2021-07-14, 21:22
Medlem
i.b.ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handsomechubby
Citat:
Ursprungligen postat av Kallamakaronen
Jo, väldigt vanligt i Europa - bland muslimer.
Det är en religiös tradition.
Pappan till barnen är muslim.

Har du ens läst vad jag har skrivit? Inte vanligt i Europa förutom i forna Jugoslavien. I usa är det vanligt bland judiska befolkningen och bland kristna. Filippinerna, Thailand, Nigeria och osv .
Om du kan något om religion så vet du att det började med judendomen och sedan spreds det. För förr trodde man att det kunde skydda mot sexuellt överförbara sjukdomar. Vill du ha mer info?

I USA beräknar man att 75-90% är omskurna av förment hygieniska skäl men förmodligen mest moraliska, judarna tog förmodligen omskärelsen från Egypten därifrån de tidigaste beläggen på omskärelse finns. Inom Islam varierar tiden för operationen men innan puberteten är vanligast vilket vi ser när pappan till de mördade barnen ville ha det gjort innan pojkarna fyllde 12 vilket barnens mamma förståeligt motsatte sig.
Citera
2021-07-14, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Halling
Det är just det vi inte vet eller kommer få veta.
Jo det vet vi. Vi vet att mamman mördade barnen. Det är redan gjort så det går inte att spekulera i det. Vi vet inte att pappan skulle gjort samma sak. Barnen hade haft större chans att få leva om mamman inte mördat dom. Det går inte argumentera emot det.
Citera
2021-07-14, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabbia
Mycket talar för att om det visade sig att LK var olämplig, så kanske det ändå var försent för barnen. Är det bättre om pappan hade ihjäl sina barn? I ilskan. Och av vrede. Och hämnd. Mot MK's släkt.
Men det är spekulationer. Du kan inte påstå dig vara 100% säker på att pappan hade haft ihjäl sina barn. Vi vet dock att mamman gjorde det.

OM pappan skulle vara olämplig så hade det fortfarande funnits en chans att barnen blev uppfångade. Den chansen tog deras mamma ifrån dom.
Citera
2021-07-14, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taklist
Men det är spekulationer. Du kan inte påstå dig vara 100% säker på att pappan hade haft ihjäl sina barn. Vi vet dock att mamman gjorde det.

OM pappan skulle vara olämplig så hade det fortfarande funnits en chans att barnen blev uppfångade. Den chansen tog deras mamma ifrån dom.

Tror tyvärr ej att barnen hade blivit omhändertagna. Eller att de hade vågat säga något till någon utomstående. Vem vet om LK och hans släkt försökte "röva bort" barnen till deras hemland? För att lättare kunna hålla på sina traditioner och andra hemskheter som försigår i vissa länder med stark hederskultur.
Citera
2021-07-14, 21:30
Medlem
Citat:
Jo det vet vi. Vi vet att mamman mördade barnen. Det är redan gjort så det går inte att spekulera i det. Vi vet inte att pappan skulle gjort samma sak. Barnen hade haft större chans att få leva om mamman inte mördat dom. Det går inte argumentera emot det.

Vi vet också, eller de flesta vet antagligen att det finns många saker som är värre än att få en snabb död. Du vet väl att leva många gånger kan vara många gånger värre än döden?
Citera
2021-07-14, 21:35
Medlem
Citat:
Tror tyvärr ej att barnen hade blivit omhändertagna. Eller att de hade vågat säga något till någon utomstående. Vem vet om LK och hans släkt försökte "röva bort" barnen till deras hemland? För att lättare kunna hålla på sina traditioner och andra hemskheter som försigår i vissa länder med stark hederskultur.
Återigen det är spekulationer. Du säger själv att ”du tror” och ”tänk om”. Vänd på det istället. Tänk om dom fått ett bra liv? Den chansen finns ju också. Eller den fanns, tills deras mamma tog den ifrån dom.

Citat:
Ursprungligen postat av J.Halling
Vi vet också, eller de flesta vet antagligen att det finns många saker som är värre än att få en snabb död. Du vet väl att leva många gånger kan vara många gånger värre än döden?
Jo, men jag tror de flesta är överens om att man aldrig någonsin har rätt att ta det beslutet till någon annan än sig själv. Än mindre små barn.
Citera
2021-07-14, 21:35
Medlem
Citat:
Var inte säker på det... Varför skulle LK bättra sig och komma på andra tankar helt plötsligt? Skulle han tvärvända och vara hängiven och vara en älskvärd pappa till sina barn? Hans släkt med? Skulle de också tvärvända helt huxflux? Skulle inte tro det.

Som en som vart uppväxt med en pappa som tyckte om att slå mig och min syrra ett par ggr i veckan när vi var små så tror jag att jag har aningen bättre koll på ämnet än dig!
Hade dessa barn fått leva så hade de kunnat lyckats lika bra som oss.

Fått växa upp.
Ge tillbaka stryk till deras pappa.
Träffat en partner.
Tagit studenten.
Pluggat på högskola.
Gift sig.
Bildat familj.

Nu får de aldrig den chansen för att deras mamma tog den ifrån dem.
Tycker du på allvar att den tagna vägen var den bästa vägen???
Citera
2021-07-14, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jess007
Vi börjar här!
Varför kunde någon driva henne till detta?
Hade hon låg självkänsla?
Då gräver vi djupare, hur var hennes barndom?
Behandlade hennes föräldrar henne som skit? Eller skyddade dom henne från allt ondo?
Skyddade dom henne från allt ondo...så kanske det är det avgörande av hennes beslut. Hon hade då bara visdom om allt gott...hade aldrig behövt konfrontera eller avgöra något...för hennes bästa...Hon hade aldrig behövt ta några egna beslut...för det gjorde dom beskyddande föräldrarna.
Facit i handen..så har hennes föräldrar gjort eller format en flicka till att bli väldigt svag..på alla sätt. På alla sätt menar jag att hon valde detta öde. Detta öde hon valde var egoistiskt oavsett.
Men vi vänder på steken innan den blir torr och tråkig. Om hennes uppväxt hade varit mer motsatt...vad hade hon gjort då, tro? Valt att kämpa? Hon valde livet av sina barn för att hon inte var kapabel till att se något gott i deras framtid, för hon själv hade bara minnen av en fridfull barndom utan några som helst käppar i hjulet? Eller? Men trots hennes ostabila förhållande till hennes man, så valde hon ändå att skaffa 2 liv med honom. Men antagligen av tvång, eller? Varför annars? Om det redan fanns knutar på tråden som hon inte klarade av, eller? Nä av hopp...alltid hopp..det är vi duktiga med..att hoppas..vi skapar och föder ett barn till världen om hopp att allt löser sig. Ja barn löser mycket..speciellt när det handlar om överlevnad av vår art. Egoistiskt naturligt. Det är däremot INTE NATURLIGT ATT TA DÖD PÅ SINA EGNA BARN ELLER NÅGONS LIV UTAN ATT VINNA PÅ DET...SJÄLSLIGT...OAVSETT

Kommentera gärna detta...
Citera
2021-07-14, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheShadowMaster
Som en som vart uppväxt med en pappa som tyckte om att slå mig och min syrra ett par ggr i veckan när vi var små så tror jag att jag har aningen bättre koll på ämnet än dig!
Hade dessa barn fått leva så hade de kunnat lyckats lika bra som oss.

Fått växa upp.
Ge tillbaka stryk till deras pappa.
Träffat en partner.
Tagit studenten.
Pluggat på högskola.
Gift sig.
Bildat familj.

Nu får de aldrig den chansen för att deras mamma tog den ifrån dem.
Tycker du på allvar att den tagna vägen var den bästa vägen???
Tack! Att folk på riktigt inte förstår detta är obegripligt.
Citera
2021-07-14, 21:41
Medlem
Citat:
Återigen det är spekulationer. Du säger själv att ”du tror” och ”tänk om”. Vänd på det istället. Tänk om dom fått ett bra liv? Den chansen finns ju också. Eller den fanns, tills deras mamma tog den ifrån dom.

Jo, men jag tror de flesta är överens om att man aldrig någonsin har rätt att ta det beslutet till någon annan än sig själv. Än mindre små barn.

Läs om igen: Jag säger inte att det MK gjorde var rätt. Hon tog fortfarande livet utav barnen. Helt klart. Som en barnamördare. Också helt klart. Men - jag försöker få er att förstå hur hon kanske tänkte och kände. Varför hon kanske handlade som hon gjorde. En del saker är helt uppenbara hur livrädd och skräckslagen hon var. Självklart tänker man ju inte rationellt då. Och i grund och botten var det ju LK's handlingar, hot, misshandel e.tc som låg till grund för detta. Medskyldig kan man säga...
Citera
2021-07-14, 21:41
Medlem
Men vad är det för fenomen som gör att ni beskriver HONOM som olämplig! När det var HON som kallblodigt mördade barnen? Vad är olämpligare än det?
Citera
2021-07-14, 21:45
Medlem
frekkinheads avatar
Folk som "kan förstå mamman" borde skämmas. Spyr på sånna människor. Mamman förtjänar att bli överkörd av tåget 10 gånger om
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in