förutsättningar för diskussion om du inte ens på uppmaning kan göra analysen att det skulle röra upp känslor både i Sverige och Europa ifall vi som enda land inte vaccinerade våra <50 år, utan skickade vår vaccinkvot till Afrika istället.
Citera
2021-07-15, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Häng inte upp dig på vad FoHM, Giseke mfl. sa för mer än ett år sedan om ett då helt okänt virus.

De har ju sagt att de missbedömde smittspridningen då och att de inte trodde det var möjligt att få fram ett vaccin så snabbt som det gick.

Alla vet idag att vi inte uppnått någon flockimmunitet genom smittspridning ännu.

Det "roliga" är ju att nu när vi har vaccin så har man samma taktik, öppet för fullt, istället för att vara försiktiga och vänta in att tillräckligt stor mängd av befolkningen är fullvaccinerade. Med rätt information och dylikt hade det kunnat ske under hösten eller vid årsskiftet. Istället bäddar man för en fjärde våg
Citera
2021-07-15, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66

De är nödgodkända.

Det stämmer, de är nödgodkända men de är grundligt testade precis som ett vanligt vaccin.
Citera
2021-07-15, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Covid är så milt för barn att många sannolikt gått helt under radarn. Eftersom vi inte haft lockdown är det mkt sannolikt att det är så.

Enligt vem? Dig själv?
Citera
2021-07-15, 20:17
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Det "roliga" är ju att nu när vi har vaccin så har man samma taktik, öppet för fullt, istället för att vara försiktiga och vänta in att tillräckligt stor mängd av befolkningen är fullvaccinerade. Med rätt information och dylikt hade det kunnat ske under hösten eller vid årsskiftet. Istället bäddar man för en fjärde våg

Inte när 70+ är fullvaccinerade. Det är där de största problemet varit. Att inte öppna är att inte tro på vaccinet. Och då kan man fråga sig varför vi ska vaccineras oss överhuvudtaget.
Citera
2021-07-15, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Någon "flockimmunitet" kommer vi aldrig att uppnå. Det var helt enkelt en vansinnig strategi från inkompetenta personer på FoHM.

Citat:
WHO warn there is a 'strong likelihood' of more dangerous Covid variants emerging and declare: 'The pandemic is nowhere near finished'
Citera
2021-07-15, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Inte när 70+ är fullvaccinerade. Det är där de största problemet varit. Att inte öppna är att inte tro på vaccinet. Och då kan man fråga sig varför vi ska vaccineras oss överhuvudtaget.

Om det finns en tilltro till vaccinet så borde man vänta in tillräcklig vaccinationstäckning innan man öppnar upp, då det i princip inte borde vara särskilt många månader bort. Istället bäddar man för en fjärde våg som nu börjar arta sig i Europa. Vi har hög vårdskuld, den kan endast betas av om vi inte får en fjärde våg t.ex
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in