2021-07-15, 15:18
Medlem
Speedballers avatar
Sitter i min lägenhet med fläkten på högsta, balkongdörr och alla fönster öppna. Dricker vatten med isbit och mer vatten än vanligt. Käkar nötter för att få i mig salt. Ändå är jag helt utslagen. Känns obehagligt. Jag orkar inte ens laga mat till mig själv, så seg är jag idag.

Vad gör jag för fel? Behöver man slänga i sig sockerdryck för att palla värmen eller vad?
Citera
2021-07-15, 15:19
Medlem
Dörrar och fönster öppna är ditt misstag.

Fan vad orutinerat.
Citera
2021-07-15, 15:23
Medlem
Kan verkligen rekommendera att köpa en ”portabel AC” och ha stående på golvet. (Ingen installation behövs). Det räddade mitt liv nästan känns det som. :-) Den är ca en meter hög och har ett ett rätt tjockt rör bak, som måste ligga ut på balkongen, så ACn kan blåsa ut sin varmluft dit ut.

Min lägenhet har gått från att ligga runt 35+ grader, till behagliga ca 20 grader! 👍🧊❄️ Rekommenderas!
Citera
2021-07-15, 15:30
Avslutad
Köp en portabel AC.

Du kan även fulhacka en själv genom att ha två femlitersdunkar med vatten som du slänger i frysen och roterar. Sätt en fläkt bakom.

Köp svettband till pannan och handleder som du blöter ner.

Att ha fönster öppna hjälper bara så länge det är varmare inne än ute. Kolla om så är fallet.
Citera
2021-07-15, 15:31
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
Dörrar och fönster öppna är ditt misstag.

Fan vad orutinerat.

Detta.

Fick relativt nyligen lära mig att man bara skall ha fönster & eventuell balkongdörr öppna på natten. Tidigt på morgonen stänger jag dom och jag svettas inte ens nu och har bara 1 av 2 fläktar igång och den som är igång går inte ens på max.

Innan någon talade om detta "knep" för mig så svettades jag som en gris trots båda fläktarna på max under varma dagar.

Stäng fönster och balkongdörr FFS!
Citera
2021-07-15, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Speedballer
Sitter i min lägenhet med fläkten på högsta, balkongdörr och alla fönster öppna. Dricker vatten med isbit och mer vatten än vanligt. Käkar nötter för att få i mig salt. Ändå är jag helt utslagen. Känns obehagligt. Jag orkar inte ens laga mat till mig själv, så seg är jag idag.

Vad gör jag för fel? Behöver man slänga i sig sockerdryck för att palla värmen eller vad?

Stäng dörrar och fönster samt dra för gardinerna. Eller gå ut och bada!
Citera
2021-07-15, 15:33
Medlem
Igår hade jag 28 grader i huset och jag blev klibbig i huden. Väldigt bra för huden men jag orkade inte göra något.

Jag vädrar på kvällen och på natten, försöker få ett bra genomdrag. Idag är det drägligare, ute är det 31 grader men tempen i huset 27 grader.

Jag dricker en del juice av bra kvalitet och ser till att få i mig lite salt. På lördag blir det 6 grader svalare, det skall bli otroligt skönt med normalt väder.
Citera
2021-07-15, 15:34
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Detta.

Fick relativt nyligen lära mig att man bara skall ha fönster & eventuell balkongdörr öppna på natten. Tidigt på morgonen stänger jag dom och jag svettas inte ens nu och har bara 1 av 2 fläktar igång och den som är igång går inte ens på max.

Innan någon talade om detta "knep" för mig så svettades jag som en gris trots båda fläktarna på max under varma dagar.

Stäng fönster och balkongdörr FFS!
Exakt. Är det typ 25 grader i rummet och 30 grader ute så får du ju in den varmare luften utifrån och det blir bara varmare.
Citera
2021-07-15, 15:52
Medlem
CommonSenses avatar
Som dom flesta säger stäng alla fönster samt balkongen så inte hettan kommer in.
Citera
2021-07-15, 15:57
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Exakt. Är det typ 25 grader i rummet och 30 grader ute så får du ju in den varmare luften utifrån och det blir bara varmare.

Ja jag skäms lite att jag inte ens tänkt på det förrens en kompis som bott i Spanien & Grekland påpekade att svenskar "är dumma i huvudet som har fönstren öppna på dagen på sommaren"
Citera
2021-07-15, 15:57
Medlem
Sitter med hodie och filt i soffan, fryser lite. Funkar bra att ha takfläkt med persienner samt dörrar och fönster stängda.
Citera
2021-07-15, 16:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Ja jag skäms lite att jag inte ens tänkt på det förrens en kompis som bott i Spanien & Grekland påpekade att svenskar "är dumma i huvudet som har fönstren öppna på dagen på sommaren"
Inte så konstigt egentligen. Det är ju bara en månad på året som det inte hjälper. Vanan sitter i.

Sen vill man ju gärna vädra också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in