Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
OJ! Här tar vi i. Du vet att nästan 20% av barn födda mellan 1700-1950 är registrerade som föräldrar okända? Det för att barnen är av oäkta börd. De kan fortfarande vara sk. "svenskar", men de är oäkta och därför lär de inte stå tillsammans med sina föräldrar i kyrkboken. Många kända "svenskar" och många kända svenska familjer har anföräldrar och barn som är oäktingar och således står de som okända i kyrkoböckerna.
Jaha? Men någon svensk borde man kunna hitta långt bak, jag menade inte att varenda anfader skulle vara nedtecknad men att man ska kunna visa på sina anor.
Jag har tex släktforskat och har/hade en gammelfarfar som var född i Danmark i slutet av 1890-talet med okänd far (som oäkting alltså). Men hans mor går att se bakåt mot sent 1700-tal i Blekinge. Och min farfars mor har släktskap på båda sidorna i Sverige bak till 1600-1700. Det räcker för att vara svensk, även om min gammelfarfars far säkert var dansk horkarl eller nått. Iaf inte bidragssökande somalier eller syrisk IS-terrorist.
Sen på min mors sida är det svenskt i alla grenar hur långt som helst, äldsta född på 1570-tal, sen bara soldatbönder och torpare i Småland genom 1600, 1700 och 1800.