2021-07-14, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheShadowMaster
Som en som vart uppväxt med en pappa som tyckte om att slå mig och min syrra ett par ggr i veckan när vi var små så tror jag att jag har aningen bättre koll på ämnet än dig!
Hade dessa barn fått leva så hade de kunnat lyckats lika bra som oss.

Fått växa upp.
Ge tillbaka stryk till deras pappa.
Träffat en partner.
Tagit studenten.
Pluggat på högskola.
Gift sig.
Bildat familj.

Nu får de aldrig den chansen för att deras mamma tog den ifrån dem.
Tycker du på allvar att den tagna vägen var den bästa vägen???

Men hallå, du har ingen aning om vad jag har varit med om... Men jag vet att jag är så stark, verbal och handlingskraftig, att det är svårt att tänka sig att jag skulle ha varit med om något liknande. Det fanns 2 vägar att ta sig ut ur det hela, antingen hamnar man i fel umgänge och tillhörande kriminalitet, eller så rycker man helt enkelt upp sig och kämpar för ett vanligt hederligt liv och ser lite ljusglimtar här och där. Som gör att det är värt att leva. Och kämpa. Det är bara man själv som kan göra något åt sin situation. Om man verkligen vill. Det går.

MK hade tyvärr inte den kämparglöden. Och hade inte förmågan att se längre fram. Hon tänkte inte rationellt. Utan bara för stunden. Men - det var någon som drev henne till det.
Citera
2021-07-14, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taklist
Jo, men jag tror de flesta är överens om att man aldrig någonsin har rätt att ta det beslutet till någon annan än sig själv. Än mindre små barn.

Vad spelar det egentligen för roll när beslutet redan är taget. Går liksom inte få det ogjort hur dumt det än var. Hon tog det beslutet av någon anledning. Hur stark anledningen var är det nog många som försöker förstå eller vill få reda på och det som det spekuleras om. Man blir bara trött på att hela tiden läsa om vem som gjorde mest fel. Ingen vet exakt vad som ligger bakom.
Citera
2021-07-14, 21:52
Medlem
Det kvinnor som genomgår ett helvete som är 100 ggr värre än MK och då utgår jag från det jag har läst här. Slagna, våldtagna m.m. och vissa får inte ens lov att gå utanför dörren, möjligtvis bara till och från jobbet.
En del blir inlåsta och hålls som sexslavar och tvingas föda barn. Det finns även barn som blir slagna och utnyttjas sexuellt av sina pappor el någon annan närstående och mamman vågar inte göra något för hon vet att han kommer att ge sig på henne.
Det finns de som är starka nog att ta sig ur det och gå vidare med sina liv.
Av vad som framkommit här så tycker jag inte att det är tillräckliga skäl för att ta död på sina barn och dessutom förstöra livet för en stackars lokförare som ofrivilligt fick göra smutsjobbet.
Men det är vad JAG tycker och alla tycker vi olika!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frekkinhead
Folk som "kan förstå mamman" borde skämmas. Spyr på sånna människor. Mamman förtjänar att bli överkörd av tåget 10 gånger om

Förstå mamman är inte samma sak som att tycka att hon handlade rätt. Fattar du väl???
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Nu var det inte mig du ställde frågan till, men hoppar in ändå.
Om vi ser det så här - M kanske växte upp i en trygg och kärleksfull familj utan kännedom av ondska som ser ut att finnas i Labin*ot Kras*niqis familj.

Skilda sätt vad gäller barnuppfostran och kvinnosyn. Så olikt den svenska kulturen.

Så kan det oxå vara och det vet vi inte….jag utesluter inget. Men det gäller att vara källkritisk. Hur han är lär ju komma fram för eller senare .
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabbia
Var inte säker på det... Varför skulle LK bättra sig och komma på andra tankar helt plötsligt? Skulle han tvärvända och vara hängiven och vara en älskvärd pappa till sina barn? Hans släkt med? Skulle de också tvärvända helt huxflux? Skulle inte tro det.
Är det inte så vi lär oss av våra misstag? Eller det slutar vid en viss ålder?
Citera
2021-07-14, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jess007
Är det inte så vi lär oss av våra misstag? Eller det slutar vid en viss ålder?

Vissa människor lär sig tyvärr aldrig... Har man väl uppvisat sådant beteende och åsikter om barnen, går det nog aldrig ur. Sådana människor vill bara hålla på sina principer, har ingen medkänsla eller empati och kommer aldrig att ursäkta sitt beteende. Jo, möjligtvis om den får ut något gott och positivt av det hela. För sin egen vinning. Då kanske det går bra att iaf försöka spela teater. Fast innerst inne kokar ilskan och vreden. Det är vad jag tror.
Citera
2021-07-14, 21:59
Medlem
Citat:
Förstå mamman är inte samma sak som att tycka att hon handlade rätt. Fattar du väl???
När bör man förstå, hur långt skall det gå, när är det ok att förstå någons handling som att ta 2 barns liv? NÄR?
när går gränsen? Hjälp mig...att förstå
Citera
2021-07-14, 22:00
Medlem
Citat:
Men hallå, du har ingen aning om vad jag har varit med om... Men jag vet att jag är så stark, verbal och handlingskraftig, att det är svårt att tänka sig att jag skulle ha varit med om något liknande. Det fanns 2 vägar att ta sig ut ur det hela, antingen hamnar man i fel umgänge och tillhörande kriminalitet, eller så rycker man helt enkelt upp sig och kämpar för ett vanligt hederligt liv och ser lite ljusglimtar här och där. Som gör att det är värt att leva. Och kämpa. Det är bara man själv som kan göra något åt sin situation. Om man verkligen vill. Det går.

MK hade tyvärr inte den kämparglöden. Och hade inte förmågan att se längre fram. Hon tänkte inte rationellt. Utan bara för stunden. Men - det var någon som drev henne till det.

Ja men berätta då för du pratar mer som en person som är uppväxt med en bra barndom vilket också gör att du inte har en aning om hur ett barn som upplevt misär blir när de växer upp.

Vilken sympati du visar för en person som bokstavligen sprängt två små barn i bitar.
Citera
2021-07-14, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheShadowMaster
Som en som vart uppväxt med en pappa som tyckte om att slå mig och min syrra ett par ggr i veckan när vi var små så tror jag att jag har aningen bättre koll på ämnet än dig!
Hade dessa barn fått leva så hade de kunnat lyckats lika bra som oss.

Fått växa upp.
Ge tillbaka stryk till deras pappa.
Träffat en partner.
Tagit studenten.
Pluggat på högskola.
Gift sig.
Bildat familj.

Nu får de aldrig den chansen för att deras mamma tog den ifrån dem.
Tycker du på allvar att den tagna vägen var den bästa vägen???

. Finns inget värre än när barn far illa.
Citera
2021-07-14, 22:03
Medlem
MeggieClearys avatar
Många här verkar ha blivit utsatta för våld och haft en dålig uppväxt.
Om det finns gamla känslor kvar så kanske det kan vara svårt att se nyktert pä en sådan här hemsk sak. Man bara spyr sin galla vilket är förståeligt.
Citera
2021-07-14, 22:07
Medlem
Citat:
Läs om igen: Jag säger inte att det MK gjorde var rätt. Hon tog fortfarande livet utav barnen. Helt klart. Som en barnamördare. Också helt klart. Men - jag försöker få er att förstå hur hon kanske tänkte och kände. Varför hon kanske handlade som hon gjorde. En del saker är helt uppenbara hur livrädd och skräckslagen hon var. Självklart tänker man ju inte rationellt då. Och i grund och botten var det ju LK's handlingar, hot, misshandel e.tc som låg till grund för detta. Medskyldig kan man säga...

Kan mycket möjligt vara så….
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in