2021-07-15, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är ovanligt att lik andas, hostar eller nyser så smittspridningen blir inte särskilt stor med neggrävda döingar.

Däremot var det ju dumt att gräva ner tonvis med minkar i stora massgravar. Därifrån kan ju grundvattnet förorenas, men inte med coronavirus.

Nä problemet med att gräva ner utan att destruera är att bakterier kan överleva i marken som mjältbrand eller botulism.
Citera
2021-07-15, 00:08
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Kaos i hela Frankrike = polisen ingriper mot demonstranter i Paris.

Som sagt, det händer mer eller mindre alltid att det är kaos den 14 juli i Frankrike.

Annars pågår det över hela Frankrike enligt folk som är där.

Citat:
Protests ongoing all over France after mad Macron’s vax pass announcement. Protesters trying to gain access to government buildings.

https://twitter.com/GillianMcKeith/status/1415369085261651968

https://www.dailymail.co.uk/news/article-9788791/French-protest-Emmanuel-Macrons-Covid-pass-new-law-insisting-health-workers-vaccinated.html

Citat:
People in the city of #Lyon clashing with #Macron’s police forces during today’s massive street protests against Macron’s new mandatory vaccine laws

https://twitter.com/RedPilledPoland/status/1415422293883428864

Citat:
Looks like Macron's totalitarian domestic vaccine passport announcement has brought back the #YellowVests #GiletsJaunes movement in France!

https://twitter.com/Lukewearechange/status/1415388872364765191

Jag menar, vad du tjatar om just 14 Juli när det handlar om Macrons uttalande
Citera
2021-07-15, 00:15
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det är etablerad vetenskap.

Naturlig infektion ger immunitet mot alla covids 30 proteiner, i varierande grad.

Vaccinering ger jättemycket immunitet mot 1 av covids 30 proteiner. Den protein som muterar.

Make your pick.
Det där är nog en kraftig förenkling. Viruset har sannolikt skyddsmekanismer för exponering av spikproteinet. Med vaccination saknas sådan skyddsmekanism och spikproteinet blir mer exponerat.

I båda fallen (infektion och vaccination) finns likväl lejonparten av epitoperna för de neutraliserande antikropparna på just spikproteinet, så ett mer exponerat spikprotein kan sannolikt göra skillnad.

Hursomhelst tror jag inte vetenskapen presenterat ett slutgiltigt svar på denna penismätning. Frågan är nog inte intressant att studera vetenskapligt. Med vaccin reducerar man risken för infektion och sjukdom och då blir det mer intressant att studera effekten av denna reduktion än att göra en jämförelse med infektion, där en sådan immunitet också är en vetenskapligt intressant frågeställning. En jämförelse mellan de två, är nog inte särskilt intressant på andra plattformar än sociala medier och internetforum.

Frågan hur bra infektion skyddar är intressant inte minst för att utvärdera om det är nödvändigt att vaccinera konvalescerade individer. Både vaccin och infektion verkar erbjuda ett bra skydd, men en priming genom infektion och booster med vaccination verkar ge en såkallad hybrideffekt med ett extremt bra skydd.

Här finns en referens till allt detta, där de också illustrativt gör en jämförelse mellan "naturlig immunitet" och vaccination, där vaccinationen enligt illustrationen ger ett större träd än naturlig infektion.

Så det går inte att tvärsäkert bara säga "Det är etablerad vetenskap" i denna fråga. De flesta (ja faktiskt alla jag läst) publikationerna ger vaccininducerad immunitet fördel. I synnerhet mRNA-vaccinen. Detta kan naturligtvis ändras och det verkar fortfarande råda osäkerheter i denna inte särskilt vetenskapligt intressanta fråga.

https://science.sciencemag.org/content/sci/372/6549/1392/F1.large.jpg

https://science.sciencemag.org/content/372/6549/1392
Senast redigerad av MrArtur 2021-07-15 kl. 00:23.
Citera
2021-07-15, 00:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Protester och annat mot Macrons vaccintvång.

https://twitter.com/MrAndyNgo/status/1415387704762699789

Inga större nyheter i media, troligtvis medvetet... borde bli ramaskri med tanke på vad det innebär. Att tvinga på folk nödgodkända vacciner för att kunna leva ett normalt liv är allt annat än demokratiskt.

Mycket skrämmande och jag är tacksam att jag bor i det här landet där vi slipper sådan tyrrani.
Citera
2021-07-15, 00:33
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sarumanmyndigheten
Har redan uttrycket mig gällande VetCovs avsaknad av försiktighetsprincip gällande vaccin, så där håller jag med dig.

Men jösses Johanna bör hyllas för hennes mer eller mindre visselblåsande avslöjande gällande socialstyrelsens sinnrikt gömda diagram.

Vet inte vad du tar ut för konstiga grejer på henne, men thats your thing.

Med tanke på hur smittsam delta-varianten är så kommer immuniseringen av barnen under höstterminen att gå i rask takt. För att välja är det viktigt att man inser hur alternativen ser ut.

Det är inte givet att ett virus, som inte helt osannolikt är tillverkat i labb i Wuhan, kan bjuda på riktigt tragiska långtidseffekter. Förtroendet för Kina må hos vissa vara ENORMT stort, men för egen del litar jag mer på av västvärlden framställd o kontrollerad vaccintillverkning.

Riskfritt, nej. Dock finns bara dessa två alternativen att välja mellan.
Citera
2021-07-15, 00:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Med tanke på hur smittsam delta-varianten är så kommer immuniseringen av barnen under höstterminen att gå i rask takt. För att välja är det viktigt att man inser hur alternativen ser ut.

Det är inte givet att ett virus, som inte helt osannolikt är tillverkat i labb i Wuhan, kan bjuda på riktigt tragiska långtidseffekter. Förtroendet för Kina må hos vissa vara ENORMT stort, men för egen del litar jag mer på av västvärlden framställd o kontrollerad vaccintillverkning.

Riskfritt, nej. Dock finns bara dessa två alternativen att välja mellan.

Fast barnen och deras föräldrar har ju redan haft viruset. Det har ju spridits runt hela vintern och våren, men barnen har inte blivit testade.
Citera
2021-07-15, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det där är nog en kraftig förenkling. Viruset har sannolikt skyddsmekanismer för exponering av spikproteinet. Med vaccination saknas sådan skyddsmekanism och spikproteinet blir mer exponerat.

I båda fallen (infektion och vaccination) finns likväl lejonparten av epitoperna för de neutraliserande antikropparna på just spikproteinet, så ett mer exponerat spikprotein kan sannolikt göra skillnad.

Hursomhelst tror jag inte vetenskapen presenterat ett slutgiltigt svar på denna penismätning. Frågan är nog inte intressant att studera vetenskapligt. Med vaccin reducerar man risken för sjukdom och då blir det mer intressant att studera effekten av denna reduktion än att göra en jämförelse med infektion, där en sådan immunitet också är en vetenskapligt intressant frågeställning. En jämförelse mellan de två, är nog inte särskilt intressant på andra plattformar än sociala medier och internetforum.

Frågan hur bra infektion skyddar är intressant inte minst för att utvärdera om det är nödvändigt att vaccinera konvalescerade individer. Både vaccin och infektion verkar erbjuda ett bra skydd, men en priming genom infektion och booster med vaccination verkar ge en såkallad hybrideffekt med ett extremt bra skydd.

Här finns en referens till allt detta, där de också illustrativt gör en jämförelse mellan "naturlig immunitet" och vaccination, där vaccinationen enligt illustrationen ger ett större träd än naturlig infektion.

Så det går inte att tvärsäkert bara säga "Det är etablerad vetenskap" i denna fråga. De flesta (ja faktiskt alla jag läst) publikationerna ger vaccininducerad immunitet fördel. I synnerhet mRNA-vaccinen. Detta kan naturligtvis ändras och det verkar fortfarande råda osäkerheter i denna inte särskilt vetenskapligt intressanta fråga.

https://science.sciencemag.org/content/372/6549/1392
Jag är öppen för input, men vid första anblick ser din länkade artikel ut att ha stora svagheter.

När du sa "träd" förväntade jag mig en graf där vacciner gav större bredd av immunitet, men det var ju inget mer än ett stapeldiagram som de illustrerat som ett träd i skogen.

Vaccinet bygger på S-proteinet från Wuhan-varianten. Antikroppstesterna mäter också nivån av antikroppar mot S-proteinet i Wuhan-varianten. Det är inte konstigt att man får en hög siffra. Som man mäter får man svar. Om man mätte andra proteiner så hade man fått noll antikroppar från vaccinet, men >0 för naturlig infektion.

Jag vet inte heller om det är helt fastställt att den absoluta nivån av antikroppar är avgörande för hur bra skydd man har.

Det finns också aspekten att antikroppar ska främst skydda mot död, inte mot smitta. Mycket antikroppar mot S-proteinet gör det kanske svårt för viruset att fästa, men det kan ju vara igenkänningen av andra delar av viruset som gör att immunförsvaret inte löper amok så man dör.

Naturlig immunitet är också bättre än vaccin för så gott som alla andra sjukdomar. Komplex fråga, visst, men det krävs mycket mer än såhär på fötterna innan man drar slutsatsen att vaccinet skyddar lika bra eller bättre än naturlig infektion. Det är inte det normala.
Citera
2021-07-15, 00:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Nederländernas premiärminister, Mark Rutte, har bett om ursäkt för hanteringen av öppnandet.

"Ett fel i omdömet", kallar Rutte beslutet om att öppna upp samhället igen. Restriktioner för restauranger, klubbar och barer infördes på nytt i helgen. ”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/235Vjl/nederlandernas-premiarminister-ber-om-ursakt-for-lattade-restriktioner
Anledningen till att viruset ökar så mycket i länder som Nederländerna är mest troligt att de stängde ner så kraftigt att nästan inga fick viruset och inte heller naturligt skydd. De kommer aldrig att bli av med viruset så länge det är så få som har haft sjukdomen i deras länder.
Citera
2021-07-15, 00:44
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lokatten66
Fast barnen och deras föräldrar har ju redan haft viruset. Det har ju spridits runt hela vintern och våren, men barnen har inte blivit testade.

Nej, snarare drygt 25%. Jag har inte sett några studier som pekar på mer än så.
Citera
2021-07-15, 00:56
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Anledningen till att viruset ökar så mycket i länder som Nederländerna är mest troligt att de stängde ner så kraftigt att nästan inga fick viruset och inte heller naturligt skydd. De kommer aldrig att bli av med viruset så länge det är så få som har haft sjukdomen i deras länder.

Nederländerna har tidigare haft ungefär likvärdig smittspridning som Sverige. Av det följer ju att immunisering via infektion också borde vara ganska likvärdig. Hur långt dom kommit med vaccinering har jag inte koll på.
Citera
2021-07-15, 00:57
Medlem
Citat:

Vilken data använder du för att säga att nästan ingen i Nederländerna fick viruset? Rörande antal döda så ligger de inte särskilt bra till.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7853586/
Citera
2021-07-15, 01:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Den holländska ökningen är verkligen anmärkningsvärd. Inte ens Storbritaniens ökning är i närheten av den. Kan det finnas någon naturlig förklaring, som massiv testning bland unga och/eller vaccinerade? Annars undrar man nästan om de kan fått in något ännu mer smittsamt än Delta. Dock har dödligheten inte börjat öka än, tvärtom så minskar den faktiskt fortfarande.

Ja vi får se med dödsfallen där, men baserat på tidigare i pandemin så kan det vara lite för tidigt att se det i statistiken. När den extrema ökningen började för två veckor sedan. OM dödsfall kommer i samma takt som tidigare så borde det märkas mer om ytterligare en vecka eller så...

Här kan man se utvecklingen senaste veckan i Europa och hur mycket det ökat senaste 7 dagarna: https://www.worldometers.info/coronavirus/weekly-trends/#weekly_table

Bekräftat smittade i Holland har ökat med över 500 % bara senaste veckan.

Per invånare är det dock ännu fler smittade i England även om det "bara" ökade med 29 %, fast från redan höga nivåer. Totalt sett över 200 000 smittade i England på en vecka (ej per invånare)

Spanien har också börjat få många fall. De ligger precis efter England och Holland i antal nya fall per invånare. Det lär väl snart visa sig vad dessa ökningar innebär...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in