2021-07-15, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nej, tvärtom så är språket och kulturen de viktigaste komponenterna i etniciteten idag. Genetiskt ursprung är mindre viktigt. Och självfallet är alla svenska medborgare svenskar oavsett etnicitet.
Nej, det stämmer inte, och det är mycket rasistiskt att säga detta, eftersom du förnekar svenskarnas existens som folkgrupp. Är alla japanska medborgare japaner t.ex.? Generna är naturligtvis det viktigaste - allt annat är mycket mindre viktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Det här leder bara till fåniga frågor som:

- Är Mikael Wiehe svensk? (hans far var dansk men han är född i Stockholm och rätt uppenbart en svensk musiker)
- Är Anni-Frid Lyngstad svensk? (mamman norska, pappan tysk soldat, hon är uppvuxen i Sverige)
- Var Elisabeth Söderström svenska? (mamman var ryska och flydde från Petrograd 1917)
- Är Zlatan svensk?
- Är familjen Bonnier svenskar? (bosatta i Sverige sedan tvåhundra år, men "juderänderna går aldrig ur" enligt somliga).
- Är kungafamiljen svensk? (etniskt och familjemässigt sett är den övervägande tysk, även om paret som grundade den var fransmän)

Det är ett bra tag sedan det fungerade att verkligen hävda att alla riktiga svenskar måste ha etniskt svenska anor minst tre generationer bakåt och att har man inte det, ja då hör man inte hemma här.
Det är en kombination av: gener (svenska gener - ta ett DNA-test), fenotyp (ser du svensk ut), kultur (är du uppfödd med den traditionella svenska kulturen - koppling till kulturarv etc.), språk (kan du flytande svenska) och kanske även några andra faktorer. (Alla dessa faktorerna har inte lika hög "prioritet" - men det borde väl vara uppenbart.) Om en person är delvis norsk eller dansk (och även delvis finsk p.g.a. vår långa historia med Finland), så spelar det ingen större roll enligt mig eftersom vi är väldigt lika genetiskt sett och delar mycket historia (Norge var en del av Sverige och delar av Sverige var en del av Danmark...). Men, det viktigaste är såklart ens DNA och ens fenotyp. Det är inte särskilt svårt att i praktiken säga om en person är svensk eller inte (det krävs bara lite sunt förnuft), men vänstertransor och invandrare etc. vill naturligtvis komplicera det av uppenbara orsaker.
Citera
2021-07-15, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nej, tvärtom så är språket och kulturen de viktigaste komponenterna i etniciteten idag. Genetiskt ursprung är mindre viktigt. Och självfallet är alla svenska medborgare svenskar oavsett etnicitet.
Vi behöver vårt språk och kultur för att hitta ett sätt att fortsätta bygga Sverige. De vi räddat livet på genom att erbjuda en fristad i Sverige, kan bli våra systrar och bröder, mest bröder av någon konstig och av regimmedia och annan agendamedia icke tillräckligt undersökt anledning, i denna gemensamma strävan, oavsett etnicitet.

Vi kan ha de allra godaste intentioner för att skapa ett lyckligt land, men med regimmedia och annan agendamedia som i så många år, genom att missbruka sin särställning i demokratin, manipulerat och gjort sig delansvariga till Sveriges tillstånd idag så krävs åtminstone en sanningskommission som offentliggör deras brott mot svenska folket.
Det, eller det djupa hatet växer för att explodera till något som ingen vill ha. Det är billigare att hantera dessa problem nu.
Citera
2021-07-15, 03:44
Medlem
UngCynikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Vi behöver vårt språk och kultur för att hitta ett sätt att fortsätta bygga Sverige. De vi räddat livet på genom att erbjuda en fristad i Sverige, kan bli våra systrar och bröder, mest bröder av någon konstig och av regimmedia och annan agendamedia icke tillräckligt undersökt anledning, i denna gemensamma strävan, oavsett etnicitet.

Vi kan ha de allra godaste intentioner för att skapa ett lyckligt land, men med regimmedia och annan agendamedia som i så många år, genom att missbruka sin särställning i demokratin, manipulerat och gjort sig delansvariga till Sveriges tillstånd idag så krävs åtminstone en sanningskommission som offentliggör deras brott mot svenska folket.
Det, eller det djupa hatet växer för att explodera till något som ingen vill ha. Det är billigare att hantera dessa problem nu.
Svårt att rädda ett sjunkande fartyg genom att skyffla vatten med en sked. Bättre att det fallerar ekonomiskt och snart som attan innan vi går närmare att bli minoritet demografiskt, då det är till vår fördel om MENA-folket gör sig aggressiva innan de blivit allt för många för att kunna försvara sig mot. Som sagt, ser man på andra länder där muslimer antagit majoritetsrollen i multireligiösa samhällen så har det nästan alltid varit med våld. Det kommer hända oss också vare sig vi vill det eller inte - speciellt med tanke på hur den demografiska utvecklingen ser ut bland muslimer jämfört med urbefolkningen. Lyssna bara på vad någon som Erdogan säger, han har uttryckligen sagt till muslimer i europa att ha många barn, och att de kommer att ta över i framtiden om de fortsätter som de gör.
Senast redigerad av UngCyniker 2021-07-15 kl. 03:50.
Citera
2021-07-15, 03:56
Medlem
guderis avatar
Citat:
Det här leder bara till fåniga frågor som:

- Är Mikael Wiehe svensk? (hans far var dansk men han är född i Stockholm och rätt uppenbart en svensk musiker)
- Är Anni-Frid Lyngstad svensk? (mamman norska, pappan tysk soldat, hon är uppvuxen i Sverige)
- Var Elisabeth Söderström svenska? (mamman var ryska och flydde från Petrograd 1917)
- Är Zlatan svensk?
- Är familjen Bonnier svenskar? (bosatta i Sverige sedan tvåhundra år, men "juderänderna går aldrig ur" enligt somliga).
- Är kungafamiljen svensk? (etniskt och familjemässigt sett är den övervägande tysk, även om paret som grundade den var fransmän)

Det är ett bra tag sedan det fungerade att verkligen hävda att alla riktiga svenskar måste ha etniskt svenska anor minst tre generationer bakåt och att har man inte det, ja då hör man inte hemma här.

Då kan du väl svara på följande motfrågor. Kan jag som blåögd etnisk svensk bli:

- Grek om jag flyttar till Grekland?
- Japan om jag väljer att bosätta mig i Japan och helt gå in i dess kultur?
- Kines om jag tar ett jobb i Kina och bosätter mig där resten av mitt liv?
- Kurd, om jag väljer att ansluta mig till den Kurdiska frihetsrörelsen?

- Mina föräldrar som flyttat till Spanien, kommer dom bli riktiga Spanjorer

Vad är det som är sådan tabu med att det råkar finnas olika folk här på jorden, och att det är någonting som du faktiskt inte kan välja själv utan får leve med vad du råkade födas till?

Och till dina frågor ovan, det handlar inte om exakta variabler som du radar upp det. Om gruppen svenskar i ett blindtest av olika vardagliga möten ser dig som svensk så är du svensk, precis som att om gruppen kurder ser dig som kurd är du kurd. Och underliggande variabler där är naturligtvis sådant som etnicitet, fenotyp, kultur, språk, dialekt etc.
Senast redigerad av guderi 2021-07-15 kl. 04:06.
Citera
2021-07-15, 04:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av id748
Nej, det stämmer inte, och det är mycket rasistiskt att säga detta, eftersom du förnekar svenskarnas existens som folkgrupp. Är alla japanska medborgare japaner t.ex.? Generna är naturligtvis det viktigaste - allt annat är mycket mindre viktigt.

Det är en kombination av: gener (svenska gener - ta ett DNA-test), fenotyp (ser du svensk ut), kultur (är du uppfödd med den traditionella svenska kulturen - koppling till kulturarv etc.), språk (kan du flytande svenska) och kanske även några andra faktorer. (Alla dessa faktorerna har inte lika hög "prioritet" - men det borde väl vara uppenbart.) Om en person är delvis norsk eller dansk (och även delvis finsk p.g.a. vår långa historia med Finland), så spelar det ingen större roll enligt mig eftersom vi är väldigt lika genetiskt sett och delar mycket historia (Norge var en del av Sverige och delar av Sverige var en del av Danmark...). Men, det viktigaste är såklart ens DNA och ens fenotyp. Det är inte särskilt svårt att i praktiken säga om en person är svensk eller inte (det krävs bara lite sunt förnuft), men vänstertransor och invandrare etc. vill naturligtvis komplicera det av uppenbara orsaker.
Du försöker bara springa ifrån frågan, för att sedan när det passar dig kunna fortsätta hävda att svensk etnicitet till 99% är en fråga om "svenskt blod" på båda sidor av familjen och helst några generationer bakåt. Den gräns du vill dra upp är inte rak och tydlig på det sättet.

Som sagt: är kungafamiljen svenskar? Om vi tittar på deras genealogiska anor är de till typ 80% tyskar, och så har det varit i flera generationer eftersom Bernadotternas drottningar övervägande kommit från Tyskland. Kungens föräldrar var f ö nästkusiner, bägge två med tyskt påbrå. Ändå ses kungafamiljen som super-svenskar. Nå?
Citera
2021-07-15, 04:14
Medlem
Var inte han utbildad lärare innan han gav sig in i politiken?

Att en sådan person som dessutom mycket väl kan sitta i en regering snart redan nu använder uttrycket "vänsterbliven" ger ganska obehagliga vibbar.
Citera
2021-07-15, 04:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UngCyniker
Svårt att rädda ett sjunkande fartyg genom att skyffla vatten med en sked. Bättre att det fallerar ekonomiskt och snart som attan innan vi går närmare att bli minoritet demografiskt, då det är till vår fördel om MENA-folket gör sig aggressiva innan de blivit allt för många för att kunna försvara sig mot. Som sagt, ser man på andra länder där muslimer antagit majoritetsrollen i multireligiösa länder så har det nästan alltid varit med våld. Det kommer hända oss också vare sig vi vill det eller inte.
Att det bjudits in fiender till Sverige är ett faktum. Med signalpolitik har agendaaktörerna, landsförrädarna, visat att Sverige kan vara en fristad för de vidrigaste av värdelösa islamistsvin och "heders"-patriarkat, inte helt oväntat söker dylikt totalt värdelöst patrask sig hit.

Men nu pratar vi om islamister, extremister, sektmänniskor, psykopater, narcissister. Inte muslimer som grupp.

Om du tar bort psykopaterna och de annars farliga människorna ur ekvationen, så får du en grupp människor som skulle kunna passa bra i Sverige eftersom de inte har något intresse av att skapa problem.
Citera
2021-07-15, 04:23
Medlem
Citat:
Du försöker bara springa ifrån frågan, för att sedan när det passar dig kunna fortsätta hävda att svensk etnicitet till 99% är en fråga om "svenskt blod" på båda sidor av familjen och helst några generationer bakåt. Den gräns du vill dra upp är inte rak och tydlig på det sättet.
Nej, jag gav ett mycket utförligt svar. Gränsen är tydlig: en halv-svensk/halv-dansk person kan vara svensk om han uppfyller de olika kraven jag nämnde och om han ser sig själv som svensk. Men, en halv-svensk/halv-afrikan kan naturligtvis aldrig vara svensk eftersom afrikanska gener är alldeles för annorlunda svenska gener, vilket också resulterar i en väldigt annorlunda fenotyp. Det finns naturligtvis också grader av svenskhet. En halv-svensk/halv-dansk person kan vara tillräckligt svensk för att ses som svensk, men kommer alltid att vara mindre svensk än en helsvensk person (säg, nästan 100% svenska gener). Detta är som sagt inte särskilt komplicerat... man behöver bara lite sunt förnuft.

Citat:
Som sagt: är kungafamiljen svenskar? Om vi tittar på deras genealogiska anor är de till typ 80% tyskar, och så har det varit i flera generationer eftersom Bernadotternas drottningar övervägande kommit från Tyskland. Kungens föräldrar var f ö nästkusiner, bägge två med tyskt påbrå. Ändå ses kungafamiljen som super-svenskar. Nå?
Ok, vet inte hur svenska de är genetiskt sett, men jag antar att detta stämmer och att de resterande 20%-en inte innehåller något, eller särskilt mycket, svenskt DNA. Om man inte har svenska gener kan man inte vara svensk. Tyskar är visserligen ganska lika svenskar genetiskt sett, men man måste åtminstone vara delvis svensk genetiskt sett för att vara svensk. Jag skulle alltså säga att t.ex. Prinsessan Estelle är svensk, men att Kronprinsessan Victoria inte är svensk.

Men, jag vill tillägga detta: om kungafamiljen är svenskar eller inte är inte särskilt relevant just nu. Det viktiga är att vi kastar ut alla araber och afrikaner - som såklart inte är svenskar. Man måste vara mentalt rubbad för att tro att en afrikan är svensk eller kan bli svensk.
Senast redigerad av id748 2021-07-15 kl. 04:36.
Citera
2021-07-15, 04:25
Medlem
UngCynikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Att det bjudits in fiender till Sverige är ett faktum. Med signalpolitik har agendaaktörerna, landsförrädarna, visat att Sverige kan vara en fristad för de vidrigaste av värdelösa islamistsvin och "heders"-patriarkat, inte helt oväntat söker dylikt totalt värdelöst patrask sig hit.

Men nu pratar vi om islamister, extremister, sektmänniskor, psykopater, narcissister. Inte muslimer som grupp.

Om du tar bort psykopaterna och de annars farliga människorna ur ekvationen, så får du en grupp människor som skulle kunna passa bra i Sverige eftersom de inte har något intresse av att skapa problem.
Så kallade moderata muslimer lämnar glatt över till mer radikala sådana när de väl passerar en befolkningsgräns. Du låter dig luras av att det finns mindre våldsbenägna muslimer. Det spelar liksom ingen roll, för eventuellt så kommer den bokstavliga läran forceras på resten av den muslimska befolkningen utav imamerna själva, och då kan de liksom inte säga ifrån.

Nåväl, det är illa nog med att MENA-människorna inte passar in här som etniska grupper. Svenska folket har en genetisk profil (& flera underordnade) som jag gärna ser oss värna om, typ som nästan alla andra folkgrupper i världen gör utan att behöva skämmas för det. Jag vill se Sverige svenskt, inte som någon blandsaft av mystery meat.
Citera
2021-07-15, 04:36
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jomshof har rätt, men att vara svensk är i första hand en politisk definition. Svenskar är etniska skandinaver. Svenskar, norrmän, danskar, färöingar och islänningar är samma folk i grund och botten. En anekdot är att när jag var tvungen att fylla i min etniska/rasliga ursprung i USA, skrev jag "Scandinavian" snarare än "Swedish". Däremot skrev jag att jag var svensk när jag fyllde i min nationalitet.
Citera
2021-07-15, 04:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UngCyniker
Så kallade moderata muslimer lämnar glatt över till mer radikala sådana när de väl passerar en befolkningsgräns. Du låter dig luras av att det finns mindre våldsbenägna muslimer. Det spelar liksom ingen roll, för eventuellt så kommer den bokstavliga läran forceras på resten av den muslimska befolkningen utav imamerna själva, och då kan de liksom inte säga ifrån.

Nåväl, det är illa nog med att MENA-människorna inte passar in här som etniska grupper. Svenska folket har en genetisk profil (& flera underordnade) som jag gärna ser oss värna om, typ som nästan alla andra folkgrupper i världen gör utan att behöva skämmas för det. Jag vill se Sverige svenskt, inte som någon blandsaft av mystery meat.
Sektmänniskor låter sig gärna styras av psykopater. De finns med i mitt inlägg, som hot mot Sverige.
När Sverige låter svensk kultur bli det varje migrant måste anpassa sig till, så desarmeras detta problem.
Sveriges problem är alltså inte att det i världen finns jävligt farliga personer och legioner av de som är beredda
att låta sig hjärntvättas av dem.
Problemet är att dessa uppmuntras av fientliga, subversiva krafter inom svensk media och andra agendaaktörer
Citera
2021-07-15, 05:07
Medlem
guderis avatar
En sak är i alla fall säker, SD vet precis hur man triggar vänstern. Till och med när de uttryckligen skriver att det är ett bait så sväljer de det fullständigt (vilket får mig att dra slutsatsen att den "intellektuella" vänstern som grupp är rätt korkad) . Hela den här diskussionen som vänstern nu skapar är ju precis den SD vill ha då den blir så överdrivet korkad när man börjar argumentera emot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in