2021-07-14, 20:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av UngCyniker
Absolut. Kommer man från MENA-länderna är man skyldig att återvända när man nu införskaffat sig utbildning, så att man kan förbättra hemländerna. Vore det moraliska att göra.
Även om man har ett svenskt medborgarskap?
Citera
2021-07-14, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Tänker du på somalier och afghaner? Ja de är ofta helt nyanlända med dålig utbildning, så jag är inte alls förvånad över den siffra du presenterar. Men "permanent" och "livstid" är givetvis ett helt felaktigt ord, med utbildning följer jobb, det är helt självklart.

Vilket utbildning? Vilka jobb? Nedanstående citat indikerar att orsaken till den monumentala arbetslösheten är bristande vilja att bestrida sina egna levnadskostnader (så länge "någon annan" tvingas till detsamma).

Tolken Abdulahi Mohammed använder ett exempel från nomadlivets Somalia för att belysa det svenska bidragssystemet passiviserande inverkan:
"- När det regnar och är grönt och kamelerna ger mjölk behöver nomaderna inte anstränga sig. De diskuterar och snackar och på nätterna spelar man spel. Men när torkan kommer jobbar nomaderna hårdare än någon svensk bonde och ser till att kamelerna och korna och getterna överlever i öknen. När samma människor kommer till Sverige så regnar det hela tiden - socialbidrag, barnbidrag, bostadsbidrag och alla andra bidrag. Så det blir som i nomadlivet när det regnar och är grönt, folk sitter och tar det lugnt. Och här i Sverige kan man ta det lugnt hela året, sitta på kafé och snacka. När man har det så bra, varför ska man då jobba?
- Men, säger han, placera samma människor i England eller USA, då kickar nomadsystemet in och de blir väldigt företagsamma." http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/28-10-07-g%C3%B6teborgs-somalier-ett-folk-i-kris-1.1179853

Det vore för övrigt mycket enkelt att lösa alla invandringsrelaterade problem i ett slag genom att stoppa SAMTLIGA transfereringar av skattebetalarnas pengar till de ekonomiska migranterna samt slopa allt tillhandahållande av skattefinansierade varor och tjänster. Invandringen skulle då bli självreglerande då långt färre migranter från fjärran länder skulle "investera" i den långa (och dyra) resan till den Höga Norden, ty det är väl inte klimatet som lockar?
Citera
2021-07-14, 20:30
Medlem
UngCynikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Även om man har ett svenskt medborgarskap?
Sådana får man väl i Happy Meal nuförtiden? Ja, även om man har svenskt medborgarskap alá globohomo
Jag vet inte hur ofta jag stöter på folk som viftar på främmande flaggor från sina balkonger, men det är alldeles för många, och är stensäker på att de oftast har medborgarskap.
Citera
2021-07-14, 20:32
Bannlyst
Citat:
Sådana får man väl i Happy Meal nuförtiden? Ja, även om man har svenskt medborgarskap alá globohomo
Ok, då anser du att har man olika rättigheter och skyldigheter som svensk medborgare, beroende på härkomst.
Tror du att även Jomshof menar det?
Citera
2021-07-14, 20:32
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Den gubben går, om det är Lohikoskis uppfattning. Huruvida det är hans uppfattning eller ej kan vi spekulera i. Om du är intresserad kan du alltid maila honom på hans riksdagsmail.

Dessutom är sannolilkheten stor att han är etniskt svensk, då många finskspråkiga familjer ursprungligen varit svensktalande. Särskilt i de trakter som familjen Lohikoski härstammar från.

Möjligheten för att en finne med finskt namn är etniskt svensk är utesluten. Det är ett faktum att Rickard Lohikoski är finne och därmed har han inte – enligt hans egna kriterier – någon rätt till Sverige. Kanske det är dags att han repatrierar sig själv?
Citera
2021-07-14, 20:33
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Vilket utbildning? Vilka jobb? Nedanstående citat indikerar att orsaken till den monumentala arbetslösheten är bristande vilja att bestrida sina egna levnadskostnader (så länge "någon annan" tvingas till detsamma).

Tolken Abdulahi Mohammed använder ett exempel från nomadlivets Somalia för att belysa det svenska bidragssystemet passiviserande inverkan:
"- När det regnar och är grönt och kamelerna ger mjölk behöver nomaderna inte anstränga sig. De diskuterar och snackar och på nätterna spelar man spel. Men när torkan kommer jobbar nomaderna hårdare än någon svensk bonde och ser till att kamelerna och korna och getterna överlever i öknen. När samma människor kommer till Sverige så regnar det hela tiden - socialbidrag, barnbidrag, bostadsbidrag och alla andra bidrag. Så det blir som i nomadlivet när det regnar och är grönt, folk sitter och tar det lugnt. Och här i Sverige kan man ta det lugnt hela året, sitta på kafé och snacka. När man har det så bra, varför ska man då jobba?
- Men, säger han, placera samma människor i England eller USA, då kickar nomadsystemet in och de blir väldigt företagsamma." http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/28-10-07-g%C3%B6teborgs-somalier-ett-folk-i-kris-1.1179853

Det vore för övrigt mycket enkelt att lösa alla invandringsrelaterade problem i ett slag genom att stoppa SAMTLIGA transfereringar av skattebetalarnas pengar till de ekonomiska migranterna samt slopa allt tillhandahållande av skattefinansierade varor och tjänster. Invandringen skulle då bli självreglerande då långt färre migranter från fjärran länder skulle "investera" i den långa (och dyra) resan till den Höga Norden, ty det är väl inte klimatet som lockar?

Jag jobbar på ett Hightech-företag i Stockholmstrakten. Som jag redan skrivit ett flertal gånger så har vi både personer med både Somalisk och Afghansk bakgrund på avdelningen, med utbildningar som civilingenjör/datavetare.

Men visst, de är för få.

Du verkar tro att hela Afghanistan är "nomadfolk". Gulligt!
Citera
2021-07-14, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Det hörs ju på namnet. Rickard Lohikoski är finne och tillhör Finland. Varför är han ens i Sverige om han anser att Sverige tillhör svenskarna?
dumkoppf där! , varför är då Jag Svensk? min Fars anfader kom till Sverige på 1700-talet från Wasa/Åbo till Nacka när Ryssen tryckte på på min mors sida kommer Vi från sydöstra England till Sverige på 1500-talet som legosoldater i Gustav II Adolfs armé via Sörmlands Livgarde.
Legosoldaten krigarsläkt som blev general hade själv anor från Vikingen Willhelm Erövraren barn barn till Rollo slaget vid Hasings 1197.

Är jag då Finne eller Engelsk och O- svensk ?
Citera
2021-07-14, 20:34
Medlem
UngCynikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Ok, då anser du att har man olika rättigheter och skyldigheter som svensk medborgare, beroende på härkomst.
Tror du att även Jomshof menar det?
Jag godkänner inte sossarnas och moderaternas liberala utdelning av medborgarskap de senaste 20 åren. Håller helt enkelt inte med att dessa människor hör hemma här, och tydligen så gör många av dem själva inte det heller eftersom de själva klassar sig som iranier, irakier, etc etc. och ofta har kvar dubbla medborgarskap.
Har man föräldrar med/ eller själv dubbelt medborgarskap i ett utomeuropeiskt land borde man inte få stanna här.
Citera
2021-07-14, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Möjligheten för att en finne med finskt namn är etniskt svensk är utesluten. Det är ett faktum att Rickard Lohikoski är finne och därmed har han inte – enligt hans egna kriterier – någon rätt till Sverige. Kanske det är dags att han repatrierar sig själv?
Ser du ens nån skillnad på en Finne å en Arab?
Citera
2021-07-14, 20:36
Bannlyst
Citat:
Jag godkänner inte sossarnas och moderaternas liberala utdelning av medborgarskap de senaste 20 åren. Håller helt enkelt inte med att dessa människor hör hemma här, och tydligen så gör många av dem själva inte det heller eftersom de själva klassar sig som iranier, irakier, etc etc.
Tror du att Jomshof som du, menar att man har olika rättigheter och skyldigheter som svensk medborgare, beroende på härkomst?
Citera
2021-07-14, 20:36
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomatji
dumkoppf där! , varför är då Jag Svensk? min Fars anfader kom till Sverige på 1700-talet från Wasa/Åbo till Nacka när Ryssen tryckte på på min mors sida kommer Vi från sydöstra England till Sverige på 1500-talet som legosoldater i Gustav II Adolfs armé via Sörmlands Livgarde.
Legosoldaten krigarsläkt som blev general hade själv anor från Vikingen Willhelm Erövraren barn barn till Rollo slaget vid Hasings 1197.

Är jag då Finne eller Engelsk och O- svensk ?

Fråga inte mig, fråga Rickard Lohikoski. Han vet om du har nån rätt till Sverige, men uppenbart har inte Lohikoski det enligt hans egna kriterier!
Citera
2021-07-14, 20:38
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomatji
Ser du ens nån skillnad på en Finne å en Arab?

Direkt hämtat från Finland och "Arabien": ja sannolikt.

Efter 5-7 generationer: Troligtvis omöjligt att se någon skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in