2021-07-15, 16:15
Medlem
nakamotos avatar
Kan även tilläggas att Lexbase säljer sina tjänster till HR-avdelningar på alla större företag i Sverige som kör en egen databas och sparar dina domar, för alltid. Oavsett om de försvinner från lexbase efter några år så finns de kvar i deras egna databas.
Mvh
Citera
2021-07-15, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nakamoto
Kan även tilläggas att Lexbase säljer sina tjänster till HR-avdelningar på alla större företag i Sverige som kör en egen databas och sparar dina domar, för alltid. Oavsett om de försvinner från lexbase efter några år så finns de kvar i deras egna databas.
Mvh

Hur vet du det? Låter som att detta strider rejält mot GDPR.
Citera
2021-07-15, 16:35
Medlem
C.B.G.s avatar
Lexbase som affärsidé skulle vara ganska poänglös om vem som helst utan några större ansträngningar kunde få bort sig själv från deras sida.
Citera
2021-07-15, 16:36
Medlem
nakamotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stonehard
Hur vet du det? Låter som att detta strider rejält mot GDPR.
(FB) Nu fattar jag äntligen exakt hur Lexbase funkar gällande jobbsök
Tråden ovan.
Man får spara personuppgifterna så länge som det är nödvändigt för ändamålet med personuppgiftsbehandlingen enligt GDPR, vilket i detta fall är oändligt.
Mvh
Citera
2021-07-15, 16:37
Medlem
Krickerts avatar
Lexbase gallras väl automatiskt?
Jag är dömd till fängelse 3 gånger men jag kommer inte upp på lexbase om jag söker på mitt namn.
Citera
2021-07-15, 20:39
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Fy fan va vidrigt, det ställer ju till det rejält för de som e dömda väldigt lång tid. Trodde dubbelbestraffning var olagligt enligt EU konventionen.

Skevt att det är på detta vis.

Någon som vet vilka lagar ligger som grund? Offentlighetsprincipen?
Citera
2021-07-15, 20:41
Medlem
Jag åkte fast för ett våldsbrott (nej ingen skadades) och fick samhällstjänst.
10 år skulle det finnas i mitt belastningsregister..

Så du menar att det kommer stå kvar nu då efter dessa 10 åren?..
Är det så kan de ansvariga räkna med konsekvenser.
Citera
2021-07-15, 20:41
Medlem
Tropicalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Hur ska dom kunna komma in i samhället igen då tänker du? En dom som straffet är avtjänat borde vara glömt och att de kan återgå i arbete är väl det som är bäst för alla. Eller ska dom leva på bidrag och brott resten av livet efterssom ingen vill anställa dom kanske?

Du verkar ju inte så motsträvig. Det finns säkert fler som dig. Ett icke våldsamt brott begånget för länge sedan hade jag säkerligen haft en mild inställning till också. Huvudsaken är att historiken blir synlig.
Citera
2021-07-15, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Skevt att det är på detta vis.

Någon som vet vilka lagar ligger som grund? Offentlighetsprincipen?

Tror Sverige är ganska ensam om den offentlighetsprincipen eller är det nåt mer land som horar ut alla uppgifter på sina medborgare online?
Citera
2021-07-15, 23:57
Medlem
Du behöver inte stå ut med detta så länge till. Inom två år kommer det bli olagligt för alla sidor att publicera den här typen av uppgifter.
Citera
2021-07-16, 15:27
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krickert
Lexbase gallras väl automatiskt?
Jag är dömd till fängelse 3 gånger men jag kommer inte upp på lexbase om jag söker på mitt namn.
Lexbase har inte koll på alla domar. De har koll på många, men inte alla. Du har haft tur. Grattis!
Citera
2021-07-16, 15:28
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicals
Antar att du trollar men ska ändå mata dig. Kriminell blir man genom ett aktivt val. Ingen blir det genom att vara fattig utan det är alltid ett val. Det borde vara samhällets uppgift att skydda sina medborgare från kriminella, i detta borde ingå att informera vilka som är just det så att det går att hålla sig undan så långt det är möjligt.
En sanning med modifikation. Det finn s ett antal brott man kan dömas för utan att ha minsta avsikt att begå brottet i fråga. :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in