2021-07-14, 17:15
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Min läkare sade till mig att varken jag eller min familj borde vaccinera oss. Han sade också att han hellre skulle kasta sig ut från ett stup än att ta dessa "oprövade rävgift".

När man läser på facebook så verkar det som att många har erfarenhet av att läkare säger åt dem att inte vaccinera sig.
Fast sedan gör de flesta lyckligtvis tvärt emot alla dessa läkares rekommendationer.

Drygt 9 630 000 doser vaccin har givits i Sverige.
Citera
2021-07-14, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
De sa Spanien också, sedan kom chocken igår, 44 000 nya fall.
Japp fan jag höll på att ramla av stolen.. detta kommer att sliuta illa jävligt illa, tycker vi ska stänga ner nu! Innan det brakar loss lika bra liksom.

Vi måste rädda vården innan den kollapsar helt... vaccinet är för klent idag! Därför måste vi stänga ner samhället till vi kan vaccineras med 3e och 4e ..
Citera
2021-07-14, 17:19
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Tar fart och tar fart...

Nu hittar jag bara siffror från tidigast 19 juli 2020 men då var rullande sjudagarsvärdet 0,98 utförda test per 1 000 invånare. 4 juli 2021 var samma värde 1,49.

Så i Sverige testas klart fler i nuläget. Andelen positiva test är däremot klart lägre, rullande 2,4% den 19 juli 2020 jämfört med 1,9% den 4 juli 2021.

Än större är skillnaderna i sjukvårdsbelastning och antal döda.

Många ord, men i stort sett saknas helt relevans för det inlägget som du besvarade. Vilket gör att jag för min del avslutar meningsutbytet, omgående.

Jag behöver inte koppla upp mig för att diskutera med en vägg.
Citera
2021-07-14, 17:20
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
Japp fan jag höll på att ramla av stolen.. detta kommer att sliuta illa jävligt illa, tycker vi ska stänga ner nu! Innan det brakar loss lika bra liksom.

Vi måste rädda vården innan den kollapsar helt... vaccinet är för klent idag! Därför måste vi stänga ner samhället till vi kan vaccineras med 3e och 4e ..
Nej då! Det är ovaccinerade som drabbas nu i huvudsak. Vaccinerna fungerar och Sveriges takt är ok.
Citera
2021-07-14, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Nej då! Det är ovaccinerade som drabbas nu i huvudsak. Vaccinerna fungerar och Sveriges takt är ok.
I helvete heller! Detär för klena! Inse delta+ kommer att bli kaos! Så 3e och 4e dosen.måste fram så fort som möjligt
Citera
2021-07-14, 17:27
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Fast sedan gör de flesta lyckligtvis tvärt emot alla dessa läkares rekommendationer.

Drygt 9 630 000 doser vaccin har givits i Sverige.

Då betyder det att Sverige har flockimmunitet nu. Vi behöver inte vaccinera fler.

Så varför vill man att alla ska vaccinera sig? De som man vill skydda genom att vaccinera sig borde väl redan ha tagit vaccinet?
Citera
2021-07-14, 17:29
Medlem
Citat:
Då betyder det att Sverige har flockimmunitet nu. Vi behöver inte vaccinera fler.

Så varför vill man att alla ska vaccinera sig? De som man vill skydda genom att vaccinera sig borde väl redan ha tagit vaccinet?

Det ska vara 100% annars kan mutationer uppstå på ovaccinerade och det vill vi inte ha .. kolla Indien ? Barnen dör nu för att vi inte har 100% vaccineringsgrad
Citera
2021-07-14, 17:30
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Tar fart och tar fart...

Nu hittar jag bara siffror från tidigast 19 juli 2020 men då var rullande sjudagarsvärdet 0,98 utförda test per 1 000 invånare. 4 juli 2021 var samma värde 1,49.

Så i Sverige testas klart fler i nuläget. Andelen positiva test är däremot klart lägre, rullande 2,4% den 19 juli 2020 jämfört med 1,9% den 4 juli 2021.

Än större är skillnaderna i sjukvårdsbelastning och antal döda.
Så det är alltså förhållandevis något flera smittade i år jämfört med förra året
1,49 x 1,9 = 2,8
0,98 x 2,4 = 2,4
, men betydligt färre allvarligt sjuka.

Det är ju dåligt att flera är smittade och att smittspridningen ökar, men om det inte påverkar vården så mycket har ju vaccinationerna gjort sitt jobb.
Sedan gäller det att så långt som möjligt skydda de som inte kan vaccinera sig.
Citera
2021-07-14, 17:32
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Varför skulle nio miljoner doser ge 10 miljoner människor flockimmunitet?
Citera
2021-07-14, 17:32
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
Det ska vara 100% annars kan mutationer uppstå på ovaccinerade och det vill vi inte ha .. kolla Indien ? Barnen dör nu för att vi inte har 100% vaccineringsgrad

Man kan inte vaccinera 100%. Det kommer att finnas säkert 100-150 tusen som inte kommer kunna ta vaccinet av olika skäl.

Dessutom så måste vi stänga gränsen för evigt.

Så det du försöker förhindra är i praktiken omöjligt att förhindra.
Citera
2021-07-14, 17:35
Medlem
Steinarrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Varför skulle nio miljoner doser ge 10 miljoner människor flockimmunitet?

Varför behöver alla vaccinera sig dock? Jag ser personligen inte logiken i det hela.
Citera
2021-07-14, 17:38
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Varför behöver alla vaccinera sig dock? Jag ser personligen inte logiken i det hela.
Det var ju inte alls svar på frågan varför nio miljoner doser skulle ge flockimmunitet i en befolkning som behöver 20 miljoner doser vaccin.

Hur tänkte du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in