2021-07-14, 17:16
Bannlyst
Dom senaste 100 åren har ju revolutionerat musiken - elbas, elgitarrer, synthesizern osv men det är svårt att tro att nästa 100 år blir lika revolutionerande? Är om inte allt, så nästan allt gjort inom musiken? Vilken typ av musik kommer toppa Spotify år 2121?
Citera
2021-07-14, 17:33
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Arabisk musik.

Drakarna, inom industrin, ser Framtiden redan idag.

Källa: https://gaffa.se/nyhet/148554/vaerldens-stoersta-skivbolag-satsar-pa-arabisk-musik/
Citera
2021-07-14, 17:36
Medlem
Polackfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeo
Dom senaste 100 åren har ju revolutionerat musiken - elbas, elgitarrer, synthesizern osv men det är svårt att tro att nästa 100 år blir lika revolutionerande? Är om inte allt, så nästan allt gjort inom musiken? Vilken typ av musik kommer toppa Spotify år 2121?

De kommande 100 åren ser mörkt ut. Och definitivt ingen revolution. Alldeles för få vågar/orkar titta tillbaka för att lära sig av vad som varit, lära sig av det och låta sig inspireras av det för ett nyskapande. Fan, du behöver inte kunna sjunga idag. Auto-tune fixar biffen. Du behöver inte ens lära dig spela en låt på gitarr, bas, keyboard rätt igenom. Logic, Cubase, Protools fixar det åt dig med klipp och klistra.

Om man får spåna fritt hur musik kommer låta om 100 år ligger min gissning på ett brus (bokstavligen) där man endast justerar tonlägen och dynamik. Den som vill spela Eagles låt One Of These Nights kommer dömas för kätteri och berövas sina rättigheter till det stora digitala nätverk där medborgare kommer leva (styras via ett chip).

Endast en total digital meltdown kan styra mänskligheten i annan riktning, typ litegrann som serien Revolution.
Citera
2021-07-14, 17:49
Medlem
snivlems avatar
dagens populära musik ger en rätt bra fingervisning. inga melodier att tala om, bara mattor av synthslingor och brölande bas med beats

men rock n roll kommer aldrig försvinna, det görs massvis bra idag ... man måste bara gräva fram den .... den ligger under lager av skit online
Citera
2021-07-14, 17:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Polackfan
De kommande 100 åren ser mörkt ut. Och definitivt ingen revolution. Alldeles för få vågar/orkar titta tillbaka för att lära sig av vad som varit, lära sig av det och låta sig inspireras av det för ett nyskapande. Fan, du behöver inte kunna sjunga idag. Auto-tune fixar biffen. Du behöver inte ens lära dig spela en låt på gitarr, bas, keyboard rätt igenom. Logic, Cubase, Protools fixar det åt dig med klipp och klistra.

Om man får spåna fritt hur musik kommer låta om 100 år ligger min gissning på ett brus (bokstavligen) där man endast justerar tonlägen och dynamik. Den som vill spela Eagles låt One Of These Nights kommer dömas för kätteri och berövas sina rättigheter till det stora digitala nätverk där medborgare kommer leva (styras via ett chip).

Endast en total digital meltdown kan styra mänskligheten i annan riktning, typ litegrann som serien Revolution.
Med tanke på att du målar in den tekniska utvecklingen i ett hörn kanske framtidens musik kommer att innehålla bas, gitarr, trummor och någon som sjunger i en mikrofon? Folk vill alltid höra något nytt, om 100 år kan traditionell rockmusik mycket väl vara det ”nya”. Folk som spelar på egen hand, utan datorer? Det kommer nog att kännas som ett oprövat koncept, exotiskt och mycket spännande.
Citera
2021-07-14, 17:56
Medlem
Polackfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrazanSatansson
Med tanke på att du målar in den tekniska utvecklingen i ett hörn kanske framtidens musik kommer att innehålla bas, gitarr, trummor och någon som sjunger i en mikrofon? Folk vill alltid höra något nytt, om 100 år kan traditionell rockmusik mycket väl vara det ”nya”. Folk som spelar på egen hand, utan datorer? Det kommer nog att kännas som ett oprövat koncept, exotiskt och mycket spännande.

Inte jag som målar in det i ett hörn. Det är användarna/brukarna som gör det. Som analog musiker betraktar jag endast vad som skett, sker och bedömer vad som kommer ske.

Den framtida drömmen om en 6-strängad gura som något exotiskt är inte alls omöjligt, dock osannolikt.
En digital meltdown kan ge människan en ny chans.
Citera
2021-07-14, 18:28
Medlem
TheJackets avatar
"hip-hop" kommer att vara apljud och en 808 kick i baktakt. Inte långt ifrån nu
Citera
2021-07-14, 18:36
Medlem
rtyuios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
"hip-hop" kommer att vara apljud och en 808 kick i baktakt. Inte långt ifrån nu
Hahahaha

Jag gillade hip hop/rap en gång i tiden då jag var ung o dum, men när gamlingar som Snoop Dogg m.fl sågar dagens så kallade "rap-artister" då vet man att det är på väg utför inom den kategorin
Citera
2021-07-14, 18:48
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Hahahaha

Jag gillade hip hop/rap en gång i tiden då jag var ung o dum, men när gamlingar som Snoop Dogg m.fl sågar dagens så kallade "rap-artister" då vet man att det är på väg utför inom den kategorin

Samma här.
Citera
2021-07-14, 19:02
Medlem
avrogados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yeo
Inga av de instrument du nämner användes 100 år sedan...
Inkludera dragspel, akustisk gitarr samt ståbas, ok...

Om 100 år, om vi finns kvar kommer kantas av fattiga spelemän som spelar för 110 Euro*

* motsvarande tre öre i dag.
Citera
2021-07-14, 19:53
Medlem
Bromsklosss avatar
Denna insiktsfulla framtidsvision gör i alla fall gällande att man då (faktiskt redan år 2077) kommer anse att texterna var bättre förr (nu).
Citera
2021-07-14, 19:53
Medlem
Bryggmastaren1s avatar
Förmodligen inte sämre än idag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto