2021-07-15, 12:57
Medlem
Jag har ADD. Idag började jag äta Elvanse (30 mg) efter att ha ätit Concerta i ungefär en månad. Concertan fungerade uselt p.g.a. hemska biverkningar: Jag fick mycket hög puls, blev yr och illamående, blev kallsvettig, hade obehagliga känslor i bröstet och pirr i kroppen. Och värst av allt var att jag blev ännu tröttare än vanligt. Har knappt orkat göra någonting, t.o.m. att duscha kändes ibland för fysiskt utmanande, tills medicinen gick ur på kvällen och då kunde jag istället inte somna.

Idag känner jag mig pigg och glad än så länge, men upplevde ingen "kick" en timme efter intag som min vän berättat att hon gör när hon äter Elvanse. Det var mer så att jag kände mig mer energisk när jag väl ställde mig upp. Städade hela lägenheten på en halvtimme (fast det inte låg på dagens att-göra-lista), bokade tvättid och sådant som annars brukar kännas kämpigt och som jag oftast brukar skjuta upp i timtal, om det ens blir av alls. Jag har inte heller känt av några jobbiga biverkningar än så länge.

Så det känns positivt på så sätt att jag mår bra. Men jag blir att undra om dosen ändå är lite låg med tanke på att jag inte fick den där plötsliga kicken då man känner att "NU kom energin igång". Och det fick mig att fundera på min vikt och om den kan påverka hur stor dos jag behöver. Jag är nämligen rejält överviktig med ett BMI på 31.

En möjlig förklaring till att jag känner mig mer energisk än vanligt, men inte så pass att jag flög ur sängen imorse, är att jag ju blev så himla trött och sliten på Concertan. Sov gott i natt i 7 timmar (för jag tog inte Concerta igår) men kanske min kropp behöver några dagar på sig att återhämta sig efter flera veckor av att ha varit helt icke-fungerande.

Men jag undrar ändå vad ni tror om det här med vikten. Ni med erfarenhet, är det något ni pratat om med någon läkare eller märkt av själva eller så?
Citera
2021-07-15, 13:02
Medlem
f30malmos avatar
Du får inte samma kickstart med elvanse som man kan känna med ritalin/concerta. Jag kunde få det på extremt höga doser elvanse och attentin kombinerat, troligtvis alldeles för höga enligt min nya läkare.

Mår du bra eller okej tycker jag att du ska nöja dig med det fram tills nästa besök hos ssk/läkare iaf. Det är verkligen skönt att inte ha de där stoppen man har som omedicinerad. Får man för hög dos vänjer man sig vid den dosen och får sömnsvårigheter och depressioner enligt min erfarenhet. Man bränner liksom ut sig genom att göra mer än man orkar egentligen.
Citera
2021-07-15, 13:20
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fmemploye
Idag känner jag mig pigg och glad än så länge, men upplevde ingen "kick" en timme efter intag som min vän berättat att hon gör när hon äter Elvanse. Det var mer så att jag kände mig mer energisk när jag väl ställde mig upp. Städade hela lägenheten på en halvtimme (fast det inte låg på dagens att-göra-lista), bokade tvättid och sådant som annars brukar kännas kämpigt och som jag oftast brukar skjuta upp i timtal, om det ens blir av alls. Jag har inte heller känt av några jobbiga biverkningar än så länge.

Så det känns positivt på så sätt att jag mår bra. Men jag blir att undra om dosen ändå är lite låg med tanke på att jag inte fick den där plötsliga kicken då man känner att "NU kom energin igång". Och det fick mig att fundera på min vikt och om den kan påverka hur stor dos jag behöver. Jag är nämligen rejält överviktig med ett BMI på 31.
Man ska inte få någon kick, det låter missbrukarvarning på det och inte något som är hållbart i längden.

Det låter väl jättebra med den effekt du fick, det bästa är om den går i långsamt och ur långsamt så det knappt märks och att den under tiden förbättrar koncentrationen.

Dosen är individuell så det är inte alls säkert att du behöver en hög dos, kör 30 mg ett tag och se hur det fungerar. Att snabbt höja till maxdos bara för att är ingen bra idé.
Citera
2021-07-15, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Man ska inte få någon kick, det låter missbrukarvarning på det och inte något som är hållbart i längden.

Det låter väl jättebra med den effekt du fick, det bästa är om den går i långsamt och ur långsamt så det knappt märks och att den under tiden förbättrar koncentrationen.

Dosen är individuell så det är inte alls säkert att du behöver en hög dos, kör 30 mg ett tag och se hur det fungerar. Att snabbt höja till maxdos bara för att är ingen bra idé.

Tack för svar, det låter ju mycket bra.

Jag berättade för min sjuksköterska på psykiatrin om effekten som min vän brukar känna och det lät på henne som att det är normalt med en kick och eventuellt t.o.m så det "ska" vara. Men jag kan också ha missförstått henne, eller så missförstod hon och trodde att min vän äter Concerta (för detta var i samband med att jag började med den medicinen). Så jag vet inte vad jag ska tro på om huruvida en kick är något bra eller dåligt, men det känns skönt att få höra att det inte är fel bara för att man inte får en.

Har du egen erfarenhet av Elvanse? Hur upplevde du den i allmänhet i så fall?
Citera
2021-07-15, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Du får inte samma kickstart med elvanse som man kan känna med ritalin/concerta. Jag kunde få det på extremt höga doser elvanse och attentin kombinerat, troligtvis alldeles för höga enligt min nya läkare.

Mår du bra eller okej tycker jag att du ska nöja dig med det fram tills nästa besök hos ssk/läkare iaf. Det är verkligen skönt att inte ha de där stoppen man har som omedicinerad. Får man för hög dos vänjer man sig vid den dosen och får sömnsvårigheter och depressioner enligt min erfarenhet. Man bränner liksom ut sig genom att göra mer än man orkar egentligen.

Aha, vad bra att veta att det inte är likadant som med Concerta.

På tal om att bränna ut sig så funderar jag på om det kanske är lite extra viktigt för mig att inte få en för hög igångsättning eftersom jag också är bipolär (tack gener, som gjorde mig till en så frisk person, heh). Det skulle kanske eventuellt kunna trigga en hypomani följt av en depression om jag använder mer energi än jag egentligen har i kroppen. Men det är mina egna spekulationer och inget varken läkaren eller sjuksköterskan sagt något om.
Citera
2021-07-15, 13:54
Medlem
Mobscenes avatar
Citat:

Kickstart… Du är en sketen pundare.
Citera
2021-07-15, 16:32
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Har du egen erfarenhet av Elvanse? Hur upplevde du den i allmänhet i så fall?
Jag använder Elvanse och har aldrig fått någon kick, bara en krasch ibland men inte så ofta nu för tiden när jag vet att man ska ta medicinen med mat. Det känns bara att det blir lättare att fokusera på t.ex. jobb, man blir inte lika lättdistraherad och man får inte heller den hjärntröttheten som brukade infinna sig på eftermiddagen (som jag brukade försöka avhjälpa med koffein fast det inte var särskilt effektivt). Brukar inte direkt märka när den går in eller ur men ibland reflekterar jag över effekten när jag jobbar med något.

Har aldrig fått någon kick på Concerta heller men första dagen kände jag ett inre lugn och mer fokus (och tänkte att så här kanske vanligt folk känner sig). Det var inte placebo då jag inte hade förväntat mig någon särskild effekt på lägsta dosen. Har träffat andra med ADHD som haft exakt samma känsla första dagen men ingen som har pratat om någon kick.

Har sett några på nätet som skrivit att de får (eller fick tidigare) någon kick av sina ADHD-mediciner för att komma ur sängen eller så men vet inte hur hållbart eller bra det är, jag behöver det inte och har inte eftersträvat det. Jag är rätt säker på att det inte är normalfallet.

Angående bränna ut sig så är det nog en väldigt bra idé att tänka på att inte överanstränga sig mentalt eller fysiskt även om man skulle kunna det. Jobba inte mer eller sov mindre än vad som är normalt oavsett om det för tillfället känns som du inte behöver det. Sätt larm på mobilen om du inte kommer ihåg annars. Att amfetamin kan användas för att jobba hårt och sova lite även för vanliga människor är ingen nyhet så du får se upp med det. Det finns folk som bränt ut sig eller förvärrat redan existerande utmattningsdepression med ADHD-mediciner och sen anklagat vården eller skyllt på medicinen men det måste vara eget ansvar att inte jobba 12 timmar om dagen 7 dagar i sträck...
Citera
2021-07-15, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Jag använder Elvanse och har aldrig fått någon kick, bara en krasch ibland men inte så ofta nu för tiden när jag vet att man ska ta medicinen med mat. Det känns bara att det blir lättare att fokusera på t.ex. jobb, man blir inte lika lättdistraherad och man får inte heller den hjärntröttheten som brukade infinna sig på eftermiddagen (som jag brukade försöka avhjälpa med koffein fast det inte var särskilt effektivt). Brukar inte direkt märka när den går in eller ur men ibland reflekterar jag över effekten när jag jobbar med något.

Har aldrig fått någon kick på Concerta heller men första dagen kände jag ett inre lugn och mer fokus (och tänkte att så här kanske vanligt folk känner sig). Det var inte placebo då jag inte hade förväntat mig någon särskild effekt på lägsta dosen. Har träffat andra med ADHD som haft exakt samma känsla första dagen men ingen som har pratat om någon kick.

Har sett några på nätet som skrivit att de får (eller fick tidigare) någon kick av sina ADHD-mediciner för att komma ur sängen eller så men vet inte hur hållbart eller bra det är, jag behöver det inte och har inte eftersträvat det. Jag är rätt säker på att det inte är normalfallet.

Angående bränna ut sig så är det nog en väldigt bra idé att tänka på att inte överanstränga sig mentalt eller fysiskt även om man skulle kunna det. Jobba inte mer eller sov mindre än vad som är normalt oavsett om det för tillfället känns som du inte behöver det. Sätt larm på mobilen om du inte kommer ihåg annars. Att amfetamin kan användas för att jobba hårt och sova lite även för vanliga människor är ingen nyhet så du får se upp med det. Det finns folk som bränt ut sig eller förvärrat redan existerande utmattningsdepression med ADHD-mediciner och sen anklagat vården eller skyllt på medicinen men det måste vara eget ansvar att inte jobba 12 timmar om dagen 7 dagar i sträck...

Ja, det ansvaret måste jag ta. Får se till att hålla koll.

Det gick fortsättningsvis bra idag. Vid 14-tiden började jag känna mig en smula tröttare men inte så farligt, runt 18 däremot blev jag dödstrött och fick en liten pulsökning (inte jättemycket men lite). Att bli lite trött på kvällen gör mig inte så mycket men skulle ju helst se att jag inte blev galet trött. Kanske jag tagit i för hårt idag också, något sådant skulle det kunna bero på. Pulsgrejen hoppas jag inte blir ett problem, som det blev med Concertan (fast då hade jag förhöjd puls i princip dygnet runt).
Citera
2021-07-15, 22:22
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobscene
Kickstart… Du är en sketen pundare.

Det var ts ord annars, inte mina. Jag tar ingenting för min adhd längre.
Citera
2021-07-15, 22:24
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Aha, vad bra att veta att det inte är likadant som med Concerta.

På tal om att bränna ut sig så funderar jag på om det kanske är lite extra viktigt för mig att inte få en för hög igångsättning eftersom jag också är bipolär (tack gener, som gjorde mig till en så frisk person, heh). Det skulle kanske eventuellt kunna trigga en hypomani följt av en depression om jag använder mer energi än jag egentligen har i kroppen. Men det är mina egna spekulationer och inget varken läkaren eller sjuksköterskan sagt något om.

Jag tror du kan tänka rätt där.
Citera
2021-07-15, 23:09
Medlem
Mobscenes avatar
Citat:
Det var ts ord annars, inte mina. Jag tar ingenting för min adhd längre.

Mea culpa.

Bra för dig mannen.
Ganska jobbigt att sluta..?
Citera
2021-07-16, 10:13
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Vid 14-tiden började jag känna mig en smula tröttare men inte så farligt, runt 18 däremot blev jag dödstrött och fick en liten pulsökning (inte jättemycket men lite). Att bli lite trött på kvällen gör mig inte så mycket men skulle ju helst se att jag inte blev galet trött
Ät den med en fet frukost om du inte redan gör det, det är viktigt. Annars kan du prova att höja dosen till 40-50 om det inte hjälper. Lat-höjning till 60 tycker jag inte du ska acceptera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in