2021-07-14, 14:58
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Indonesien har ju knappt haft några tidigare varianter. De har ju som stora delar av Asien varit förebilder i att hålla smittan borta. Så när de inte längre klarar det är det väl inte konstigt att även fler barn drabbas. Betyder inte att Delta orsakar svårare sjukdom, mycket tyder istället på att det är tvärtom.
Nej, de har de inte. Blev lite fel där....
Kollade upp hur det såg ut i Sverige nu, har inte gjort det innan. Men 2020 avled det enligt socialstyrelsen 4st barn under 5 år av covid. Samtidigt avled det 3st 5-19 åringar av covid 2020.

Jag får helt enkelt be om ursäkt, det ser ut som om det är standard redan tidigare att hälften av de barn som avlider i covid är under 5 år. Då är det så i Indonesien och då även 2020 i Sverige och kanske i resten av världen också.

Men jag håller inte med dig om att deltan ser ut att vara mildare. Däremot ser vaccinet ut att skydda ganska bra mot svår sjukdom och död. Det är lite tidigt att helt slå fast hur det ligger till med deltan. Vi får se.
Citera
2021-07-14, 15:13
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Oj.
Stor ökning gentemot senaste veckorna.
Delta+EM?

Släppta restriktioner, stora sammankomster, utlandsresande, slapphet i egenvården.
Citera
2021-07-14, 15:32
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Oj.
Stor ökning gentemot senaste veckorna.
Delta+EM?

Du måste medelvärdesbilda 7 dagar för att se nån trend. Jag kan inte se nån ökning över huvud taget. Lite mystiskt varför vissa länder har fått dramatisk ökning England och Nederländerna medan Polen Sverige och några andra lände i Europa inte ser en tillstymmelse till ökning.
Citera
2021-07-14, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Du måste medelvärdesbilda 7 dagar för att se nån trend. Jag kan inte se nån ökning över huvud taget. Lite mystiskt varför vissa länder har fått dramatisk ökning England och Nederländerna medan Polen Sverige och några andra lände i Europa inte ser en tillstymmelse till ökning.
Måske lande med forøget smitte er de lande der arrangerede EM fodboldkampe?
København fik besøg af tilskuere fra Finland,Belgien,Rusland,Kroatien,Spanien.
Så,follow the football….
Senast redigerad av Esrum 2021-07-14 kl. 16:02.
Citera
2021-07-14, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Damn, kaos i Frankrike idag efter Macron sket ur sig om tvångsvaccinering.

https://europe.infowars.com/macron-announces-those-without-covid-vaccine-pass-will-be-banned-from-routine-life-activities/

Man kan ju testa sig också..
Citera
2021-07-14, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Ja, jösses...

Graf

Viruset har muterat till en mild(are) förkylning
Hur var det nu, skulle det vara fler sjuka om 2 månader och på sjukhus?
Citera
2021-07-14, 16:25
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Ja, jösses...

Graf

Viruset har muterat till en mild(are) förkylning
Du har fel.
Möjligen att vaccinerade drar ned risken att bli allvarligt sjuk
Se på Thailand där smittspridningen nu tagit fart och även antalet som avlider.
ca 5% fullvaccinerade där och med kinesiskt vaccin.

Knappast viruset som har blivit svagt.

Se dessa grafer på smittade och avlidna så avviker de väldigt mycket ifrån det du redovisade.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/thailand/
Citera
2021-07-14, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
De sa Spanien också, sedan kom chocken igår, 44 000 nya fall.
Citera
2021-07-14, 16:44
Medlem
LeeVans avatar
I region Stockholm ökar nu smittan för andra veckan i rad, dock från låga nivåer. Antalet konstaterat smittade med delta-varianten har ökat med cirka 50 procent sedan föregående vecka.

Karolinska Universitetslaboratoriet bedömer att delta-varianten nu står för cirka 60 procent av alla nya konstaterat smittade.

Att smittspridningen tar fart redan under högsommaren är illavarslande.

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-lagesrapporter-covid-19/2021/07/13-juli-lagesrapport-om-covid-19/
Citera
2021-07-14, 17:00
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
I region Stockholm ökar nu smittan för andra veckan i rad, dock från låga nivåer. Antalet konstaterat smittade med delta-varianten har ökat med cirka 50 procent sedan föregående vecka.

Karolinska Universitetslaboratoriet bedömer att delta-varianten nu står för cirka 60 procent av alla nya konstaterat smittade.

Att smittspridningen tar fart redan under högsommaren är illavarslande.

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-lagesrapporter-covid-19/2021/07/13-juli-lagesrapport-om-covid-19/
Tar fart och tar fart...

Nu hittar jag bara siffror från tidigast 19 juli 2020 men då var rullande sjudagarsvärdet 0,98 utförda test per 1 000 invånare. 4 juli 2021 var samma värde 1,49.

Så i Sverige testas klart fler i nuläget. Andelen positiva test är däremot klart lägre, rullande 2,4% den 19 juli 2020 jämfört med 1,9% den 4 juli 2021.

Än större är skillnaderna i sjukvårdsbelastning och antal döda.
Citera
2021-07-14, 17:06
Medlem
Steinarrs avatar
Min läkare sade till mig att varken jag eller min familj borde vaccinera oss. Han sade också att han hellre skulle kasta sig ut från ett stup än att ta dessa "oprövade rävgift".

När man läser på facebook så verkar det som att många har erfarenhet av att läkare säger åt dem att inte vaccinera sig.
Citera
2021-07-14, 17:11
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Damn, kaos i Frankrike idag efter Macron sket ur sig om tvångsvaccinering.

https://europe.infowars.com/macron-announces-those-without-covid-vaccine-pass-will-be-banned-from-routine-life-activities/
Är det kaos?
I länken stod det om protester förra året.

Idag är det knappast mera kaos än vanligt den 14 juli!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in