2021-03-14, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Vad Tingvall och Eneroth pysslar med kan man ha åsikter om. Skylt som varnar för nästa skylt är bara dumt. Du berättar inte varför det är bra. Så här långt känner jag mig hedrad att du ens orkar svara - med tanke på din signatur.

Har man klarat att anskaffa sig ett körkort så borde det inte vara så överjävligt svårt att förstå varför sådana skyltar kan vara nyttiga.

Vi har ju kanske den vanligaste, varning för avsmalnande väg om x antal meter. Den är jäkligt trevlig se, för då kan man i tid förverkade sig för att det blir smalare, än att det plötsligt dyker upp en skylt om smalare väg direkt efter ett krön eller sväng, och det nån meter efter skylten blir rejält smalare. Det kan vara spännande om man kommer i lite fart med t ex ett större fordon.
Citera
2021-03-14, 13:46
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vi har ju kanske den vanligaste, varning för avsmalnande väg om x antal meter.

Här i busken anser man att en varning om att hastigheten sänks om 200 meter är viktigare än att vägen smalnar av. En väg där tung trafik har hög frekvens. Orkar man backa lite kan man se omväxlande 60 och 80 där 80 är satt på den sträcka där flest gångtrafikanter måste korsa vägen samt har flest dolda utfarter. Stölleprov som Anton skulle uttryckt sig. Ja, man har klagat och då flyttade man om skyltarna helt galet istället så det blev en tredje omplacering - som också blev till nackdel för de boende längs vägen. Det blir inte bättre än tjänstemannen bakom pennan.

https://www.google.se/maps/@60.3997461,17.0099404,3a,75y,224.23h,85.08t/data=!3m6!1e1!3m4!1sHR3yOn2BZNRbmRwi8WSytQ!2e0!7i1 6384!8i8192?hl=en
Citera
2021-03-14, 14:38
Medlem
Bilister som kör eller parkerar på gång och cykelbanor,dessutom så sätts det på varningsblinkers, fattar inte varför ställer dom sig inte på vägen.
Citera
2021-07-13, 01:35
Medlem
Amanites avatar
Finns ungefär 2000 olika saker som irriterar mig med andra i trafiken. En av dom är folk som svänger ut framför en på huvudled och som inte gasar på. En annan är idioter som inte följer dynamik utan slaviskt håller sig till trafikregler och hastighetsbegränsningar. Även pack som inte blinkar sig ur rondeller eller annat löst folk som inte kör med påslagna ljus under dagtid.
Rövhål som alltid ska sänka hastigheten på 2-1 väg när det blir 1 körfält är också idioter.
Citera
2021-07-13, 11:14
Medlem
Citat:
Du berättar inte varför det är bra. Så här långt känner jag mig hedrad att du ens orkar svara - med tanke på din signatur.

Det kan jag svara på.

Det finns flera anledningar men den största är att det ska öka bilisters uppmärksamhet på kommande hinder.
Det är därför det ofta finns 1-3 skyltar flera kilometer innan vägarbeten, du har 1-2 förvarnande skyltar på avfarter på motorväg för att du ska kunna planera din körning bättre.
Förvarnande hastighetsskyltar kan bero på att hastigheten sänks kraftigt eller att det är en kurva så att du ser nästa hastighetsskyltar sent, du ska ju enl. lag ha sänkt hastigheten innan du passerar sylten vet du.
Citera
2021-07-13, 22:17
Medlem
Folk som måste ligga i arslet på en när man håller rätt hastighet..
Citera
2021-07-13, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amanite
Finns ungefär 2000 olika saker som irriterar mig med andra i trafiken. En av dom är folk som svänger ut framför en på huvudled och som inte gasar på. En annan är idioter som inte följer dynamik utan slaviskt håller sig till trafikregler och hastighetsbegränsningar. Även pack som inte blinkar sig ur rondeller eller annat löst folk som inte kör med påslagna ljus under dagtid.
Rövhål som alltid ska sänka hastigheten på 2-1 väg när det blir 1 körfält är också idioter.

Hastighet ska man ju alltid hålla. Kan ju inte vara så svårt?
Citera
2021-07-14, 01:20
Medlem
Amanites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Hastighet ska man ju alltid hålla. Kan ju inte vara så svårt?

Det beror väl på om hastighetsbegränsingen (hädanefter kallad rekommendation eftersom det är just det den är för min del) har vunnit legitimitet hos bilförarna. Finns det ingen anledning att hålla skyltat hastighet behöver detta såklart inte göras bara för att någon valt att trycka två siffror på en skylt.
Citera
2021-07-14, 01:46
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brejjan
du ska ju enl. lag ha sänkt hastigheten innan du passerar sylten vet du.

Sylt på sig själv! Nu låter du som reportrarna på svt/sr som kartlade 70-vägar genom sverige och kom fram till att det finns ett flertal vägar där det inte går att köra så fort som 70 utan man var tvungen att köra saktare. Enda rimliga anledningen till "nyspråket" med varningsskylt för ny skylt är att lindra mubilfeletonernas inverkan på trafiken. Själv spenderar jag merparten av min sommarsemester (på MC) och efterföljande tjänstledighet på dessa 70-vägar som oftast slipper husbilar och husvagnsekipage.

Mästerverket av 70-vägar är Kalvstigen mellan Delsbo till Järvsö.
https://www.google.se/maps/@61.7772619,16.5112072,3a,75y,242.18h,90.13t/data=!3m6!1e1!3m4!1sscyW3JzkXCWj_M-J1W9VMw!2e0!7i16384!8i8192?hl=en
Citera
2021-07-14, 07:29
Medlem
Citat:
Vad Tingvall och Eneroth pysslar med kan man ha åsikter om. Skylt som varnar för nästa skylt är bara dumt. Du berättar inte varför det är bra. Så här långt känner jag mig hedrad att du ens orkar svara - med tanke på din signatur.

Tycker det är glasklart. Sådsn skyltning gör man om sänkningen är större än de gängse 20km/h för att försten ska förbeteda sig. Förr brukade man ofta gå från 90 till 70 och sen från 70 till 50. Nu gör man istället så att man på 90 vägen sätter upp 50 om 200m och sen 50.

Handlar om man man ska kunna dänka från 90 till 50 på ett trafiksäkert sätt. Som du vet ska msn ha gjort sänkningen innan man passerar 50 skylten.
Citera
2021-07-14, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
som sagt..... poänglös diskussion då deras försvarsmekanismer slår in på en gång. I Trafikverkets regelverk hittar vi de gemensamma regler vi har att följa just för att slippa att var och en kör efter eget tyckande. Gäller inom alla områden i trafiken och i övrigt i samhället - regelverket bestämmer, inte reptilhjärnans känsla.

Citat:
Det beror väl på om hastighetsbegränsingen (hädanefter kallad rekommendation eftersom det är just det den är för min del) har vunnit legitimitet hos bilförarna. Finns det ingen anledning att hålla skyltat hastighet behöver detta såklart inte göras bara för att någon valt att trycka två siffror på en skylt.

Det är ju ingen rekommendation.. Du får ju inte köra snabbare än hastigheten som står angiven på skylten.
Citera
2021-07-14, 11:01
Medlem
stoppsmälls avatar
Citat:

Citat:

Med det synsättet så kommer du aldrig klara teori- eller förarprov. och eftersom du resonerar så är det kanske lika bra...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in