2021-07-15, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Självfallet måste du lära dig det svenska språket och anpassa dig till det svenska samhället för att kunna kallas för svensk. Men min poäng var att detta har inget med genetik att göra.

Har alltså genetik inte med arvsrätt att göra? Folkrätten har inget med härkomst att göra?
Citera
2021-07-15, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomatji
Skitsnack de som var ickesvenskar på birka var oftast Trälar en handelsvara.
Plus en jäkla massa rövat gods från världens alla hörn men knappast nån mångkulturell smältdegel som du vill påskina.
Du har historikerns emot dig på den punkten. Araber var en långt mer utvecklat folk än vikingarna och arabiska skriftliga källor är de enda bevarade skildringarna av vikingatidens samhällen.

Ett litet utdrag av vad vad den arabiska sjöfararen al Tartuschi skrev om sitt besök i Hedeby sent 900-tal.

”Slesvig är en mycket stor stad vid yttersta änden av världshavet. I dess inre finns färskvattensbrunnar. Dess invånare är Siriusdyrkare, bortsett från ett litet antal som är kristna och som har en kyrka där. De firar en fest där de alla samlas för att ära guden och för att äta och dricka. Den som slaktar ett offerdjur – vare sig det är en oxe eller en vädur, en geta- bock eller ett svin – reser vid sin gårdsport pålar och fäster offerdjuret på dem för att folk ska veta att han offrar det till sin guds ära. Staden är fat- tig på gods och härligheter. Dess invånares viktigaste föda består av fisk, för det finns det gott om. Föds det barn åt en invånare, så kastar han dem i havet för att spara på utgifterna för underhållet. Vidare berättade han att hos dem är det kvinnorna som har rätten att skiljas; kvinnan ordnar själv skilsmässan när hon vill. Där finns det också ett konstgjort ögonsmink; när de använder det förbleknar skönheten aldrig utan tilltar tvärtom både hos män och kvinnor. Och så sade han också: aldrig har jag hört fulare sång än slesvigarnas, det är ett brummande som kommer ur deras strupar som hundskall, bara ännu mera djuriskt.”

Sköna svenska män. Ögonsminkade baramördare som spenderar kvällarna med att skälla mot månen. Verkligen nått att känna en nationell stolthet kring.
Citera
2021-07-15, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Du byter de facto inte etnicitet när du byter namn alltsp, du inte blir grek av att du börjar kalla dig själv för Rastapoupolos

Med "etnisk svensk" menar Regulus de facto "kultursvensk", eftersom han menar att en nigerian kan bli etnisk kurd. I ett annat sammanhang sa han något om att "svensk nation" mer handlade om lojalitet, vilket väl rimligen gör att begreppet "svensk" är något villkorat när det gäller icke-etniska svenskar.
Citera
2021-07-15, 18:39
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Har alltså genetik inte med arvsrätt att göra? Folkrätten har inget med härkomst att göra?

Svenskt medborgarskap ärvs ju av föräldrarna, så i den meningen har det med härkomsten att göra. Men ett medborgarskap som fåtts på annat sätt, t.ex. genom naturalisering, är lika mycket värt.
Citera
2021-07-15, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somenlitenpil
Du har historikerns emot dig på den punkten. Araber var en långt mer utvecklat folk än vikingarna och arabiska skriftliga källor är de enda bevarade skildringarna av vikingatidens samhällen.

Ett litet utdrag av vad vad den arabiska sjöfararen al Tartuschi skrev om sitt besök i Hedeby sent 900-tal.

”Slesvig är en mycket stor stad vid yttersta änden av världshavet. I dess inre finns färskvattensbrunnar. Dess invånare är Siriusdyrkare, bortsett från ett litet antal som är kristna och som har en kyrka där. De firar en fest där de alla samlas för att ära guden och för att äta och dricka. Den som slaktar ett offerdjur – vare sig det är en oxe eller en vädur, en geta- bock eller ett svin – reser vid sin gårdsport pålar och fäster offerdjuret på dem för att folk ska veta att han offrar det till sin guds ära. Staden är fat- tig på gods och härligheter. Dess invånares viktigaste föda består av fisk, för det finns det gott om. Föds det barn åt en invånare, så kastar han dem i havet för att spara på utgifterna för underhållet. Vidare berättade han att hos dem är det kvinnorna som har rätten att skiljas; kvinnan ordnar själv skilsmässan när hon vill. Där finns det också ett konstgjort ögonsmink; när de använder det förbleknar skönheten aldrig utan tilltar tvärtom både hos män och kvinnor. Och så sade han också: aldrig har jag hört fulare sång än slesvigarnas, det är ett brummande som kommer ur deras strupar som hundskall, bara ännu mera djuriskt.”

Sköna svenska män. Ögonsminkade baramördare som spenderar kvällarna med att skälla mot månen. Verkligen nått att känna en nationell stolthet kring.
Det är inte det som det handlar om.. Hur bra klarar sig en Arab i dessa klimat inte många veckor och hur gick det för dem sen inte så bra framförallt här av statistiken att dömma inte ens på hemaplan funkar nått utan Oss.
Citera
2021-07-15, 18:44
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Det finns förvisso etniska svenskar. Jag är själv etnisk svensk. Min poäng var dock att du inte behöver vara etnisk svensk för vara svensk. Svenskar är alla som är en del av den svenska nationen vare sig de är infödda svenskar eller svenskar med utländskt ursprung.

Skilj alltså på svensk och etnisk svensk.
Du har helt rätt i det fetade, dock inte så mycket i resten.
nation (n.)

c. 1300, nacioun, "a race of people, large group of people with common ancestry and language," from Old French nacion "birth, rank; descendants, relatives; country, homeland" (12c.) and directly from Latin nationem (nominative natio) "birth, origin; breed, stock, kind, species; race of people, tribe," literally "that which has been born," from natus, past participle of nasci "be born" (Old Latin gnasci),
Citera
2021-07-15, 18:46
Medlem
Citat:
Svenskt medborgarskap ärvs ju av föräldrarna, så i den meningen har det med härkomsten att göra. Men ett medborgarskap som fåtts på annat sätt, t.ex. genom naturalisering, är lika mycket värt.

Så folkrätt är en fråga om medborgarskap? Det finns alltså ingen "kurdisk" folkrätt?
Citera
2021-07-15, 18:53
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Så folkrätt är en fråga om medborgarskap? Det finns alltså ingen "kurdisk" folkrätt?

Tråden handlar om svenska förhållanden, och då redogjorde jag för vad som gäller här. Alltså vem som har en ovillkorlig rätt att bo och arbeta i Sverige. En infödd svensk har det och detsamma gäller för en naturaliserad kurd som är svensk medborgare.
Citera
2021-07-15, 19:03
Medlem
Citat:
Tråden handlar om svenska förhållanden, och då redogjorde jag för vad som gäller här. Alltså vem som har en ovillkorlig rätt att bo och arbeta i Sverige. En infödd svensk har det och detsamma gäller för en naturaliserad kurd som är svensk medborgare.

Du kör ju ditt shell game med olika definitioner av svenskhet som alla syftar till att svensken ska ifrågasättas för att berövas rättigheter.

Du vill få det till att varken svensk etnicitet eller svensk nation har med "genetik" att göra. Det finns alltså ingen svensk arvsrätt och folkrätt till Sverige? Bara "medborgarskap" i staten Sverige.

Varför skulle samma icke-folkrätt bara gälla svenskar?
Citera
2021-07-15, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UngCyniker
Jag kan inte se in i framtiden, men hade du sagt för 20 år sedan att SD möjligtvis skulle kunna sitta på statsministerposten så hade de skrattat åt dig.
Och om 20 år kommer det fortfarande kännas avlägset.
Citera
2021-07-15, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Du fortsätter med dina lögner och fantasier ser jag. Jag hade inte haft något emot att ha thailändska barn. De hade isf varit mer svenskar än du. Nazism är inte svenskt

Topic är däremot Jomshofs uttalande som strider mot partilinjen som anger att öppen svenskhet är det som ska gälla i Sverige. Jag tror (och hoppas) som sagt att landsförrädaren och nazisten Jomshof kommer att bli utkastad ur partiet. Han hör bättre hemma i NMR tillsammans med nazister som dig.
Att säga att det svenska folket finns och att svenskarna, som Sveriges ursprungsbefolkning, har en rätt till Sverige har inte något att göra med Nazism. Det är väldigt rasistiskt att förneka att det svenska folket finns. Fler och fler svenskar kommer att bli "radikaliserade" p.g.a. den nuvarande utvecklingen, och om några år kommer det Jomshof sa inte ses som särskilt radikalt.
Citera
2021-07-15, 19:23
Medlem
UngCynikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somenlitenpil
Och om 20 år kommer det fortfarande kännas avlägset.
Visst, om du säger det så. Jag kanske har käpprätt fel, men bara häromveckan hade vi ett polismord utövat av en sådan här """"svensk"""" och det blev ganska ordentliga reaktioner bland den svenska befolkningen. Det kommer bara att eskalera, och förhoppningsvis leder det till att majoriteten vaknar ur sin multikulti-dvala.
Och jag menade inte krig i en bokstavlig mening, det var mer av en liknelse. Men det är klart, går väl att se det som låggradig krigsföring det kulturradikaler håller på med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in