2021-07-14, 12:21
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
lite så som jag jobbar iaf i verkligheten, man vet inte riktigt om man fått svar eller inte.

"har du vaccinerat dig ? "
" det är väldigt populär aktivitet just nu, har du?"
Citat:
För att öka vaccinationsviljan bland unga vuxna har Region Skåne tagit fram informationsmaterial som kommer att användas i sociala medier och på Skånetrafikens informationsskärmar. Materialet har också skickats till Skånes samtliga kommuner för spridning och kommer att visas på Region Skånes väntrumsskärmar.
https://www.mynewsdesk.com/se/region_skane/pressreleases/laegesuppdatering-covid-19-den-13-juli-2021-snart-90-procent-av-alla-oever-65-aar-faerdigvaccinerade -3116405?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign =Subscription&utm_content=current_news
Citat:
Förra veckan rapporterades 167 positiva fall i Skåne. Tittar man på åldersgrupper så är det i gruppen 20-29 år det förekommer flest fall
Citera
2021-07-14, 12:23
Medlem
redrik.feinfeldts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av negrofoben
Var har du läst om drivor med unga med syrebrist på akuten?
https://www.expressen.se/kvallsposten/danska-siffrorna-skrammer-men-inga-nya-restriktioner/
Citera
2021-07-14, 12:37
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redrik.feinfeldt
https://www.expressen.se/kvallsposten/danska-siffrorna-skrammer-men-inga-nya-restriktioner/
Överlag mycket sunt agerat av Danmark att överge drömmarna om "zero covid" och andra dumheter.

Citat:
Smittspridningen ökar i Danmark. I måndags konstaterades 848 nya smittade, den högsta siffran på över en månad.

Samtidigt varnar experter för att covid-19 är här för att stanna. Trots det är det inte aktuellt med skärpta restriktioner.

– Vi kommer få vänja oss vid återkommande utbrott under de närmaste tio åren, säger Søren Riis Paludan, som är professor i virologi vid Århus universitet, till Berlingske.

/.../

Søren Riis Paludan, som är professor i virologi vid Århus universitet menar att covid-19 inte kommer att försvinna i första taget och att vi kommer få vänja oss vid mindre utbrott under de närmaste tio åren utan att reagera med restriktioner.

– Det är inte hållbart att stänga ner skolor bara för att vi vill håller nere ett virus, säger han.

Han jämför det med säsongsinfluensan och hur vi har lärt oss att leva med den.

Givetvis är det så
Citera
2021-07-14, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Anledningen till att det finns en massa lediga tider är att Danmark köpte in 1 miljon extra doser vaccin från Rumänien där vaccinviljan är låg.
I Danmark för man vaccinstatistik på socken-nivå. De 4 där lägst andel av dem som kallats kommit till vaccinering är en liten socken i topp (192 kallade) och därefter följer 3 stora socknar där majoriteten av invånarna har utländsk bakgrund.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/de-fleste-bakker-op-om-vaccinerne-men-her-venter-folk-med-laegge-arm-til
Citera
2021-07-14, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.mynewsdesk.com/se/region_skane/pressreleases/laegesuppdatering-covid-19-den-13-juli-2021-snart-90-procent-av-alla-oever-65-aar-faerdigvaccinerade -3116405?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign =Subscription&utm_content=current_news
ok ? är varken ungdom eller bor i skåne
Citera
2021-07-14, 12:42
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Hade viruset varit mer dödligt och drabbat befolkning på riktigt hade det varit en helt annan uppslutning.

Men medial massiv propaganda varvat med censur på sociala plattformar och demonisering av kritiker är ett så övertydligt tecken på politisk agenda.

Den stora frågan är VEM det är som har ett sådant stort inflytande över politikerna
Ja troligen hade folk själva gjort lockdown.
Dock hade vissa vägrat och fortsatt sprida viruset.
Vår grundlag hindrar regering från att införa sådant där fria rörligheten begränsar.
Vi kunde inte ens stoppa besöken på äldreboenden.

Jag har följt med i denna tråden från början samt en del andra diskussioner för att skaffa mig underlag för hur utveckling och effekt av detta virus, vilket har gått väldigt bra och jag och min familj har haft rätt så bra frihet men ändå rätt skydd då ingen hittills blivit sjuk.
Vissa farhågor hade jag i början att detta virus skulle vara mer likt SARS och gett betydligt högre dödlighet och de första rapporterna från Kina var som tur mest skrämselpropaganda med att folk ramlade ner på gatan och dog. Även misstanke om att det fanns värre saker vi inte fick reda på som gjorde att de i Wuhan panikbyggde sjukhus på rekordtid. Nu var det inte så och de flesta får en lindrigare period typ kraftig förkylning samt en del avlider. Alltså inte en pandemi med SARS eller MERS eller Ebola typ.

Nej jag har aldrig varit orolig utan mer respekt för vad detta skulle ställa till med och med den bristfällig hantering myndigheterna hade. För katten, alla råd och rekommendationer som man kom med i början var ju hämtad direkt ur skolboken om hur man hanterar en pandemi. Tvätta händerna och social distans. Man var så dåligt förberedd att det är skrämmande. Tur att viruset inte är värre.
Citera
2021-07-14, 12:42
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Taiwan har varit mer öppet än Sverige.

Varför är det alltid samma vänsterdårar som sprider samma dynga och desinformation hela tiden?
Taiwan har haft munblöjor genom hela pandemin. De delade ut gratis tvångsmunblöjor som man fick hämta baserat på sitt personnummer. Riktig dystopi.
Citera
2021-07-14, 12:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
I Danmark för man vaccinstatistik på socken-nivå. De 4 där lägst andel av dem som kallats kommit till vaccinering är en liten socken i topp (192 kallade) och därefter följer 3 stora socknar där majoriteten av invånarna har utländsk bakgrund.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/de-fleste-bakker-op-om-vaccinerne-men-her-venter-folk-med-laegge-arm-til

Ja det är precis som jag sa covid19 är ett IQ-test. Danskarna är tålmodiga till en gräns, sen tar de i med hårdhandskarna. En motivation till att ta sprutan kunde ju vara att alternativet blir utvisning, två flugor i en smäll.
Citera
2021-07-14, 12:47
Medlem
Citat:

informationsfattigt som vanligt... 38% av vad? av 800+ smittade? hur många skrev man ju inte utan % lät värre aja..

sista gången jag någonsin klickar in på msm media..
Citera
2021-07-14, 12:50
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
38 procent mellan 20 och 29
Eskild Petersen är professor i infektionssjukdomar vid Århus universitet. Han tycker att ”pandemin håller på att skifta karaktär” och så syftar då på att det är en yngre del av befolkningen som smittas just nu.

Av de som varit inlagda på sjukhus med covid-19 under de senaste 7 dagarna är hela 38 procent mellan 20 och 29 år.

5,5 procent av de inlagda är barn från 0 till 9 år och 7 procent är mellan 10 och 19 år. Som jämförelse är det bara 2 procent av de inlagda som är mellan 60 och 69 år gamla.

– Visst, de unga smittade belastar inte sjukvården på samma sätt, men en del av dem blir säkert drabbade av olika långdragna covid-19-symtom och det måste vi hålla ögonen på, säger Eskild Petersen till TV2.
Det måste vara detta du menar.
Det framgår att det inte handlar om drivor med unga, men det handlar att unga är överrepresenterade och så var det inte innan. Men det ser vi här med.

https://covidstatistik.se/aldersfordelning#iva
Titta på Åldersfördelning av intensivvårdade efter rapportvecka. Det är inte många över 50 som skrivs in på IVA nu. Föra veckan var det enbart en av sex över 50. De tre ny rapporterade denna vecka är en 10-19, en 20-29 och en 30-39 år. Så visst är det en förändring. Men de är inte i drivor. Det är alltså inte många som vårdas på IVA nu men de som vårdas är unga.
Citera
2021-07-14, 12:54
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
informationsfattigt som vanligt... 38% av vad? av 800+ smittade? hur många skrev man ju inte utan % lät värre aja..

sista gången jag någonsin klickar in på msm media..

All information finns ju där, verkar mer som du inte kan ta in fakta. Se virvelbaggs inlägg så kanske poletten ramlar ner. Att ungdomarna utgör en större andel på akuten är just oroväckande, varken mer eller mindre.
Citera
2021-07-14, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
All information finns ju där, verkar mer som du inte kan ta in fakta. Se virvelbaggs inlägg så kanske poletten ramlar ner. Att ungdomarna utgör en större andel på akuten är just oroväckande, varken mer eller mindre.

antal tack? btw nää det tycker jag inte är speciellt oroande... för få till antal skulle jag tippa på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in