2021-07-15, 20:04
Medlem
exoticspices avatar
Såg nu ett jättebra tips från Svenska Bostäder för att få svalare inomhus.

"Häng upp ett lätt fuktat lakan
Blir det inte tillräckligt svalt när du vädrar? Testa att fukta ett lakan med kallt vatten och häng det för ett öppet fönster, så att vinden som passerar in genom fönstret kyls ned."
Citera
2021-07-15, 20:06
Medlem
VergissMichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
I dag såg jag några stackare som stod och grävde i gatan rakt under solen. Inte skugga någonstans.
Är det verkligen nödvändigt att göra det just nu i värmeböljan, när det över 30 grader.

Man undrar ju onekligen. Hade gärna gått på jobbet vid 16.00 och jobbet kväll istället för att slippa den värsta böljan. Givetvis fungerar ju inte detta då man ogärna vill ha hela stadens hantverkare stå och hamra och banka sent in på småtimmarna

Är man utomhus på dagarna kan man ta en keps och doppa den i kallt vatten och sedan ta på sig den. Det svalkar rätt ordentligt. Har också märkt att tunna, ljusa kläder är bättre än att gå utan tröja och shorts. Solen värmer upp huden som fasen annars
Citera
2021-07-15, 20:31
Medlem
pyro860s avatar
Skölj handlederna och nacken med kallt vatten lite då och då
Citera
2021-07-15, 20:38
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VergissMich
Man undrar ju onekligen. Hade gärna gått på jobbet vid 16.00 och jobbet kväll istället för att slippa den värsta böljan. Givetvis fungerar ju inte detta då man ogärna vill ha hela stadens hantverkare stå och hamra och banka sent in på småtimmarna

Är man utomhus på dagarna kan man ta en keps och doppa den i kallt vatten och sedan ta på sig den. Det svalkar rätt ordentligt. Har också märkt att tunna, ljusa kläder är bättre än att gå utan tröja och shorts. Solen värmer upp huden som fasen annars
Det hade ju varit perfekt för er men inte fullt lika kul för dom bor i huset.

Det där med kepsen låter supersmart, det kyler inte bara ner huvudet utan hela kroppen.
Visst är det mycket bättre med ljusa och luftiga kläder. Har själv känt hur mycket svettigare det blir när jag har huden bar. Man tror att det blir svalare men det blir precis tvärtom.
Citera
2021-07-15, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommonSense
Som dom flesta säger stäng alla fönster samt balkongen så inte hettan kommer in.

Det är många som inte fattat det. Huset är isolerat och håller temperaturen bra.
Citera
2021-07-15, 21:02
Medlem
whoisducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Speedballer
Sitter i min lägenhet med fläkten på högsta, balkongdörr och alla fönster öppna. Dricker vatten med isbit och mer vatten än vanligt. Käkar nötter för att få i mig salt. Ändå är jag helt utslagen. Känns obehagligt. Jag orkar inte ens laga mat till mig själv, så seg är jag idag.

Vad gör jag för fel? Behöver man slänga i sig sockerdryck för att palla värmen eller vad?

Stäng dörrar och fönster, som de sa nedan öppna mot natten och stäng på morgonen. Ät inte hårdsmält mat som jordnötter, sätter igång en hel process i kroppen som jag kan bara anta gör dig varm. Drick inte iskallt vatten

Ta en tesked salt i ett glas vatten och drick så får du elektrolyter.
Citera
2021-07-15, 21:21
Medlem
Storslaeggans avatar
Ja, det är för jävligt.

En sak som jag upptäckte igår i min desperation är att en kylklamp på kroppen blir ganska bra. Funkar för mig i alla fall.
Citera
2021-07-15, 21:26
Medlem
1335991s avatar
Köp en AC, duscha många ggr, ej schampo varje gång,
köp vätskeersättning, tuber.
Finns i Apotek och livsmedelsaffärer.
Citera
2021-07-15, 22:14
Medlem
Haajibs avatar
Stäng fönster och dörrar din idiot. Hur tror du temperaturen ska sjunka om det är 35 ute och du släpper in värme på 35 in i lägenheten?

När temperaturen ute är lägre än inne kan du öppna och vädra.
Citera
2021-07-15, 22:25
Medlem
De där portabla AC med "slang" som folk hänger ut genom fönstret eller i ventilationsöppning har en nackdel, den luften som sprutas ut måste tas någon annan stans ifrån, alltså dras det in ny varmluft utifrån. Kvaliteten skiftar enormt med och de håller inte speciellt länge enligt mina erfarenheter.

Det blir ju helvetiskt varmt i lägenheter högt upp, och vindslägenheter ska vi inte snacka om. Ibland är det svart plåttak som är dåligt isolerat dessutom. Blir ju 35 grader plus och obeboeligt.

Så vad gör man ?

Bäst är att investera i en riktig AC med inne och utedel (om man har balkong), tyvärr har många bostadsrättsföreningar förbud mot dessa. Annars är de nya moderna utedelarna nästan helt tysta. Det har väl främst varit detta med störande ljud som innan hindrat, och det lever väl kvar.
Citera
2021-07-15, 22:29
Medlem
Kallt bad eller dusch funkar bra.
Är du för klen för det kan du testa fylla handfatet med iskallt vatten å dränka nyllet vid behov.
Doppa bollarna också när du ändå är i farten.
Senast redigerad av Deballerur 2021-07-15 kl. 22:35.
Citera
2021-07-15, 22:46
Medlem
Dr.Brauns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Kan verkligen rekommendera att köpa en ”portabel AC” och ha stående på golvet. (Ingen installation behövs). Det räddade mitt liv nästan känns det som. :-) Den är ca en meter hög och har ett ett rätt tjockt rör bak, som måste ligga ut på balkongen, så ACn kan blåsa ut sin varmluft dit ut.

Min lägenhet har gått från att ligga runt 35+ grader, till behagliga ca 20 grader! 👍🧊❄️ Rekommenderas!
HALLELUJA, välkommen till AC-himmelriket Vart i precis exakt samma situation som dig. Minst 35+ (BASTU) här inne, nu med portabel AC, sköna 20 grader. Typ mitt livs bästa elektronikköp på typ tio år kanske
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in