2021-07-09, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom

En annan möjlighet kan vara att institutionella kanske är mer benägna att köra uranet eftersom de faktiskt har resurser att kunna göra det
Det är väl det många hoppas på. Och för detta tror ju många på att sprott först måste listas på amerikanska börsen och det är säkert inte förrän sent i höst kanske till och med December.
Citera
2021-07-10, 09:58
Medlem
UraniumMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Personligen tror jag att hela hypen rörande Sprott och UPC är överdriven, och då är mitt näst största uraninnehav just i UPC. På twitter och småspararforum har dealen mellan Sprott och UPC blåsts upp som katalysatorn som nästan ensamt kommer skjuta uranpriset till över 70 USD.

Jag är verkligen bull uran, men jag tror att Sprott och UPC bara kommer påverka på marginalen och jag tror många kommer att bli besvikna när det inte blir en rusning nästan direkt nu när köpet blir klart. Vet inte hur ofta man ser på twitter och sociala medier där folk lugnar andra nu i sättningen med "håll ut, när Sprott tagit över UPC kommer spotten dra och då får du tenbaggers". När det inte händer kommer fler att sälja av och snöbollen är i rullning (det är lite det vi ser nu, kurserna sjunker, småsparare blir nervösa och säljer, kursen sjunker mer, fler småsparare säljer etc). Samtidigt sitter t.ex. Rick Rule och dammsuger upp billiga aktier.

Jag tror istället att vi kommer få en långsam uppgång i spotten som drivs av efterfrågan från kärnkraftverken och tillgången på uran där som sagt Sprott och Yellow Cake påverkar på mariginalen. Då tror jag att Kazatomproms beslut att hålla produktionen strypt var viktigare, och se, det har inte haft någon effekt alls hittills på priset på uran eller aktierna.

Jag håller ut, jag tror och hoppas på lägre priser på uranaktierna under sommaren/tidig höst och kommer då köpa mer. Samtidigt så säljer jag inte heller, vill inte vara i en situation där jag missar uppgången, fär när det väl tar fart går det fort. Egentligen en personlig win-win, jag ökar gärna i mina uranfavoritaktier till lägre pris, men drar kurserna iväg gör jag en fin vinst. Det är skönt att ha den typen av investeringar.

Jag tror faktiskt att Sput kommer att ha en massiv effekt på spotpriset. Nu har jag inte alla siffror i huvudet men har för mig att det var Denison som nyligen köpte 1,5 miljoner lbs eller liknande. Det krävde 17 olika transaktioner med 12 olika säljare med leverans över sex till tolv månader för att få till den dealen öht.

Vad händer då när Sput säger "Vi vill ha 1,5 miljoner lbs inom 30 dagar"?
Citera
2021-07-10, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseTass
Ägare av Denison på Avanza 1291 (DML+DNN)
Medlemmar på r/UraniumSqueeze 8605

Ytterligare en vecka med konsolidering och är i Sverige så verkar det som några uranturister har lämnat. I USA växer intresset långsamt denna vecka

Ägare av Denison på Avanza 1295 (DML+DNN)
Medlemmar på r/UraniumSqueeze 8753

4 nya tappra ägare i Swe och lite ökning i USA. Ja man kan nog säga att tåget inte börjat rulla än, men håller på att bli lastat. Läste nånstans att intuitioner har börjat tanka uran, detta samtidigt som turisterna börjar lämna.

Angående att vänta med att köpa in sig i Uran så är min åsikt att risken att stå utanför är väldigt stor. Uppgångarna sker väldigt fort och under en begränsad tid, tex februari. Satt man i januari och hoppades på billigare kurser så har man missat mycket då vi aldrig varit nere på de nivåerna igen hittills.
Citera
2021-07-13, 17:31
Medlem
Smutzs avatar
Lekte lite med docoh.com som Bajsis tipsade om i råvarotråden. Både Denison och Cameco verkar helt döda på reddit efter att ha pratats rätt mycket om ett par veckor sen. UUUU är däremot hett igen fast på vitards istället för uranforumen, är det nåt på gång månntro?
Citera
2021-07-13, 17:56
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Lekte lite med docoh.com som Bajsis tipsade om i råvarotråden. Både Denison och Cameco verkar helt döda på reddit efter att ha pratats rätt mycket om ett par veckor sen. UUUU är däremot hett igen fast på vitards istället för uranforumen, är det nåt på gång månntro?
Och det är antagligen därför de går ner, narrativet fallerar. Jag snubblade nog över lite av en resurs där utan att veta det och Smutz fångade upp det. Teamwork.

Jag har fullt upp med att cykla till beachen för att trolla stockcock med lite livefoton från Ur-anus.
Citera
2021-07-13, 20:43
Medlem
Såg nått intressant på twitter, kommer dock inte ihåg användaren. Men det var en seriös kille som räknat lite.

Om spotten stiger med 100$ så skulle en amerikans elräkning öka med drygt 3%, så liten del av kostnaden utgör själva uranet.

Tycker det är dags för uranproducenterna att starta ett eget OPEC, UPEC kan dom kalla sig. Men visst verkar det som att det redan finns en hel del samsyn nu mellan producenterna att hålla produktionen nere.
Citera
2021-07-13, 21:25
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseTass
Såg nått intressant på twitter, kommer dock inte ihåg användaren. Men det var en seriös kille som räknat lite.

Om spotten stiger med 100$ så skulle en amerikans elräkning öka med drygt 3%, så liten del av kostnaden utgör själva uranet.

Tycker det är dags för uranproducenterna att starta ett eget OPEC, UPEC kan dom kalla sig. Men visst verkar det som att det redan finns en hel del samsyn nu mellan producenterna att hålla produktionen nere.

Kanske ett UPEC som krävs för att Sveriges politiker ska fälla ner pungen och pusha för svensk uranbrytning. Det vore ju enda möjligheten för dem att faktiskt få vara viktiga på riktigt i ett internationellt sammanhang och slippa sitta vid barnbordet.
Citera
2021-07-14, 18:41
Medlem
Uranmarknaden känns riktigt trött just nu, uranturisterna och narrativisterna från Reddit lämnar långsamt och pyspunkan är ett faktum.

Frågan är bara när vi uranbulls ska börja gå in egentligen, det är ju inga direkta signaler om att det kommer att vända i närtid, det mesta går ner 2-3% per dag typ. Samtidigt lär det inte krävas mycket för att raketen ska ta fart heller.

Har börjat småköpa, några tusen in här och några tusen in där etc, men inget ordentligt än. Något säger mig att hela sommaren kommer vara stiltje och med stiltje faller kurserna för denna typen av aktier (Reddit-hussarna med tvåveckors perspektiv tröttnar och går tillbaka till Dogecoin, Tesla eller köper en partyresa till Ibiza). Hur gör ni andra?
Senast redigerad av Bankkonsulten 2021-07-14 kl. 18:43.
Citera
2021-07-14, 20:29
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Uranmarknaden känns riktigt trött just nu, uranturisterna och narrativisterna från Reddit lämnar långsamt och pyspunkan är ett faktum.

Frågan är bara när vi uranbulls ska börja gå in egentligen, det är ju inga direkta signaler om att det kommer att vända i närtid, det mesta går ner 2-3% per dag typ. Samtidigt lär det inte krävas mycket för att raketen ska ta fart heller.

Har börjat småköpa, några tusen in här och några tusen in där etc, men inget ordentligt än. Något säger mig att hela sommaren kommer vara stiltje och med stiltje faller kurserna för denna typen av aktier (Reddit-hussarna med tvåveckors perspektiv tröttnar och går tillbaka till Dogecoin, Tesla eller köper en partyresa till Ibiza). Hur gör ni andra?

Jag köpte för tidigt den här månaden som vanligt. Men jag inser mina begränsningar och förstår att jag inte kommer kunna förutse exakt när det vänder uppåt igen. Just nu hoppas jag egentligen på stabilt låga priser så jag hinner köpa mer till en rimlig peng.
Men jag tror SPUT kommer få igång dampbarnen på reddit och sen kanske snöbollen kan börja rulla.
Citat:
Completion of the transaction is expected in the early third quarter of 2021, and if successful, the new Sprott Trust would be the first physical uranium fund listed in the US. It’s thought the listing will enable the raising of new funds for the purchase of physical uranium, placing a strain on existing supply.
https://www.fnarena.com/index.php/2021/07/13/uranium-week-approval-for-uranium-investment-fund/
Om de såta vännerna Orban och Macron också kan strongarma resten av EU till att grönmärka kärnkraft samtidigt som Biden strösslar nytryckta dollars på att få fason på USA:s elförsörjning är saken biff. Men för min del är det ingen brådska alls.
Citera
2021-07-14, 21:29
Medlem
Känns onekligen som pyspunka och sommarstiltje...

Men jag kommer iallafall sitta kvar i båten med de aktier jag redan köpt, och knuffa in dem längst in i det dammiga byråfacket längst ner där inget ljus når dem. Visst gör det ont att se uranus-innehavet backa stadigt med någon enstaka procent var dag, särskilt eftersom uranet utgör en inte alltför modest del av min portfölj. Köpte i ett tillstånd av enfaldig eufori för någon månad sedan där jag var fullständigt övertygad om tjur-scenariot utan att tänka på baksidan, lite som att bli nykär. Symptomatiskt av min ringa erfarenhet av investering antar jag.

Lägre kommer det säkert gå också!

Läste en kommentar här på fb förut som sa så här:
Alla vet redan detta. Och när alla förväntar sig något så brukar det oftast inte ske.

Väl värt att tänka på!

Kan det verkligen vara så att uranpriset måste gå upp? Inget är väl så förutsägbart? Efter man har läst om uran-tjur-tesen är nog det gissningsvis ens första invändning att alla nuclear-utilities bör ha tillgång till samma data vi har + delen av isberget vi inte ser. Medveten att det är en otroligt jävla seg bransch, men ändå?

Jag är som sagt såld på tjur-tesen och kommer därför hålla! Luften håller sakta på att gå ur, hypen lägger sig, vilket bara borde innebära köptillfälle för oss tjurar tills det verkligen smäller. Låt tiden jobba för dig! DIAMANTHÄNDER, för fan. Gupp i vägen är att vänta.

Behövde bara rapa ur mig lite osammanhängande smörja, förlåt!
Senast redigerad av Erk1perki 2021-07-14 kl. 21:32.
Citera
2021-07-14, 22:17
Medlem
KattKycklings avatar
Finland visar vart det radioaktiva skåpet ska stå!

https://www.youtube.com/watch?v=kYpiK3W-g_0

"After more than 10 years of delays and cost overruns, 2022 will see the world’s happiest country switch on one of the planet’s most advanced reactors, potentially kick-starting a new age of nuclear power."

"Described as a “game-changer” for the industry by the Director of the International Atomic Energy Agency (IAEA), the lessons learned at Onkalo are being shared with other countries and regions with suitable geological characteristics are being considered for similar disposal sites."
Citera
2021-07-14, 22:35
Medlem
bajssprutans avatar
Resonerar ungefär som erkiperki, sitter med 10-12% av såsen i blödande ur-anus. Men jag är tvärsäker på att det hela kommer att utspela sig inom ett par år. Surt att man kunde fått det hela billigare, men ingen katastrof. Jag har inte superbråttom.
Har UraniumMan väntat åratal kan jag vänta ett par jag med.

Citat:
Alla vet redan detta. Och när alla förväntar sig något så brukar det oftast inte ske.
Det här är en viktig observation som kopplar till en hel del av det som rört sig i mitt huvud den senaste tiden.

Man ska kolla där ingen annan kollar.

Uranpriset måste gå upp för att någon ska palla gräva fram det. Om du kollar stålpriserna som just nu skenar eftersom kina har slutat exportera, och eftersom de har dumpat billigt stål på marknaden i flera år finns det inga stålverk som kan fylla luckan, det har helt enkelt inte vart lönsamt.
Det tar tid att bygga upp kapacitet igen. Kapitalintensivt like a motherfucker.
Det finns en så kallad vallgrav. Stål är inte meth som vem som helst kokar hemma.

Motsatsen är virke, där går det skitfort att ta lån, köpa ett nerlagt sågverk och dra igång. Då får du också det massiva prisraset och de som just belånat sig med glädjekalkyler konkar om ett par år. Sedan tror jag det faktum att många ofta har skog som pensionskapital passade på att casha in i drivor påverkade lite.

Uran är något annat, förr dumpade kazakerna priset men de har fattat att det är en dum idé. Fukushima ändrade balansen och orsakade björnmarknaden fram tills nu.

I alla tre fallen är det tillgång och efterfrågan som är nyckeln.

Men som jag ser det är uran enda realistiska lösningen på gretaproblemet. Rätt vad det är smäller det. (på det bra viset)
Senast redigerad av bajssprutan 2021-07-14 kl. 22:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in