2021-07-15, 14:13
Medlem
tram123s avatar
För 11 år sedan åkte jag fast för en del skit vilket jag fick fängelse för, detta har hindrat mig från att få många jobb.
Nu efter 10 år så har det försvunnit ur brottsregistret men det finns fortfarande kvar på mr koll, lexbase m. M

Dessa sidor kommer spara domarna i 20 år, alltså Ska jag ha problem med att få jobb även få sparken när dom kollar upp mig i efterhand i ca 10 år till.

Finns det något sätt att få bort domarna från lexbase m. M, t. Ex om jag byter namn och efternamn? Kan även skriva till skatteverket om att jag bytt kön till kvinna och vill ha nytt personnummer om det nu Skulle fungera.
Eller finns det inget att göra?
Tacksam för tips
Citera
2021-07-15, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
För 11 år sedan åkte jag fast för en del skit vilket jag fick fängelse för, detta har hindrat mig från att få många jobb.
Nu efter 10 år så har det försvunnit ur brottsregistret men det finns fortfarande kvar på mr koll, lexbase m. M

Dessa sidor kommer spara domarna i 20 år, alltså Ska jag ha problem med att få jobb även få sparken när dom kollar upp mig i efterhand i ca 10 år till.

Finns det något sätt att få bort domarna från lexbase m. M, t. Ex om jag byter namn och efternamn? Kan även skriva till skatteverket om att jag bytt kön till kvinna och vill ha nytt personnummer om det nu Skulle fungera.
Tacksam för tips

Man har samma personnummer livet ut oavsett om man byter för- och efternamn.
Citera
2021-07-15, 14:18
Medlem
Citat:

Tacksam för tips

När det gäller att du ska anmäla till Skatteverket om att du bytt kön, så måste väl du ha någon typ av intyg från behandlande läkare eller nåt om att så skett :P räcker inte med enkelt mejl till Skatteverket
Citera
2021-07-15, 14:20
Medlem
Citat:

Tacksam för tips

Nej 5år endast efter dom ska det finnas på lexbase, tycker du ska hör med dom om det gått så lång tid.
Citera
2021-07-15, 14:20
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 01maj2021
När det gäller att du ska anmäla till Skatteverket om att du bytt kön, så måste väl du ha någon typ av intyg från behandlande läkare eller nåt om att så skett :P räcker inte med enkelt mejl till Skatteverket
Hmm så jag måste alltså byta kön på riktigt, räcker inte att påstå att jag identifierar mig som kvinna och Mitt manliga personnummer är diskriminering.

Får fundera på om det är värt att knipsa av snoppen, eller om de går att få nått fake intyg från nått arab land att man gjort det.
Citera
2021-07-15, 14:21
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Nej 5år endast efter dom ska det finnas på lexbase, tycker du ska hör med dom om det gått så lång tid.

Stämmer inte.

Citat:
Efter fem år om brottet kan ge max två år i straffskalan
Efter 20 år om brottet kan ge över två år i straffskalan
Aldrig om brottet kan ge livstids fängelse
Strafförelägganden gallras efter fem år
Åtalsunderlåtelser gallras efter fem år
Tvistemålsdomar gallras efter 20 år

https://www.lexbase.se/site/faq/59?title=Hur+l%C3%A4nge+finns+mina+domar/beslut/%C3%A5tal/straff%C3%B6rel%C3%A4gganden+kvar+p%C3%A5+Lexbase? &type=js
Citera
2021-07-15, 14:23
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Redan kollat upp det, 20 år sparas det om brottet har max straff på 2 år eller mer.
Citera
2021-07-15, 14:24
Medlem
Citat:
Hmm så jag måste alltså byta kön på riktigt, räcker inte att påstå att jag identifierar mig som kvinna och Mitt manliga personnummer är diskriminering.

Får fundera på om det är värt att knipsa av snoppen, eller om de går att få nått fake intyg från nått arab land att man gjort det.

hah nä nä, finns en del som identifierar sig som motsatt kön, men så länge man inte genomgår riktigt könsoperation, på riktigt byter kön genom operation, då kan ju inte Skatteverket bara hejvilt ge dig kvinnlig personnr bara för att du känner dig som kvinna. Du måste på riktigt göra könsbyte och då ger ju läkaren ett intyg till Skatteverket om att du blivit kvinna. Då får du jämn siffra i näst sista av de fyra sista siffrorna i personnummer. Tror inte att personen själv kan posta ett intyg bara sådär. Man vill väl inte ha fejkade intyg va, så jag tror att läkaren mejlar direkt till Skatteverket
Citera
2021-07-15, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Stämmer inte.

https://www.lexbase.se/site/faq/59?title=Hur+l%C3%A4nge+finns+mina+domar/beslut/%C3%A5tal/straff%C3%B6rel%C3%A4gganden+kvar+p%C3%A5+Lexbase? &type=js

Fy fan va vidrigt, det ställer ju till det rejält för de som e dömda väldigt lång tid. Trodde dubbelbestraffning var olagligt enligt EU konventionen.
Citera
2021-07-15, 14:41
Medlem
Citat:
Fy fan va vidrigt, det ställer ju till det rejält för de som e dömda väldigt lång tid. Trodde dubbelbestraffning var olagligt enligt EU konventionen.

Lexbase är ingen myndighet så det räknas inte som straff.
Citera
2021-07-15, 14:54
Medlem
over9ks avatar
Mrkoll och några andra kan du få bort genom Googles formulär. Levnaden tar dom dock inte bort. Du kan anlita en SEO-firma som kanske kan få ner lexbase till andra sidan.
Citera
2021-07-15, 15:10
Medlem
Kontakta dessa sidor och säg att du betalar för att få dina domar borttagna. Pengar är ju ändå det enda som driver dessa girigbukar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in