2021-07-14, 19:18
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sarumanmyndigheten
Vaccinerna är utformade efter Alfa varianten.

Är dom inte utformade för den ursprungliga Wuhan-varianten?

Citat:
Ursprungligen postat av Sarumanmyndigheten
Vidare lirkar/spår virologer att Delta snabbt kan bytas ut mot andra virala varianter i höst.

Hinner Sverige med distribuera/kanyla ner 8-9 miljoner Svensson + import ”Svensson” med uppdateringsjabbar på 2 månader - om en sådan variant snabbt får spridning?

De flesta har svaret på den frågan.

Vaccinera 9 miljoner på 2 månader? Wtf lol.

Tog ett år att vaccinera 80%

Andningsskydd är det enda vettiga i en oviss tid med muterande varianter.

Ett ännu bättre skydd är att låta flygplanen stå kvar på marken. Fördröj varianternas ankomst till Europa så länge som möjligt. Utnyttja tiden till att ta fram uppdaterade vacciner.
Citera
2021-07-14, 19:24
Avslutad
Finns numera en del statistik på post-covid. Från oktober 2020 till idag.

Även om det borde vara en hel del mörkertal på de "lindrigare" varianterna och dessa ingår ej:

"Förutom att statistiken är preliminär är det viktigt att notera att statistiken inte omfattar primärvård (husläkare, hälsocentraler och liknande), eftersom denna inte rapporteras till patientregistret. Därmed kan statistiken inte ge en bild över det totala antalet personer som har sökt vård för besvär efter covid-19."

Annars totalt sett drygt 4 000 bekräftade fall hitills. Drygt 3000 ingår i den breda åldersgruppen 18-69 år.

MI-fallen verkar dock sticka ut mer i åldern 0-17 år (Kronisk trötthet/utmattning). Trots att färre ingår i den åldersgruppen är det 53 % av alla bekräftade fall minderåriga. (Det handlar dock "bara" om totalt sett 400 fall, hitills)

Citat:
"Unika patienter med kod för multisystemiskt inflammatoriskt syndrom (kronisk trötthet/utmattning)

Gäller från införandet av diagnoskoden 16 oktober 2020 till 13 juli 2021

Totalt: 400
0-17 år: 244 (53 %)
18-69 år: 138 (30 %)
70+: 78 (17 %)"

Citat:
"Patienter med Postinfektiöst tillstånd efter covid-19

Riket: 4242"

Citat:
"De vanligaste diagnosgrupperna som rapporterats tillsammans med U09.9 Postinfektiöst tillstånd efter covid-19 (Postcovid)

Lungfunktion/Andning: 1760
Hjärntrötthet/Kognitiv nedsättning: 1037
Smärta: 492
Hjärtklappning/POTS: 326
Kol/Astma: 312
Pneumoni: 264
Njurbesvär: 153
Lukt/smak: 152"

(plus några fler kategorier med färre än 150 fall)

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/1-globalt/covid-19-statistik/statistik-om-covid-19/statistik-postcovid.xlsx
Citera
2021-07-14, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Senaste data från Folkhälsomyndigheten:
Antal fall rapporterat idag 366 och för sju dagar sedan 364
Antal döda rapporterat idag 0
Antal IVA rapporterat idag 0

Veckovis statistik. Sju dagars rullande medel av antal fall per dag omräknat per miljon invånare:
(dubbla sju dagars rullande medel används nu när det är låg smittspridning, det ger lugnare beteende på bekostnad av ytterligare fyra dagars fördröjning).

senaste7 är för de senaste sju dagarna och tidigare7 är för en vecka sedan
procent anger procent ökning och sedan motsvarande R-värde
Kod:
region               senaste7  tidigare7  procent  R-värde
Värmland                   31         87    -64.1     0.50
Halland                    29         31     -8.6     0.94
Jämtland_Härjedalen        28         11    146.6     1.86
Stockholm                  27         22     24.3     1.16
Norrbotten                 27         82    -67.5     0.46
Gotland                    26         12    120.6     1.72
Jönköping                  26         30    -14.1     0.90
Uppsala                    23         20     16.1     1.11
Västra_Götaland            22         23     -6.2     0.96
Totalt_antal_fall          21         25    -14.7     0.90
Kronoberg                  20         36    -45.9     0.66
Skåne                      18         20     -8.9     0.94
Östergötland               18         17      3.8     1.03
Sörmland                   17         17      1.6     1.01
Västerbotten               16         26    -38.9     0.71
Örebro                     16         27    -38.6     0.72
Kalmar                     13         13     -3.1     0.98
Gävleborg                  13         25    -46.3     0.65
Dalarna                    12         18    -35.0     0.74
Blekinge                   11         17    -36.8     0.73
Västernorrland             11         18    -35.2     0.74
Västmanland                 9         14    -35.4     0.74

Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Nya avlidna: 0 (-3)
Nya fall: 562

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

Senaste onsdagssiffror nya avlidna: 6, 3, 8, [Ingen rapport 16/6]
Senaste onsdagssiffror nya fall: 363, 249, 506, [Ingen rapport 16/6]

Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
390 nya fall idag. Känns inte direkt som att undergången är här.
Otrolig , vart är du , det blir kaos, sommar vikarierna fixar inte statistiken,du får avbryta din semester!
Citera
2021-07-14, 19:38
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Min läkare sade till mig att varken jag eller min familj borde vaccinera oss. Han sade också att han hellre skulle kasta sig ut från ett stup än att ta dessa "oprövade rävgift".

När man läser på facebook så verkar det som att många har erfarenhet av att läkare säger åt dem att inte vaccinera sig.

Med största sannolikhet så ljuger du. Varför?

Ingen läkare skulle ta risken att uttala sig på det sättet inför en patient, alldeles oavsett vad denne har för personliga åsikter om vaccinen.
Citera
2021-07-14, 19:42
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
I region Stockholm ökar nu smittan för andra veckan i rad, dock från låga nivåer. Antalet konstaterat smittade med delta-varianten har ökat med cirka 50 procent sedan föregående vecka.

Karolinska Universitetslaboratoriet bedömer att delta-varianten nu står för cirka 60 procent av alla nya konstaterat smittade.

Att smittspridningen tar fart redan under högsommaren är illavarslande.

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-lagesrapporter-covid-19/2021/07/13-juli-lagesrapport-om-covid-19/

Jag skulle gissa den är helt dominerande redan i Sverige. Ett gott tecken är att antalet fall är ganska låga verkar inte öka nämnvärt på nationell nivå. Milsvid skillnade mellan oss och Englans/Nederländerna.
Citera
2021-07-14, 19:57
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Finns numera en del statistik på post-covid. Från oktober 2020 till idag.

Även om det borde vara en hel del mörkertal på de "lindrigare" varianterna och dessa ingår ej:

"Förutom att statistiken är preliminär är det viktigt att notera att statistiken inte omfattar primärvård (husläkare, hälsocentraler och liknande), eftersom denna inte rapporteras till patientregistret. Därmed kan statistiken inte ge en bild över det totala antalet personer som har sökt vård för besvär efter covid-19."

Annars totalt sett drygt 4 000 bekräftade fall hitills. Drygt 3000 ingår i den breda åldersgruppen 18-69 år.

MI-fallen verkar dock sticka ut mer i åldern 0-17 år (Kronisk trötthet/utmattning). Trots att färre ingår i den åldersgruppen är det 53 % av alla bekräftade fall minderåriga. (Det handlar dock "bara" om totalt sett 400 fall, hitills)

(plus några fler kategorier med färre än 150 fall)

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/1-globalt/covid-19-statistik/statistik-om-covid-19/statistik-postcovid.xlsx
Det såg ju inte roligt ut!
Märkligt,att,så många unga drabbats? Detta med postcovid slår ju biverkningarna av vaccinet med hästlängder.
Citera
2021-07-14, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
390 nya fall idag. Känns inte direkt som att undergången är här.

Inte nu. Men skiten kommer ju att komma hit förr eller senare. Och vad gör vi då. Stoppar tillbaka tandkrämen i tuben.
Hittills har FHM inte lyckats med en enda prognos förutom att få ut vaccinet någon månad försent men det har inget annat land lyckats bättre med.
Så man bygger hela strategin på att vaccinen kommer att hålla tillbaka smittan på en hanterbar nivå.
Citera
2021-07-14, 20:04
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Jag skulle gissa den är helt dominerande redan i Sverige. Ett gott tecken är att antalet fall är ganska låga verkar inte öka nämnvärt på nationell nivå. Milsvid skillnade mellan oss och Englans/Nederländerna.

Ja jag tror också att delta-varianten redan dominerar i flertalet regioner. För det borgar den stora eftersläpningen vi har vid helgenomsekvensering.

På nationell nivå har vi ju ännu inte mer än en antydan till att smittspridningen vänt upp, så lite tidigt att uttala sig om hur kraftig smittspridningen kommer bli, sett över tid.

Va vi dock kan vara tämligen säkra på är att vården inte kommer att överbelastas på samma sätt i förhållande till smittspridningen. Så ej heller dödsfallen.

Än så länge har vaccinen fungerat mycket bra.
Citera
2021-07-14, 20:06
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Jag kunde inte fatta hur jä_la dumma danskarna kunde vara att gräva ner 100.000-tals smittade minkar i marken, vilket dom senare gjorde en 180 på, grävde upp och brände.
Borde vara ett normal tänk att det kan smitta grundvatten, maskar, fåglar.. etc etc.
Nu läser man om t.ex Indonesien, som begraver 1000-tals döda Covidsmittade varje dag, och jag kan med säkerhet säga att dom har noll (0!) koll på om det är Deltavarianten eller ej.
Dessutom ser grävningen utav gravarna väldigt påskyndade ut, är det 6-feet under?!
Fattar inte att någon tar upp detta, borde inte smittade lik brännas?!
Religionstänk borde helt åsidosättas vid pandemi-massdöd.
Citera
2021-07-14, 20:26
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Otrolig , vart är du , det blir kaos, sommar vikarierna fixar inte statistiken,du får avbryta din semester!

Haha.
Jag har rapporterat som Otrolig gjort, dvs dagens nya rapporterade, brutto.

Helge har tagit bruttosiffran och dragit bort de fall som också avskrivits idag. Netto som totala fall ökat är alltså 390.

Fabbe gick på bekräftelsedatum tror jag.
Citera
2021-07-14, 20:36
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney

Jag bor lite norr om 08. Här är det lugnt och skönt. Fyra bekräftade covidfall senaste veckan. Du kan vara lugn.
Citera
2021-07-14, 20:50
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Min läkare sade till mig att varken jag eller min familj borde vaccinera oss. Han sade också att han hellre skulle kasta sig ut från ett stup än att ta dessa "oprövade rävgift".

När man läser på facebook så verkar det som att många har erfarenhet av att läkare säger åt dem att inte vaccinera sig.

Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Första gången jag hört om en läkare som gett det rådet!
Byt läkare! Hanar ju uppenbarligen en fejkläkare. Är han blatte eller neger?

Om läkaren är neger så har han ju god kunskap om/erfarenhet av vaccineringskampanjer
i Afrika. Tex. som när medicinbolagen gav halva Afrika HIV genom kontaminerat vaccin.

Eller som när Pfizer vaccinforskade på barn och så gott som alla barnen dog.

Låter som att han fick råd av en läkare som svurit hippokratiska eden:

"Jag skall icke ge någon gift, även om jag blir ombedd, ej heller ordinera något sådant;"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in