2021-07-15, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Nix..det är luftcirkulation som för bort värmen från kroppen..stillastående luft runt kroppen upplevs mycket varmt...
Det har man en fläkt till, inte vill jag öppna min balkongdörr nu när ute-termometern säger 36C på solsidan

Annars som många nämnt så är en portabel AC det bästa man kan skaffa. Har svårt att kyla ner en hel lägenhet men sitter man framför den är det riktigt kallt och skönt
Citera
2021-07-15, 18:41
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SalthavsStjaert
Huset ligger på en höjd ganska nära havet. Det blir mitt svar.
Härligt! Då förstår jag varför det blåser friska vindar. Lyckliga du
Citera
2021-07-15, 18:54
Medlem
bomhulls avatar
Var försiktiga med portabla air conditioners där man häller i vatten.
Kan bli dålig mögel luft inomhus
Citera
2021-07-15, 18:57
Medlem
Ta en lång kall dusch och ät glass.
Citera
2021-07-15, 19:10
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull
Var försiktiga med portabla air conditioners där man häller i vatten.
Kan bli dålig mögel luft inomhus
Hur då? Av att du höjer luftfuktigheten? Glöm det.
Citera
2021-07-15, 19:18
Medlem
neuron-drones avatar
Duscha huvudet med kallvatten.

De säger att man tar upp rumstempvätska bättre. Men kall vätska kyler ner och hjälper. Ha is i allt eller drick från en flaska som varit i frysen. Riktigt kall mjölk är gott med.
Citera
2021-07-15, 19:22
Medlem
bomhulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Hur då? Av att du höjer luftfuktigheten? Glöm det.
Kan bli fuktskador och dålig luft ifrån dessa portabla maskiner som inte leder ut vätskan ifrån rummet.
Inte samma funktion som finns i tex hotellrum.
Citera
2021-07-15, 19:33
Medlem
Öppna fönster och dörrar för att få svalare drag av luft genom huset är ju annars en effektiv åtgärd.
Annars dra ner persiennerna där solen ligger på.
Citera
2021-07-15, 19:39
Medlem
VergissMichs avatar
Vad har ni för jobb som har problem med detta? Jobbar själv som snickare. Med andra ord ute 8h om dagen oavsett väder och denna sommar håller på att knäcka mig fullständigt. Stå på ett tak (alltså ingen som helst skugga någonstans) i denna sol gör så att jag är helt färdig vid lunch. Orkar knappt ens utföra mitt jobb resten av dagen och några som helst aktiviteter på kvällstid kan man bara fetglömma. Funderar helt ärligt på att byta yrke bara för att slippa den här skiten
Citera
2021-07-15, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Speedballer
Sitter i min lägenhet med fläkten på högsta, balkongdörr och alla fönster öppna. Dricker vatten med isbit och mer vatten än vanligt. Käkar nötter för att få i mig salt. Ändå är jag helt utslagen. Känns obehagligt. Jag orkar inte ens laga mat till mig själv, så seg är jag idag.

Vad gör jag för fel? Behöver man slänga i sig sockerdryck för att palla värmen eller vad?

Varför har du dörrar och fönster öppna?

Tror du att luften utomhus (om det är 30 grader) magiskt blir svalare enbart för att du har fönstret öppet?

Stängda fönster, neddragna persienner. Öppna gör du när tempen ute kryper neråt. Inte när det är som absolut varmast.

Och gå och ta en kall dusch. Bada. Svalka dig
Citera
2021-07-15, 19:54
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Man kan ha fötterna i en balja kallvatten med is i.

Bästa tipset är ändå att stänga ute värmen om dagen och släppa in svalkan på natten.
Citera
2021-07-15, 19:57
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VergissMich
Vad har ni för jobb som har problem med detta? Jobbar själv som snickare. Med andra ord ute 8h om dagen oavsett väder och denna sommar håller på att knäcka mig fullständigt. Stå på ett tak (alltså ingen som helst skugga någonstans) i denna sol gör så att jag är helt färdig vid lunch. Orkar knappt ens utföra mitt jobb resten av dagen och några som helst aktiviteter på kvällstid kan man bara fetglömma. Funderar helt ärligt på att byta yrke bara för att slippa den här skiten
I dag såg jag några stackare som stod och grävde i gatan rakt under solen. Inte skugga någonstans.
Är det verkligen nödvändigt att göra det just nu i värmeböljan, när det över 30 grader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in