2021-07-14, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Det såg ju inte roligt ut!
Märkligt,att,så många unga drabbats? Detta med postcovid slår ju biverkningarna av vaccinet med hästlängder.

Det är inte alls bevisat att det är fysiska orsaker än.
Alltså t.ex tröttheten.
Vi lever i ett pressat samhälle och många unga mår dåligt och är deprimerade.
Att man "blommar ut" i en trötthet/ passivitet efter bekräftad corona är inte så konstigt heller.
Kanske lyssnar någon äntligen?
Citera
2021-07-14, 23:45
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Betyder det att det är kaos i Frankrike eller är det inte kaos i Frankrike?

Det är väl alltid kaos i Frankrike den 14 juli?

Se inlägget ovan.
Citera
2021-07-14, 23:47
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det skulle vara förstasidenyheter om barn plötsligt fick mystiska hälsoproblem, så det skulle man märka ganska omgående.

Sannolikt är vaccinen ofarliga på sikt. Vuxna som vaccinerar sig verkar ju tolerera det bra, och det kan i viss mån extrapoleras till barn. Men faktum är att hundratals miljoner barn har visat sig tolerera naturlig infektion bra, så där finns det ännu bättre data. Naturlig infektion leder till en bredare immunitet som inte är lika känslig för varianter, och är därför bättre både för flocken och för individen, om man kan välja.

Jag skulle inte vilja dra någon gräns vid någon ålder. Jag tycker att alla åldrar ska erbjudas vaccin. Man kan exempelvis vaccinera en 5-åring om den har allvarliga sjukdomar. Men jag tycker inte att man ska uppmana människor att göra samhället en tjänst och vaccinera sig i syfte att uppnå flockimmunitet. Det kan verkligen slå fel, och urholka samhällets förtroende för sina institutioner om det dyker upp hälsoproblem kopplade till vaccin. All vaccinering ska grunda sig i att skydda den egna hälsan, och vara din egen avvägning.

Jag tycker inte heller att man ska vaccinera den som redan har haft covid. Det är bland det det dummaste jag hört faktiskt. Det skulle i så fall vara de allra sköraste som kan ha nytta av det.
Finns det något som ens tyder på att genomgången covid-sjukdom generellt sett är bättre än vaccination?
Citera
2021-07-14, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mobot
Nu var kurt-sunes inlägg ett svar på Imbildens inlägg och han vill väl helst lägga ner skolan permanent i smittskyddssyfte.

IMBILDENS direkt osunda fixering vid skolorna trots upprepade bevis på att hens tes inte stämmer är inte kul att bevittna. Man kan utan undantag gå in här och se exakt samma tuggande. Vi är i ett normalläge med döda nu, inse att ni inte behöver ta medievinklingen på allvar och slappna av.
Citera
2021-07-14, 23:50
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Jo, visst är det en del av förklaringen.Återstår att se om det även finns andra anledningar, som nya varianter.

Nederländernas premiärminister, Mark Rutte, har bett om ursäkt för hanteringen av öppnandet.

"Ett fel i omdömet", kallar Rutte beslutet om att öppna upp samhället igen. Restriktioner för restauranger, klubbar och barer infördes på nytt i helgen. ”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/235Vjl/nederlandernas-premiarminister-ber-om-ursakt-for-lattade-restriktioner
Citera
2021-07-14, 23:50
Medlem
Citat:
Finns det något som ens tyder på att genomgången covid-sjukdom generellt sett är bättre än vaccination?

Minns studien från Storbrittanien (?) som kom för någon månad sedan, den påstod att genomgången infektion var jämförbart med vaccination. Generellt sett onödigt att vaccinera unga eller tidigare infekterade i mitt tycke, men sköra bör förstås få ta det.
Citera
2021-07-14, 23:51
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Se inlägget ovan.
Okej, tack!
Det var inget kaos i Frankrike och framför allt inte när du skrev ditt inlägg.
Citera
2021-07-14, 23:53
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Okej, tack!
Det var inget kaos i Frankrike och framför allt inte när du skrev ditt inlägg.

Ja, beror ju alldeles på vad du definierar som kaos.

Har man tiotusentals människor som demonstrerar så antar jag att det inte är ordning i alla fall
Citera
2021-07-14, 23:57
Medlem
Citat:
Det är etablerad vetenskap.

Naturlig infektion ger immunitet mot alla covids 30 proteiner, i varierande grad.

Vaccinering ger jättemycket immunitet mot 1 av covids 30 proteiner. Den protein som muterar.

Make your pick.
Citera
2021-07-14, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är IMBILDEN som vill stänga skolan för barnen och hävdar att det går bra på distans, vilket inte alls stämmer.

Jag tycker vi gjort hyfsat rätt med undantaget att skolan aldrig borde gått på distans överhuvudtaget.

Tog i lite väl. Nothing personal.

Anser det bara komplett meningslöst att ge utrymme åt meningslös svartvit diskussion gällande huruvida grundskolan ska hållas :

Öppen-Stängd.

Distansundervisning/Icke distansundervisning.

Att fastna -hjärnlöst -ältandes dessa -rubriker -slagsidor, utan att använda hjärnan att se barnens behov -är ett hån mot barnens utsatthet.

Vill man att skolan till varje pris ska hållas öppen, ser man till att barnen skyddas.

Att den ska stängas i panik är ett resultat av att den står utan samlat grepp av proaktiva smittskyddsåtgärder.

Socialstyrelsens data på 1300 sjukhusvårdade barn 0-12 år är ett kvitto på dåligt smittskyddsarbete .

Lägger man till FoHM´s (indragna rapport v.51) vilken visade grundskolan stod för +45% av samhällsspridningen) kan hälften eller mer av dessa 1300 sjukhusvårdade barn - direkt - relateras till smittspridningen inom grundskolan.
Senast redigerad av Sarumanmyndigheten 2021-07-15 kl. 00:13.
Citera
2021-07-14, 23:59
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benspeed
Minns studien från Storbrittanien (?) som kom för någon månad sedan, den påstod att genomgången infektion var jämförbart med vaccination. Generellt sett onödigt att vaccinera unga eller tidigare infekterade i mitt tycke, men sköra bör förstås få ta det.
Nej, den hittar jag inte.
Jag hittar däremot massor av artiklar som visar att vaccination generellt ger ett bättre skydd än genomgången sjukdom.

Nu är det ju få som återmittats i båda grupperna, så ingen vet väl med säkerhet vilket som är bäst.
Citera
2021-07-15, 00:02
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Ja, beror ju alldeles på vad du definierar som kaos.

Har man tiotusentals människor som demonstrerar så antar jag att det inte är ordning i alla fall
Kaos i hela Frankrike = polisen ingriper mot demonstranter i Paris.

Som sagt, det händer mer eller mindre alltid att det är kaos den 14 juli i Frankrike.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in