2021-07-15, 17:53
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
De facto blev de ju svenskar, med det svenskklingande (med alltså turkiska) namnet Askersson.
Du byter de facto inte etnicitet när du byter namn alltsp, du inte blir grek av att du börjar kalla dig själv för Rastapoupolos
Citera
2021-07-15, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Blanda inte bort korten bara för att du önskar vara svensk. Det är du inte. Du kommer aldrig att tillhöra Sverige! Du är utlänning liksom Rickard Lohikoski är.
Så du menar att min etniska historia som ättling till Engelsk adel med Nordmandiska rötter från Vikingar som återvandrat till Sverige på 1500-talet gör mig till en ickesvensk jämställd med en fransk Arab eller liknande.
- Göta Petter säger jag bara ditt vänsterjabb !
Senast redigerad av Tomatji 2021-07-15 kl. 18:06.
Citera
2021-07-15, 17:57
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
"Etnonationalist" är ett hittepåord och tautologi. Ett organiskt folk definierar sig självt och då ingår både kultur och härkomst.

Det blir ju ännu knasigare av att du själv använder ordet "etnicitet" som synonymt med kultur. Med din terminologi blir det obegripligt vad som händer när en svensk blir utsatt för etnisk hat, d v s att plågoandarna tycker att en person ser ut som en "svennejävel".

Nej, jag använder inte etnicitet som en synonym för kultur. Jag håller mig till Herodotos ursprungliga definition av etnicitet. Han hävdade att etniciteten har fyra komponenter: gemensamt ursprung, gemensamt språk, gemensam religion och gemensamma sedvänjor (kultur):

https://en.wikipedia.org/wiki/Ethnic_group#Definitions_and_conceptual_history

Sedan är det så att medan ursprung och religion spelade en stor roll på Herodotos tid, så är språk och kultur viktigare för din etnicitet idag. Ingen skulle påstå att du inte är svensk för att du är pingstvän eller ateist och inte lutheran.
Citera
2021-07-15, 17:58
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UngCyniker
De tre trollen klappar varandra på axlarna efter en lång dag av att förneka det svenska folkets existens.

Det är faktiskt obegripligt vad du menar med det. Jag har inte sett ett enda inlägg i denna långa tråd där någon förnekar svenska folkets (eller något annat folks) existens?
Citera
2021-07-15, 17:59
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Helt sjukt! Enligt fleras resonemang härinne så kan inga folkslag alls finnas, men man benämner enkom svenskarna att icke existera - vadan detta nys? Varför detta enkom en diskussion i Sverige. Räcker med att åka till Norge, Finland och Danmark så skrattar dom om en slik diskussion, för att inte tala om mången andra länder...

NÖTTER!!!
Citera
2021-07-15, 18:10
Medlem
Dorniers avatar
Det var väl därför man införde rashygien i Sverige i början av 1900-talet med rasbiologiska institutet, pga att det kommit in en del kreti och pleti tidigare i historien?
Citera
2021-07-15, 18:11
Medlem
Citat:
Nej, jag använder inte etnicitet som en synonym för kultur. Jag håller mig till Herodotos ursprungliga definition av etnicitet. Han hävdade att etniciteten har fyra komponenter: gemensamt ursprung, gemensamt språk, gemensam religion och gemensamma sedvänjor (kultur):

https://en.wikipedia.org/wiki/Ethnic_group#Definitions_and_conceptual_history

Sedan är det så att medan ursprung och religion spelade en stor roll på Herodotos tid, så är språk och kultur viktigare för din etnicitet idag. Ingen skulle påstå att du inte är svensk för att du är pingstvän eller ateist och inte lutheran.

Jag säger att etnicitet/folkslag/nation är ord för samma levande organiska fenomen som inte låter sig dissekeras till sina beståndsdelar. Även på Herodotos tid var alltså fenotypiska markörer indikationer på vem som var grek och inte, precis som idag. En grek hade en sinnebild av hur en grek, en thraker eller en grek såg ut. De spekulerade t o m om att respektive folk föreställde sig sina gudar som trubbnästa eller rödhåriga.

Att tala om etnonation är som att fråga hur "släktfamiljen" har det.
Citera
2021-07-15, 18:17
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnullaBella
Jag förstod exakt vad du sade, däremot förstod du inte mig. Förslagvis övar du på din läsförståelse.

Bara för att det står Svensk på ett papper så innebär det inte att du är Svensk.

Självfallet måste du lära dig det svenska språket och anpassa dig till det svenska samhället för att kunna kallas för svensk. Men min poäng var att detta har inget med genetik att göra.
Citera
2021-07-15, 18:17
Medlem
Wotans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
OJ! Här tar vi i. Du vet att nästan 20% av barn födda mellan 1700-1950 är registrerade som föräldrar okända? Det för att barnen är av oäkta börd. De kan fortfarande vara sk. "svenskar", men de är oäkta och därför lär de inte stå tillsammans med sina föräldrar i kyrkboken. Många kända "svenskar" och många kända svenska familjer har anföräldrar och barn som är oäktingar och således står de som okända i kyrkoböckerna.

Jaha? Men någon svensk borde man kunna hitta långt bak, jag menade inte att varenda anfader skulle vara nedtecknad men att man ska kunna visa på sina anor.

Jag har tex släktforskat och har/hade en gammelfarfar som var född i Danmark i slutet av 1890-talet med okänd far (som oäkting alltså). Men hans mor går att se bakåt mot sent 1700-tal i Blekinge. Och min farfars mor har släktskap på båda sidorna i Sverige bak till 1600-1700. Det räcker för att vara svensk, även om min gammelfarfars far säkert var dansk horkarl eller nått. Iaf inte bidragssökande somalier eller syrisk IS-terrorist.

Sen på min mors sida är det svenskt i alla grenar hur långt som helst, äldsta född på 1570-tal, sen bara soldatbönder och torpare i Småland genom 1600, 1700 och 1800.
Citera
2021-07-15, 18:21
Medlem
Wotans avatar
Citat:
Självfallet måste du lära dig det svenska språket och anpassa dig till det svenska samhället för att kunna kallas för svensk. Men min poäng var att detta har inget med genetik att göra.

Det har BARA med genetik att göra. Visst spelar kultur, språk osv också roll för hur anpassad till samhället man är, dock gör det en inte till svensk. En arab, neger, asiat eller sydamerikan kan vara adopterad, tala perfekt svenska, bo i radhus, ha 200 HP, vara med i Röda Korset, rösta på Folkpartiet. Men de är inte svenskar för det, att vara svensk (precis som alla andra folkslag) har en djupare esoterisk innebörd. Vi som är svenskar vet.
Citera
2021-07-15, 18:25
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Det var väl därför man införde rashygien i Sverige i början av 1900-talet med rasbiologiska institutet, pga att det kommit in en del kreti och pleti tidigare i historien?
Du kan läsa mer om tankegångarna bakom i texten som denna tråd handlar om:

(FB) "Degenerationsfaran" (1921) av Herman Lundborg

För att göra en lång historia kort handlade argumenten på den tiden mer om att reglera vilka inom gruppen svenskar som fortplantade sig mest (de som bär på goda anlag eller de utan), snarare än att invandrare skulle ha "besudlat" den nordiska genpoolen.
Citera
2021-07-15, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somenlitenpil
Inte ens om det var en vikingaarab?

” Det vikingatida Birka och Björkö var en kulturell smältdegel, här möttes och levde människor från olika delar av den dåtida världen och utbytte inte bara varor med varandra utan även idéer och sedvänjor. Det är inget djärvt antagande att många var komna långväga ifrån och att de tog med sig föremål, traditioner och seder hemifrån när de av olika anledningar slog sig ned på ön.”

"Kulturell smältdegel" är ett så innehållslöst uttryck att man kan ta vitt skilda händelser eller fenomen och benämna dem samma sak, trots att de har uppenbara skillnader och det är absurt att (propagandiskt) hävda deras relevans för en aktuell politisk diskussion. T.ex. så kan dagens undanträngningspolitik av det svenska folket då likställas med att Karl XII hade kontakt med ottomaner som kan likställas med skeenden på Birka och Björkö under vikingatiden och på något sätt så kan det antydas att historiska händelser på något sätt rättfärdigar att svenskar idag skall trängas undan från deras eget land med en enorm invandring från helt andra världsdelar och kontinenter som man inte ens har folkomröstat om eller ens har talat öppet om på ett ärligt sätt.
Senast redigerad av C.basiliscus 2021-07-15 kl. 18:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in