2021-07-14, 15:49
Medlem
Airwave92s avatar
Hur fungerar det egentligen med biverkningar, om man testar ett nytt läkemedel och tar det i ca 3 månader, känner biverkningar och sedan slutar med medicinen. Hur stor är chansen att jag känner dessa verkingar igen om någon månad?

Min fråga är alltså ifall biverkningar från mediciner kan komma från ingenstans, eller försvinna från ingenstans. Har tagit mediciner där jag inte känt nåt speciellt, men sen när jag läst att det kan ge allvarliga biverkningar så blir jag lite rädd att det kommer att ske i slutändan, ska börja med dessa mediciner snart igen

Någon insatt?
Citera
2021-07-14, 15:56
Medlem
karlskrona1234s avatar
mediciner är väl något man tar en kortare period? 1 halvår , 1 år och sedan ska man väl må bättre och bli medicinfri? man ska väl trappa ur dessa efter något år? jag gick på skiten (aldrig mer) och bara sluta, märkte inte skillnad så undrar om det inte var sockerpiller jag åt?
Senast redigerad av karlskrona1234 2021-07-14 kl. 16:00.
Citera
2021-07-14, 16:00
Medlem
Mobscenes avatar
Antidepressivt läkemedel.

Potentiella biverkningar är sexuell dysfunktion, onormal blödning, sömnlöshet, migrän, viktökning, risk för våldsamt, irrationellt beteende och självmord.

Undvik det i högsta möjliga mån och hitta andra lösningar. Varför tro du att alla klagar och byter mediciner hela tiden? Man vet inte hur depression fungerar och därför skadas hjärnan mer.

Citat:
Ursprungligen postat av karlskrona1234
mediciner är väl något man tar en kortare period? 1 halvår , 1 år och sedan ska man väl må bättre och bli medicinfri? man ska väl trappa ur dessa efter något år? jag gick på skiten (aldrig mer) och bara sluta, märkte inte skillnad så undrar om det inte var sockerpiller jag åt?

This.
Senast redigerad av Mobscene 2021-07-14 kl. 16:08.
Citera
2021-07-14, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Airwave92
Hur fungerar det egentligen med biverkningar, om man testar ett nytt läkemedel och tar det i ca 3 månader, känner biverkningar och sedan slutar med medicinen. Hur stor är chansen att jag känner dessa verkingar igen om någon månad?

Min fråga är alltså ifall biverkningar från mediciner kan komma från ingenstans, eller försvinna från ingenstans. Har tagit mediciner där jag inte känt nåt speciellt, men sen när jag läst att det kan ge allvarliga biverkningar så blir jag lite rädd att det kommer att ske i slutändan, ska börja med dessa mediciner snart igen

Någon insatt?

Förlåt om jag verkar korkad, men menar du att du först började med en medicin som du fick biverkningar av? Du slutade sedan ta den medicinen och undrar om biverkningarna kan återkomma om någon månad (efter att du slutat ta medicinen)?

I sådana fall, nej. Du kommer inte få några biverkningar efter att du slutat ta medicinen. Om du däremot slutar ta medicinen för snabbt så kan du få så kallade utsättningssymtom. Dessa är helt ofarliga och varierar i "styrka". De flesta känner inte av några utsättningssymtom alls.

Får jag fråga vilken medicin det är du tar?
Citera
2021-07-14, 16:22
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mobscene
Man vet inte hur depression fungerar och därför skadas hjärnan mer.
Tvärt om, hjärnan blir skadad och krymper av obehandlade depressioner.
Citera
2021-07-14, 16:51
Medlem
Mobscenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Tvärt om, hjärnan blir skadad och krymper av obehandlade depressioner.

Läkemedelspropaganda. Antidepp är farligt. Det är inte svaret på problemen och det är nånting du inte förstår.
Citera
2021-07-14, 17:39
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Läkemedelspropaganda. Antidepp är farligt. Det är inte svaret på problemen och det är nånting du inte förstår.
Det är du som bara gissar och använder "källa känsla" vilken uppenbart går helt åt helvete.

Läs på lite nu istället, och då inte foliehattbloggar eller youtube.
Citera
2021-07-14, 18:05
Medlem
Mobscenes avatar
Citat:
Det är du som bara gissar och använder "källa känsla" vilken uppenbart går helt åt helvete.

Läs på lite nu istället, och då inte foliehattbloggar eller youtube.

Där har du din oseriösa munbajsare.
https://youtu.be/n0v0jUeFGQ0
Senast redigerad av Mobscene 2021-07-14 kl. 18:08.
Citera
2021-07-14, 18:23
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Där har du din oseriösa munbajsare.
https://youtu.be/n0v0jUeFGQ0
Jag sa ju att du inte skulle hänvisa till okunniga foliehattar på Youtube. Men det är väl att göra just det som ni kallar "tänka själv" . Så sluta med det.
Citera
2021-07-14, 19:42
Bannlyst
Sjukt mycket okunnighet i tråden, några jävla skitbiverkningar får man köpa för att ha ett någorlunda fungerande liv. Antidepressiva är för majoriteten (som är utan djupa depressioner) ett sätt att finjustera brister i personligheten som hindrar personen att ha ett fungerande liv, tex aggressivitet, känslighet, självkänsla, impulsivitet, osv … ni fattar

De flesta behöver medicinering livet ut, låg dos - justering av brister i personlighet
Citera
2021-07-14, 21:23
Medlem
Mobscenes avatar
Citat:
Jag sa ju att du inte skulle hänvisa till okunniga foliehattar på Youtube. Men det är väl att göra just det som ni kallar "tänka själv" . Så sluta med det.

Han är ett geni som framför fakta till skillnad från dig.
Noll argument… Antingen så är du en missbrukare eller anställd på läkemedelsföretag.

Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
Sjukt mycket okunnighet i tråden, några jävla skitbiverkningar får man köpa för att ha ett någorlunda fungerande liv. Antidepressiva är för majoriteten (som är utan djupa depressioner) ett sätt att finjustera brister i personligheten som hindrar personen att ha ett fungerande liv, tex aggressivitet, känslighet, självkänsla, impulsivitet, osv … ni fattar

De flesta behöver medicinering livet ut, låg dos - justering av brister i personlighet

Det är många som säger att de mår bättre när de har slutat med antidepressiva och det är sant.

Har de diagnoser så är det en helt annan femma.
Syftar du på majoriteten som inte har det så får dumskallarna skylla sig själva. De är bortskämda snorungar som inte vet nånting om lidande. Varför skulle du föra argument för dem?

Du tror inte att man kan jobba med självkänslan?
Ilska, sorg och glädje räknas inte som psykisk ohälsa.
Senast redigerad av Mobscene 2021-07-14 kl. 21:38.
Citera
2021-07-15, 12:55
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Han är ett geni som framför fakta till skillnad från dig.
Noll argument… Antingen så är du en missbrukare eller anställd på läkemedelsföretag.
Det är ju du som inte har några argument. Försök tänka själv (på riktigt) istället för att lyssna på vilken gubbe som helst på youtube.

"Many of the structural alterations found in patients with MDD may be alleviated by treatment with antidepressants. For example, the volume differences in the amygdala were insignificant between medicated patients with MDD and healthy controls. However, the unmedicated patients with MDD had significantly smaller amygdala volumes when compared with the healthy controls. In another study, Salvadore et al. explored gray matter alterations in unmedicated currently-depressed patients, currently-remitted patients with MDD, and healthy controls. There were no gray matter alterations detected between remitted MDD patients and healthy controls. However, the unmedicated currently-depressed patients showed volume reductions of the dorsal anterolateral PFC, ventrolateral PFC, anterior cingulate cortex, inferior parietal lobe, and precuneus"

T.ex. https://www.nature.com/articles/s41398-019-0680-6

Sen har du inte förstått det här med generiska mediciner. Senast jag kollade betalade apoteket 32 kr i inköpspris för månadens 100-pack av Sertralin. Det blir ca 10 kr för en månads behandling med sertralin som företaget får in. Tror du någon blir rik på de pengarna? Eller att det skulle pågå någon sorts världsomspännande konspiration för att få in dessa fjuttiga 10 kr som ska räcka till tabletterna, förpackningarna, en massa anställda etc. Det varierar dessutom varje månad vilket företag som får äran att sälja billigast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in